Οι «επαΐοντες» αποδίδουν σε πολλά αίτια το φαινόμενο της αποστροφής των μαθητών μας από τις θετικές επιστήμες. Ένα από αυτά στα οποία αναφέρονται είναι ότι οι μαθητές μας θεωρούν τις Φυσικές επιστήμες άχρηστα θεωρητικά μοντέλα, άσχετα με τις τεχνολογικές εφαρμογές που βλέπουν και εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους. Μία αντιφατική διαπίστωση αφού οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι, φρόντισαν εδώ και πολλά χρόνια να καρατομούν διαρκώς τη διδακτέα ύλη, ακολουθώντας το ιδεολόγημα: “όσο μικρότερη η ύλη τόσο μεγαλύτερη και η απεξάρτηση της Δημόσιας Παιδείας από τα Φροντιστήρια και τα Ιδιαίτερα“. Ένα ιδεολόγημα που όλα αυτά τα χρόνια διαψεύσθηκε στην πράξη. Η καρατόμηση όμως της ύλης δημιούργησε μία σειρά από προβλήματα με ένα από αυτά την αποσύνδεση της φυσικής από τις καθημερινές τεχνολογικές εφαρμογές.
Μερικά κραυγαλέα παραδείγματα από την ύλη της Γ’ Λυκείου:
- Η αφαίρεση της παραγράφου 2.7 περίπου 1,5 σελίδας που αναφέρεται στη διαμόρφωση των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων. Μέσω της διαμόρφωσης πραγματοποιούνται όλες οι ασύρματες επικοινωνίες στον πλανήτη, όπως κινητά, τηλεόραση, ραδιόφωνο κλπ. Από την άλλη αυτή η παράγραφος είναι η μόνη ίσως που μπορεί να υποστηριχτεί και πειραματικά με μηδαμινό κόστος . Η αντίστοιχη πρόταση
- Παραλείπονται οι παράγραφοι 5.9- 5.10- 5.11 που αναφέρονται στα δύο πιο σπουδαία τεχνήματα του τεχνολογικού μας πολιτισμού, δηλαδή της ηλεκτρογεννήτριας και του ηλεκτρικού κινητήρα, καθώς και την ανόρθωση, δηλαδή τη μετατροπή της εναλλασσόμενης τάσης σε σταθερή.
- Τέλος αναφερόμαστε στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο από το οποίο αφαιρέθηκαν οι εφαρμογές που υπήρχαν στο βιβλίο του Μάζη πριν από 30 χρόνια. Σ’ αυτές τις εφαρμογές υπήρχε και η εφαρμογή που αναφερόμαστε, δηλαδή η δυνατότητα εγγραφής και ανάγνωσης του ήχου στο κινηματογραφικό καρέ, με επακόλουθο την δυνατότητα δημιουργίας του ομιλούντος κινηματογράφου. Η εφαρμογή αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί και πειραματικά με ελάχιστο κόστος. Τη διαδικασία πραγματοποίησης την περιγράφουμε στην παρακάτω παρουσίαση που έγινε στα πλαίσια αυτοεπιμόρφωσης των Υπευθύνων ΕΚΦΕ σε συνεργασία με τον εξαίρετο συνάδελφο Σπύρο Χόρτη.
Η παρουσίαση:
Παναγιώτη η φυσική έχει πάψει προ πολλού να είναι η επιστήμη της φύσης. Κάτι που μπορεί να γίνει είναι να μπει πειραματικό θέμα στις εξετάσεις. Αλλά…Εγώ θα μείνω με την αστρονομία εκτός και εσύ με τα πειράματα.
Αγαπητέ Άρη. Οι “επαΐοντες” που αποφάσισαν για την απομάκρυνση της Αστρονομίας από τη Β/θμια Εκ/ση θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να χαρακτηριστούν εχθροί της Ελληνικής κουλτούρας και του πολιτισμού γενικότερα. Κατά συνέπεια το μεγαλύτερο έργο (και ανέξοδο) που μπορεί να προσφέρει ένας Υπουργός Παιδείας στην εκπαίδευση, θεωρώ ότι είναι η επαναφορά του μαθήματος.
Καλησπέρα Πάνο και Άρη.
Πάνο εξαιρετική η παρουσίαση. Συγχαρητήρια σε σένα και τον Σπύρο.
Να συμφωνήσω και σε όσα είπες για τις τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο λόγω της δικής μου ενασχόλησης με τα Ηλεκτρονικά.
Άρη να υπογράψω με χέρια και πόδια την επανεισαγωγή της Αστρονομίας. Την δίδαξα άλλωστε τα πρώτα χρόνια. Αργότερα ήρθε ο Σταύρος, μερακλής σαν εσένα, και έκανε αυτός το μάθημα επιλογής. Τόσο αγαπούσαν τα παιδιά που πάντοτε στηνόταν τμήμα.
Να διαφωνήσω όμως για το πειραματικό θέμα στις Εξετάσεις.
Καλησπέρα Παναγιώτη.
Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σου. Μπορεί να μην πρέπει να συγχέει κανείς την ύλη της φυσικής με ένα βιβλίο τεχνολογίας, αλλά κάποιες βασικές εφαρμογές όπως αυτές που ανέφερες είναι απαραίτητο για να γίνεται ορατό στο παιδί ότι η φυσική είναι η βάση όλων αυτών των συσκευών που χρησιμοποιεί καθημερινά.
Πάρα πολύ καλή η παρουσίαση του πειράματος με τον Σπύρο.
Και φυσικά συμφωνώ για το πόσο βλαπτικό είναι για τους αυριανούς πολίτες το να μην υπάρχει μάθημα αστρονομίας στην ελληνική μέση εκπαίδευση.
Όμως σε άλλες ευκαιρίες έχεις περιγράψει πολύ γλαφυρά το πώς, το ποιοι και με ποια κριτήρια γράφονται τα αναλυτικά προγράμματα τα ωρολόγια προγράμματα κλπ. Δυστυχώς…
Καλησπέρα Παναγιώτη. Εξαιρετική παρουσίαση και μια ακόμα δυστυχώς μάταιη προσπάθεια. Το Λύκειο – παίρνοντας παράδειγμα από το δικό μου – έχει πλέον έναν στόχο:
Να πάρει καλό βαθμό από το σύμβουλο στην αξιολόγηση.
Άρα προηγούνται α) πάσης φύσεως ομιλίες και δράσεις, για να είμαστε ανοιχτοί στην κοινωνία
β) Εκδρομές μέσα και έξω από τη χώρα, για να δουλεύει και το σύστημα γύρω από τα ταξιδιωτικά γραφεία.
γ) Δημοσιογράφοι, που αναδεικνύουν την άρνηση των τεμπέληδων να αξιολογηθούν.
δ) Οι σύμβουλοι στρουθακαμηλίζουν και μας κουνάνε δάχτυλα για την ολοκλήρωση έγκαιρα της ύλης, αδιαφορώντας για την ποιότητα της πραγματικής εκπαίδευσης, που δε γίνεται να δώσουμε.
Όσες φορές κάνω μια άσκηση, που έχει μέσα πρακτική εφαρμογή, βλέπω τα παιδάκια να ξυπνάνε από το λήθαργο. Τι να λέμε τώρα…