Την Πέμπτη 25/4/2024 ολοκληρώθηκε ο 9ος διαγωνισμός πειραμάτων φυσικής για μαθητές Γ΄ Γυμνασίου που διοργανώνει η Ελληνογαλλική Σχολή Ευγένιος Ντελακρουά σε συνεργασία με το ΕΚΦΕ Χαλανδρίου και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας.
Η διεξαγωγή του διαγωνισμού πραγματοποιήθηκε, σε δυο φάσεις:
1ηΦΑΣΗ, 17 Απριλίου 2024
«Εξοικείωση με τη θεωρία και τα εργαστηριακά όργανα»
Οι μαθητές των σχολείων που συμμετείχαν, μαζί με τους συνοδούς καθηγητές, επισκέφτηκαν τη βιβλιοθήκη και το αμφιθέατρο φυσικής της Σχολής, για μια σύντομη παρουσίαση και θεωρητική περιγραφή των εννοιών που έχουν διδαχθεί. Ακολούθως, επισκέφτηκαν τα εργαστήρια του σχολείου για απλές ασκήσεις εξοικείωσης με τα όργανα.
2η ΦΑΣΗ, 25 Απριλίου 2024
«Διαγωνιστικό μέρος»
Οι συμμετέχοντες μαθητές διαγωνίστηκαν σε 3 εργαστηριακές ασκήσεις που περιλάμβαναν: υλοποίηση ηλεκτρικών κυκλωμάτων, μετρήσεις και επεξεργασία, γραφικές παραστάσεις, εξαγωγή συμπερασμάτων και ερωτήσεις εμβάθυνσης.
Την Επιστημονική Επιτροπή αποτελούν:
- κ. Καμπούρης Κωνσταντίνος (Φυσικός MSc-Med, συγγραφέας των βιβλίων Φυσικής Β και Γ Γυμνασίου)
- κ. Λιβανός Αντώνης (Καθηγητής Φυσικής της Ελληνογαλλικής Σχολής Ευγένιος Ντελακρουά)
- κ. Αγριόδημας Χρήστος (Καθηγητής Φυσικής της Ελληνογαλλικής Σχολής Ευγένιος Ντελακρουά)
- κα Τζίμα `Αννα (Καθηγήτρια Φυσικής της Ελληνογαλλικής Σχολής Ευγένιος Ντελακρουά)
Συντονιστής του διαγωνισμού Φυσικής :
- κ. Καμπούρης Κωνσταντίνος (Φυσικός MSc-Med, συγγραφέας των βιβλίων Φυσικής Β & Γ Γυμνασίου)
Η ομάδα που είχε την ευθύνη της διενέργειας του διαγωνισμού ήταν οι φυσικοί του Γυμνασίου της Ελληνογαλλικής Σχολής, κ Άννα Τζίμα και Χρήστος Αγριόδημας.
Την επιτροπή εξέτασης πλαισίωσε ο κ. Αντώνης Λιβανός, φυσικός στο Λύκειο της Ελληνογαλλικής Σχολής .
Συμμετείχαν δεκατέσσερα (14) σχολεία
Στον ακόλουθο πίνακα τα σχολεία που διαγωνίστηκαν.
Φετινός νικητής ήταν το πρότυπο γυμνάσιο Αναβρύτων.
ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΜΑ Α
Χρόνος εξέτασης 40΄
1. Τα πρώτα διακοσμητικά λαμπάκια των χριστουγεννιάτικων δέντρων ήταν λαμπάκια πυρακτώσεως που δούλευαν με τάση 220Volt και κάθε λαμπάκι είχε ισχύ 5Watt. Η σύνδεση των λαμπτήρων αυτών ήταν αυτή της ακόλουθης εικόνας. Κύκλωμα 1
2. Μερικά χρόνια αργότερα αντικαταστάθηκαν με μίνι λαμπτήρες πυρακτώσεως που είχαν χαρακτηριστικά 0,5625W/4.4V και συνδέονταν όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Κύκλωμα 2
Στο ακόλουθο σχήμα απεικονίζεται ένας τυπικός λαμπτήρας πυράκτωσης.
Α1. Αναγνωρίστε την σύνδεση των λαμπτήρων και στα δύο κυκλώματα
Κύκλωμα 1 …………………………………………………………………………………..
Κύκλωμα 2 …………………………………………………………………………………..
Μονάδες 2
Α2. Να αναφέρετε ένα πλεονέκτημα από την κάθε διάταξη του κυκλώματος 1 και 2.
Δικαιολογήστε πλήρως την απάντησή σας.
Μονάδες 4
Α3. Να αναφέρετε ένα μειονέκτημα από την κάθε διάταξη.
Δικαιολογήστε πλήρως την απάντησή σας.
Μονάδες 4
Η παρακάτω εικόνα αποτυπώνει ένα σύγχρονο μίνι λαμπτήρα τύπου “shunt”. 0,5625W / 4.4V. Εικόνα 3
Οι λαμπτήρες shunt συνδέονται στο κύκλωμα 2
Α4. Όταν ο λαμπτήρας διαρρέεται από ρεύμα, το ρεύμα περνά μόνο από το νήμα πυρακτώσεως και όχι από τη μεταλλική γέφυρα «shunt», (μεταλλικός αγωγός). Εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό.
Μονάδες 5
Α5. Παρατηρώντας προσεκτικά την εικόνα 3 εξηγήστε αναλυτικά πως επηρεάζεται η λειτουργία του κυκλώματος 2, αν καταστραφεί το νήμα πυρακτώσεως στο λαμπτήρα “shunt”. Τι θα συμβεί στη φωτοβολία αυτού του λαμπτήρα; Τι θα συμβεί στη φωτοβολία των άλλων λαμπτήρων του κυκλώματος;
Μονάδες 6
Α6. Αν σκεφτούμε ότι συνδέουμε αυτά τα λαμπάκια τύπου “shunt” σε σειρά (4,4Volt) με την τάση του σπιτιού μας που είναι 220Volt, να βρείτε το μέγιστο αριθμό λαμπτήρων που μπορεί να περιέχει μια δεσμίδα με τέτοια λαμπάκια.
Μονάδες 4
Α7. Στην αγορά κυκλοφορούν δεσμίδες των 50 λαμπτήρων που είναι συνδεδεμένοι σε σειρά. Θέλουμε να συνδέσουμε 150 λαμπτήρες και να λειτουργούν κανονικά σε τάση V=220V. Να προτείνετε πως πρέπει να συνδεθούν και να κάνετε μια σχηματική αναπαράσταση.
Μονάδες 4
Α8. Στον πάγκο σας θα βρείτε δύο απλούς λαμπτήρες πυρακτώσεως παλιού τύπου συνδεδεμένους σε σειρά (ΟΧΙ τύπου shunt), ένα τροφοδοτικό και μία καρφίτσα. Συνδέστε τους λαμπτήρες με το τροφοδοτικό σε τάση 8V. Τι παρατηρείτε και ποια είναι η υπόθεσή σας;
Μονάδες 4
Α9. Αναφέρετε τις κινήσεις που πρέπει να κάνετε έτσι ώστε μόνο με τη χρήση της καρφίτσας, θα επιβεβαιώσετε την υπόθεσή σας του ερωτήματος 8.
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΤΕ Ή ΚΑΙ ΝΑ ΤΡΥΠΗΣΕΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΡΦΙΤΣΑ ΧΩΡΙΣ ΚΙΝΔΥΝΟ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ ΤΑ ΚΑΛΩΔΙΑ ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΤΡΙΝΗ ΤΑΙΝΙΑ.
Μονάδες 6
Α10. Καλέστε τον υπεύθυνο της επιτροπής και παρουσιάστε πως θα χρησιμοποιήσετε την καρφίτσα έτσι ώστε να επιβεβαιώσετε την υπόθεσή σας.
Μονάδες 4
Βίντεο πειραματικής διαδικασίας Α΄ θέματος ( με κλικ στην παρακάτω εικόνα)
Α11. Υποθέστε ότι έχετε μια διάταξη που περιλαμβάνει οκτώ απλούς λαμπτήρες πυρακτώσεως συνδεδεμένους σε σειρά εκ των οποίων ο ένας είναι κατεστραμμένος. Με τη χρήση της καρφίτσας να βρείτε ποιο είναι το ελάχιστο πλήθος δοκιμών (τρυπημάτων), ώστε με βεβαιότητα να βρείτε τον κατεστραμμένο λαμπτήρα. Να εξηγήσετε αναλυτικά την απάντησή σας.
Μονάδες 7
Συνολική βαθμολογία A θέματος 50
ΘΕΜΑ Β
Χρόνος εξέτασης 50΄
Στον πάγκο σας θα βρείτε:
- τροφοδοτικό πολλαπλής τάσης,
- ένα πολύμετρο,
- τέσσερις ωμικούς αντιστάτες εκ των οποίων οι δύο έχουν τιμές αντίστασης R1= 220Ω και R2= 390Ω. Οι άλλοι δύο έχουν άγνωστες τιμές αντίστασης Rx και Ry.
- 8 καλώδια.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α ΜΕΡΟΣ
Β1. Συναρμολογήστε το παρακάτω κύκλωμα.
Καλέστε τον υπεύθυνο της επιτροπής για έλεγχο του κυκλώματος.
Μην θέσετε το κύκλωμα σε λειτουργία.
(5 μονάδες)
Β2. Υποδείξτε στο παραπάνω κύκλωμα, δύο διαφορετικές θέσεις, που μπορείτε να τοποθετήσετε ένα αμπερόμετρο, ώστε με δύο μόνο μετρήσεις εντάσεων ρεύματος να μπορείτε να υπολογίσετε το λόγο των αντιστάσεων Rx/Ry. Σχεδιάστε στο κύκλωμα τις θέσεις του αμπερομέτρου που προτείνατε και εξηγήστε αναλυτικά πως θα βρείτε την τιμή του παραπάνω λόγου.
(6 μονάδες)
Β3. Τοποθετήστε το αμπερόμετρο διαδοχικά στις θέσεις που υποδείξατε στο αρχικό κύκλωμα.
Πριν θέσετε το κύκλωμα σε λειτουργία, καλέστε τον υπεύθυνο της επιτροπής για έλεγχο του κυκλώματος.
Ρυθμίστε την τάση του τροφοδοτικού στην τιμή Vπηγης=10V και το πολύμετρο σε λειτουργία αμπερομέτρου στην ένδειξη 200 mA και λάβετε τις μετρήσεις των εντάσεων των ρευμάτων.
Μέτρηση 1: ………………………………………………………………………………………….
Μέτρηση 2: ……………………………………………………………………………………………
Λόγος Rx/Ry: ………………………………………………………………………………………………
Μονάδες 5 (2+2+1)
Β ΜΕΡΟΣ
Αποσυνδέουμε την αντίσταση R2 από το αρχικό κύκλωμα (σχήμα 1) και προκύπτει το παρακάτω κύκλωμα (σχήμα 2).
Β4. Συναρμολογήστε το παρακάτω κύκλωμα. Τοποθετήστε το πολύμετρο ως βολτόμετρο στα άκρα Β και Γ.
Καλέστε τον υπεύθυνο της επιτροπής για έλεγχο του κυκλώματος.
Μην θέσετε το κύκλωμα σε λειτουργία.
(3 μονάδες)
Β5. Να ληφθούν οι μετρήσεις της τάσης στα άκρα των άγνωστων αντιστατών VΒΓ(V) για τις τιμές της τάσης Vπηγής(V) του τροφοδοτικού που δίνονται στον παρακάτω πίνακα.
Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα τιμών:
(4 μονάδες)
Καλέστε τον υπεύθυνο της επιτροπής για έλεγχο των μετρήσεων.
ΤΕΛΟΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
B6. Να κάνετε τη γραφική παράσταση Vπηγής=f(VΒΓ) σε βαθμολογημένους άξονες.
(7 μονάδες)
Β7. Από το παραπάνω διάγραμμα και την τιμή του λόγου Rx/Ry που υπολογίσατε στο ερώτημα Β3, υπολογίστε τις άγνωστες τιμές των αντιστάσεων Rχ και Ry. Περιγράψτε αναλυτικά τη διαδικασία.
(10 μονάδες)
Συνολική βαθμολογία Β θέματος 40
ΘΕΜΑ Γ
Χρόνος εξέτασης 50΄
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα για τη λειτουργία του είναι απαραίτητο να υπάρχει μια διάταξη που να προμηθεύει το κύκλωμα με ενέργεια. Οι διατάξεις αυτές είναι γνωστές ως πηγές ηλεκτρικής ενέργειας. Η πιο γνωστή πηγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι η μπαταρία η οποία διαμέσου μιας ηλεκτροχημικής διαδικασίας μετατρέπει την χημική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Η μπαταρία είναι μία από τις σημαντικότερες εφευρέσεις του 18ου αιώνα (Volta, 1800). Τα τελευταία χρόνια η τεχνολογία της μπαταρίας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της έρευνας λόγω της τεράστιας αύξησης και της μεγάλης ποικιλίας των φορητών συσκευών.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΟΙΝΗΣ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ
Κάθε ηλεκτρικό στοιχείο που διαρρέεται από ρεύμα παρουσιάζει μία αντίσταση, δηλαδή δυσκολία στην κίνηση του ρεύματος που το διαρρέει. Μια απλή μπαταρία παρέχει ενέργεια στο κύκλωμα, αλλά όταν διαρρέεται από ρεύμα ένα μέρος της ενέργειας αυτής το δαπανά αναπόφευκτα. Αυτό οφείλεται σε μία αντίσταση που παρουσιάζει η ίδια, την οποία ονομάζουμε εσωτερική αντίσταση r. Συνεπώς η τάση λειτουργίας V0 που αναγράφει η μπαταρία, είναι η μέγιστη τάση που θα μπορούσε να δώσει στο κύκλωμα αν δεν είχε εσωτερική αντίσταση,
όπου σε αυτή την περίπτωση λέμε ότι η μπαταρία είναι ιδανική ή είναι η τάση στα άκρα της μπαταρίας όταν αυτή δεν διαρρέεται από ρεύμα.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η μπαταρία παρέχει σε ένα κλειστό κύκλωμα τάση VΓΔ μικρότερη από την τάση V0 που είναι αναγραφόμενη πάνω της. Η τάση τελικά που παρέχει στο κύκλωμα εξαρτάται από τις ανάγκες του κυκλώματος με το οποίο συνδέεται και δεν είναι σταθερή. Παρόλα αυτά σε κάθε κύκλωμα η μπαταρία παρουσιάζει την ίδια εσωτερική αντίσταση. Την εσωτερική αντίσταση της μπαταρίας μπορούμε να την φανταστούμε σαν έναν αντιστάτη αντίστασης r, συνδεδεμένο σε σειρά με την μπαταρία όπως φαίνεται στο παραπάνω σχήμα 1.
Γ1. Σύμφωνα με αυτά που αναφέρθηκαν για τη λειτουργία της μπαταρίας, στο παρακάτω κύκλωμα, σχήμα 2 ποια από τις επόμενες σχέσεις εκφράζει την τάση VΓΔ στα άκρα της μπαταρίας στην περίπτωση που:
α) ο διακόπτης δ είναι ανοικτός
και
β) ο διακόπτης δ είναι κλειστός.
i) VΓΔ=V0
ii) VΓΔ=Ιολr
iii) VΓΔ=V0 – Ioλ·r
iv) VΓΔ=V0 + Ioλr
Επιλέξτε την σωστή απάντηση δικαιολογώντας την επιλογή σας.
α)……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
β)…………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………….
(8 μονάδες)
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Στον πάγκο σας θα βρείτε:
- Μία μπαταρία τύπου ΑΑ
- Έναν μαχαιρωτό διακόπτη
- Ένα σύρμα τοποθετημένο σε βαθμολογημένο ξύλινο χάρακα το οποίο θα αποτελέσει έναν αντιστάτη μεταβλητής αντίστασης με άκρα Α και Β.
- δύο πολύμετρα, το ένα ως αμπερόμετρο και το άλλο ως βολτόμετρο.
- 4 καλώδια τύπου μπανάνα και 2 καλώδια που έχουν στα άκρα τους κροκοδειλάκια που μετακινούνται κατά μήκος του σύρματος στον ξύλινο χάρακα.
Γ2.
Υλοποιήστε το παρακάτω κύκλωμα συνδέοντας τη μεταβλητή αντίσταση Α και Β.
- Το αμπερόμετρο ρυθμίστε το σε ένδειξη του επιλογέα 10Α.
- Τα κροκοδειλάκια πρέπει να συνδεθεί ώστε να μετακινούνται κατά μήκος του σύρματος στο χάρακα.
Καλέστε τον υπεύθυνο τις επιτροπής για έλεγχο πριν θέσετε το κύκλωμα σε λειτουργία.
(6 μονάδες)
ηλεκτρικό κύκλωμα Γ΄ θέματος
Γ3. Για τις αναγραφόμενες τιμές του μήκους της αντίστασης x, συμπληρώστε τις τιμές των τάσεων και των εντάσεων που λείπουν (Πίνακας 1).
Προσοχή:
- Ξεκινήστε τις μετρήσεις από το μήκος των 20cm εκατοστών όπως παρουσιάζεται στον πίνακα 1.
- Για τα αντίστοιχα μήκη μπορείτε να τοποθετήσετε τα κροκοδειλάκια σε οποιαδήποτε δύο τυχαία σημεία του σύρματος για να μην θερμαίνεται το σύρμα. Σε κάθε νέα μέτρηση θα ανοίγετε με το διακόπτη το κύκλωμα και θα το κλείνετε μόνο για τη λήψη της μέτρησης.
Καλέστε τον υπεύθυνο τις επιτροπής για έλεγχο των μετρήσεων.
(8 μονάδες)
ΤΕΛΟΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Γ4. Να κάνετε τη γραφική παράστασή V =f(Ι) σε βαθμολογημένους άξονες στο μιλιμετρέ χαρτί για τις τιμές του πίνακα 1.
(10 μονάδες)
Γ5. Από τις πειραματικές τιμές που έχετε, επιλέξτε ελεύθερα όσα ζευγάρια τιμών απαιτούνται και υπολογίστε την εσωτερική αντίσταση r της μπαταρίας.
Εξηγήστε αναλυτικά τη σκέψη σας.
(10 μονάδες)
Γ6. Βρείτε γραφικά τις τιμές τάσης και της έντασης του ρεύματος που η γραφική σας παράσταση τέμνει τους δύο άξονες. Οι τιμές αυτές:
Α) εξαρτώνται από το κύκλωμα με το οποίο συνδέεται η μπαταρία.
Β) είναι σταθερές και ανεξάρτητες από το κύκλωμα με το οποίο συνδέεται η μπαταρία.
Επιλέξτε τη σωστή πρόταση και δικαιολογείστε την επιλογή σας.
(10 μονάδες)
Γ7. Αν η μπαταρία ήταν ιδανική σχεδιάστε ποιοτικά το αντίστοιχο γράφημα τάσης – έντασης; Εξηγήστε αναλυτικά.
(8 μονάδες)
Συνολική βαθμολογία Γ΄ θέματος 60
Εκφωνήσεις θεμάτων
Εξαιρετική προσπάθεια και συγχαρητήρια στους διοργανωτές. Το μόνο θλιβερό είναι η πλήρης απουσία σχολείων εκτός Αττικής, χωρίς φυσικά αυτό να χρεώνεται στους διοργανωτές.
Καλησπέρα Άλκη.
Σε ευχαριστούμε για την αποδοχή.
Θα ήταν πολύ ωραίο ο διαγωνισμός να απευθυνόταν σε πανελλαδικό επίπεδο αλλά για τους εξής λόγους είναι μάλλον ανέφικτο. α) θα ήταν δύσκολο για σχολεία εκτός Αττικής να έρθουν δύο φορές στο σχολείο καθώς ο διαγωνισμός έχει δύο φάσεις και β) δεν μπορεί το σχολείο να φιλοξενήσει μεγάλο αριθμό συμμετοχόντων παρά μόνο 14 σχολεία.
Να σαι καλά.
Εξαιρετική η πρωτοβουλία σας! Πολύ ενδιαφερον έχουν και τα θέματα καθώς και ο τρόπος παρουσίασής τους. Μπράβο. Ευχομαι να βρείτε χορηγία ώστε ο διαγωνισμός αυτός να γίνει Πανελλαδικά και να αφορά όλα τα Γυμνάσια της χώρας- αξίζει πραγματικά.
καλημέρα σε όλους
Χρήστο, “κόλλησα” άμα τω ξεκινήματι
ερωτήσεις Α2 και Α3
ποιο το πλεονέκτημα της διάταξης 2 και το μειονέκτημα της διάταξης 1;
Καλημέρα Χρήστο. Συγχαρητήρια σε όλους σας!!!
Μακάρι να γίνει του χρόνου σε χώρο που μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερα σχολεία.
Να είστε καλά.
Γειά σου Χρήστο.
Συγχαρητήρια κι από μένα για την όλη προσπάθεια.
Εξαιρετική η δομή του όλου σεναρίου με “πρωταγωνίστρια” στο Α θέμa τη γέφυρα Shunt !
Και εις άλλα με υγεία
Ωραία πειραματικά θέματα Χρήστο. Συγχαρητήρια σε όσους συνέβαλαν και ευχαριστούμε που τα μοιραστήκατε!
Τίνα, Βαγγέλη, Πρόδρομε, Παντελή και Παύλο καλησπέρα.
Ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σας άρεσαν.
Νομίζω ένας διαγωνισμός πειραματικός σε ευρύτερη κλίμακα θα ήταν πολύ καλό όπως εύχεστε, αλλά δύσκολο να διοργανωθεί και να διεξαχθεί από έναν φορέα μόνο. Ίσως με συνεργασία και άλλων σχολείων αλλά απαιτεί από όλα ίδιο πειραματικό εξοπλισμό και αρκετά χρήματα. Κάθε χρόνο το ποσό που απαιτείται για το υλικό που μπορεί να είναι καινούργιο ή ακόμη και για τα service των οργάνων είναι ένα σεβαστό ποσό. Επομένως η χορηγία που προτείνει η Τίνα είναι αναγκαία.
Βαγγέλη στην παράλληλη σύνδεση το πλεονέκτημα είναι ότι η καταστροφή ενός λαμπτήρα επιτρέπει τη λειτουργία των υπολοίπων και το μειονέκτημα είναι ότι η λειτουργία του κυκλώματος απαιτεί μεγάλη προσφερεμενη ενέργεια από την πηγή. Στη σύνδεση σε σειρά το πλεονέκτημα είναι ότι το κύκλωμα αυτό δεν είναι τόσο ενεργοβόρο όσο το παράλληλο και το μειονέκτημα ότι η καταστροφή του ενός λαμπτήρα δικόπτει όλο το κύκλωμα. Για το λόγο αυτό δίνονται και οι τιμές των στοιχείων λειτουργίας των λαμπτήρων.
Παντελή το πρώτο θέμα το χαρακτηρίσαμε και εμείς ώς το πιο ενδιαφέρον γιατί όντως ήταν διαφορετικό από τα γνωστά ήδη ηλεκτρικά στοιχεία που συνήθως μεταχειριζόμαστε. Επιπλέον θεωρούμε ότι οι εμπλεκόμενοι κέρδισαν σε γνώση και έμαθαν κάτι καινούργιο. Ήταν και αυτό που απέσπασε τα περισσότερα θετικά σχόλια από τους υπόλοιπους συναδέλφους και το θέμα στο οποίο καμία ομάδα δεν έγραψε άριστα.
Ένα επιπλέον σχόλιο για τα υπόλοιπα θέματα.
Στο δεύτερο θέμα η δυσκολία των μαθητών υπήρξε στη κατασκευή του κυκλώματος και στη σωστή τοποθέτηση του αμπερομέτρου. Φαίνεται και από τις φωτογραφίες η τεχνική δυσκολία. Όσοι μαθητές δεν ήταν καλά εξοικειωμένοι χρονοτριβούσαν στη κατασκευή του κυκλώματος. Δευτερευόντως παρουσιάστηκε δυσκολία στη λύση του συστήματος για την εύρεση των τιμών των αντιστάσεων.
Το τρίτο θέμα προσωπικά πιστεύω ότι παρουσιάζει πολύ καλά την εσωτερική αντίστασης χωρίς τις λεπτομέρειες και την έννοια της ΗΕΔ ενώ η δομή του θέματος είναι να οδηγήσει τι ισχύει για την τάση στα άκρα της μπαταρίας χωρίς να αναφέρεται η έννοια της πολικής τάσης. Δεν παρουσιάστηκε ιδιαίτερη δυσκολία στην κατασκευή της διάταξης. Καταλύτης για την πορεία της άσκησης ήταν η σωστή απάντηση του Γ1 ερωτήματος γεγονός που απαιτούσε κατανόηση του κειμένου που προηγούταν. Επειδή οι πειραματικές τιμές απείχαν μακριά από το ρεύμα βραχυκύκλωσης δόθηκε σκοπίμως η κλίμακα της γραφικής παράστασης ώστε στη συνέχεια με την προέκταση της γραφικής παράστασης να βρεθούν οι χαρακτηριστικές τιμές της μπαταρίας. Το Γ6 και το Γ7 δυσκόλεψε τους μαθητές.
καλησπέρα Χρήστο
προφανώς γνωρίζω το μειονέκτημα της διάταξης 2 και το πλεονέκτημα της διάταξης 1
για το πλεονέκτημα της διάταξης 2 και το μειονέκτημα της διάταξης 1 ήταν το ερώτημα
τί ήθελες να απαντήσουν αναλυτικά οι μαθητές;
τα περί ενέργειας, ομολογώ, δεν με καλύπτουν, διότι τα λαμπάκια, υποτίθεται ότι είναι ίδια, λειτουργούν όλα το ίδιο και κανονικά και το πλήθος τους είναι επίσης το ίδιο
(έχω τρεχάματα, μόλις βρω χρόνο θα δω όλα τα θέματα)
Βαγγέλη καλημέρα.
Προφανώς και γνωρίζεις τα πλεονεκτήματα της κάθε διάταξης. Οι λαμπτήρες της κάθε διάταξης διαφέρουν έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικά η απάντηση που θέλαμε ήταν η εξής:
Α2. Πλεονέκτημα στην παράλληλη ότι η καταστροφή της μιας δεν επηρεάζει τη λειτουργία των αλλά. Το πλεονέκτημα σε σειρά η χαμηλή κατανάλωση ενέργειας. Για παράδειγμα για 20 λαμπτήρες στην παράλληλη συνδεσμολογία η ισχύς κατανάλωσης είναι 100W ενώ στη σειρά περίπου 12W.
Α3. Η πρώτη διάταξη παρουσιάζει μεγάλη κατανάλωση ενέργειας ενώ στη δεύτερη η καταστροφή ενός λαμπτήρα διακόπτει και το υπόλοιπο.
Καλημέρα και από εδώ Χρήστο.
«Διαβάζοντας» το Βαγγέλη, να δούμε ένα παράδειγμα, όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας.
Πρέπει κατ΄αρχάς να χρησιμοποιήσουμε ίσο αριθμό, από ίδια λαμπάκια και στις δύο συνδεσμολογίες.
Έστω λοιπόν 10 λαμπάκια με τάση λειτουργίας 10V και ρεύμα Κ.Λ. 0,5Α, δηλαδή ισχύ 5W.
Στην σύνδεση σε σειρά απαιτείται τάση τροφοδοσίας V1=100V και το κύκλωμα θα διαρρέεται από ρεύμα 0,5Α, οπότε η συνολικά καταναλισκόμενη ισχύς θα είναι 100∙0,5W=50W.
Στην παράλληλη σύνδεση θα έχουμε τάση τροφοδοσίας 10V και συνολική ένταση ρεύματος, που θα διαρρέει την πηγή Ι=10∙0,5Α=5Α. Άρα συνολικά καταναλισκόμενη ισχύ VΙ=10∙5W=50W.
Με άλλα λόγια και χωρίς υπολογισμούς, 10 λαμπάκια που λειτουργούν κανονικά καταναλώνουν ισχύ 50W, είτε στην μία είτε στην άλλη συνδεσμολογία.
Εκτός και αν συμπεριλάβουμε αντιστάσεις αγωγών σύνδεσης και απώλειες πάνω τους.
Διονύση καλημέρα.
Αν θα δεις τα λαμπάκια που χρησιμοποιούνται στην κάθε διάταξη δεν είναι ίδια. Για αυτό δίνονται και τα χαρακτηριστικά του κάθε λαμπτήρα της κάθε διάταξης. Ο κάθε λαμπτήρας στην παράλληλη λειτουργεί με τάση 220V στα άκρα του. Τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν με βάση αυτά τα συγκεκριμένα.
Αλλά τότε το κέρδος Χρήστο, προέρχεται από την τεχνολογία των λαμπτήρων και όχι από την συνδεσμολογία!
Καλημέρα και πάλι Διονύση
Ναι θα μπορούσες να το πεις. Αλλά σου δίνονται οι συγκεκριμένς διατάξεις η μια σε σειρά η άλλη σε παράλληλη διάταξη με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Από τα χαρακτηριστικά της ισχύος πρέπει να σκεφτεί κάποιος ποια είναι αυτή που είναι πιο ενεργό βορά.
Οπότε μια σύγκριση ενεργειακή πρέπει να γίνει. Εξάλλου πρόκειται για διαγωνισμό χωρις απόλυτα στενά περιθώρια ύλης. Επιπλέον οι μαθητές συνεργάζονται δεν είναι ατομικός διαγωνισμός.
Στη συγκεκριμένη διάταξη την παραλληλία ήταν και ο λόγος που αντικαταστάθηκαν με σύνδεση σε σειρά και αρχικά ενώ περιελάμβαναν απλούς λαμπτήρες, με την ανακάλυψη του shunt λύθηκε και το πρόβλημα της καταστροφής του ενός και την λειτουργία του υπόλοιπου κυκλώματος.
“Αλλά σου δίνονται στο διατάξεις η μια σε σειρά η άλλη σε παράλληλη διάταξη. Από τα χαρακτηριστικά της ισχύος πρέπει να σκεφτεί κάποιος ποια είναι αυτή που είναι πιο ενεργοβόρα.”
Συμφωνώ Χρήστο.