ΘΕΜΑ Γ
Ένας δορυφόρος με την επίδραση μόνο της βαρυτικής έλξης του πλανήτη, στρέφεται γύρω από τον πλανήτη, σε κυκλική τροχιά ακτίνας r=104 km , εκτελώντας ομαλή κυκλική κίνηση με περίοδο Τ=104 s.
Να υπολογίσετε:
Γ1. Την ταχύτητα υ και την επιτάχυνση α του δορυφόρου.
Μονάδες 4+4=8
Γ2. Το μέτρο της δύναμης που ασκείται από το δάπεδο, σ’ ένα σώμα τοποθετημένο στο δάπεδο του δορυφόρου, το οποίο είναι ακίνητο ως προς το δορυφόρο
Μονάδες 6
Γ3. Την ταχύτητα διαφυγής από το βαρυτικό πεδίο του πλανήτη, από το ύψος από την επιφάνεια στο οποίο περιστρέφεται ο δορυφόρος
Μονάδες 6
Κάποια στιγμή ο δορυφόρος συγκρούεται με έναν αστεροειδή, με αποτέλεσμα να μηδενιστεί η ταχύτητά του και να αρχίσει να πέφτει προς την επιφάνεια του πλανήτη.
Γ4. Αν η μέγιστη επιτάχυνση που αποκτά ο δορυφόρος κατά την πτώση του είναι 16m/s2, να υπολογιστεί η ακτίνα R του πλανήτη.
Μονάδες 5
Ο πλανήτης να θεωρηθεί ακίνητος, χωρίς ατμόσφαιρα.
Θεωρήστε για τις πράξεις π2 ≈10
καλησπέρα σε όλους
πολύ καλά θέματα!
αν Θοδωρή οι μαθητές σου ανταποκρίθηκαν ικανοποιητικά μπράβο τους
και μπράβο σου
(ξεχώρισα το Γ2,
δεν ήξερα ότι οι συνθήκες έλλειψης βαρύτητας είναι στην ύλη)
Καλησπέρα Βαγγέλη, χαίρομαι που εγκρίνεις την επιλογή των θεμάτων
και σε ευχαριστώ(-ούμε) που σχολιάζεις.
Ίσως να μην γνωρίζεις. Το θέμα Β και το θέμα Δ προκύπτουν από κλήρωση
από την ΤΘΔΔ που γίνεται δύο ώρες πριν την εξέταση. Ανάλογα με τι θα κληρωθεί, προτείνονται στη συνέχεια τα θέματα Α και Γ από τους διδάσκοντες, ώστε
να εξετάζεται κατά το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της ύλης…
Το Θέμα Γ είναι άσκηση στη θεωρία του ανομοιογενούς βαρυτικού πεδίου της Γης. Οι δορυφόροι αποτελούν άμεση εφαρμογή όσων έχουν διδαχτεί στην κινηματική της κυκλικής κίνησης και είναι το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα εφαρμογής της κεντρομόλου δύναμης…
Το σχολικό δεν μελετά την κίνηση των δορυφόρων, αλλά σε μία άσκηση προφανώς ζητάς εφαρμογή όσων έχουν διδαχτεί στη θεωρία.
Το πρόβλημα είναι στις πράξεις, αλλά εδώ τα νούμερα είχαν προσεχθεί ώστε να μην κουράζουν και να αποτελούν ανάχωμα στη φυσική του προβλήματος…
Αφού οι δορυφόροι δεν είναι παράγραφος του σχολικού, είναι λογικό και οι συνθήκες έλλειψης βαρύτητας να μην υπάρχουν ως θεωρία στο σχολικό…
Σίγουρα όμως στη διδασκαλία στην τάξη έχει γίνει αναφορά και είναι κάτι ιδιαίτερα δημοφιλές ως προ υπάρχουσα πληροφορία για τους μαθητές …
Τα θέματα προκύπτουν από συνεργασία όλων των φυσικών του σχολείου, οπότε το “μπράβο” πρέπει είτε να αποδοθεί επί τρία, είτε να διαιρεθεί δια τρία….
Να είσαι καλά Βαγγέλη
το “μπράβο” επί 3, Θοδωρή
και τί θυμήθηκα τώρα
(διότι όταν γερνάς θυμάσαι τα παλιά, νόμος της ζωής,
για να βασανίζεσαι δηλαδή,
περισσότερο διότι οι παλιοί φίλοι δεν υπάρχουν πια…)
είμαι 29 χρονών, 2ος χρόνος διορισμού μου, Πρακτικό Λύκειο Αρρένων Νέων Λιοσίων τότε, Ιλίου τώρα, ζόρι και απαιτήσεις τεράστιες,
ταυτόχρονα είμαι και στο κεντρικό φροντιστήριο “Πολυτεχνειακόν” της Αθήνας, οδός Σόλωνος, δίπλα σε “θηρία”, Καραντώνης, Κυριακόπουλος, Μάγειρας, πώς και με εμπιστεύτηκε ο αγαπημένος Μαθηματικός ο μπάρμπα-Σπύρος ο Κανέλλος, δεν το κατάλαβα ποτέ
και μου στέλνει ένα βιβλίο του ένας άγνωστος τύπος, Γιάννης Αθανασάκης το όνομα αυτού, ερωτήσεις με απαντήσεις τέτοια
βέβαια το διάβασα προσεκτικά όλο, πήρα τηλέφωνο και τον ευχαρίστησα, αλλά…
αλλά, του είπα “δεν συμφωνώ με την απάντηση στην ερώτηση: σώμα είναι κρεμασμένο σε δυναμόμετρο, πότε είναι μεγαλύτερη η ένδειξη τα μεσάνυχτα ή το μεσημέρι; και απαντάς τα μεσάνυχτα διότι το βάρος του σώματος από τη Γη και από τον Ήλιο είναι ομόρροπα”
διότι είναι ίδια, πρόκειται για περίπτωση έλλειψης δύναμης βαρύτητας
γνωρίστηκα μαζί του, μου χάρισε όλα τα βιβλία του, υπήρξε φίλος μου,
θεωρώ εξαιρετικός Φυσικός
Καλημέρα Θοδωρή. Ζήλεψα το Γ, αφού ο συνάδελφος δεν ήθελε άσκηση στο Βαρυτικό. Είπαμε να βάλουμε θέμα από τα κεφάλαια που χρειάζονται στη Γ΄.
Ίσως δεν είχε άδικο, γιατί πήραμε 70 τακατό κάτω από τη βάση…
Η άσκησή σας εξετάζει ουσιαστικές γνώσεις Φυσικής και όσον αφορά τη Βαρύτητα – όπως και η Θερμοδυναμική – είναι τελευταία επαφή για τους μαθητές.
Βαγγέλη είσαι αστείρευτος….
“…σώμα είναι κρεμασμένο σε δυναμόμετρο, πότε είναι μεγαλύτερη η ένδειξη τα μεσάνυχτα ή το μεσημέρι;….”
Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ ως ερώτηση και με ανάγκασες να πάρω την υδρόγειο και να την γυρνάω γύρω από τον άξονα της με σταθερό τον Ήλιο….
Δεν έχει τόσο σημασία η ορθή απάντηση, όσο η ιδέα της ερώτησης….
Νομίζω πως συμφωνώ μαζί σου… αν και θα ήταν πολύ πιθανό αν δεν έγραφες τη σκέψη σου να …… συμφωνούσα με τον πράγματι σπουδαίο Γιάννη Αθανασάκη
Ανδρέα καταλαβαίνω απόλυτα… τι εννοείς…
Νομίζω πως στις εξετάσεις, απολυτήριες και προαγωγικές, οφείλουμε
και πρέπει να εξετάζουμε βασικές γνώσεις, όπως αυτές αναφέρονται
στο ΠΣ…. Ποιο light θέματα σε απολυτήριες (ψυχολογία πριν τις εξετάσεις) και
Α’ Λυκείου ως μάθημα γενικής παιδείας και ποιο ουσιαστικά στη Β’ Λυκείου, αφού είναι μάθημα προσανατολισμού…
Οι συμφωνίες για θέματα χωρίς …. αποτελούν απαξίωση της δουλειάς μας,
άρα του εαυτού μας…
Θοδωρή καλησπέρα.
Ποιοτικά το Α και Γ θέμα, με το Γ να κερδίζει.
Το Β μάλλον βοήθησε τους μαθητές αν β’εβαια δεν είχαν αφήσει την Κ.Ε. απέξω.
Το Δ νορμαλ αλλα εξετάζει και κρούση και κινήσεις, γενικά μου άρεσε.
καλησπέρα σε όλους,
ευχαριστώ σε Θοδωρή,
(ο Χιουμορίστας, ο Πειραματικός και ο Φιλόλογος που έχω καταπιεί δεν μ΄ αφήνουν σε ησυχία…)
ο Γιάννης ήταν από τους ελάχιστους που αναγνώρισαν, την όποια βοήθεια τους προσέφερα, καλός φίλος και Δάσκαλος μετά,
τα αντιπαραδείγματα είναι ν το πλήθος και τρανταχτά ονόματα σήμερα, και στον εκδοτικό χώρο
και επειδή οι συνθήκες έλλειψης βαρύτητας είναι εκτός, διευκρινίζω για τους νεότερους, κυρίως, συναδέλφους, ότι το βάρος του σώματος στον δορυφόρο σου είναι η αναγκαία κεντρομόλος γύρω από τη Γη, άρα “χάνεται”,
δηλαδή αν η “χοντρή του Ζαχαρία” ζυγιζόταν εκεί, η ζυγαριά θα έδειχνε 0, μάλιστα κύριε!
για το δυναμόμετρο που γράφω, η δύναμη που δέχεται το σώμα από τον Ήλιο, είναι η αναγκαία κεντρομόλος γύρω από αυτόν, άρα “χάνεται” επίσης
(α, ναι
και επειδή όποιος δεν διαφημίζει το υπό έκδοση βιβλίο του, αμάν και πότε δηλαδή, “Σπαζοκεφαλιές Φυσικής”, πες ένα όνομα στην τύχη,
από την “Ελληνοεκδοτική”, πες άλλο ένα όνομα στην τύχη
α. πωλούνται τα βιβλία των άλλων
β. ο εκδότης του δεν του εκδίδει άλλο βιβλίο
δι ό και βάζω μια Σπαζοκεφαλιά δώρο, για όποιον θέλει:
είναι δυνατόν ένας όρθιος άνθρωπος επί της Γης να βλέπει τον Ήλιο, απ΄ ευθείας, χωρίς κανένα όργανο, να κινείται από τα δεξιά προς τα αριστερά;
δηλαδή από τη Δύση προς την Αντολή;
έλεος, θα ρίξει φωτιά να μας κάψει ο Μεγαλοδύναμος!
δίδονται οι βοήθειες:
εσύ στριφογύριζες την υδρόγεια
η απάντηση “δεν είναι δυνατόν” χάνει)
Γεια σου Χρήστο, γεια σου Βαγγέλη, όλο σπαζοκεφαλιές μου βάζετε…..
“… δεν είχαν αφήσει την Κ.Ε. απέξω….”
Κ.Ε ;;;; Αααα ναι, Καταστατική Εξίσωση…..
Την τελευταία Πέμπτη πριν κλείσουμε για Πάσχα, ουσιαστικά τέλος της χρονιάς,
έγραψαν τεστ στη θερμοδυναμική, μέχρι και κύκλο Carnot…. για να υποχρεωθούν
να διαβάσουν….
Βαγγέλη, για τη δική σου σπαζοκεφαλιά, δεν έχω απάντηση….
Καλημέρα σε όλους.
Για τη σπαζοκεφαλιά σου Βαγγέλη, υποθέτοντας ομοιόμορφη κατανομή πληθυσμού επι γης θα τον έβλεπαν οπι μισοί. ( Νότιο ημισφαίριο με μετωπο προς ισημερινό )
καλημέρα Γρηγόρη
όχι, διότι θα τον είχαν στην πλάτη
Γιατί στην πλάτη Βαγγέλη.
Τώρα που έχουν χειμώνα δεν τον έχουν μπροστά τους;
Γεια σας παιδιά.

Βαγγέλη από Βικιπαίδεια:
Δεν ξέρω αν αυτό ρωτάς.
Ή μήπως ρωτάς για το τι βλέπει ένας στην Αρκτική μετά τις 12 τα μεσάνυχτα μια καλοκαιρινή μέρα;
μάλλον έχεις δίκιο Γρηγόρη
σκεφτόμουν ως “Βορειοημισφαρίτης”…
συμπληρώνω, άρα, την ερώτηση
“κάτοικος του Βορείου Ημισφαιρίου της Γης”