Ο αγωγός του σχήματος διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι. Το στοιχειώδες τμήμα Δl του αγωγού, δημιουργεί στο σημείο Α μαγνητικό πεδίο, με ένταση:
α) Ανάλογη της απόστασης r.
β) Αντιστρόφως ανάλογη της απόστασης r
γ) Ανάλογη της έντασης του ρεύματος Ι.
δ) Αντιστρόφως ανάλογη της έντασης του ρεύματος Ι.
Ποια πρόταση είναι σωστή;
Προφανώς το ερώτημα είναι παλιομοδίτικο (Γεια σου Μίλτο, που το διατύπωσες…), αλλά θα μπορούσε να είναι ερώτημα εξετάσεων σήμερα;
Νομίζω πώς όχι, από τη στιγμή που στο τυπολόγιο δίνεται η εξίσωση του νόμου Β-S.
Εξετάζει κάποια γνώση το παραπάνω ερώτημα; Νομίζω πώς ναι. Δεν διδάσκουμε το νόμο Β-S, μόνο και μόνο για να τον εφαρμόσουμε και να υπολογίσουμε ένταση μαγνητικού σε ένα σημείο του χώρου, όσο κυρίως μας ενδιαφέρει να μάθει ο μαθητής, ότι στο σημείο Α του χώρου, κάθε τμήμα του αγωγού δημιουργεί μαγνητικό πεδίο και ποιοι παράγοντες καθορίζουν την ένταση αυτή.
-Διονύση γνωρίζεις ότι κανένα άλλο μάθημα δεν δίνει τυπολόγιο; Γιατί δίνεται στο μάθημα της Φυσικής;
Το ερώτημα μου το έθεσε τηλεφωνικά φίλος και με ξάφνιασε.
Γι΄αυτό το βάζω στο φόρουμ.
Μήπως η ύπαρξη τυπολογίου, αναγκαστικά οδηγεί σε πιο αφηρημένα θέματα, που μια μεγάλη κατηγορία μαθητών, αδυνατεί να ανταποκριθεί;
Ας το διατυπώσω διαφορετικά.
Ένας εντελώς αδιάβαστος και αδιάφορος μαθητής Α, μπορεί να πάρει 25 μόρια, αντιγράφοντας τα ερωτήματα του Α΄ θέματος! Συμβαίνει; Προφανώς συμβαίνει και όποιος έχει εμπλακεί στις διαδικασίες των εξετάσεων, το γνωρίζει. Αρκεί να μην κατεβάσει το κεφάλι, αλλά να το «γυρνάει» σαν ραντάρ!
Και ένας μέτριος μαθητής Β, ο οποίος προσπάθησε κάτι να μάθει, που διάβασε την θεωρία του, κάτι έμαθε αν και δύσκολα μπορεί να αντιμετωπίσει θέματα όπως τα Γ και Δ, πώς θα αμειφθεί γι΄αυτήν την προσπάθεια που έκανε; Δεν πρέπει να μπορεί να απαντήσει σε κάποια ερωτήματα, όπως το παραπάνω; Να νιώσει ότι δεν έχασε το χρόνο του; Ότι δεν ήταν όλα μάταια;
Στην πραγματικότητα ο μαθητής Β, το πιθανότερο θα φέρει μικρότερο βαθμό, από τον Α…
Τι λέτε συνάδελφοι πάνω στο ζήτημα; Θεωρείτε ότι καλώς δίνεται τυπολόγιο στη φυσική;
Καλημέρα Διονύση. Πιστευω ότι πρέπει να δίνεται μόνο Μαθηματικό τυπολόγιο.
Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα και σε όλους τους συναδέλφους.
Μια ειδική απάντηση: Αν το ερώτημα είχε και κάποια επέκταση με σχηματική αναφορά σε σε διεύθυνση και φορά (π.χ. 4 σχήματα με διάφορες διευθύνσεις και φορές), ίσως να συμφωνούσα με την εξέτασή του , τυπολογίου υπάρχοντος.
Έχω δει μαθητές , παραμονές εξετάσεων , να απαντάνε σε ερωτήσεις θεωρίας , φυλλομετρώντας το τυπολόγιο, χωρίς να ξέρουν τον σχετικό τύπο, ως όφειλαν. Είναι πολλοί αυτοί; Δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι πως είναι στην ουσία μαθητές από άλλα πεδία που αποφάσισαν – ίσως λόγω εγωισμού, για να μην τους πουν ανόητους – να εξεταστούν σε ένα πεδίο με ένα τουλάχιστον “έξυπνο μάθημα που δεν απευθύνεται σε παπαγάλους”.
Γενικότερη θέση: Είμαι εξ ολοκλήρου αντίθετος με την χρήση του τυπολογίου. Μέσα στην εξέταση , είναι και η γνώση των μαθηματικών τύπων, οι οποίοι ποσοτικοποιούν ένα φυσικό νόμο. Αυτό συμβαίνει σε οποιοδήποτε εξεταζόμενο μάθημα το οποίο εμπεριέχει σύμβολα και μαθηματικές σχέσεις. Σε οποιοδήποτε. Κατά την ταπεινή μου άποψή ή σε όλα αυτά τα μαθήματα (της Φυσικής συμπεριλαμβανομένης) τυπολόγιο, ή σε κανένα.
Και θα συμφωνήσω μαζί σου και καλό παράδειγμα διάλεξες.
Ας κάνουμε μια υπόθεση:
Με το νέο αναλυτικό πρόγραμμα η ύλη θα είναι αυξημένη και μαζί της οι τύποι που κουβαλάει. Πόσο θα ζυγίζει το τυπολόγιο αν συνεχίσουν να το δίνουν;
Πόση έκταση θα είχε ένα τυπολόγιο την εποχή των Δεσμών;
Πόση ζημιά κάνουν οι μαθητευόμενοι μάγοι που μιμούνται αλλοδαπούς;
Γεια σου Διονύση.
Το ερώτημα που θέτεις στην αρχή, δεν θα το χαρακτήριζα παλιομοδίτικο, αλλά επίκαιρο. Δυστυχώς, λίγοι μαθητές (κάθε τάξης του Λυκείου) μπορούν να απαντήσουν σωστά στην ερώτηση “Πότε δύο ποσά χαρακτηρίζονται ανάλογα και πότε αντιστρόφως ανάλογα;“…
Περνώντας τώρα στην ουσία της ανάρτησής σου, προσωπικά θα κρατούσα το τυπολόγιο και με τα κατάλληλα θέματα θα πρόσθετα και κομπιουτεράκι.
Σε κάθε περίπτωση, η μορφή του Α θέματος πρέπει να αλλάξει. Η θεωρία πρέπει και μπορεί να εξετάζεται διαφορετικά και πολύ πιο ουσιαστικά, ώστε ο μαθητής Α που αναφέρεις Διονύση να πάρει μικρότερο βαθμό από τον Β.
Γεια σας παιδιά. Διονύση βάζεις ωραίο θέμα για συζήτηση. Κάποιες σκέψεις. Ένας τύπος περιγράφει μια συγκεκριμένη σχέση μεταξύ κάποιων φυσικών μεγεθών, η οποία διατυπώνεται στη γλώσσα των μαθηματικών. Αν στη φυσική μας γλώσσα, μας έδιναν μια πρόταση, αλλά αγνοούσαμε τους κανόνες λειτουργίας της γλώσσας, η ίδια η πρόταση δεν θα σήμαινε απολύτως τίποτα. Το ίδιο συμβαίνει και με το τυπολόγιο. Αν δεν γνωρίζει κάποιος τη θεωρία και δεν την έχει κατανοήσει, είτε έχει το τυπολόγιο στη διάθεσή του είτε όχι, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο. Αυτό ισχύει για το μαθητή Α, για τον οποίο είναι αδιάφορο αν θα δοθεί ή όχι το τυπολόγιο. Το σοβαρό πρόβλημα το έχει φυσικά ο μαθητής Β, ο οποίος έχει προσπαθήσει, αλλά μπορεί να ανταποκριθεί μέχρι ένα σημείο. Δίνοντας το τυπολόγιο, αναγκαστικά αποκλείονται κάποια θέματα βασικής κατανόησης της θεωρίας. Είναι σαν να ζητάς από κάποιον που μόλις αρχίζει να μαθαίνει μια γλώσσα, να γράψει ένα δοκίμιο, παρέχοντάς του μια λίστα λέξεων και μάλιστα ατάκτως ερριμένων. Θα το κάνει; Επομένως ο μαθητής Β στην καλύτερη περίπτωση εξισώνεται βαθμολογικά με το μαθητή Α, όπως λες. Αν η παροχή τυπολογίου θεωρείται της μοδός, προτιμώ να είμαι παλιομοδίτης.
Μίλτο θα διαφωνήσω και για το τυπολόγιο αλλά ιδίως για το κομπιουτεράκι.
Το κομπιουτεράκι βολεύει τον αδέξιο και τεμπέλη θεματοδότη. Αυτός θα κάνει πολλά λάθη. Ο μάστορας που ξέρει να βγάζει εύκολα νούμερα βγάζει και καλά θέματα.
Ο τεμπέλης τα κάνει χάλια σε όλα.
καλό μεσημέρι σε όλους
(ψιλοχάθηκα τελευταία, διότι “ου γαρ το γήρας”, “Μεταξά”, “Ερυθρός Σταυρός” και άλλες Δημοκρατικές Δυνάμεις,
κάτι τέτοια λένε οι πολιτικάντηδες, νομίζουν, φαίνεται, ότι είναι όλοι σανοφάγοι, δι ό και με κάνουν να τους σιχαίνομαι ελαφρώς…)
διακρίνω σωστούς προβληματισμούς τελευταία, περί απόδειξης θεμάτων θεωρίας στις Πανελλήνιες, περί τυπολογίων και άλλα τινά,
είμαι “εκτός” αρκετά χρόνια δεν γνωρίζω, άρα, τί λένε οι σχετικοί νόμοι
η θέση μου:
ποιότητα και ποσότητα 50-50
(βέβαια και αποδείξεις από το σχολικό βιβλίο, αλλά και ασκήσεις από αυτό, καλύτερα με αλλαγμένες τιμές, αλλά και τα ζητούμενα δεδομένα και αντιστρόφως, νόμιμο και δίκαιο είναι αυτό)
για τα τυπολόγια συμφωνώ με τον Χριστόφορο: δεν δίνεται κανένα, ούτε Φυσικής, ούτε Μαθηματικών, απόδειξη γνώσης και κούρασης είναι αυτά
(ούτε και Γλώσσας, με το μπαρδόν κιόλας,
ακούς η ΚΕΕ έδωσε απάντηση μείωσης με “-”, ιδέτε χωρικοί!
δηλαδή η Γλώσσα δεν συνηθίζεται στη Φυσική; αν π.χ. ο εναερίτης
https://ekountouris.blogspot.com/2024/03/blog-post_29.html
ήταν όταν επισκεύαζε τη βλάβη σε ύψος 10m και μετά βρέθηκε σε ύψος 3m, κατέβηκε 7m ή -7m;, έλεος δηλαδή…)
και επειδή κάπου είδα ότι καλύτερα να δίδονται πολλά θέματα πολλαπλής επιλογής και προβλήματα μικρά, προσωπικά μου αρέσει αυτό, όπου,όμως, πράγματι, υπάρχει φόβος αντιγραφής, νομίζω ότι υπάρχει τρόπος “θεραπείας”, διότι η τεχνολογία τρέχει με χίλια: δίδονται τα ίδια θέματα ναι, αλλά με διαφορετικές αριθμήσεις και ως προς τον αύξοντα αριθμό και ως προς την εκάστοτε σειρά α, β, γ, δ
(και επειδή φίλε, Διονύση, αιρετικός και βαρεμένος παραμένω,
έχω γράψει και εδώ κάτι σχετικό “περί νόμου τινά”,
δεν μπορώ να το βρω, σιγά την είδηση;
σωστή απάντηση στο ερώτημα που βάζεις εκεί ψηλά είναι η γ.
διότι το αποτέλεσμα είναι ανάλογο ή κάτι άλλο από τις τυχόν μεταβλητές αιτίες, εν προκειμένω την ένταση του ρεύματος,
τα υπόλοιπα είναι σταθερά, από αυτά απλά εξαρτάται)
Τυπολόγιο δηλ ο εκσυγχρονισμός του τίποτα.
Είναι άχρηστο. Αν δεν ήταν και επικίνδυνο δεν θα με πείραζε.
Άχρηστο διότι στον μαθητή που δεν έχει διαβάσει δεν του προσφέρει τίποτα.
Φαντάζομαι τον εαυτό μου να πάω να γράψω κβάντο και να μου επιτρέπουν να κρατώ τα βιβλία του Τραχανά μαζί μου.
Με δουλεύουν αλλά δεν το καταλαβαίνω.
Επικίνδυνο λόγω της νοοτροπίας που δημιουργεί.
Σιγά μη κάτσω και γράψω 10 φορές ένα τύπο για να τον μάθω. Αφού η πατρίδα δεν θέλει να κουράζομαι.
Έλα τώρα που θα διαβάζω αποδείξεις τύπων. Αφού μου τους δίδουν δεν αντιλαμβάνομαι τον λόγο.
Δηλ η μικρότερη δυνατή προσπάθεια για να πετύχω κάτι άρα μάγκας και να μη μάθω να μαθαίνω δηλ βλάκας.
Ναι αλλά είμαι σύμβουλος του υπουργού. Έχω και περγαμηνές στην Φυσική. Πρέπει να δικαιολογήσω και την θέση μου.
Ξέρετε κ. Υπουργέ στην Μπουργκίνα Φάσο δίδεται τυπολόγιο.
Τα μπουργκινόπουλα εξ άλλου είναι θέσεις μπροστά στους διαγωνισμούς πίτσας.
Δεν θέλει και πολύ.
Μίλτο όχι και κομπιουτεράκι. Εκεί που κάποιοι αναγκάζονται να μάθουν και πράξεις με δυνάμεις του 10 τώρα δεν θα μαθαίνουν ούτε την προπαίδεια του 5 γιατί τους μπερδεύει η ομοιοκαταληξία.
Καλησπέρα συνάδελφοι και σας ευχαριστώ για τις τοποθετήσεις.
Επειδή το θέμα είναι για προβληματισμό, ας ελπίσουμε να τοποθετηθούν και άλλοι φίλοι. Εξάλλου το ζήτημα δεν είναι μια απάντηση άσπρο – μαύρο…
Μια παρατήρηση μόνο για το Βαγγέλη.
Προφανώς από τα ενδεχόμενα που έχω δώσει, σωστή απάντηση είναι η γ). Αλλά αυτό όχι επειδή η Β είναι μόνο ανάλογη με την ένταση του ρεύματος, αφού μια χαρά θα μπορούσε να ήταν σωστή και η απάντηση “αντιστρόφως ανάλογη του τετραγώνου της απόστασης r”.
Αλήθεια, ποια είναι η μεταβλητή του νόμου Β-S, όταν έχουμε έναν αγωγό ο οποίος διαρρέεται από ρεύμα σταθερής έντασης και μας ενδιαφέρει το μέτρο της έντασης Β για τα διάφορα σημείου του χώρου, σε συνάρτηση με την απόστασή τους από το τμήμα Δl; Εδώ η μεταβλητή δεν είναι η απόσταση;
Καλησπέρα Διονύση,
έχοντας διδάξει με τυπολόγιο στο ΙΒ και χωρίς στο γενικό Λύκειο μέχρι πρόσφατα, δεν είμαι ούτε υπερ και σίγουρα όχι κατά του τυπολογίου στην φυσική.
Νομίζω πως σε μεγάλη έκτασης ύλη, ένα τυπολόγιο είναι μάλλον απαραίτητο.Για παράδειγμα στην περίπτωση που η εξεταστέα ύλη αφορούσε την διδακτέα ύλη και των τριων τάξεων του Λυκείου (με την παλιά γενική παιδεία).
Στην ύλη την δική μας, η οποία είναι μικρής έκτασης, και πάλι δεν θα με ενοχλούσε ένα περιορισμένο τυπολόγιο, χωρίς να εξηγείται κάθε σύμβολο. Για παράδειγμα για τους τύπους των ταχυτήτων στην κεντρική ελαστική κρούση, ή και για τον νόμο των Biot -Savart. Τι προσφέρει στον μαθητή η αποστήθιση αυτών των τύπων; Δεν θα ήθελα από την άλλη στο τυπολόγιο τύπους βασικών νόμων της φυσικής (πχ νόμο Faraday).
Όπως και να έχει πάντως, δεν θεωρώ το τυπολόγιο καταστροφή… με την κατάλληλη προσαρμογή των θεμάτων βέβαια!
καλησπέρα Διονύση
εννοώ ότι το σημείο Α είναι συγκεκριμένο, δεδομένο, κατασκευαστικό στοιχείο, άρα και η απόστασή του από το dl δεδομένη, δεν αλλάζει (άλλο στο σημείο Α και άλλο σε διάφορα σημεία)
η μαγνητική επαγωγή είναι το αποτέλεσμα που δικαιούται νόμο και η ένταση ρεύματος η αιτία
(σε κάθε περίπτωση, πάντως, σωστό είναι αυτό που γράφεται στο επίσημο σχολικό βιβλίο, ακόμα και αν δεν είναι, διότι επί τη βάσει του εξετάζεται ο μαθητής)
Γεια σου Βαγγέλη.
Και εγώ διαφωνώ.
Η μαγνητική επαγωγή του πεδίου ενός απειρομήκους αγωγού σε ένα σημείο είναι αντιστρόφως ανάλογη της απόστασης του σημείου από τον αγωγό.
Δεν μας ενδιαφέρει το ότι το αίτιο είναι το ρεύμα και όχι η απόσταση.
Η ένταση ενός κύματος χώρου σε ένα σημείο είναι αντιστρόφως ανάλογη του τετραγώνου της απόστασης του σημείου από την πηγή.
Δεν μας ενδιαφέρει το ότι η απόσταση δεν είναι το αίτιο.
Οι θερμικές απώλειες σε ένα καλώδιο μεταφοράς είναι ανάλογες του μήκους του.
Φυσικά το μήκος δεν είναι η αιτία αλλά ένας παράγοντας.
Υπάρχουν και πολυπλοκότερες ιστορίες (π.χ πηγές ρεύματος) που άντε να βρεις ποιο είναι το αίτιο και ποιοι παράγοντες καθορίζουν την τιμή του ρεύματος.
Καλησπέρα σε όλους.
Το τυπολόγιο δεν ενοχλεί, θα μπορούσε να υιοθετηθεί και σε άλλα μαθήματα.
Βέβαια θα έπρεπε να συζητηθεί τι θα έπρεπε να έχει το τυπολόγιο αυτό, να γίνουν αλλαγές και με το ανάλογο feedback να γίνονται διορθώσεις.
Το calculator δεν χρειάζεται αν προσέξουν οι θεματοδότες τα δεδομένα.
Κώστα καλησπέρα,
το calculator δεν χρειάζεται σε μια περιορισμένη ύλη με θέματα που δεν είναι φυσικά υλοποιήσιμα.
Γίνομαι συγκεκριμένος:
Θες να υπολογίσεις την θερμότητα την οποία μία μάζα νερού θα χάσει για να μετατραπεί σε πάγο συγκεκριμένης θερμοκρασίας. Τι θα κάνουμε με την θερμοχωρητικότητα του νερού, του πάγου και την λανθάνουσα θερμότητα τήξης, θα βάλουμε δικές μας τιμές ή θα δώσουμε τις πραγματικές; Ή μήπως τέτοια θέματα (αν υπήρχε η ανάλογη ύλη), θα ήταν «εκτός»;
Στάθη ο πολλαπλασιασμός του 334 J/g με τα 100 g δεν χρειάζεται κομπιουτεράκι.