Μια αποδελτίωση όσων συζητήθηκαν (και εδώ), τώρα που “έκατσε η σκόνη”.
Πολλή συζήτηση για τα φετινά θέματα. Κυρίως για την έκταση των εκφωνήσεων, για τον τρόμο που προκάλεσαν τα σχήματα, για την αναντιστοιχία μερικών θεμάτων με τον φυσικό κόσμο, για την αστοχία δύο θεμάτων Β (που λύνονταν ευκολότερα αν αγνοούσες τα περισσότερα δεδομένα) και για τα δύο θεωρητικά ερωτήματα που μπήκαν μέσα σε ασκήσεις.
Όμως… «η θάλασσα δε δίνει δεκάρα για το αν ξέρουμε κολύμπι».
Οι απαντήσεις που θα ήθελα να δω στα φετινά θέματα
Καλημέρα και καλές διακοπές, σε όσους κάνουν, γιατί για κάποιους η δουλειά συνεχίζεται!
Καλημέρα Άρη.
Διόρθωσε τον σύνδεσμο στο αρχείο στο Drive. Δεν λειτουργεί.
Καλημέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ. Για κάποιο λόγο δε δουλεύει. Το διόρθωσα με άλλο τρόπο.
Άρη σε χαιρετώ ,πολύ καλή προσπάθεια να συνθέσεις διάφορες πιθανές λύσεις που συζητήθηκαν πάνω στα φετινά θέματα. Διόρθωσε όταν βρείς χρόνο τις καμπύλες συντονισμού στο Α4
Ευχαριστώ για το σχόλιο Νίκο. Δες το τώρα (επαναδιατύπωσα προς το απλούστερο και τον σχολιασμό).
Το λινκ σε παει σε μια σελιδα δεν ανοιγει καποιο αρχειο
Άρη ευχαριστούμε για τις αναλυτικές απαντήσεις.
Νομίζω, πως πέρα από οτιδήποτε άλλο που εκτενώς αναφέρθηκε ως προβληματικό,
θα πρέπει να συμφωνήσουμε ως δάσκαλοι υποψήφιων φοιτητών τουλάχιστον σε αυτό:
Δεν πρέπει να εξετάζονται και να έρχονται στην επιφάνεια, οι αστοχίες του σχολικού
και τα σημεία εκείνα των μοντέλων, που δημιουργούν νοητικά κενά σε σκεπτόμενους μαθητές…..
Αν σε αυτό συμφωνούμε, τότε τα Α5(α), Α5(ε) και Γ3 δεν θα έπρεπε να υπάρχουν
Γεια σου Θεοδωρή και σ’ ευχαριστώ.
Όπως βλέπεις, πολύ προσεκτικά διατύπωσα τον τίτλο: «Οι απαντήσεις (όχι τα θέματα) που θα ήθελα να δω».
Αυτή η στάνη αυτό το γάλα βγάζει. Τόση κατακραυγή 20 χρόνια για το συγκεκριμένο βιβλίο και δεν ίδρωσε το αφτάκι κανενός.
Ας μην έχουμε παράπονο όμως… Την Φυσική τού πραγματικού κόσμου δεν την μαθαίνουμε στα παιδιά, αλλά (τους) μαθαίνουμε πώς να μιλάμε δικηγορίστικα, ώστε να πληρούνται 3 συνθήκες: Να είμαστε σύμφωνοι με το βιβλίο, με την επιστημονική ορθότητα και με ό,τι ζητούν στις εξετάσεις. Και συχνά πληρούνται μόνο οι 2 από τις 3…
Τα καινούργια βιβλία θα έχουν, άραγε, δυνατότητα διορθώσεων σε κάθε επανέκδοση ή θα «σφαζόμαστε» πάλι μεταξύ μας;
−Όχι αυτό που γράφεις είναι αντιεπιστημονικό!
−Ναι αλλά συμφωνεί με το σχολικό βιβλίο!
−Ναι αλλά τα παιδιά τα μαθαίνουμε λάθος!
−Ναι, μα αν τους πεις αυτό που ισχύει, θα τα μπερδέψεις και δε θα ξέρουν τι να γράψουν!
Κι αν το πράγμα πάει κατά κει που πολλοί προτείνουν, στο να δίνουν τα παιδιά εισαγωγικές εξετάσεις στη σχολή που θέλουν, εκεί να δεις πόσο θα ξεφύγει το πράγμα.
Το σχολικό βιβλίο όμως δεν είναι το μόνο πρόβλημα.
Σε άλλη συζήτηση διάβασα ότι συνάδελφος ρώτησε 98άρη μαθητή:
−Τι είναι η δυναμική ενέργεια;
−Το m . g . h. Τι με ρωτάτε τώρα…
Είμαι σίγουρος ότι αν η συζήτηση προχωρούσε:
−Τι είναι το έργο δύναμης;
−Το F . Δx
−Και η ροπή δύναμης;
−Το F . l (Ωπ! Μοιάζουν αυτά… Αλλά τι με νοιάζει … Οι ασκήσεις να βγαίνουν.)
Κάτι σαν το παλιό: «Ο αστυνόμος είναι όργανο. Το μπουζούκι είναι όργανο. Άρα ο αστυνόμος είναι μπουζούκι.»
Είμαστε ικανοποιημένοι που κατάντησαν τις πανελλαδικές Φυσικής σε εφαρμοσμένων Μαθηματικών;
Θέματα πολλαπλής επιλογής ή σωστού−λάθους χωρίς αιτιολόγηση τι αξιολογούν;
Ο μαθητής που επιλέγει τη σωστή απάντηση για λάθος λόγους ή «παίζοντας τζόκερ» ή επειδή «του το σφύριξε ένα πουλάκι», γιατί παίρνει μόρια;
Τα θέματα Β γιατί κατάντησαν Γ και Δ;
Πού και πώς εξετάζεται η θεωρητική κατάρτηση, η κατανόηση εννοιών και φαινομένων, η ορθή χρήση τής επιστημονικής γλώσσας, η ανάπτυξη επιχειρημάτων, η κριτική ικανότητα;
Κι αν προάγει την “παπαγαλία” η εκμάθηση κάποιων θεωρητικών ρουτινών σκέψης (π.χ. αποδείξεων, ορισμών μεγεθών, ερμηνείας φυσικών φαινομένων), δεν την προάγει η εκμάθηση μεθοδολογιών-συνταγών για την επίλυση ασκήσεων, που συχνά μάλιστα δεν αντιστοιχούν στον φυσικό κόσμο;
Είναι αξιότερος να εισαχθεί στις σχολές θετικών επιστημών ο υποψήφιος που λύνει μια άσκηση με 3 τροχαλίες, 5 ελατήρια, 8 νήματα και 2 πεδία δυνάμεων, αλλά αγνοεί τη φυσική σημασία των μεγεθών που χρησιμοποιεί, τα βλέπει ως μαθηματικά σύμβολα και κακοδιατυπώνει οποιονδήποτε ορισμό, φυσικό νόμο ή ερμηνεία φυσικού φαινομένου ή ο υποψήφιος εκείνος που διατυπώνει άρτια τον Νόμο τού Faraday, γνωρίζει τον ορισμό και τη φυσική σημασία των μεγεθών που εμπεριέχει, μπορεί με αυτόν να ερμηνεύσει φαινόμενα και να τον εφαρμόσει για να υπολογίσει την επαγωγική ΗΕΔ σε ευθύγραμμο αγωγό;
Είναι «παπαγάλος» αυτός που μπορεί να επικοινωνεί τον επιστημονικό λόγο / σκέψη (στον βαθμό που τον κατανοεί σε αυτή την ηλικία και με τις παραστάσεις που έχει) ή αυτός που αναπαράγει συνταγές / μεθοδολογίες ασκήσεων;
Δεν ξέρω, λοιπόν, αν η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα: Εμείς επηρεάσαμε τα θέματα να καταντήσουν έτσι (γιατί περί κατάντιας πρόκειται) με όλη αυτή την ευφάνταστη κι ατέρμονη ασκησιολαγνεία ή τα θέματα επηρέασαν εμάς;
Γιατί δεν ξεκινάμε μια αντίστοιχη θεωρητικολαγνεία, μπας και ισιώσει το πράγμα;
Άρη ξεσπάθωσες, πραγματικός χείμαρρος ….
Γράφεις αλήθειες που ενοχλούν…. πρέπει όμως να μας προβληματίσουν…
Έρχεται το πολλαπλό βιβλίο… εκεί να δεις τι έχει να γίνει….
Θα μου επιτρέψεις να εστιάσω στο:
“αλλά (τους) μαθαίνουμε πώς να μιλάμε δικηγορίστικα, ώστε να πληρούνται 3 συνθήκες: Να είμαστε σύμφωνοι με το βιβλίο (α), με την επιστημονική ορθότητα (β) και με ό,τι ζητούν στις εξετάσεις (γ). Και συχνά πληρούνται μόνο οι 2 από τις 3…”
Το μεγάλο πρόβλημα είναι όταν πληρούνται μόνο οι συνθήκες (α) και (γ) αδιαφορώντας για την (β)
Άρη συγχαρητήρια, είδα πως επιλέχθηκες
“στο Τμήμα Δ΄ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Κεντρική Υπηρεσία), για την κάλυψη των αναγκών της πρόσθετης μικτής εξ αποστάσεως υποστήριξης των μαθητών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (Ψηφιακό Φροντιστήριο), μέχρι και την 31η Αυγούστου 2025″
Δεν γνωρίζω λεπτομέρειες για το όλο εγχείρημα, σου εύχομαι κάθε επιτυχία
στα νέα σου καθήκοντα. Τον συνάδελφο Κοσμίδη Βασίλη, δεν τον γνωρίζω.
Κάθε νέα πρωτοβουλία που στοχεύει σε όφελος των μαθητών είναι χρήσιμη.
Για να μην παρεξηγηθώ, αντιλαμβάνομαι το εγχείρημα ως επικουρική διδασκαλία
στη διά ζώσης που θα έχουν τα παιδιά στα σχολεία τους και όχι ως αντικατάσταση της διά ζώσης σε δυσπρόσιτες περιοχές. Ελπίζω πως δεν κάνω λάθος
Σε ευχαριστώ πολύ Θοδωρή. Ένιωσα ότι είναι κάτι που μου πάει και με εξίταρε ως ιδέα, να ξεφύγουμε από τα τετριμμένα. “Θα φανεί στο χειροκρότημα…” Δε μου φαίνεται τόσο απλή ιστορία και περιμένω να εκτυλιχθεί μπροστά στα μάτια μου σε όλες τις διαστάσεις της για να έχω άποψη. Οι μόνες πληροφορίες που έχω είναι από τον Τύπο και τη σχετική εγκύκλιο, που όμως δεν λένε λεπτομέρειες.
Όπως και να ‘χει, η πραγματικότητα τρέχει πολύ γρηγορότερα από όσο προλαβαίνουμε να αντιληφθούμε κι έχουμε τη δυνατότητα να επηρεάσουμε. Μάλλον μόνο (προσπαθούμε να) την ακολουθούμε πια, όσο τρομακτικό κι αν ακούγεται αυτό. Ενδεικτικά, δες αυτό.
Άρη και Βασίλη καλή επιτυχία στο νέο και πολύ ενδιαφέρον αυτό εγχείρημα που αναλαμβάνετε!
Πιστεύω όμως ότι παρακολουθώντας Άρη κανείς την εξαιρετική δουλειά σου στο site σου Σερφάροντας στη σχολική Φυσική αυτομάτως αισιοδοξεί για το αποτέλεσμα!
Γνωρίζεις εάν το υλικό που θα δημιουργηθεί θα είναι διαθέσιμο σε όλους, ή μόνο στους μαθητές που θα το παρακολουθήσουν;
Ευχαριστώ πολύ συνάδελφε. Η πληροφόρηση που έχω είναι ότι το υλικό θα είναι διαθέσιμο και προσβάσιμο μέσω πλατφόρμας moodle σε όσους εν ενεργεία μαθητές εγγραφούν, διότι θα περιλαμβάνει θεωρία/εποπτικό υλικό και ασκήσεις/εφαρμογές (από τη σύγχρονη διδασκαλία), καθώς και ασκήσεις/διαγωνίσματα για έλεγχο κι αξιολόγηση (ασύγχρονη διδασκαλία), όπως ένα ψηφιακό φροντιστήριο.
Θα δοθούν άμεσα αναλυτικές εξηγήσεις τόσο στα σχολεία όσο και στα μέσα.