Καλησπέρα Θοδωρή. Σκεφτόμουνα κι εγώ να βάλω το θέμα…
Όταν το άκουσα νόμιζα ότι φταίει η ζέστη και έχω εμβοές…
Υπάρχει στο Netflix το εξαιρετικό ντοκυμαντέρ
Meltdown: Three Mile IslandΗ συγκάλυψη και τα ψέματα για το ατύχημα στον αντιδραστήρα 2, που σημειωτέο λειτούργησε μόνο 3 μήνες, ξεκίνησαν από την πρώτη μέρα. Πρώτα η Εταιρεία και στη συνέχεια η δημόσια Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας.
Όπως αποδείχτηκε, για λόγους κόστους και κέρδους, πετάγονταν στον κάλαθο οι αναφορές των μηχανικών για προβλήματα και αστοχίες υλικού.
Άνθρωποι που θέλησαν να μιλήσουν καταδιώχτηκαν και κατέστρεψαν τη ζωή τους.
Και το χειρότερο. Η διαρροή ραδιενέργειας, που ξέρουμε πολύ καλά πως για τους περισσότερους έχει μακροχρόνιες συνέπειες, μέχρι εγγόνια και δισέγγονα…δεν είναι άμεσα μετρήσιμη.
Στη χώρα που ο πρωθυπουργός θα εγκαινίαζε τηλεδιοίκηση σε μια γραμμή που σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, από την ανυπαρξία τηλεδιοίκησης.
Στη χώρα όπου η συγκάλυψη με τη βοήθεια των μέσων μαζικής εξημέρωσης έχει παγκόσμια πρωτιά.
Στη χώρα που το Ολυμπιακό Στάδιο τυχαία δεν έπεσε πάνω στον κόσμο, αφού δυστυχώς χάθηκε το manual συντήρησης.
Στη χώρα της κερδοφορίας των λίγων, που με απευθείας αναθέσεις παίρνουν τα μεγάλα έργα.
Στη χώρα που μας έχουν κάνει πλύση εγκεφάλου για την Πράσινη Ενέργεια.
Θα μας πείσουν από τα κανάλια ότι είναι για το καλό μας. Η πυρηνική ενέργεια είναι πράσινη, θα έρθει η ανάπτυξη, θα ανοίξουν θέσεις εργασίας, θα έχουμε τσάμπα ρεύμα.
Είναι αδύνατο να γίνει ατύχημα, τα πυρηνικά απόβλητα είναι σαν τα βοθρολύματα, θα τα πηγαίνει το καλό κράτος για ανακύκλωση…
Πρώτα ο πολίτης και η ευημερία του….
Ερώτηση
Από ποιον θα ενημερωθούν οι πολίτες για το τι είναι ένα πυρηνικό εργοστάσιο;
α. Από τα κανάλια των επιχειρηματιών, που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου
β. Από καθηγητές Φυσικής
γ. Από το Youtube, το ΤικΤοκ κ.λ.π.
δ. Από στελέχη της Κυβέρνησης
Προσωπικά πιστεύω στην Πυρηνική Ενέργεια, σε ιδανικές όμως συνθήκες παραγωγής και διαχείρησης, που είναι ουτοπία. Δυστυχώς η ευημερία των πολιτών τίθεται κάτω από το κέρδος των επιχειρήσεων.
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Αφού συμφωνήσω σε όλα όσα γράφει ο Αντρέας, να προσθέσω ότι μόνο αν επιτευχθεί η ελεγχόμενη πυρηνική σύντηξη με τα πολύ λίγα απόβλητα θα μπορεί κανείς να είναι υπέρ της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την πυρηνική.
Όμως…
ITER: Κακά μαντάτα για το μεγαλύτερο πείραμα πυρηνικής σύντηξης
Πολύ σωστά Θοδωρή. Από το 2023 μέχρι σήμερα, στην Ευρώπη έχουν κλείσει αρκετοί πυρηνικοί αντιδραστήρες, με πιο αξιοσημείωτο το κλείσιμο των τελευταίων πυρηνικών σταθμών στη Γερμανία τον Απρίλιο του 2023. Αυτή η κίνηση ήταν μέρος της πολιτικής “Energiewende” της χώρας, που στοχεύει στη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (euronews) (NUCNET).
Επιπλέον, η Γερμανία έκλεισε τρεις πυρηνικούς αντιδραστήρες το 2023, και συνολικά εννέα αντιδραστήρες έχουν κλείσει στην Ευρώπη από το 2023 έως το 2024 (World Nuclear Report).
Η βαριά βιομηχανία της χώρας μας είναι ο Τουρισμός. Έτσι δε μας λέει η Κυβέρνηση; Τι τεχνογνωσία υπάρχει για πυρηνικά; Ή θα κάνουμε πυρηνικό τουρισμό, όπως έχει και η Ουκρανία;
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Άρη τους αντιδραστήρες σύντηξης θα τους βλέπουμε αρκετό καιρό στα έργα επιστημονικής φαντασίας. Εκτός αν ο Elon ενδιαφερθεί και τους δούμε νωρίτερα. Φαντάζομαι το Starship για τον Άρη με πυρηνικό αντιδραστήρα σύντηξης…
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Όταν υπερβάλλουμε σε ορισμένα επιχειρήματά μας, αδυνατίζουμε την ισχύ των υπόλοιπων. Για παραδειγμα: (α) ΚΑΝΕΝΑ μεγάλο έργο δεν έχει δοθεί με απευθείας ανάθεση. (β) Δεν προκύπτει ότι Η ΣΤΕΓΗ του Ολυμπιακού Σταδίου (και όχι ολόκληρο) θα έπεφτε στους θεατές.
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Χάρης Βάρβογλης
Καλημέρα κύριε Χάρη.
Ας δούμε κάποια λίγα παραδείγματα…
Α) α) Οι αγορές μαμούθ των Γαλλικών μαχητικών Rafale και των φρεγατών Belharra έγιναν με απευθείας ανάθεση και όχι με διαγωνισμό παρακάμπτοντας την ισχύουσα νομοθεσία στο όνομα της ελληνοτουρκικής κρίσης του 2020.
Οι συμβάσεις υπογράφτηκαν μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και των κατασκευαστικών εταιριών. Άρα δεν πρόκειται για διακρατικές συμφωνίες αλλά για καθαρά εμπορικές. Το κόστος θα ξεπεράσει τα 5 δισ.€
β) Διαβάζουμε στο site της Βουλής των Ελλήνων, ότι το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κατέθεσε νομοσχέδιο με τίτλο «Έγκριση Σχεδίου Σύμβασης για την Προμήθεια Αεροσκαφών τύπου «DHC-515». Το εν λόγω νομοσχέδιο αφορά την έγκριση δια νόμου (γνωστή πρακτική πλέον) της προμήθειας νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών από την Καναδική εταιρεία De Havilland, στην οποία δίνεται απ’ ευθείας ανάθεση, με τον μανδύα πάντα της διακρατικής συμφωνίας, μέσω του οργανισμού προώθησης των εξαγωγών του Καναδά. Κόστος 361 εκ. € γ) Το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε στην ΤΕΡΝΑ την κατασκευή των πρώτων 32 χιλιομέτρων του Ε65, προκειμένου να συνδεθεί με τη Λαμία και την εθνική οδό το «τυφλό» τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων, προϋπολογισμού 300 εκατ. €.
δ) Η Αττικό Μετρό ανέθεσε απευθείας τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης για τρία χρόνια στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο. Δηλαδή ένα έργο ύψους 1,5 δισ. €, για το οποίο η κυβέρνηση είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό ύψους 292 εκατομμυρίων ευρώ για δέκα χρόνια, τώρα το αναθέτει απευθείας στην κατασκευάστρια εταιρεία χωρίς μάλιστα να υπάρχει καμία αναφορά στο ύψος αυτής της ανάθεσης! ε) Απευθείας αναθέσεις έργων στα ορυχεία Αμυνταίου και Λακκιάς από τη ΔΕΗ Α.Ε.
Με την 12η/1.8.2017 συνεδρίαση συμβουλίου διεύθυνσης της ΔΕΗ Α.Ε. ανατέθηκε σε ιδιώτη το έργο «Εκσκαφή – φόρτωση, μεταφορά, απόθεση και διάστρωση 3,8 x 106 Μ3 στ. υπερκειμένων με στρώματα σκληρών – ημίσκληρων σχηματισμών και ενδιαμέσων αγόνων και 960.000 τόνων λιγνίτη από το Ορυχείο Λακκιάς» (Σύμβαση 2017.016/ΛΚΔΜ) χωρίς προκήρυξη διαγωνισμού με ανοικτή διαδικασία. Το εργολαβικό αντάλλαγμα για το εν λόγω έργο ανέρχεται σε 4.961.456 €.
Από την ίδια συνεδρίαση του συμβουλίου διεύθυνσης της ΔΕΗ Α.Ε. ανατέθηκε, επίσης, το έργο «Εκσκαφή – φόρτωση, μεταφορά, απόθεση και διάστρωση 2,5 x 106 Μ3 στ. λιγνιτικού κοιτάσματος από την περιοχή κατολίσθησης του Ορυχείου Αμυνταίου» (Σύμβαση 2017.017/ΛΚΔΜ) με ανοικτή διαδικασία σε ιδιώτη με εργολαβικό αντάλλαγμα 2.235.075 €.
Νομίζω ότι δεν έχει νόημα στη χώρα – πρωταθλήτρια των απευθείας αναθέσεων να συζητάμε αν υπάρχουν…
Β) Όταν στην ανακοίνωση των διαχειριστών του ΟΑΚΑ διαβάζουμε
Στο πλαίσιο σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Αθλητισμού, του ΟΑΚΑ και του ΤΑΪΠΕΔ για το έργο «Ανακαίνιση Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών», παρελήφθη Μελέτη για την εκτεταμένη επιθεώρηση των μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα και των πολυκαρβονικών των Στεγάστρων των εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ. Στη Μελέτη αναφέρεται ότι οι μεταλλικές κατασκευές του Στεγάστρου του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στα κανονιστικά επιτρεπόμενα επίπεδα στατικής επάρκειας.
τι καταλαβαίνουμε; Θα πέσει, δε θα πέσει, θα πέσει…
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Ανδρέας Ριζόπουλος
Καλησπέρα. Απαντώ επιγραμματικά.
Α.
(α) Για τους εξοπλισμούς δεν νομίζω να γίνονται ποτέ διαγωνισμοί.
(β) Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη είναι τα Canadair. Δεν υπάρχουν άλλα. Κανονικά η αναμονή είναι χρόνια, μέχρι να μαζευτούν αρκετές παραγγελίες. Άνοιξαν το εργοστάσιο για μας.
(γ) Το θέμα αυτής της ανάθεσης του αυτοκινητόδρομου Ε65 έχει κριθεί νόμιμο. Η κατάσταση ήταν τόσο μπλεγμένη, που το κράτος κινδύνευε να πληρώσει όπως και στην υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης. Το έργο είχε κοπεί στα τρία επί κρίσεως, και βρέθηκε μια λύση: το ένα τρίτο να το πάρει η ΤΕΡΝΑ (που κατασκευάζει και το άλλο τρίτο) και το άλλο ο παραχωρησιούχος (Κεντρική Οδός). Η ΕΕ δεν βρήκε τίποτα μεπτό. Δες εδώ: https://www.kathimerini.gr/society/888959/nomimi-apeytheias-anathesi-300-ekat-eyro-gia-e65/
(δ) Για να λειτουργήσει το Μετρό της Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του 2024, έπρεπε να βρεθεί λύση. Ενδεχόμενος διαγωνισμός, με τις γνωστές ενστάσεις (η Εγνατία οδός ακόμη δεν έχει παραδοθεί στον παραχωρησιούχο, τρία χρόνια μετά τον διαγωνισμό) θα ανέβαλλε τη λειτουργία επ’ αόριστον.
(ε) Μην τρελλαθούμε εντελώς, έργο 5 εκατομμυρίων δεν μπορεί να θεωρηθεί “μεγάλο”.
Β.
Η στέγη μπορεί να έπεφτε, όχι όμως όλο το στάδιο.
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Χάρης Βάρβογλης
Συνέχεια της ανάρτησής μου.
Αποσύρω την έκφραση “θα τρελλαθούμε εντελώς”, επειδή μπορεί να φανεί επιθετική -ενώ δεν είναι.
Προσθέτω ότι η ΔΕΗ είναι ιδιωτική επιχείρηση, στην οποία το κράτος δεν έχει πλειοψηφία.
Τελευταία διόρθωση6 μήνες πριν από Χάρης Βάρβογλης
Σε περίπτωση πυρηνικού ατυχήματος, το ραδιενεργό νέφος θα διανύσει μεγάλες αποστάσεις, διασπείροντας ραδιενεργά υλικά σε πολλές περιοχές. Η εμπειρία από το πυρηνικό ατύχημα του Τσερνομπίλ είναι χαρακτηριστική, καθώς το ραδιενεργό νέφος που δημιουργήθηκε τότε έφτασε μέχρι και σε απομακρυσμένες περιοχές της Ευρώπης. Παρά τα ισχυρά οικονομικά κίνητρα που ενδεχομένως να προσφέρονταν, κανείς δεν θα επιθυμούσε την εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου στην περιοχή του και λόγω τουρισμού. Η παρουσία ενός τέτοιου εργοστασίου συνεπάγεται σημαντικούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, κάτι που δεν μπορεί να αντισταθμιστεί από οικονομικά οφέλη. Ολοι προτιμούν τους τουρίστες από τα πιθανά κίνητρα.
Από επιστημονική άποψη, τα ραδιενεργά ισότοπα που απελευθερώνονται σε ένα πυρηνικό ατύχημα, όπως το καίσιο-137 και το ιώδιο-131, μπορούν να παραμείνουν στο περιβάλλον για μεγάλες χρονικές περιόδους, προκαλώντας μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων όπως γνωρίζουμε και απο το Τσερνομπιλ. Τα πιθανά οικονομικά κίνητρα δεν μπορούν να εξαλείψουν τον κίνδυνο μιας πυρηνικής καταστροφής, ούτε να αποκαταστήσουν τις ζημιές που μπορεί να προκληθούν από τη ραδιενεργή μόλυνση. Ως εκ τούτου, η κοινωνική αποδοχή της εγκατάστασης ενός πυρηνικού εργοστασίου στην Ελλάδα θεωρώ ότι θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη, παρά τις οποιεσδήποτε οικονομικές απολαβές.
Κύριε Χάρη, φαίνεται – από τον τρόπο που εκφράζεστε διαδικτυακά – ότι είστε ένας εξαιρετικός συνομιλητής, θέλετε να μιλάμε με επιχειρήματα και φυσικά δε είστε καθόλου επιθετικός. Τα διάβασα προσεκτικά αυτά που γράψατε για τις αναθέσεις, μου φαίνονται σωστά, αλλά όλοι γνωρίζουμε σε ποια χώρα ζούμε.
Μπορούμε να μην είμαστε καχύποπτοι, όταν μιλάμε για Πυρηνικά Εργοστάσια; Δεν είναι αυτοκινητόδρομος, ούτε μετρό. Μια σημαντική παράβλεψη για λόγους κόστους ή πιεστικού χρονοδιαγράμματος μπορεί να αποβεί μοιραία.
Όταν στις χώρες με την άριστη τεχνογνωσία, έγιναν σοβαρά ατυχήματα, τι περιμένουμε να γίνει στη χρεωμένη χώρα μας;
Καλησπέρα κύριε Ριζόπουλε. Καλά κάνετε και είστε επιφυλακτικός, Η αλήθεια είναι ότι η διαφθορά παίρνει και δίνει στην Ελλάδα. Αλλά ενεργεί με “προσεκτικό” τρόπο, έτσι ώστε να φαίνεται ότι όλα γίνονται “σωστά”. Καλό σας βράδυ.
Χαιρετώ και αυτή την συζήτηση (όσους συμμετέχουν αλλά και όσους την διαβάζουν).
Να σχολιάσω ότι οι Γερμανοί μετά το ενεργειακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία τους θα ξανασκεφτούν το θέμα της πυρηνικής ενέργειας. Μπορούν να εγκαταστήσουν πυρηνικούς σταθμούς σε άλλα κράτη (νομίζω ότι η Ιταλία δημιουργεί πυρηνικό εργοστάσιο στην Αλβανία, χωρίς να είμαι βέβαιος).
Εμείς είμαστε έτοιμοι να αντλήσουμε (όχι εμείς οι πολυεθνικές) φυσικό αέριο (ελπιδοφόρα κοιτάσματα στην νότια Κρήτη) , τώρα λοιπόν είναι η κατάλληλη συγκυρία να συζητήσουμε για την πυρηνική ενέργεια;
Φαίνεται πως υπάρχει μια γενικότερη κινητοποίηση για προώθηση των SMR (δείτε και εδώ ) ενώ καμία τέτοια διάταξη δεν έχει ακόμη λειτουργήσει! (δείτε εδώ)
Καλησπέρα Θοδωρή. Σκεφτόμουνα κι εγώ να βάλω το θέμα…
Όταν το άκουσα νόμιζα ότι φταίει η ζέστη και έχω εμβοές…
Υπάρχει στο Netflix το εξαιρετικό ντοκυμαντέρ
Meltdown: Three Mile IslandΗ συγκάλυψη και τα ψέματα για το ατύχημα στον αντιδραστήρα 2, που σημειωτέο λειτούργησε μόνο 3 μήνες, ξεκίνησαν από την πρώτη μέρα. Πρώτα η Εταιρεία και στη συνέχεια η δημόσια Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας.
Όπως αποδείχτηκε, για λόγους κόστους και κέρδους, πετάγονταν στον κάλαθο οι αναφορές των μηχανικών για προβλήματα και αστοχίες υλικού.
Άνθρωποι που θέλησαν να μιλήσουν καταδιώχτηκαν και κατέστρεψαν τη ζωή τους.
Και το χειρότερο. Η διαρροή ραδιενέργειας, που ξέρουμε πολύ καλά πως για τους περισσότερους έχει μακροχρόνιες συνέπειες, μέχρι εγγόνια και δισέγγονα…δεν είναι άμεσα μετρήσιμη.
Στη χώρα που ο πρωθυπουργός θα εγκαινίαζε τηλεδιοίκηση σε μια γραμμή που σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, από την ανυπαρξία τηλεδιοίκησης.
Στη χώρα όπου η συγκάλυψη με τη βοήθεια των μέσων μαζικής εξημέρωσης έχει παγκόσμια πρωτιά.
Στη χώρα που το Ολυμπιακό Στάδιο τυχαία δεν έπεσε πάνω στον κόσμο, αφού δυστυχώς χάθηκε το manual συντήρησης.
Στη χώρα της κερδοφορίας των λίγων, που με απευθείας αναθέσεις παίρνουν τα μεγάλα έργα.
Στη χώρα που μας έχουν κάνει πλύση εγκεφάλου για την Πράσινη Ενέργεια.
Θα μας πείσουν από τα κανάλια ότι είναι για το καλό μας. Η πυρηνική ενέργεια είναι πράσινη, θα έρθει η ανάπτυξη, θα ανοίξουν θέσεις εργασίας, θα έχουμε τσάμπα ρεύμα.
Είναι αδύνατο να γίνει ατύχημα, τα πυρηνικά απόβλητα είναι σαν τα βοθρολύματα, θα τα πηγαίνει το καλό κράτος για ανακύκλωση…
Πρώτα ο πολίτης και η ευημερία του….
Ερώτηση
Από ποιον θα ενημερωθούν οι πολίτες για το τι είναι ένα πυρηνικό εργοστάσιο;
α. Από τα κανάλια των επιχειρηματιών, που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου
β. Από καθηγητές Φυσικής
γ. Από το Youtube, το ΤικΤοκ κ.λ.π.
δ. Από στελέχη της Κυβέρνησης
Προσωπικά πιστεύω στην Πυρηνική Ενέργεια, σε ιδανικές όμως συνθήκες παραγωγής και διαχείρησης, που είναι ουτοπία. Δυστυχώς η ευημερία των πολιτών τίθεται κάτω από το κέρδος των επιχειρήσεων.
Αφού συμφωνήσω σε όλα όσα γράφει ο Αντρέας, να προσθέσω ότι μόνο αν επιτευχθεί η ελεγχόμενη πυρηνική σύντηξη με τα πολύ λίγα απόβλητα θα μπορεί κανείς να είναι υπέρ της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την πυρηνική.
Όμως…
ITER: Κακά μαντάτα για το μεγαλύτερο πείραμα πυρηνικής σύντηξης
https://www.in.gr/2024/07/03/in-science/episthmes/iter-kaka-mantata-gia-megalytero-peirama-pyrinikis-syntiksis/?utm_medium=Dark_Social&utm_source=Share
Όταν στη Γερμανία έκλεισαν όλα τα πυρηνικά εργοστάσια, στην Ελλάδα
συζητάμε να τα ανοίξουμε….
Αυτό και μόνο κατά τη γνώμη μου λέει πολλά…
Πολύ σωστά Θοδωρή. Από το 2023 μέχρι σήμερα, στην Ευρώπη έχουν κλείσει αρκετοί πυρηνικοί αντιδραστήρες, με πιο αξιοσημείωτο το κλείσιμο των τελευταίων πυρηνικών σταθμών στη Γερμανία τον Απρίλιο του 2023. Αυτή η κίνηση ήταν μέρος της πολιτικής “Energiewende” της χώρας, που στοχεύει στη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (euronews) (NUCNET).
Επιπλέον, η Γερμανία έκλεισε τρεις πυρηνικούς αντιδραστήρες το 2023, και συνολικά εννέα αντιδραστήρες έχουν κλείσει στην Ευρώπη από το 2023 έως το 2024 (World Nuclear Report).
Η βαριά βιομηχανία της χώρας μας είναι ο Τουρισμός. Έτσι δε μας λέει η Κυβέρνηση; Τι τεχνογνωσία υπάρχει για πυρηνικά; Ή θα κάνουμε πυρηνικό τουρισμό, όπως έχει και η Ουκρανία;
Άρη τους αντιδραστήρες σύντηξης θα τους βλέπουμε αρκετό καιρό στα έργα επιστημονικής φαντασίας. Εκτός αν ο Elon ενδιαφερθεί και τους δούμε νωρίτερα. Φαντάζομαι το Starship για τον Άρη με πυρηνικό αντιδραστήρα σύντηξης…

Όταν υπερβάλλουμε σε ορισμένα επιχειρήματά μας, αδυνατίζουμε την ισχύ των υπόλοιπων. Για παραδειγμα: (α) ΚΑΝΕΝΑ μεγάλο έργο δεν έχει δοθεί με απευθείας ανάθεση. (β) Δεν προκύπτει ότι Η ΣΤΕΓΗ του Ολυμπιακού Σταδίου (και όχι ολόκληρο) θα έπεφτε στους θεατές.
Καλημέρα κύριε Χάρη.
Ας δούμε κάποια λίγα παραδείγματα…
Α) α) Οι αγορές μαμούθ των Γαλλικών μαχητικών Rafale και των φρεγατών Belharra έγιναν με απευθείας ανάθεση και όχι με διαγωνισμό παρακάμπτοντας την ισχύουσα νομοθεσία στο όνομα της ελληνοτουρκικής κρίσης του 2020.
Οι συμβάσεις υπογράφτηκαν μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και των κατασκευαστικών εταιριών. Άρα δεν πρόκειται για διακρατικές συμφωνίες αλλά για καθαρά εμπορικές. Το κόστος θα ξεπεράσει τα 5 δισ.€
β) Διαβάζουμε στο site της Βουλής των Ελλήνων, ότι το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κατέθεσε νομοσχέδιο με τίτλο «Έγκριση Σχεδίου Σύμβασης για την Προμήθεια Αεροσκαφών τύπου «DHC-515». Το εν λόγω νομοσχέδιο αφορά την έγκριση δια νόμου (γνωστή πρακτική πλέον) της προμήθειας νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών από την Καναδική εταιρεία De Havilland, στην οποία δίνεται απ’ ευθείας ανάθεση, με τον μανδύα πάντα της διακρατικής συμφωνίας, μέσω του οργανισμού προώθησης των εξαγωγών του Καναδά. Κόστος 361 εκ. €
γ) Το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε στην ΤΕΡΝΑ την κατασκευή των πρώτων 32 χιλιομέτρων του Ε65, προκειμένου να συνδεθεί με τη Λαμία και την εθνική οδό το «τυφλό» τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων, προϋπολογισμού 300 εκατ. €.
δ) Η Αττικό Μετρό ανέθεσε απευθείας τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης για τρία χρόνια στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο. Δηλαδή ένα έργο ύψους 1,5 δισ. €, για το οποίο η κυβέρνηση είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό ύψους 292 εκατομμυρίων ευρώ για δέκα χρόνια, τώρα το αναθέτει απευθείας στην κατασκευάστρια εταιρεία χωρίς μάλιστα να υπάρχει καμία αναφορά στο ύψος αυτής της ανάθεσης!
ε) Απευθείας αναθέσεις έργων στα ορυχεία Αμυνταίου και Λακκιάς από τη ΔΕΗ Α.Ε.
Με την 12η/1.8.2017 συνεδρίαση συμβουλίου διεύθυνσης της ΔΕΗ Α.Ε. ανατέθηκε σε ιδιώτη το έργο «Εκσκαφή – φόρτωση, μεταφορά, απόθεση και διάστρωση 3,8 x 106 Μ3 στ. υπερκειμένων με στρώματα σκληρών – ημίσκληρων σχηματισμών και ενδιαμέσων αγόνων και 960.000 τόνων λιγνίτη από το Ορυχείο Λακκιάς» (Σύμβαση 2017.016/ΛΚΔΜ) χωρίς προκήρυξη διαγωνισμού με ανοικτή διαδικασία. Το εργολαβικό αντάλλαγμα για το εν λόγω έργο ανέρχεται σε 4.961.456 €.
Από την ίδια συνεδρίαση του συμβουλίου διεύθυνσης της ΔΕΗ Α.Ε. ανατέθηκε, επίσης, το έργο «Εκσκαφή – φόρτωση, μεταφορά, απόθεση και διάστρωση 2,5 x 106 Μ3 στ. λιγνιτικού κοιτάσματος από την περιοχή κατολίσθησης του Ορυχείου Αμυνταίου» (Σύμβαση 2017.017/ΛΚΔΜ) με ανοικτή διαδικασία σε ιδιώτη με εργολαβικό αντάλλαγμα 2.235.075 €.
Νομίζω ότι δεν έχει νόημα στη χώρα – πρωταθλήτρια των απευθείας αναθέσεων να συζητάμε αν υπάρχουν…
Β) Όταν στην ανακοίνωση των διαχειριστών του ΟΑΚΑ διαβάζουμε
Στο πλαίσιο σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Αθλητισμού, του ΟΑΚΑ και του ΤΑΪΠΕΔ για το έργο «Ανακαίνιση Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών», παρελήφθη Μελέτη για την εκτεταμένη επιθεώρηση των μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα και των πολυκαρβονικών των Στεγάστρων των εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ.
Στη Μελέτη αναφέρεται ότι οι μεταλλικές κατασκευές του Στεγάστρου του Κεντρικού Σταδίου και του Ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στα κανονιστικά επιτρεπόμενα επίπεδα στατικής επάρκειας.
τι καταλαβαίνουμε; Θα πέσει, δε θα πέσει, θα πέσει…
Καλησπέρα. Απαντώ επιγραμματικά.
Α.
(α) Για τους εξοπλισμούς δεν νομίζω να γίνονται ποτέ διαγωνισμοί.
(β) Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη είναι τα Canadair. Δεν υπάρχουν άλλα. Κανονικά η αναμονή είναι χρόνια, μέχρι να μαζευτούν αρκετές παραγγελίες. Άνοιξαν το εργοστάσιο για μας.
(γ) Το θέμα αυτής της ανάθεσης του αυτοκινητόδρομου Ε65 έχει κριθεί νόμιμο. Η κατάσταση ήταν τόσο μπλεγμένη, που το κράτος κινδύνευε να πληρώσει όπως και στην υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης. Το έργο είχε κοπεί στα τρία επί κρίσεως, και βρέθηκε μια λύση: το ένα τρίτο να το πάρει η ΤΕΡΝΑ (που κατασκευάζει και το άλλο τρίτο) και το άλλο ο παραχωρησιούχος (Κεντρική Οδός). Η ΕΕ δεν βρήκε τίποτα μεπτό. Δες εδώ: https://www.kathimerini.gr/society/888959/nomimi-apeytheias-anathesi-300-ekat-eyro-gia-e65/
(δ) Για να λειτουργήσει το Μετρό της Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του 2024, έπρεπε να βρεθεί λύση. Ενδεχόμενος διαγωνισμός, με τις γνωστές ενστάσεις (η Εγνατία οδός ακόμη δεν έχει παραδοθεί στον παραχωρησιούχο, τρία χρόνια μετά τον διαγωνισμό) θα ανέβαλλε τη λειτουργία επ’ αόριστον.
(ε) Μην τρελλαθούμε εντελώς, έργο 5 εκατομμυρίων δεν μπορεί να θεωρηθεί “μεγάλο”.
Β.
Η στέγη μπορεί να έπεφτε, όχι όμως όλο το στάδιο.
Συνέχεια της ανάρτησής μου.
Αποσύρω την έκφραση “θα τρελλαθούμε εντελώς”, επειδή μπορεί να φανεί επιθετική -ενώ δεν είναι.
Προσθέτω ότι η ΔΕΗ είναι ιδιωτική επιχείρηση, στην οποία το κράτος δεν έχει πλειοψηφία.
Σε περίπτωση πυρηνικού ατυχήματος, το ραδιενεργό νέφος θα διανύσει μεγάλες αποστάσεις, διασπείροντας ραδιενεργά υλικά σε πολλές περιοχές. Η εμπειρία από το πυρηνικό ατύχημα του Τσερνομπίλ είναι χαρακτηριστική, καθώς το ραδιενεργό νέφος που δημιουργήθηκε τότε έφτασε μέχρι και σε απομακρυσμένες περιοχές της Ευρώπης. Παρά τα ισχυρά οικονομικά κίνητρα που ενδεχομένως να προσφέρονταν, κανείς δεν θα επιθυμούσε την εγκατάσταση πυρηνικού εργοστασίου στην περιοχή του και λόγω τουρισμού. Η παρουσία ενός τέτοιου εργοστασίου συνεπάγεται σημαντικούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, κάτι που δεν μπορεί να αντισταθμιστεί από οικονομικά οφέλη. Ολοι προτιμούν τους τουρίστες από τα πιθανά κίνητρα.
Από επιστημονική άποψη, τα ραδιενεργά ισότοπα που απελευθερώνονται σε ένα πυρηνικό ατύχημα, όπως το καίσιο-137 και το ιώδιο-131, μπορούν να παραμείνουν στο περιβάλλον για μεγάλες χρονικές περιόδους, προκαλώντας μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων όπως γνωρίζουμε και απο το Τσερνομπιλ. Τα πιθανά οικονομικά κίνητρα δεν μπορούν να εξαλείψουν τον κίνδυνο μιας πυρηνικής καταστροφής, ούτε να αποκαταστήσουν τις ζημιές που μπορεί να προκληθούν από τη ραδιενεργή μόλυνση. Ως εκ τούτου, η κοινωνική αποδοχή της εγκατάστασης ενός πυρηνικού εργοστασίου στην Ελλάδα θεωρώ ότι θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη, παρά τις οποιεσδήποτε οικονομικές απολαβές.
Κύριε Χάρη, φαίνεται – από τον τρόπο που εκφράζεστε διαδικτυακά – ότι είστε ένας εξαιρετικός συνομιλητής, θέλετε να μιλάμε με επιχειρήματα και φυσικά δε είστε καθόλου επιθετικός. Τα διάβασα προσεκτικά αυτά που γράψατε για τις αναθέσεις, μου φαίνονται σωστά, αλλά όλοι γνωρίζουμε σε ποια χώρα ζούμε.
Μπορούμε να μην είμαστε καχύποπτοι, όταν μιλάμε για Πυρηνικά Εργοστάσια; Δεν είναι αυτοκινητόδρομος, ούτε μετρό. Μια σημαντική παράβλεψη για λόγους κόστους ή πιεστικού χρονοδιαγράμματος μπορεί να αποβεί μοιραία.
Όταν στις χώρες με την άριστη τεχνογνωσία, έγιναν σοβαρά ατυχήματα, τι περιμένουμε να γίνει στη χρεωμένη χώρα μας;
Καλησπέρα κύριε Ριζόπουλε. Καλά κάνετε και είστε επιφυλακτικός, Η αλήθεια είναι ότι η διαφθορά παίρνει και δίνει στην Ελλάδα. Αλλά ενεργεί με “προσεκτικό” τρόπο, έτσι ώστε να φαίνεται ότι όλα γίνονται “σωστά”. Καλό σας βράδυ.
Άκουσα τον καθηγητή Μερτζιμέκη προσεχτικά…
Κάποια στιγμή είπε ” Όχι στην προπαγάνδα”
Ειλικρινά το πιστεύει;;;
Εγώ αυτό που εισέπραξα ήταν ένα 20λεπτο προπαγάνδας υπέρ των SMR
(Small Modular Reactors) …. με την αρωγή βέβαια της πρόθυμης δημοσιογράφου…
Και τι δεν είπανε…
Υπερευαισθησία φόβου για τα πυρηνικά
coctail φοβίας και άγνοιας για τα οφέλη
τα προβλήματα μεγεθύνονται χωρίς να υπάρχει λόγος
τα SMR θα έχουν μεγάλο όφελος με μικρό ρίσκο
πυρηνικά εργοστάσια πολύ διαδεδομένα στην Ευρώπη , περισσότερα από 440
η πυρηνική ενέργεια είναι πράσινη και ασταμάτητη με μικρό κόστος
Το Ουράνιο (U) υπάρχει άφθονο
Μικρό κόστος συντήρησης
Ιδανικά τα SMR για τη νησιωτική χώρα (χωράνε σε μία νταλίκα)
τα πυρηνικά απόβλητα είναι πολύ μικρότερης μάζας από παλαιότερα
Η Georgia (Meloni) θα τα εγκαταστήσει στην Ιταλία….
και πολλά άλλα που δεν συγκράτησα…
Η δημοσιογράφος δε, συμπλήρωνε…
Ο Πρωθυπουργός μας (κτητικό) , γύρισε τον μοχλό, άνοιξε το παράθυρο…
Δεν έχει φυτευτεί καλά, ακόμα η ιδέα στην χώρα
Πρέπει να προετοιμαστεί το έδαφος…
Και ο καθηγητής επιβραβεύοντάς την, τόνισε πως η δημοσιογράφος έχει αντιληφθεί όλα τα keywords
Στο τέλος μας έδειξαν τον πυρηνικό χάρτη της Ευρώπης
Για τις Γερμανία–Σουηδία–Ιρλανδία–Πορτογαλία–Δανία–
Χώρες Βαλτικής.….τσιμουδιά…
Ανοίξαμε δουλειές….λοιπόν….
Χαιρετώ και αυτή την συζήτηση (όσους συμμετέχουν αλλά και όσους την διαβάζουν).
Να σχολιάσω ότι οι Γερμανοί μετά το ενεργειακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία τους θα ξανασκεφτούν το θέμα της πυρηνικής ενέργειας. Μπορούν να εγκαταστήσουν πυρηνικούς σταθμούς σε άλλα κράτη (νομίζω ότι η Ιταλία δημιουργεί πυρηνικό εργοστάσιο στην Αλβανία, χωρίς να είμαι βέβαιος).
Εμείς είμαστε έτοιμοι να αντλήσουμε (όχι εμείς οι πολυεθνικές) φυσικό αέριο (ελπιδοφόρα κοιτάσματα στην νότια Κρήτη) , τώρα λοιπόν είναι η κατάλληλη συγκυρία να συζητήσουμε για την πυρηνική ενέργεια;
Φαίνεται πως υπάρχει μια γενικότερη κινητοποίηση για προώθηση των SMR (δείτε και εδώ ) ενώ καμία τέτοια διάταξη δεν έχει ακόμη λειτουργήσει! (δείτε εδώ)