Τα μικρά σώματα του σχήματος είναι ακίνητα σε λείο οριζόντιο δάπεδο με τα Σ1 μάζας m1 = 0,75kg και Σ3 δεμένα στα άκρα ιδανικού ελατηρίου σταθεράς k = 100 N/m. Το σώμα Σ3 είναι σε επαφή με κατακόρυφο τοίχο. Τη χρονική στιγμή t = 0 εκτοξεύουμε το Σ1 προς τα δεξιά με οριζόντια ταχύτητα υ0. Σε όλη τη διάρκεια κίνησης το Σ2 δεν ολισθαίνει ως προς το Σ1. Η δύναμη που δέχεται το σώμα Σ3 από τον τοίχο παριστάνεται γραφικά σε συνάρτηση με το χρόνο στο διπλανό διάγραμμα
α. να εξηγήσετε γιατί τη στιγμή t = 0 το σώμα Σ3 δεν δέχεται δύναμη από τον τοίχο
β. να εξηγήσετε τη μορφή του διαγράμματος και να υπολογίσετε τη μάζα του σώματος Σ2
γ. να υπολογίσετε το μέτρο της ταχύτητας υ0
δ. κάποιος ισχυρίζεται, ότι η φορά της στατικής τριβής που δέχεται το σώμα Σ2 από το Σ1 μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια της επαφής του Σ3 με τον τοίχο. Συμφωνείτε με τον ισχυρισμό αυτό;
ε. για ποιες τιμές του συντελεστή οριακής τριβής δεν θα υπάρξει ολίσθηση μεταξύ των σωμάτων Σ1 και Σ2;
στ. αν η μάζα του σώματος Σ3 είναι m3 = 1,5kg, να υπολογίσετε τη μέγιστη επιμήκυνση που θα αποκτήσει το ελατήριο για πρώτη φορά μετά το χάσιμο επαφής του σώματος Σ3 με τον τοίχο.
Η λύση σε word
και σε pdf
Πολύ δυνατό θέμα Αποστόλη, συγχαρητήρια!
Τα έχει όλα σε ένα σχετικά απλό περιβάλλον.
Γεια σου Αποστόλη, πολύ ωραία άσκηση για επανάληψη!
Γεια σου Αποστόλη.
Όπως αναφέρθηκε δυνατό θέμα που τα έχει όλα και απαιτεί πολύ καλή κατανόηση και εμβάθυνση. Είναι διερευνητική γεγονός που μου αρέσει ιδιαίτερα.
Γεια σας παιδιά και σας ευχαριστώ.
Γεια σου Αποστόλη.
Ενδιαφέρον σύστημα και όμορφη ιδέα!
Θα πρόσθετα στα δεδομένα ότι αρχικά το ελατήριο έχει το φυσικό του μήκος (αν και δεν λες ότι “τα συγκρατείς ακίνητα“), καθώς επίσης θα όριζα και θετική φορά προς τα δεξιά, κάτι που νομίζω ότι χρειάζεται για την εξήγηση του διαγράμματος της δύναμης από τον τοίχο (την οποία δίνεις αρνητική υπονοώντας φυσικά ότι τα θετικά είναι δεξιά).
Να είσαι καλά κι ευχαριστούμε.
Γεια σου Μίλτο και σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Για να απαντηθεί το πρώτο ερώτημα χρειάζεται ο μαθητής να διερευνήσει αν το ελατήριο είναι στο φυσικό μήκος του, αφού τα Σ1, Σ2 είναι ακίνητα. Δεν νομίζω λοιπόν ότι θα έπρεπε να δίνεται στα δεδομένα. Για το δεύτερο σχόλιο, αφού η δύναμη από τον τοίχο είναι προς τα αριστερά και η τιμή της, μέσω του διαγράμματος, είναι αρνητική, ο μαθητής πρέπει να συμπεράνει το προς τα πού είναι η θετική φορά.
Γεια σου Αποστόλη, λύνοντας την άσκηση, φθάνοντας στο τελευταίο ερώτημα,
θυμήθηκα τους στίχους του τραγουδιού του Αντώνη Καλογιάννη:
“Εμείς γι’ αλλού κινήσαμε γι’ αλλού
Κι αλλού η ζωή μας πάει”
Πολύ καλή, δείχνει πως μπορείς να εξετάσεις ουσιαστική φυσική σε minimal περιβάλλοντα….
Καλημέρα Θοδωρή και σε ευχαριστώ. Πάντα υπάρχει τρόπος να αξιολογήσεις ένα μαθητή ουσιαστικά, χωρίς νήματα που κόβονται, διακόπτες που ανοιγοκλείνουν και άλλα τέτοια μπιχλιμπίδια.