web analytics

Στο ίδιο έργο θεατές.. Κάθε χρόνο και χειρότερα

Τα τελευταία χρόνια πληρώνουμε τό ότι επί δεκαετίες έμπαιναν περισσότεροι στο φυσικό απ όσους είχε αν’αγκη ο τόπος. Πλήρης αδιαφορία ΕΕΦ αλλά και πανεπσιημίων. Ιδύθηκαν μάλιστα και νέα φυσικά τμήματα. Απλά αντιγράφω και ελπίζω να μην χρειαστούν 4 δεκαετίες (τόσες ήταν το σφάλμα) για επανόρθωση της βλάβης σε φυσικά και μαθηματικά και ορισμένα τμήματα φιλολογίας. Για ιδιωτικά πανεπιστήμια ούτε λόγος. Ποιός θα φτιάξει ιδιωτικό φυσικό  τμήμα όταν ο τομέας έχει ήδη απαξιωθεί από τη υπερπροσφορά του δημόσιου τομέα επι δεκαετίες;
“Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε τα τμήματα Φυσικής όπου λόγω Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, έμεινε και φέτος (όπως και τις προηγούμενες χρονιές) σημαντικός αριθμός κενών θέσεων.
ΕΚΠΑ 157 θέσεις, 93 επιτυχόντες
Α.Π.Θ. 146 θέσεις, 54 επιτυχόντες
Παν. Πατρών 193 θέσεις, 69 επιτυχόντες
Παν. Κρήτης118 θέσεις, 26 επιτυχόντες
ΔΠΘ 89 θέσεις, 28 επιτυχόντες
Παν. Θεσσαλίας 90 θέσεις, 43 επιτυχόντες
Παν. Ιωαννίνων 219 θέσεις, 86 επιτυχόντες” Πηγή alfavita.gr

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
8 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Συγγνώμη Χαράλαμπε, αλλά δεν καταλαβαίνω το πνεύμα της ανάρτησης.

Ποιο είναι το πρόβλημα;

Ότι μένουν κενές θέσεις στα τμήματα Φυσικής αφού το ενδιαφέρον των υποψηφίων φοιτητών για σπουδές στη φυσική μειώνεται κάθε χρόνο;

ή

Ότι λόγω των κενών θέσεων στα τμήματα φυσικής των δημόσιων πανεπιστήμιων,
δεν θα ιδρυθούν τμήματα φυσικής ιδιωτικών πανεπιστημίων;

Και ποιος είναι ο υπεύθυνος;

Ο Γαβρόγλου που ίδρυσε δύο νέα τμήματα φυσικής και έτσι μένουν κενές θέσεις σε ΕΚΠΑ και ΑΠΘ;

Η ΣΕΜΦΕ γιατί γεμίζει (αν και η αναλογία μαθηματικών – φυσικής είναι συντριπτικά υπέρ των μαθηματικών);;;

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
29/07/2024 8:11 ΠΜ

Καλημέρα Χαράλαμπε, καλημέρα σε όλους.
Τα προβλήματα είναι εδώ και είναι φανερά…
Οι λύσεις υπάρχουν; Μαγικές λύσεις προφανώς όχι. Επώδυνες ίσως…
Θα έλεγα όμως, να δούμε γενικότερα το πρόβλημα, παραθέτοντας και εδώ μια απάντηση του Heisenberg σε συνέντευξή του που παρουσιάζει δίπλα ο Αποστόλης.

Heisenberg:
Θα αναφέρω ένα πολύ γενικό πρόβλημα στην ιστορία του πολιτισμού γενικότερα. Είμαι προσωπικά πεπεισμένος, ότι το πλήθος των ενδιαφερομένων είναι πιθανά σχεδόν το ίδιο σε όλες τις εποχές ανά τους αιώνες. Αλλά θα έλεγα ότι οι πολύ προικισμένοι άνθρωποι το 15ο αιώνα προσανατολίστηκαν προς τη ζωγραφική ή τη γλυπτική. Τον 18ο αιώνα αναμφίβολα κατευθύνθηκαν προς τη μουσική και έγιναν Mozart και Beethoven. Θα έλεγα ότι αντιμετωπίζω την όλη ανάπτυξη μάλλον διαφορετικά από την ιδέα, ότι αυτοί που κάνουν τη δουλειά είναι οι πολύ προικισμένοι. Θα έλεγα ότι υπάρχει μια ιστορική διαδικασία σε εξέλιξη και αυτή θέτει ερωτήματα και οι πραγματικά προικισμένοι βλέπουν ότι: «τώρα είναι η στιγμή που καλούμαι να κάνω κάτι μ’ αυτό». Εγώ δεν πιστεύω, για παράδειγμα, ότι υπάρχει σήμερα μικρότερο πλήθος ανθρώπων πολύ προικισμένων για τη μουσική σε σχέση με την εποχή του Mozart και του Beethoven. Είναι μόνο το ότι εκείνη την εποχή οι ιστορικές διαδικασίες πρόσφεραν μια τεράστια δυνατότητα, να κάνει κανείς αυτά που έκανε ο Haydn στη Βιέννη και ούτω καθεξής. Συνεπώς, κάθε νέος άνθρωπος που ένιωθε πραγματικά ότι θα μπορούσε να κάνει κάτι στη μουσική, προσπαθούσε να πάει στη Βιέννη εκείνο τον καιρό. Με τον ίδιο τρόπο, το 15ο αιώνα θα πήγαιναν πιθανά στην Ολλανδία και στην Ιταλία. Συνεπώς, θα έλεγα ότι οι προικισμένοι άνθρωποι συνειδητοποίησαν πως κάτι συνέβαινε στη φυσική. Πρακτικά, αυτή ήταν η κατάστασή μου όταν τελείωσα το σχολείο. Είχα καταλάβει ότι μπορούσα να χειρίζομαι σχετικά εύκολα τα μαθηματικά και είχα δει κάποια βιβλία φυσικής. Αφού είχα διαβάσει κάποια βιβλία για αυτή την μοντέρνα ανάπτυξη, αφού είχα δει το βιβλίο του Weyl για τη σχετικότητα και αφού είχα παρακολουθήσει τη δημοφιλή διάλεξη του Sommerfeld για τα άτομα, ένιωσα ότι αυτό ήταν ένα πεδίο που θα μπορούσα να προσπαθήσω να κάνω κάτι. Συνεπώς, έμοιαζε σαν ο αριθμός των προικισμένων ανθρώπων να αυξήθηκε ξαφνικά, αλλά πιθανά δεν είναι έτσι. Ο αριθμός έχει υπάρξει λίγο πολύ ο ίδιος, αλλά οι ιστορικές διαδικασίες είχαν οδηγήσει σε ένα κρίσιμο σημείο, στο οποίο κάποιος μπορούσε να προσφέρει κάτι και έτσι η διαδικασία επέλεγε τους προικισμένους. Ίσως πρόκειται για ακραία άποψη, αλλά νομίζω ότι περιέχει μεγάλο μέρος της αλήθειας.

Αλήθεια ποια είναι η θέση της Φυσικής σήμερα παγκόσμια, αλλά και στην Ελλάδα; Και ποια είναι η θέση των Φυσικών στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα;

Τελευταία διόρθωση9 μήνες πριν από admin
Θοδωρής Παπασγουρίδης

Με όσα γράφεις Χαράλαμπε, θα μπορούσε κάποιος να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει….

Οι κενές θέσεις στο ΕΚΠΑ και στο ΑΠΘ οφείλονται στην ίδρυση φυσικών τμημάτων σε Λαμία και Καβάλα, αντίστοιχα;;;;

Σίγουρα όχι….

Η ίδρυση φυσικών τμημάτων σε Λαμία και Καβάλα ήταν αναγκαία;;;

Μάλλον όχι… Σίγουρα όμως δεν έγινε για να νοικιαστούν μερικά σπίτια ακόμα στις παραπάνω πόλεις…

Γιατί τις δεκαετίες 80, 90 γέμιζαν και τα 5 τμήματα φυσικής με αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο σπουδαστών που τουλάχιστον οι μισοί είχαν το φυσικό 1η επιλογή;;;

Όμως, εξακολουθώ να μην κατανοώ το περιεχόμενο της φράσης:

“Για ιδιωτικά πανεπιστήμια ούτε λόγος. Ποιος θα φτιάξει ιδιωτικό φυσικό τμήμα όταν ο τομέας έχει ήδη απαξιωθεί από τη υπερπροσφορά του δημόσιου τομέα επι δεκαετίες;”

Αντιλαμβάνομαι να εννοείς πως θα ήταν θετικό να ιδρυθεί ιδιωτικό φυσικό τμήμα.
Αντιλαμβάνομαι σωστά;;;

Τελευταία διόρθωση9 μήνες πριν από Θοδωρής Παπασγουρίδης
Στάθης Λεβέτας
Αρχισυντάκτης
29/07/2024 12:50 ΜΜ

Καλημέρα Χαράλαμπε, καλημέρα συνάδελφοι.
Ο Χαράλαμπος έχει δίκιο. Ένας απόφοιτος του φυσικού τμήματος στην Ελλάδα του σήμερα, ποια ακριβώς δουλειά θα κάνει; Απλά η αγορά εργασίας δεν μπορεί να απορροφήσει 700 νέους φυσικούς κάθε έτος. Τα ίδια πάνω κάτω ισχύουν σε όλες τις “καθηγητικές” σχολές.

Θοδωρή, στις δεκατίες του 80 και του 90, ο κυρίαρχος στόχος της πλειοψηφίας ήταν να μπεί στο δημόσιο, για αυτό και τα τμήματα φυσικής γέμιζαν. Σήμερα τα πράγματα άλλαξαν.

Κώστας Παπαδάκης
29/07/2024 12:58 ΜΜ

Η απαξίωση που ορθά αναφέρεις Χαράλαμπε είναι (για εμένα) η απαξίωση της κοινωνίας στην επιστήμη της Φυσικής.

Η Φυσική έλκει ανήσυχους και ευφυείς ανθρώπους ιστορικά, δεν γνωρίζω τι συμβαίνει παγκόσμια στις μέρες μας.

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα (στο εξωτερικό) για φοιτητές που σπούδαζαν διαφορετικές επιστήμες, σε κάποιο επιλεγόμενο μάθημα (ή μέσω φίλου, συμφοιτητή τους) γνώρισαν την Φυσική και άλλαξαν κατεύθυνση στις σπουδές τους.

Στην Ελλάδα γνωρίζω παραδείγματα φοιτητών Φυσικής που άλλαξαν την κατεύθυνση των σπουδών τους, στα μαθηματικά ή στους υπολογιστές.

Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, είχαν δίκιο οι καθηγητές μας όταν σπουδάζαμε (και εμάς στα Γιάννενα τα ίδια μας έλεγαν) : «υποψήφιοι άνεργοι» εκεί οδεύετε.. 

Τίνα Νάντσου
29/07/2024 10:53 ΜΜ

Χθες συναντήθηκα με μια ομάδα που περιλάμβανε φοιτητές και υποψήφιους φοιτητές του 2ου Επιστημονικού Πεδίου: Τεχνολογικών και Θετικών Σπουδών. Όταν τους ρώτησα γιατί δεν επιλέγουν τα τμήματα Φυσικής της χώρας και προτιμούν τα Πολυτεχνεία, μου απάντησαν ότι οι σπουδές στη Φυσική είναι ιδιαίτερα απαιτητικές και διαρκούν, κατά μέσο όρο, οκτώ χρόνια για την απόκτηση πτυχίου. Ο νέος νόμος του ν+2 δίνει περιθώριο έξι ετών για την ολοκλήρωση των σπουδών, μετά το οποίο ο φοιτητής δεν μπορεί να πάρει πτυχίο. Αντιθέτως, στα Πολυτεχνεία το όριο είναι ν+3, δηλαδή οκτώ έτη συνολικά.
Η δυσκολία των θεμάτων στη Φυσική και η παρατεταμένη διάρκεια σπουδών αποθαρρύνουν τους φοιτητές. Επιπλέον, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) περιορίζει τις μετεγγραφές και αποκλείει φοιτητές με χαμηλότερες επιδόσεις, δημιουργώντας πρόσθετα εμπόδια για την εισαγωγή στα τμήματα Φυσικής. Ωστόσο, το Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) του ΕΜΠ, το οποίο πλέον εντάσσεται στο ΤΕΕ, είναι πενταετούς φοίτησης και προσφέρει το ν+3, δηλαδή συνολικά οκτώ χρόνια σπουδών. Αυτό το τμήμα προτιμάται πλέον, καθώς προσφέρει integrated master, επαγγελματικά δικαιώματα και πτυχίο φυσικομαθηματικής του ΕΜΠ.
Η κακογραμμένη και άκαμπτη Τράπεζα Θεμάτων της Φυσικής, που ξεκινά από την Α’ Λυκείου, αποθαρρύνει τους μαθητές από τη Φυσική. Η έμφαση στην εντατική ασκησιολογία και τα θεωρητικά θέματα, που δεν αντιπροσωπεύουν την πραγματική φύση της επιστήμης, σε συνδυασμό με την έλλειψη χρόνου για πειράματα, απομακρύνουν τους μαθητές από την ενασχόληση με τη Φυσική. Τα κακογραμμένα σχολικά βιβλία, η φήμη περί της δυσκολίας των σπουδών στα τμήματα Φυσικής και το νέο μέτρο του ν+2 συμβάλλουν στην απομάκρυνση των υποψήφιων φοιτητών από τα τμήματα Φυσικής.
Ακόμη και αν κάποιος καταφέρει να υπερβεί όλα αυτά τα εμπόδια, αντιμετωπίζει την προοπτική της ανεργίας, καθώς δεν υπάρχει επαρκής μέριμνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα των φυσικών. Επομένως, είναι λογικό οι νέοι φοιτητές να επιλέγουν τα Πολυτεχνεία, όπου οι επαγγελματικές προοπτικές είναι καλύτερες και τα δικαιώματα πιο σαφή, χάρη στις ρυθμίσεις των Τεχνικών Επιμελητηρίων Ελλάδας (ΤΕΕ).
Πολλά πρέπει να αλλάξουν στην εκπαίδευση της Φυσικής από το Δημοτικό σχολείο, ώστε να ξανακερδίσουμε τους μαθητές και μελλοντικούς φοιτητές μας στην επιστήμη της Φυσικής. Η αγάπη για τη Φυσική κερδίζεται νωρίς, από το Δημοτικό σχολείο, αλλά πρέπει να φροντιστεί και στη συνέχεια από τους διδάσκοντες μέσω της πειραματικής διδασκαλίας και των πρότζεκτ που δείχνουν τους ορίζοντες που ανοίγει η επιστήμη της Φυσικής, καθώς και αργότερα στα πανεπιστήμια με τη συστηματικη στήριξη των φοιτητών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.