Α3. Ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι Σωστές και ποιες Λανθασμένες.
α. Το ηλεκτρικό φορτίο ενός φορτισμένου σώματος μπορεί να πάρει οποιαδήποτε τιμή.
β. Όταν δύο αφόρτιστα σώματα τρίβονται μεταξύ τους αποκτούν το ίδιο είδος φορτίου.
γ. Ένα ηλεκτρισμένο σώμα είναι πάντα φορτισμένο.
δ. Μπορούμε να φορτίσουμε ένα σώμα με φορτίο ίσο με το μισό του φορτίου του ηλεκτρονίου.
Διαγώνισμα Γ’ Γυμνασίου
στο πρώτο κεφάλαιο. Είναι αρκετά απαιτητικό για αυτό πέρα από τα 40 λεπτά έδωσα εκείνη την χρονιά και 10 λεπτά από το διάλλειμα για να ολοκληρώσουν. Περιμένω τους “ψείρες” και μη να σχολιάσουν το διαγώνισμα. Με φιλικούς χαιρετισμούς από την Λέσβο.
Καλησπέρα Χρήστο.
Ευχαριστούμε που μοιράζεσαι τα διαγωνίσματά σου!
Για να γίνει καλύτερα ο σχολιασμός, θα βοηθούσε εάν συνόδευες τις εκφωνήσεις σου και με απαντήσεις (όπως σχολίασε και ο Βαγγέλης εδώ).
Με μία πρώτη ανάγνωση, έχω να παρατηρήσω τα παρακάτω:
Α1: Νομίζω ότι η έννοια της (ηλεκτρικής) αγωγιμότητας δεν αναφέρεται ρητά στο σχολικό βιβλίο. Διόρθωσέ με εάν κάνω λάθος.
Α2: “Εάν πλησιάσουμε στο σφαιρίδιο του ηλεκτρικού εκκρεμούς…”
Β1: Θα χρειαστεί να συμπληρωθεί και με την τιμή του στοιχειώδους ηλεκτρικού φορτίου.
Γ2 και Γ3 είναι πλέον εκτός ύλης.
Υ.Γ. Νομίζω πάντως ότι έχει γίνει λανθασμένη “μετάφραση” του “μερακλίδικου διαγωνίσματος” που ανέφερε ο Βαγγέλης. Πιστεύω ότι δεν χαρακτηρίζει “τη δυσκολία” των θεμάτων (ας με διορθώσει εάν κάνω λάθος…).
Να είσαι καλά.
Καλό αλλά απαιτητικό
( και σε πράξεις με αριθμούς στην τυπική τους μορφή )
Μικροπαρατηρήσούλες ( δευτεύουσας σημασίας ):
Α2 καλύτερα Εάν πλησιάσω στο αφόρτιστο σφαιρίδιο ενός ηλεκτρικού εκκρεμούς … ( ώσυε να είναι μοναδική σωστή το έλκεται δ) )
Α3 Όλες Λανθασμένες ;! Δεν απαγορεύεται και
και κάποτε χρειάζεται αλλά …
…αλλα μοιάζει με κακή πρόθεση θεματοδότη
Α θέμα : 4×1=4 συνολικά μόρια ;!
Πολύ λίγα όταν μάλιστα
το Α3 και Α4 δεν είναι απλά θεωρία .
( Ας μην ξεκινά από εμάς η υποτίμηση της θεωρίας )
Καλησπέρα,
Ωραίο το διαγώνισμα.
Στο Β1 όπως γράφει και ο Μίλτος δώσε το φορτίο του e (το δίνεις βέβαια στο Δ2) ή δώσε το στο τέλος όλου του διαγωνίσματος και γράψε ότι δίνεται για όποιο ερώτημα χρειαστεί.
Στο Β2 δεν αναφέρεις πως τα φορτία παραμένουν στην ίδια απόσταση.
Καλή συνέχεια σε όλους .
Καλησπέρα σε όλους,
1) Μίλτο είναι πάντα χαρά μου να μοιράζομαι διαγωνίσματα μου με άλλους συναδέλφους. Λόγω υποχρεώσεων θα τις ανεβάσω μάλλον το απόγευμα τις λύσεις. Όσον αφορά τις παρατηρήσεις σου:
Α) Στο 1.4. του σχολικού βιβλίου αναφέρεται ότι υλικά συμπεριφέρονται ως αγωγοί χάρη στα ελεύθερα ηλεκτρόνια (εκκρεμεί παραπομπή σε αυτό απλά τώρα είμαι έξω)
Β) Έχεις δίκιο για το Α2.
Γ) Ναι όντως απλά επειδή το έχω στο Δ θέμα δεν το έβαλα και εδώ.
Δ) Στις οδηγίες του υπουργείου αναφέρεται ότι στις προτεινόμενες ασκήσεις προτείνεται η 1 και ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών και η 2 (ασκήσεις που βασίζονται στον μαθηματικό τύπο). Επομένως δεν είναι ακριβώς εκτός ύλης.
Ε) Το μερακληδικο το έχω έτσι στο μυαλό μου νομίζω και ο Βαγγέλης, (αν δεν κάνω λάθος)
2) Για το Α3 το έκανα αυτό για να δουν όπως λες Δημήτρη ότι υπάρχει περίπτωση να γίνει και αυτό, πάντως για την υποτίμηση της θεωρίας που λες το θέμα Δ συνδυάζει θεωρία και πράξη αν παρατηρήσεις (τριβή, επαφή, αρχή διατήρησης ολικού φορτίου) οπότε εξισορροπούν τα θέματα.
Ευχαριστώ όλους για τις παρατηρήσεις σας
Γεια σου Χρήστο.
Ναι, στη σελίδα 19 του σχολικού βιβλίου γίνεται αναφορά στους αγωγούς και τους μονωτές. Αυτό που έγραψα είχε να κάνει με τη χρήση της λέξης “αγωγιμότητα” στην εκφώνηση.
Επίσης, παραθέτω παρακάτω από τις οδηγίες διδασκαλίας του Υπουργείου αναφορικά με την παράγραφο 1.5 και το Νόμο του Coulomb:
“Να διδαχθεί ποιοτικά χωρίς ασκήσεις που να στηρίζονται στη μαθηματική σχέση”
Φαίνεται ότι το imgbb έχει κάποιο πρόβλημα και δεν μπορώ να ανεβάσω την αντίστοιχη εικόνα…
Γεια σου Μίλτο,
η άσκηση 1 που προτείνει το υπουργείο και η άσκηση 2 που λέει να γίνει ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών είναι:
1) Δύο μεταλλικές σφαίρες Α και Β είναι φορτισμένες με φορτία –1 μC και +4 μC αντίστοιχα. Τα κέντρα τους βρίσκονται σε απόσταση 2 m. Να υπολογίσεις και να σχεδιάσεις (σε κοινό σχήμα) τη δύναμη που ασκεί η μία σφαίρα στην άλλη. Μπορείς να συνδέσεις αυτό που σχεδίασες με τον τρίτο νόμο του Νεύτωνα που διδάχτηκες στην προηγούμενη τάξη;
2) Τα κέντρα δύο μικρών φορτισμένων σφαιρών απέχουν 24 cm. Οι σφαίρες έλκονται με δύναμη της οποίας το μέτρο είναι 0,036 Ν. Σε πόση απόσταση πρέπει να τοποθετηθούν οι σφαίρες ώστε η δύναμη με την οποία έλκονται να γίνει 0,004 Ν;
(Ας πάρουν θέση και οι άλλοι συνάδελφοι)
Ως προς την αγωγιμότητα:
Δεν αναφέρεται στο βιβλίο συγκεκριμένα η λέξη αυτή, αλλά νομίζω καταλαβαίνουν οι μαθητές ότι αγωγιμότητα είναι είναι ένα μέτρο της ικανότητας ενός υλικού να επιτρέπει τη διέλευση ηλεκτρικού ρεύματος.
Ευχαριστώ πάντως για τις παρατηρήσεις.
Καλημέρα Χρήστο.
Λίγο πιο πάνω στη φωτογραφία που έβαλες, αναφέρει για την παράγραφο 1.5 αυτό που σημείωσα σε προηγούμενο σχόλιο.
Στην άσκηση 1, από τα τρία ζητούμενα, τα δύο είναι ποιοτικά και όχι υπολογιστικά (ο σχεδιασμός των δυνάμεων και η αναφορά στον 3ο νόμο Νεύτωνα).
Η άσκηση 2 εστιάζει στο γεγονός ότι η δύναμη γίνεται 9 φορές μικρότερη.
Η άσκηση 3 χρειάζεται να διορθωθεί.
Προσωπικά, αυτές τις ασκήσεις όπως και αντίστοιχες, τις εντάσσω στη διδασκαλία μου, αλλά δεν τις εξετάζω. Η ανάγνωση των οδηγιών που κάνω, είναι ότι βγάζουν εκτός την αριθμητική εφαρμογή με χρήση και της τιμής της σταθεράς k…
Εάν κρατήσεις τη λέξη «αγωγιμότητα», συμπλήρωσε και τον προσδιορισμό «ηλεκτρική» από μπροστά. Στη Χημεία της Β Γυμνασίου διδάσκονται και τη θερμική αγωγιμότητα.