Παραθέτω ένα διαγώνισμα φυσικής για την Α’ Λυκείου.
Σε μια ευθύγραμμη κίνηση ενός σώματος η εξίσωση της ταχύτητας (στο S.I.) είναι
υ=5+8t. Αν τη χρονική στιγμή t0=0 είναι x0=0, ποιες από τις παρακάτω προτάσεις
είναι σωστές και ποιες λανθασμένες;
α) Το σώμα εκτελεί ευθύγραμμη κίνηση με σταθερή ταχύτητα 8 m/s.
β) Το σώμα εκτελεί ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση με επιτάχυνση 8 m/s2
.
γ) Η εξίσωση της θέσης του σώματος (στο S.I.) είναι x=5t+4t2
.
δ) Ο ρυθμός μεταβολής της ταχύτητας του σώματος είναι σταθερός και ίσος με 5
m/s2
.
ε) Τη χρονική στιγμή t0=0 η μετατόπιση του σώματος μεταβάλλεται με ρυθμό 5 m/s.
Μονάδες 5
Ωραίο το διαγώνισμα. Εξαιρετική η προσπάθεια να δίνεται υλικό στην Α λυκείου. Η Α λυκείου είναι η τάξη που μπορεί κανείς να στήσει θεμέλια.
Να σχολιάσω:
Είδα να αναφέρονται δύο φορές δύο σώματα το ένα ξύλινο και το άλλο από σίδερο, ας ήταν τα μέταλλα στις δύο περιπτώσεις από δύο διαφορετικά υλικά π.χ. τιτάνιο και αλουμίνιο, αναφέρομαι σε αυτά γιατί αποτελούν το πλαίσιο ακριβότερων κινητών τηλεφώνων και έχω την εντύπωση ότι τα γνωρίζουν (σαν υλικά που είναι μέταλλα) και το ένα από τα άλλα να ήταν το ξύλο και το άλλο πλαστικό.
Θέμα Γ στην εκφώνηση πρόσθεσε: “οι σταθερές δυνάμεις F1=12 Ν και F2” + “που έχουν την φορά που φαίνεται στο σχήμα”
Το Γ5 είναι ερώτημα που έχει μεγαλύτερη δυσκολία σε σχέση με τα άλλα. Δεν θα ήταν το Γ5 στο Γ θέμα, σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου.
Το διαγώνισμα θέλει χρόνο, πόση ώρα δόθηκε στους μαθητές;
Kαλησπερα Χρήστο και Κώστα. Διαβασα τις ερωτησεις πολλαπλής επιλογης Α1,Α2,Α3, και ειδα οτι στην Α2 με την ξυλινη και σιδερενια σφαιρα που σχολιασε ο Κωστας,η επιλογη δ) δεν εχει καμμια πιθανοτητα να ειναι σωστη διοτι οι απαντησεις α),β),γ).καλυπτουν ολα τα πιθανα ενδεχομενα και κατα συνεπεια μια εκ των τριων ειναι σιγουρα σωστη. Αρα ο μαθητης που απο Φυσικη εχει πληρη μεσανυχτα αλλα διαθετει κοινη λογικη, μπορει να αποκλεισει την δ) και η ασκηση ειναι σαν να εχει μονο τρεις πιθανες απαντησεις. Η δ) ειναι σαν να μην υπαρχει.
Το ιδιο συμβαινει στην Α1 οπου η επιλογη δ) για τον ιδιο λογο ειναι σαν να μην υπαρχει.
Το ιδιο συμβαινει στην Α3 οπου οι επιλογες γ),δ) αποκλειονται ευθυς εξαρχης και ο μαθητης εχει να διαλεξει μεταξυ των α),β) . Εδω βεβαια δεν ειναι τελειως προφανες οτι οι απαντησεις α),β) καλυπτουν ολα τα πιθανα ενδεχομενα,.αφου ο μαθητης πρεπει να σκεφτει για ποιο λόγο το ενδεχομενο:” το διάνυσμα της επιτάχυνσης καποιες στιγμες είναι ίδιας φοράς με την ταχύτητα ενω καποιες αλλες στιγμες είναι αντιθετης φοράς με την ταχύτητα”, αποκλειεται.
Καλησπέρα Κώστα και Κώστα,
Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.
Συμφωνώ απόλυτα ότι είναι χρήσιμο να χρησιμοποιούμε πιο σύγχρονα υλικά όπως τιτάνιο και αλουμίνιο στις ερωτήσεις, καθώς αυτά είναι πιο γνώριμα στους μαθητές μέσω των τεχνολογικών προϊόντων που χρησιμοποιούν. Η αντικατάσταση του ξύλου και του σιδήρου με αυτά τα υλικά θα μπορούσε να αυξήσει το ενδιαφέρον τους και να βοηθήσει στην κατανόηση.
Όσον αφορά το Θέμα Γ, θα ενσωματώσω την παρατήρησή σας σχετικά με την πιο σαφή αναφορά στις δυνάμεις F1 και F2, καθώς και τη διευκρίνιση της φοράς τους με βάση το σχήμα.
Για το Γ5, καταλαβαίνω ότι είναι πιο δύσκολο σε σχέση με τα προηγούμενα ερωτήματα του ίδιου θέματος. Θα σκεφτώ να το αναπροσαρμόσω ή να το μετακινήσω σε επόμενο θέμα ώστε να υπάρχει μια ομαλή κλιμάκωση στη δυσκολία των ερωτημάτων.
Όσον αφορά τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (Α1-Α3), λαμβάνω υπόψη τις παρατηρήσεις σας ότι ορισμένες επιλογές είναι αρκετά προφανείς και αυτό μειώνει τη δυσκολία τους. Θα αναθεωρήσω τις ερωτήσεις ώστε να απαιτείται περισσότερη σκέψη και να είναι όλες οι επιλογές ενδεχόμενες.
Τέλος, συμφωνώ ότι πρέπει να δίνεται επαρκής χρόνος για το διαγώνισμα. Πόσος χρόνος δόθηκε στους μαθητές; Νομίζω πως τουλάχιστον 1,5 ώρα είναι απαραίτητη για να έχουν οι μαθητές χρόνο να απαντήσουν πλήρως.