Εύχομαι καλή σχολική χρονιά στους μάχιμους συναδέλφους και πολύ κουράγιο καθώς πρέπει να κρατήσουν τη φυσική στο ύψος της μετά τα αλλεπάληλα χτυπήματα που δέχεται. Καλή χρονιά και στο υλικό. Για εμας τους ταλαίπωρους αγρότες τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά. Ανομβρία, ξηρασία, λειψυδρία. Ο ταμιευτήρας νερού από το φράγμα του Πηνειού άδειασε και τα υπόγεια νερά σιγά – σιγά χάνονται. Ο εφιάλτης ήρθε νωρίς.
Τέλος πάντων στο θέμα μας. Δύο ασκήσεις προσαρμοσμένες στην ομαλή κυκλική κίνηση με επίκεντρο τον διεθνή διαστημικό σταθμό. Οι ασκήσεις επικεντρώνονται στα 16 ηλιοβασιλέματα και στις 16 ανατολές ηλίου σε ένα 24ωρο στον ISS. Το κίνητρο όμως για αυτές τις ασκήσεις είναι το γεγονός της διάρκειας ημέρας και νύχτας στο σταθμό. Αν κάνετε μια βόλτα στο διαδίκτυο θα δείτε παντού: 90 min περίοδος, 45 min ημέρα, 45 min νύχτα. Εδώ γίνεται συντρίμια η απλή λογική. Εφόσον ο ISS είναι 400 km πάνω από την επιφάνεια της γης θα καταναλώνει τον λιγότερο χρόνο του σε νύχτα. Όσο προχωράμε σε δορυφόρους που βρίσκονται σε μεγαλύτερα ύψη τόσο μειώνεται η διάρκεια της νύχτας. Οι γεωστατικοί δορυφόροι από τις 24h που διαρκεί η μία περιφορά τους καταναλώνουν λιγότερο από μία ώρα σε νύχτα.
Οι ασκήσεις μπορούν να συνδυαστούν με τις συνθήκες έλλειψης βαρύτητας στον ISS και μία ωραία εργασία για το σπίτι, μέσω της οποίας οι μαθητές θα αναζητήσουν κυρίως μέσω της ιστοσελίδας της NASA πληροφορίες για τον διεθνή διαστημικό σταθμό με μια σειρά από καταπληκτικές φωτογραφίες με ηλιοβασιλέματα και ανατολές απο τον ISS.
Καλησπέρα Άρη!
Καθώς διάβαζα το open access άρθρο Weightlessness in a bottle (με αναφορά στον ISS), βλέπω ότι κάνεις τη συγκεκριμένη όμορφη ανάρτηση!Μία μικρή διόρθωση, πλέον η κυκλική κίνηση είναι στη Β΄ Λυκείου.
Σε κάθε περίπτωση είναι θέματα που σε κάνουν να ασχοληθείς.
Να είσαι καλά!
Καλησπέρα Άρη
Ευχαριστούμε και συγχαρητήρια
Πολύ όμορφη ιδέα ο έλεγχος
( Μάλλον κοτσάνα δημοσιογράφου το 45′ μέρα και 45΄νύχτα …ίσως σκεφτόταν αν έχει μέρα η νύχτα στην επιφάνεια επί της ίδιας κατακορύφου με τον ISS)
Επειδή -όπως λες και στις παρατηρήσεις- οι παραδοχές είναι πολλές ( γωνία επίπεδου τροχιάς με ελλειπτική κ.λ.π ) , θα προτεινα ως καλή προσέγγιση R/r =16/17 που απλοποιεί τις πράξεις και οδηγεί γρήγορα στα ίδια αποτελέσματα
Μίλτο Δημήτρη ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Μίλτο εξαιρετικό το πείραμα. Πρέπει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο οι μαθητές να κατανοήσουν τη διαφορά μεταξύ των όρων έλλειψη βαρύτητας και συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Είχα κάνει και μια ανάρτηση με το αεροπλάνο zero g. Πολύ κακώς δε διδάσκονται στα σχολεία μας τα αδρανειακά και μη αδρανειακά συστήματα αναφοράς για να μελετούν κινήσεις από την οπτική γωνία του κινούμενου παρατηρητή. Έτσι θα κατανοούσαν ότι όταν εκτελείς ελεύθερη πτώση ή παραβολική τροχιά κλεισμένος σε ένα ασανσέρ νιώθεις αβαρής. Θα κατανοούσαν επίσης χωρίς να εκτελέσουν καμία πράξη ότι ο ISS βρίσκεται σε διαρκή ελεύθερη πτώση που σημαίνει συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.
Δημήτρη πολύ σωστή η προσέγγιση σου. Προφανώς τα δεδομένα δεν είναι αυστηρά.
Καλημέρα Άρη, καλημέρα.. .αγρότη 🙂 (πού θα πάει; Θα βρέξει και θα ανέβει και ο υδροφόρος ορίζοντας…)
Χαίρομαι που μετά από καιρό, βρήκες χρόνο για ανάρτηση!
Και τι ανάρτηση; Όποιος μαθητής την διαβάσει, μπορεί να λύσει πολλές απορίες του (αν έχει…).
Σε ευχαριστούμε Άρη.
Ευχαριστώ Διονύση. Χαρακτηριστικό της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη είναι τα ακραία φαινόμενα, έτσι με μια καταιγίδα σε μικρό χρόνο τα νερά χάνονται στη θάλασσα. Στην νότια Ισπανία το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε σε χρόνο dm( όχι dt γιατί έχει λίγο χρόνο) με αφαλάτωση. Εδώ όμως είναι μπανανία. Καίμε πνεύμονες πρασίνου για να φυτεύουν οι επιτήδειοι ανεμογεννήτριες λες και εμείς θα σώσουμε τον πλανήτη όταν οι κύριοι ρυπαντές ΗΠΑ και Κίνα σφυρίζουν αδιάφορα.
Καλημέρα Άρη. Μια και είναι η πρώτη μου επαφή με το Υλικό, μετά από περίπου δυο μήνες, εύχομαι καλή σχολική χρονιά για όλους τους συναδέλφους του Υλικού.
Μας δίνεις μια ακόμα ποιοτική ανάρτηση για ανήσυχους μαθητές Β΄. Αλλά και για όσους από μας θέλουν να διδάξουν Ομαλή Κυκλική Κίνηση με παράδειγμα από τον …ουρανό, που βρίσκεται ένα ανθρώπινο και όχι θεϊκό κατασκεύασμα.
Οι ταλαίπωροι αστροναύτες του Starliner, πόσα ηλιοβασιλέματα ακόμα θα μετρήσουν, μέχρι να τους πάρει από εκεί η NASA;