web analytics

A΄ ΛΥΚΕΙΟΥ: Ξημεροβραδυάζει στον ISS

Εύχομαι καλή σχολική χρονιά στους μάχιμους συναδέλφους και πολύ κουράγιο καθώς πρέπει να κρατήσουν τη φυσική στο ύψος της μετά τα αλλεπάληλα χτυπήματα που δέχεται. Καλή χρονιά και στο υλικό. Για εμας τους ταλαίπωρους αγρότες τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά. Ανομβρία, ξηρασία, λειψυδρία. Ο ταμιευτήρας νερού από το φράγμα του Πηνειού άδειασε και τα υπόγεια νερά σιγά – σιγά χάνονται. Ο εφιάλτης ήρθε νωρίς.

Τέλος πάντων στο θέμα μας. Δύο ασκήσεις προσαρμοσμένες στην ομαλή κυκλική κίνηση με επίκεντρο τον διεθνή διαστημικό σταθμό. Οι ασκήσεις επικεντρώνονται στα 16 ηλιοβασιλέματα και στις 16 ανατολές ηλίου σε ένα 24ωρο στον ISS. Το κίνητρο όμως για αυτές τις ασκήσεις είναι το γεγονός της διάρκειας ημέρας και νύχτας στο σταθμό. Αν κάνετε μια βόλτα στο διαδίκτυο θα δείτε παντού: 90 min περίοδος, 45 min ημέρα, 45 min νύχτα. Εδώ γίνεται συντρίμια η απλή λογική. Εφόσον ο ISS είναι 400 km πάνω από την επιφάνεια της γης θα καταναλώνει τον λιγότερο χρόνο του σε νύχτα. Όσο προχωράμε σε δορυφόρους που βρίσκονται σε μεγαλύτερα ύψη τόσο μειώνεται η διάρκεια της νύχτας. Οι γεωστατικοί δορυφόροι από τις 24h που διαρκεί η μία περιφορά τους καταναλώνουν λιγότερο από μία ώρα σε νύχτα.

Οι ασκήσεις μπορούν να συνδυαστούν με τις συνθήκες έλλειψης βαρύτητας στον ISS και μία ωραία εργασία για το σπίτι, μέσω της οποίας οι μαθητές θα αναζητήσουν κυρίως μέσω της ιστοσελίδας της NASA πληροφορίες για τον διεθνή διαστημικό σταθμό με μια σειρά από καταπληκτικές φωτογραφίες με ηλιοβασιλέματα και ανατολές απο τον ISS.

ΕΔΩ ΟΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
6 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Μίλτος Καδιλτζόγλου

Καλησπέρα Άρη!
Καθώς διάβαζα το open access άρθρο Weightlessness in a bottle (με αναφορά στον ISS), βλέπω ότι κάνεις τη συγκεκριμένη όμορφη ανάρτηση!Μία μικρή διόρθωση, πλέον η κυκλική κίνηση είναι στη Β΄ Λυκείου.

Σε κάθε περίπτωση είναι θέματα που σε κάνουν να ασχοληθείς.
Να είσαι καλά!

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
04/09/2024 9:37 ΜΜ

Καλησπέρα Άρη
Ευχαριστούμε και συγχαρητήρια
Πολύ όμορφη ιδέα ο έλεγχος
( Μάλλον κοτσάνα δημοσιογράφου το 45′ μέρα και 45΄νύχτα …ίσως σκεφτόταν αν έχει μέρα η νύχτα στην επιφάνεια επί της ίδιας κατακορύφου με τον ISS)
Επειδή -όπως λες και στις παρατηρήσεις- οι παραδοχές είναι πολλές ( γωνία επίπεδου τροχιάς με ελλειπτική κ.λ.π ) , θα προτεινα ως καλή προσέγγιση R/r =16/17 που απλοποιεί τις πράξεις και οδηγεί γρήγορα στα ίδια αποτελέσματα

Διονύσης Μάργαρης
05/09/2024 7:19 ΠΜ

Καλημέρα Άρη, καλημέρα.. .αγρότη 🙂 (πού θα πάει; Θα βρέξει και θα ανέβει και ο υδροφόρος ορίζοντας…)
Χαίρομαι που μετά από καιρό, βρήκες χρόνο για ανάρτηση!
Και τι ανάρτηση; Όποιος μαθητής την διαβάσει, μπορεί να λύσει πολλές απορίες του (αν έχει…).
Σε ευχαριστούμε Άρη.

Τελευταία διόρθωση5 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης
05/09/2024 10:31 ΠΜ

Καλημέρα Άρη. Μια και είναι η πρώτη μου επαφή με το Υλικό, μετά από περίπου δυο μήνες, εύχομαι καλή σχολική χρονιά για όλους τους συναδέλφους του Υλικού.
Μας δίνεις μια ακόμα ποιοτική ανάρτηση για ανήσυχους μαθητές Β΄. Αλλά και για όσους από μας θέλουν να διδάξουν Ομαλή Κυκλική Κίνηση με παράδειγμα από τον …ουρανό, που βρίσκεται ένα ανθρώπινο και όχι θεϊκό κατασκεύασμα.
Οι ταλαίπωροι αστροναύτες του Starliner, πόσα ηλιοβασιλέματα ακόμα θα μετρήσουν, μέχρι να τους πάρει από εκεί η NASA;