Ο δίσκος ενός CD έχει ηχογραφημένο το “The Dark Side Of The Moon” των Pink Floyd.
H εσωτερική ακτίνα του είναι r1 = 2cm και η εξωτερική r2 = 6cm. Κατά την αναπαραγωγή, μια ακτίνα laser σαρώνει την επιφάνεια του δίσκου, ώστε το σημείο πρόσπτωσης της ακτίνας να έχει γραμμική ταχύτητα σταθερού μέτρου υ = 2,4m/s, ξεκινώντας από το εσωτερικό του και μετακινούμενο προς τα έξω.
α) Εξηγείστε γιατί πρέπει η γωνιακή ταχύτητα περιστροφής του δίσκου να μεταβάλλεται.
β) Ποιο είναι το μέτρο της αρχικής και τελικής γωνιακής ταχύτητας; Αν ένας κόκκος σκόνης βρίσκεται σε σημείο Α με ακτίνα περιστροφής rA = 4cm, ποιο είναι το μέτρο της μέγιστης επιτάχυνσης που μπορεί να δεχτεί; Τι «συνέπεια» μπορεί να υπάρξει για τον …κόκκο τότε;
γ) Η μετακίνηση της ακτίνας laser, έχει προφανώς ως συνέπεια, το σημείο πρόσπτωσης της ακτίνας να κάνει μια σπειροειδή τροχιά. Όμως σε κάθε στροφή η αντίστοιχη δημιουργούμενη σπείρα απέχει από την προηγούμενη μόνο d = 1,6 μm! Μπορούμε τότε να θεωρήσουμε ότι οι τροχιές είναι κυκλικές και να υπολογίσουμε το μήκος της τροχιάς προσεγγιστικά από τη σχέση L = A/d, όπου Α το εμβαδόν της ηχογραφημένης επιφάνειας του CD. Να βρείτε αυτό το μήκος και να το συγκρίνετε με την απόσταση Πάτρα – Ρίο, που είναι περίπου 7km.
(δ) Πόσο χρονικό διάστημα διαρκεί η αναπαραγωγή του δίσκου;
Εντάξει το παραδέχομαι. Έψαχνα δικαιολογία για να βάλω τους μαθητές μου να ακούσουν Pink Floyd…
Ανδρέας: τι απορίες έχετε «Speak to Me», ένας ένας όμως μη συνωστίζεστε γιατί δύσκολα Breathe!
Ο χρόνος είναι λίγος είμαι συνεχώς «On the Run» δεν έχω «Time».
Ελάτε με αυτό το CD μπορούμε να δούμε «The Great Gig in the Sky», θα είναι και δωρεάν γιατί από «Money» δεν περισσεύουν.
Θα είμαστε μόνο «Us and Them (οι Pink Floyd)».
Βλεπετε στο CD τα χρώματα πως ιριδίζουν; μπορείτε να διαλέξετε «Any Colour You Like».
Μαθαίνοντας το εξασκούμε το μυαλό και αποφεύγουμε καμιά «Brain Damage» και δεν θα έχουμε «Eclipse» γνώσης!!!
Όλα αυτά τα βρίσκουμε εδώ.
Γεια σου Ανδρέα, πάλι μας ξαφνιάζεις ευχάριστα με την ανάρτηση σύνθεσης φυσικής και ποιοτικής old school μουσικής….
Νομίζω βέβαια πως περισσότερο συνδέεται με Γ’ Λυκείου, αφού η κίνηση του cd είναι περιστροφική στερεού…
Κάτι δεν καταλαβαίνω…. η κίνηση είναι μεταβαλλόμενη περιστροφική αφού αλλάζει συνεχώς η γωνιακή ταχύτητα… Τα σημεία της επιφάνειας του cd έχουν εκτός από κεντρομόλο και επιτρόχια επιτάχυνση….ο κόκκος σκόνης αν δεν ολισθαίνει στο cd
θα έχει την ίδια επιτάχυνση με το σημείο στο οποίο βρίσκεται… άρα η μέγιστη επιτάχυνση είναι το διανυσματικό άθροισμα της μέγιστης κεντρομόλου και της επιτρόχιας που δεν γνωρίζουμε….
Καλοκαίρι 1980…. είχα τελειώσει την Γ’ Γυμνασίου και για να συνεχίσω στο Λύκειο έπρεπε να δώσω εισαγωγικές σε μαθηματικά-γλώσσα και φυσική ή ιστορία
Όλη την περίοδο πριν τις εξετάσεις άκουγα Pink Floyd, αλλά αυτό και μόνο
με την ένταση στα κόκκινα …
Καλημέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.
Βασίλη σε αυτό το παζλ που συνέδεσες τόσο παραστατικά, ο τίτλος πρέπει να είναι “The Dark Side Of The School.
Θοδωρή, είναι εύλογο το ερώτημά σου. Όμως η μέση γωνιακή επιβράδυνση είναι
αγων = 80/2617 = 0,03rad/s2 και η αντίστοιχη επιτρόχιος
αε = αγων rA = 0,0012m/s2.
Μπροστά στα 576m/s2, μπορεί να παραλειφθεί.
Δεκέμβρης 1979, μαθητής Α΄Λυκείου, θυμάμαι το Γιάννη Πετρίδη στις 4 – εκπομπή ΠΟΠ και ΡΟΚ – να βάζει δείγμα από το The Wall, λέγοντας ” αυτό είναι… τι να πω τώρα εγώ…” υποκλινόμενος στο αριστούργημα.
Την άλλη μέρα τρέχαμε στα δύο δισκοπωλεία της Πάτρας να πιάσουμε σειρά…
Το πιο ωραίο κλιπ για το Another Brick In The Wall είναι από την ταινία του Άλαν Πάρκερ..
https://youtu.be/bZwxTX2pWmw?si=8kWmzm1Bv0yHg7YM
Καλημέρα παιδιά. Ανδρέα τι να πρωτοπεί κανείς για αυτό το αριστούργημα; 51 χρόνια μετά την κυκλοφορία του συνεχίζει να με συγκινεί, με τον ίδιο τρόπο που το έκανε, όταν το άκουσα για πρώτη φορά πιτσιρικάς. Είναι μάλλον το album που έχω ακούσει τις περισσότερες φορές. Κάποια – μάλλον γνωστά – παραλειπόμενα:
Ηχογραφήθηκε στα Abbey Road Studios (τότε EMI Studios) μεταξύ 1972 και 1973.
Μηχανικός ήχου ο Alan Parsons
Σχεδιασμός εξώφυλλου από την Hipgnosis. O Storm Thorgerson εμπνεύστηκε την ιδέα από μια φωτογραφία του 1963 σε εγχειρίδιο φυσικής.
Το “Us and Them” γράφτηκε το 1970 από τον Richard Wright ως “The Violent Sequence” για την ταινία του Antonioni “Zabriskie Point”, O Antonioni το βρήκε πολύ στενάχωρο και το απέρριψε.
Το αριστούργημα “The Great Gig in the Sky” στα πρώτα του στάδια είχε τα ονόματα “The Mortality Sequence” και “The Religion Song” και ήταν ορχηστρικό. Οι Pink Floyd ήθελαν να του προσθέσουν φωνητικά και ο Alan Parsons τους πρότεινε την session τραγουδίστρια Claire Torry, που ήταν γνώριμη στα Abbey Road Studios. Η Torry αυτοσχεδίασε και μέσα σε μόλις τρεις λήψεις είχε τελειώσει. Πήρε την στάνταρ για την εποχή αμοιβή των 30 λιρών.
Στο 0:39 ακούγεται η φωνή του Ιρλανδού Gerry O’Driscoll, θυρωρού των Studios “And I am not frightened of dying. Any time will do, I don’t mind. Why should I be frightened of dying? There’s no reason for it – you’ve got to go sometime”.
To album κλείνει πάλι με τον Gerry O’Driscoll: “There is no dark side in the moon really. Matter of fact it’s all dark. The only thing that makes it look alight is the sun”.
Σε μια εποχή που το ροκ δεν φαίνεται να έχει πλέον απήχηση, το πρόσφατο album του David Gilmour “Luck and Strange” έφτασε το νούμερο 1 των Βρετανικών chart πριν λίγες μέρες.
Ανδρέα, συνεχίζω να ακούω κάθε μέρα Γιάννη Πετρίδη από το1979…
Καλησπέρα Αποστόλη. Σε ευχαριστώ γα τη συμμετοχή και τις άγνωστες λεπτομέρειες που μας έδωσες. Πρέπει να είναι το Studio που ηχογραφούσαν και οι Beatles. Η ανάρτηση μάλλον θα πετύχει το στόχο της, που δεν είναι η κυκλική κίνηση…
Όταν έχεις χρόνο, βάλε το 5.1 και απόλαυσε μέχρι τέλους live το επίσης καταπληκτικό:
Atom Heart Mother
από κάτι απίστευτους …Ιάπωνες.
Οι Beatles ηχογράφησαν εκεί και συγκεκριμένα στο διάσημο Studio 2 τα περισσότερα από τα albums τους.
Στο ίδιο studio ηχογράφησαν οι Pink Floyd, Kate Bush και αργότερα μεταξύ άλλων οι Oasis, Massive Attack και η Shirley Bassey.
To εξώφυλλο του “Abbey Road” του 1969 είναι η φωτογραφία των Beatles μπροστά από την είσοδο των Abbey Road Studios (στα αριστερά του Harrison).
Ελπίζω Ανδρέα η ανάρτηση να πετύχει το στόχο της, διότι το hip hop (και μάλιστα οι κακές εκδοχές του) μονοπωλεί το ενδιαφέρον των εφήβων σήμερα.
Ανδρέα, συγχαρητήρια για την ανάρηση, Αποστόλη ευχαριστουμε για τις rock πληροφοριες !
Καλησπέρα Παναγιώτη. Σε ευχαριστώ. Όπως είδες, η συζήτηση στο Υλικό πήρε μουσικά μονοπάτια, που ξεκινάνε από τη δεκαετία του 70…