Η ιστορική έκθεση περιλαμβάνει δύο ενότητες αφιερωμένες στην επέτειο των 80 χρόνων από την Απελευθέρωση της Αθήνας και των 50 χρόνων από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας, την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας και τη μεταπολίτευση. Ένα ταξίδι σε προσωπικές εμπειρίες και συλλογικά οράματα, σε έγγραφα και αφηγήσεις. Ιστορίες και συναισθήματα την ώρα που θεμελιωνόταν η μεταπολεμική και η μεταπολιτευτική Ελλάδα. Τα όνειρα που γεννούσε το αύριο μπλέκονταν με τις βαριές κληρονομιές του χθες και τις δύσκολες πραγματικότητες του σήμερα, τον φόβο του εμφυλίου και της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο. Τα τεκμήρια που παρουσιάζονται και στις δύο ενότητες αφορούν έντυπο υλικό όπως εφημερίδες, φυλλάδια, πρακτικά, αλλά και ντοκουμέντα ειδησεογραφικού και κινηματογραφικού χαρακτήρα. Το υλικό παραχωρήθηκε μεταξύ άλλων από τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, το Ιστορικό Αρχείο Δήμου Αθηναίων, το Αρχείο της ΕΡΤ και το Ιστορικό Αρχείο ΕΚΠΑ.
Σύσταση του Δήμου Αθηναίων για επίδειξη ευγένειας προς το στρατό κατοχής (1941)
Ναζί αξιωματούχοι δειπνούν στην επιταγμένη αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Χριστούγεννα 1941)
Απορρίπτεται η κυκλοφορία του τραγουδιού “Νύχτα του ’42” (μετέπειτα “Μη με κοιτάς”) των Λοίζου / Παπαδόπουλου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το σκεπτικό του λογοκριτή (Οκτώβριος 1972)
Τρικάκια για το δημοψήφισμα του 1974
Η έκθεση φιλοξενείται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας (πρώην κτήρια ΕΑΤ-ΕΣΑ) μέχρι τις 28 Οκτωβρίου.
Καλημέρα!
Είναι «αντικειμενικά» τα πορίσματα της επιστήμης;
Είναι απόλυτα συσχετιζόμενα με το κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον που επικρατούσε όταν προέκυψαν, συνομολογούν οι ιστορικοί, οι επιστημολόγοι και οι φιλόσοφοι της επιστήμης.
Πόσο «αντικειμενικά» είναι αυτά τα πορίσματα;
Οι επαγγελματίες επιστήμονες, π.χ. ο Steven Weinberg, αποδέχονται την συσχέτιση με τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, αλλά την υποβαθμίζουν σε σχέση με τους προηγούμενους.
Συνοπτικά δεν νοείται επιστήμη ανεξάρτητη απ’ την κοινωνία.
Να συζητήσουμε στο ylikonet για τις φετινές επιλογές των Nobel στη Φυσική & Χημεία;
Αυτή η συζήτηση ήδη εξελίχθηκε. Και δεν υπήρξε διαφωνία πως επρόκειτο για οργανωμένη παρέμβαση της Σουηδικής Ακαδημίας υπέρ της πολλά υποσχόμενης νέας τεχνολογίας που ονομάζεται «Τεχνητή Νοημοσύνη».
Καθώς ωριμάζουν οι σκέψεις γι’ αυτή τη διπλή βράβευση, εκτιμώ ότι θα προκύψουν και στον χώρο που μας φιλοξενεί συζητήσεις και για το ότι οι βραβευθέντες εργάστηκαν για τα την τιμημένη με Nobel συμβολή τους στην επιστήμη σε ιδιωτικά ερευνητικά ιδρύματα και για τις όποιες δουλείες που προκύπτουν απ’ τους χρηματοδότες – εργοδότες τους.
Ο ένας απ’ τους βραβευμένους, ο Geoffrey Hinton, «για να μπορεί να μιλάει για τους κινδύνους από την Τεχνητή Νοημοσύνη χωρίς να πρέπει να σκέφτεται με ποιον τρόπο αυτό θα επηρεάσει την Google», επέλεξε να παραιτηθεί απ’ την Google, που ήταν ο εργοδότης του και να μεταβεί σε αμιγές – όσο μπορεί να είναι ακόμα – ακαδημαϊκό περιβάλλον, στο University of Toronto, στον Καναδά, αρνούμενος παράλληλα χρηματοδότηση απ’ τον αμερικάνικο στρατό.
Νομίζω επίσης ότι θα κληθούμε να συζητήσουμε σχετικά άμεσα για τις επιπτώσεις αυτής της διπλής βράβευσης στα παγκόσμια Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών.
Όπως ο Hinton δεν θα αποφύγουμε ούτε και εμείς να εμπλέξουμε την πολιτική στη συζήτηση που θα εξελιχθεί.
Για την συγκεκριμένη έκθεση «1944 & 1974»
Αυτή η έκθεση επιχειρεί να ανατρέψει την ηρωική αλλά και ηττοπαθή επιλογή της χώρας να μνημονεύει την έναρξη και όχι την λήξη των ιστορικά κομβικών σταθμών της πατρίδας.
Η επιλογή της 25ης Μαρτίου και της 28ης Οκτωβρίου, δημιουργούν απορίες στους νέους μαθητές και μελαγχολία σ’ όσους έχουν αντιληφθεί ότι αποφεύγουμε να εορτάσουμε, δηλαδή να συζητήσουμε για το τέλος των δύο αγώνων για την εθνική ανεξαρτησία, διότι ακολούθησαν δυο οδυνηροί για την εθνική μνήμη εμφύλιοι πόλεμοι.
Ο διπλός εορτασμός – Απελευθέρωση απ’ τους Γερμανούς και Μεταπολίτευση στόχεψε σε συζητήσεις που θα μπορούσαν να μετασχηματίσουν το εθνικό μαράζι σε γόνιμη αυτογνωσία.
Και αυτός ο στόχος είναι κυρίως παιδαγωγικός. Γι’ αυτό εκτιμώ πως μας αφορά ως δάσκαλους.
Βλάπτει η «πολιτικολογία» το ylikonet;
Όχι!
Το «όχι» προκύπτει απ’ την εμπειρία της λειτουργίας του.
Εντάσεις καταγράφηκαν στη διάρκεια της πολύχρονης λειτουργίας του για λόγους που σχετίζονται με διαφορετικές διδακτικές ερμηνείες ή για την ορθότητα προτεινόμενων λύσεων σε ασκήσεις.
Εποχιακού χαρακτήρα εντάσεις εξελίσσονταν και θα εξελίσσονται στις συζητήσεις για τα θέματα των Πανελλαδικών, λόγω της βαρύτητας που αποδίδει οι κοινωνία σ’ αυτές.
Δηλαδή και εδώ η κοινωνία έμπαινε και θα μπαίνει, αλλά απ’ την «πίσω πόρτα».
«Η Μεταπολίτευση των Γελοιογράφων»
Μεταφέρω μια γελοιογραφία που θεώρησα ως σχετική από μια παράλληλη έκθεση που εξελίσσεται στον εκθεσιακό χώρο του μετρό στο Σύνταγμα με τίτλο «Η Μεταπολίτευση των Γελοιογράφων».
https://ibb.co/sy4pQBg
Φαίνεται να δικαιώνει όσους αποφεύγουν ή και αποστρέφονται αυτή την εποχή την συσχέτιση της πολιτικής με τα επαγγελματικά, κοινωνικά ή τα ευρύτερα πολιτικά δρώμενα, π.χ. το δυστύχημα των Τεμπών.
Σύμφωνα με δικιά μου προσέγγιση στόχος της αποτελούσε η άμετρη πολιτική παρέμβαση του τότε προεξάρχοντος της Ελληνικής Εκκλησίας στην τρέχουσα πολιτική και μέσω αυτής η διεκδίκηση ρόλου που υπερέβαινε τα όρια ενός θρησκευτικού ηγέτη.
Δηλαδή δεν κολάζει την πολιτική εκδοχή κοινωνικών φαινομένων, όπως η επιστήμη αλλά το μέτρο και τα όρια που οφείλει να έχει κάθε σχετικός σχολιασμός.
Ούτε το ύφος των δυο παρεμβάσεων του Χρήστου, αλλά ούτε η ανάρτηση του Αποστόλη δεν εντάσσονται στο πνεύμα της γελοιογραφίας, τουλάχιστον όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ.
Αγαπητέ Αποστόλη, Αγαπητοί συντονιστές και μέλη του ΥΛΙΚΟΝΕΤ,
Θα ήθελα να εκφράσω την ανησυχία μου σχετικά με την εν λόγω ανάρτηση. Παρόλο που κατανοώ τη σημασία αυτών των γεγονότων για την ελληνική ιστορία, θεωρώ ότι τέτοια θέματα μπορεί να υπερβαίνουν τους στόχους του φόρουμ μας, το οποίο έχει σαφώς κυρίως διεπιστημονικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα.
Η ένταξη θεμάτων με πολιτικές προεκτάσεις, έστω και ιστορικού ενδιαφέροντος, ενδέχεται να αλλοιώσει τη φύση του φόρουμ και να δημιουργήσει έδαφος για πολιτική προπαγάνδα (αν και πρόκειται για λίγο ακραία περίπτωση), κάτι που θα έπρεπε να αποφεύγεται σε έναν χώρο που στοχεύει στην επιστημονική γνώση και την αντικειμενικότητα.
Προτείνω, λοιπόν, να υπάρξει μια πιο προσεκτική προσέγγιση στη θεματολογία των αναρτήσεων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι συζητήσεις παραμένουν επικεντρωμένες στις επιστήμες και στη διδασκαλία τους, χωρίς να εμπλέκονται σε πολιτικά ζητήματα που μπορεί να προκαλέσουν διχογνωμίες μεταξύ των μελών. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα του φόρουμ ως έναν χώρο επιστημονικής ανταλλαγής απόψεων και γνώσεων.
Ελπίζω οι απόψεις μου να συνεισφέρουν στη βελτίωση της κοινότητάς μας και όχι να αποτελέσουν αντικείμενο διαμάχης και συγκρούσεων.
Θεωρώ ότι η ελευθερία έκφρασης στο ylikonet, χαρακτηρίζει τα μέλη του και την ποικιλία των αναρτήσεων του δικτύου.
Την ανάρτηση κάνει διαχειριστής του ylikonet.
Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω τί κομματικό μπορεί να έχει αυτή η ανάρτηση….
12-10-1944 γιορτάζουμε την απελευθέρωση από τους Ναζί και τιμούμε όλους όσους
αγωνίστηκαν για αυτή
Μην ξεχνάμε βέβαια πως στις 13-10-1944 μερικοί γενναίοι αγωνιστές υπερασπίστηκαν το εργοστάσιο της Ηλεκτρικής στον Πειραιά χάνοντας τη ζωή τους στη μάχη αυτή…. Φυσικά οι αγωνιστές δεν ανήκαν στα Τάγματα Ασφαλείας….αλλά στον ΕΛΑΣ , για να μην παραχαράσσουμε την ιστορία
24-07-1974 τελειώνει το ολοκληρωτικό καθεστώς των συνταγματαρχών…και δειλά στη σχολική γιορτή της 17ης Νοέμβρη τα αμέσως επόμενα χρόνια, οι μαθητές τραγουδούν το «σκοτώσαν οι φασίστες το γελαστό παιδί», με αναφορά στον Γρηγόρη Λαμπράκη
Αν αυτό ενοχλεί, λυπάμαι, αλλά είναι η αλήθεια….και αυτή η αλήθεια θα πρέπει να συνεχίσει να ακούγεται….
Η αλήθεια ποτέ δεν είχε κομματική ταυτότητα… απλά ήταν η αλήθεια…
Αποστόλη, ευχαριστούμε για την ανάρτηση….
Καλημέρα συνάδελφοι. Χρήστο, στα 15 χρόνια λειτουργίας του ylikonet έχουν αναρτηθεί πλήθος θεμάτων που αφορούν μεταξύ άλλων τη φιλοσοφία, την ιστορία, τη μουσική, τη ζωγραφική, την ποίηση, τη λογοτεχνία. Σε τούτη την ανάρτηση κοινοποείται μια έκθεση που διοργανώνεται από το Δήμο Αθηναίων, στην οποία τιμώνται δύο μεγάλα γεγονότα της ιστορίας μας και μεταξύ των πολλών επισκεπτών της είναι και μαθητές σχολείων. Θεωρώ λοιπόν την ανησυχία σου τουλάχιστον υπερβολική. Ως εκπαιδευτικοί επιλέγουμε και θέματα έξω από το στενό αντικείμενό μας, όταν πιστεύουμε ότι έχουν να προσφέρουν κάτι στη γενικότερη παιδεία των μαθητών, που εντέλει είναι και το ζητούμενο.
Καλημέρα σε όλους.Στα γεγονότα του1944 δεν είχα γεννηθεί και δεν τα έζησα.Ομως την μετάβαση από την δικτατορία στη δημοκρατία το 1974 το έζησα έντονα.
Είμαστε με την παρέα μου στην πλατεία Εξαρχείων και πίναμε καφέ στην Μαρωνίτα γύρω στις 5μμ εκείνο το απόγευμα του Ιουλίου. Κάποια στιγμή πέρασε κάποιος φίλος και μας λέει:
Τα μάθατε; Έπεσε η χούντα!
Και τότε ρίχνεται η ιδέα:
Πάμε στη Βουλή!
Και πήγαμε παίρνοντας την Ακαδημιας.Εκει που σκάει η Ακαδημίας στη Βουλή, δίπλα στα ανθοπωλεία είναι μαζεμένοι καμία εικοσαετία και ενσωματονομαστε μαζί τους αρχίζοντας να φωνάζουμε συνθήματα για δημοκρατία,ελευθερία, κτλ.
Τα νέα έρχονται συνεχώς:
Έχουνε φέρει τον Αβερωφ και συζητάνε.
Λένε ότι ο Αβέρωφ είπε να φέρουμε τον Καραμανλή..
Έρχεται ο Καραμανλής το βράδυ!
Πανηγύρια! Ακόμα και εμείς που δεν ειμασταν Καραμανλικοί
Και ο κόσμος όλο και ερχόταν.
Στις 8.30 ήταν μερικές χιλιάδες!
Τότε φύγαμε και πήγαμε ξανά στην πλατεία για χαρούμενες .πια, συζητήσεις….
Αυτά για την ιστορία…
Ι
Εκει που γραφει εικοσαετια το σωστο είναι εικοσαριά. Το άλλαξε το Google μονο του.
Καλησπέρα,
συζητήσεις σε άρθρα όπως:
50 χρόνια Πολυτεχνείο: Μια εξέγερση διαρκείας
εδώ Πολυτεχνείο … το μακρινό 2015
«Στρατηγέ / καθηγητά, τί ζητούσες στη Λάρισα, συ ένας Υδραίος»;
Συχνά παρατηρώ (κυρίως) στα σχόλια να υπάρχουν πολιτικές προεκτάσεις και μηνύματα. Κατανοώ απόλυτα ότι είναι ένα ελεύθερο σάιτ και ο καθένας έχει το θεμελιώδες δικαίωμα να εκφράζει την άποψη του.
Ας πάρουμε ορισμένα παραδείγματα:
“Θα ήταν καλύτερα να μη γίνεται γιορτή;
ΟΧΙ γιατί θα παραδίδαμε εντελώς τα νέα παιδιά στους φασιστοράπερ και τους ναζιάρηδες πολιτικούς. Γιορτάζουμε μια ήττα Φασιστικού Καθεστώτος και η μνήμη είναι απαραίτητη. “
“και ιδιαίτερα όσοι από αυτούς εξακολουθούν να διάγουν, ανένταχτη, σιωπηλή Αριστερή διαμαρτυρία. ”
“Ακροβολισμένοι σκοπευτές βαρούσαν στο ψαχνό ακόμη και για «πλάκα»! “
Και άλλα …
“Οι ίδιοι που τραγουδούσαν στο Σύνταγμα για το ΟΧΙ τον Ιούλιο του 2015 σε μια νέα παράσταση που βρωμάει βαριά μούχλα“
“το 1978 ο Αβέρωφ είχε επιχειρήσει -έστω και φραστικά- να απορρίψει οποιαδήποτε συσχέτισή τους με τη ΝΔ, δηλώνοντας {…}. Πράγμα που Μαραντζίδης, Καλύβας αρνούνται πεισματικά να κάνουν σήμερα.
Θεωρήστε με “υπερβολικό” πάντως εγώ προσωπικά δεν θεωρώ ότι τέτοιες ιδέες χωρίς μάλιστα οποιαδήποτε τεκμηρίωση (που σε ένα τέτοιο σαιτ σαφώς δεν απαιτείται γιατί δεν είμαστε σελίδα συζήτησης στη Wikipedia) , δεν αρμόζουν.
Θεωρήστε αυτό το σχόλιο σαν μια καλοπροαίρετη συμβουλή και όχι σαν μια προσβολή πολιτικών – ιδεολογικών πεποιθήσεων. Να σημειώσω επίσης ότι δεν διαφωνώ με αυτά τα σχόλια ούτε επιδιώκω γεγονότα όπως το Πολυτεχνείο ή ο εμφύλιος να αποκρύπτονται. Απλά δεν θεωρώ ότι σε αυτό το σαιτ πρέπει να γίνονται αναφορές όπως οι παραπάνω.
Καλησπέρα σε όλους.
Αυτό είναι ενα “site” της Φυσικής της Χημείας και των συναφών επιστημών. Όμως σε αυτό το “site” γραφουν καθηγητές που διδάσκουν σε Σχολεία , τα οποια γιορτάζουν εθνικές επετείους και ασχολούνται με αυτές.
Ειναι ενα “site” όχι μόνο της επιστημης , αλλά και της ζωής φιλε Χρήστο.
Και αναφερόμαστε και σε άλλα θέματα που αφορούν την ζωή μας και σε ευρύτερη επαφή με την διδασκαλική διαδικασία.
Άλλωστε όπως λέει και ο Γιάννης και συμφωνώ και εγώ , αυτό το “site” είναι ένα “καφενείο” για μας και συζητάμε για Φυσική ,Χημεία κλπ αλλα και για άλλα θέματα που πιστεύουμε ότι μπορεί να ενδιαφέρουν ένα μεγαλο(ή μικρότερο!) ποσοστό αυτων που διαβάζουν και ασχολούνται με το “δικό μας site”
Καλησπέρα παιδιά.
Υπάρχουν άρθρα που δεν σχετίζονται τυπικά με τις Φυσικές Επιστήμες όπως το Φασουλοπουλικόν:
Μια ιστορία αντίστασης – Βενετόκλειο 1925.
Επίσης αυτό του Άρη:
Παγκόσμιος πόλεμος για την έβδομη ήπειρο της γης.
Του Βασίλη:
Αγαπητέ γονέα, όλα καλά, στα παράλληλα ψηφιακά σύμπαντα???Του Θοδωρή:
Κλείνει το σχολείο που φτιάξαμε με τα χέρια μαςΟ ίδιος σε συζήτηση παράθεσα σχόλιο για την πολιτική ορθότητα:
Έχουν γίνει αφιερώματα σε Μουσικούς, σχόλια για την αξιολόγηση, αναφορές σε ταινίες.
Διαφωνίες υπήρξαν, ενστάσεις ίσως. Καυγάδες όχι.
Διαβάστηκαν από κάποιους, πολύ λιγότερους από όσους διαβάζουν αναρτημένες ασκήσεις. Αναμενόμενο αυτό αλλά δεν μειώνεται η αξία τέτοιων “παράπλευρων αναρτήσεων”.
Άρθρα και συζητήσεις “εκτός πλαισίου” δίνουν μια ζωντάνια στο υλικονέτ και είναι αναμενόμενες μια και εκτός από Φυσικοί ή Χημικοί είμαστε άνθρωποι που διαβάζουμε Ιστορία, ακούμε Μουσική, βλέπουμε Κινηματογράφο, έχουμε θέση για την αξιολόγηση χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είμαστε συνδικαλιστικός ιστόχωρος.
Μέχρι τώρα όλα γίνονται πολιτισμένα χάριν του ιδρυτή και των νυν διαχειριστών που εγγυώνται το καλό κλίμα.
Γεια σε όλους,
ελπίζω αυτό το εξαιρετικό και πρωτότυπο κλίμα που υπάρχει να διατηρηθεί ως έχει. Εξάλλου για αυτό εξέφρασα τις ανησυχίες μου. Φαντάζομαι ότι για να μην υπήρξαν τόσα χρόνια σοβαρά επεισόδια ακόμα και σε αναρτήσεις με σοβαρό πολιτικό περιεχόμενο, τότε δεν θα υπάρξει πρόβλημα.