Δύο σώματα Α και Β με μάζες m1 και m2 αντίστοιχα, είναι δεμένα στα άκρα ενός ιδανικού ελατηρίου, (υπακούει στο νόμο του Hooke έχοντας αμελητέα μάζα), το οποίο έχει το φυσικό μήκος του και ηρεμούν σε οριζόντιο επίπεδο με το οποίο εμφανίζουν τον ίδιο συντελεστή τριβής ολίσθησης. Τραβάμε τα δύο σώματα επιμηκύνοντας το ελατήριο και σε μια στιγμή τα αφήνουμε να κινηθούν πάνω στο οριζόντιο επίπεδο.
i) Να σχεδιαστούν οι δυνάμεις που ασκούνται στα σώματα A και Β, μόλις αφεθούν ελεύθερα να κινηθούν, ενώ το ελατήριο έχει κάποια επιμήκυνση. Ποιες από τις δυνάμεις αυτές είναι εσωτερικές και ποιες εξωτερικές για το σύστημα: σώμα Α-σώμα Β- ελατήριο;
ii) Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες, δικαιολογώντας την θέση σας.
α) Αν τα δυο σώματα έχουν ίσες μάζες, από την αρχή διατήρησης της ορμής για το σύστημα των δύο σωμάτων Α και Β, προκύπτει ότι αν σε μια στιγμή το σώμα Α έχει ταχύτητα μέτρου υ1=2m/s, τότε το σώμα Β θα έχει επίσης ταχύτητα μέτρου υ2=2m/s.
β) Αν m1=2m2 και κάποια στιγμή το σώμα Α έχει ταχύτητα μέτρου υ1=0,4m/s, τότε το σώμα Β θα έχει ταχύτητα μέτρου υ2=0,8m/s, αφού η ορμή του συστήματος των δύο σωμάτων, παραμένει σταθερή
Γεια σου Διονύση.
Πολύ καλή ιδέα.
Καλό απόγευμα Γιάννη.
Χαίρομαι που σου άρεσε…
Καλησπέρα Διονύση.
Χρήσιμη και διδακτική δοσμένη πολύ αναλυτικά.
Ένα “ορθογραφικό”
…κινηθούν πάνω σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο.
να γίνει
…. κινηθούν πάνω στο οριζόντιο επίπεδο.
Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή. Θα γίνει κατανοητό το μονωμένο σύστημα. Εδώ ο χρόνος αλληλεπίδρασης δεν είναι αμελητέος, οπότε στη δεύτερη περίπτωση η ορμή δε διατηρείται.
Αν όμως αντιπαραβάλουμε με κρούση:
Αν τα δυο σώματα έχουν ίσες μάζες και συγκρουστούν το σύστημα είναι μονωμένο, η ορμή διατηρείται.
Αν τα δυο σώματα έχουν διαφορετικές μάζες και συγκρουστούν, το σύστημα δεν είναι μονωμένο. Μπορούμε να πούμε όμως ότι η ορμή διατηρείται, θεωρώντας πολύ μικρές ωθήσεις από τις τριβές.
Καλησπέρα Άρη και Ανδρέα και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Άρη το copy-paste τελικά κάνει μεγάλη ζημιά, μερικές φορές… Έκανα τη διόρθωση.
Ανδρέα, το θέμα είναι για τη Β΄Λυκείου και τη διδασκαλία της ΑΔΟ σε μονωμένο σύστημα σωμάτων.
Δεν είναι για διδασκαλία κρούσης. Η κρούση είναι μια άλλη ιστορία που εξαιτίας της διάρκεια απειροστού χρονικού διαστήματος, επιτρέπονται κάποιες προσεγγίσεις.
Άλλο όμως προσεγγίσεις (και όταν έρθει η ώρα των κρούσεων προφανώς πρέπει να διδαχθούν) και άλλο πότε ένα σύστημα σωμάτων είναι μονωμένο.
Καλημέρα Διονύση.
Πολύ καλή άσκηση κατανόησης.
Μπορούμε να πάρουμε και την περίπτωση να αποκτήσει μια αρχική ταχύτητα μόνο το ένα.
Καλημέρα και καλή Κυριακή, Γρηγόρη.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.