Το κοριτσάκι με τα σπίρτα ….και η (μερικές φορές) παγερή Γ΄Λυκείου !
…ή αλλιώς: Επαναληπτικά θέματα Χημείας Γ’ Λυκείου #11
(Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν!)
Με αναφορά στις ενότητες:
- Oξειδοαναγωγή
- Ηλεκτρονιακή δομή ατόμων & περιοδικός πίνακας
- Θερμοχημεία
- Οξέα Βάσεις & Ιοντική Ισορροπία
- Οργανική Χημεία
Υπάρχει προσπάθεια για κλιμάκωση της δυσκολίας των θεμάτων.
Το κοριτσάκι με τα σπίρτα είναι ένα συγκινητικό Χριστουγεννιάτικο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν που μας μιλά για τη δύναμη της ελπίδας και της φαντασίας, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές.
Η ιστορία εκτυλίσσεται σε μια παγωμένη παραμονή Πρωτοχρονιάς, όπου ένα μικρό, φτωχό κοριτσάκι περιπλανιέται στους δρόμους, προσπαθώντας να πουλήσει σπίρτα για να ζήσει. Κανείς όμως δεν αγοράζει, και το κορίτσι παγώνει από το κρύο. Τότε ανάβει τα σπίρτα, το ένα μετά το άλλο, για να ζεσταθεί. Με κάθε σπίρτο, βλέπει όνειρα και εικόνες γεμάτες χαρά: ένα ζεστό τζάκι, ένα γιορτινό τραπέζι και τελικά τη γιαγιά της, που την παίρνει μαζί της στον ουρανό.
Το παραμύθι τελειώνει με την τραγική αποκάλυψη πως το κορίτσι έχει πεθάνει από το κρύο, αλλά η ψυχή του βρίσκει γαλήνη και ευτυχία. Η ιστορία μας θυμίζει τη σημασία της καλοσύνης, της αγάπης και της ανθρωπιάς, ειδικά απέναντι σε όσους έχουν ανάγκη.
Καλή δυναμη!
Ένα εντυπωσιακό βίντεο για το άναμμα σπίρτου.
Για τα Επαναληπτικά θέματα Χημείας Γ’ Λυκείου #10, κλικ από κάτω:
Καλημέρα Παναγιώτη. Σε ευχαριστούμε για την ανάρτηση, που μας ανοίγει την όρεξη για τα Χριστούγεννα. Κοίτα να δεις τι συνειρμό μου έφερε η τελευταία φωτογραφία σου. Τα αυτοκινητάκια της Matchbox που παίζαμε μικροί
Τελικά αυτοί και αυτές οι ΠΙ Εψιλον Τέσσερα (όπως έλεγε και ο Ανδρέας Κασσέτας) , έχουν περισσότερο πολιτισμικό φορτίο, από πολλούς άλλους.
Γεια σου Παναγιώτη.
Κάθε ανάρτησή σου, πέρα από το ενδιαφέρον του καθαρά χημικού περιεχομένου της περιέχει και μια δόση γενικότερου ελκυστικού, ποιοτικού, πολιτισμικού κλίματος. Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα στοιχείο που όλοι πρέπει να επιδιώκουμε στη δουλειά μας και γιατί κινεί λίγο παραπάνω το ενδιαφέρον των παιδιών αλλά και γιατί δείχνει, σε όποιον βαθμό, την σχέση επιστήμης τέχνης που εκτός από εμάς δεν ξέρω ποιος άλλος θεσμός τους το προσφέρει.
Να είσαι καλά.
Αποστολη καλησπέρα και σ΄ ευχαριστω για τον χρονο σου – πολύ ομορφα τα σπιρτο-matchbox! Να ψαξουμε να βρουμε τωρα και εξωγηινους τερατομαχους;
Καλησπερα αγαπητε Βασίλη και Άρη – ειναι μεγάλη μου χαρά και τιμή που βρήκατε χρόνο να ρίξτε μια ματιά στο άρθρο – όλοι είμαστε δημιουργικοί από την δική του οπτική γωνία ο καθένας, οι ΠΕ04 (και φυσικα οι αλλοι κλαδοι) μπορουμε να ειμαστε πολυ εκφραστικοι ειναι αληθεια, σε πολλες περιπτωσεις οπως ειπε και ο Αρης ειναι σημαντικο να κινουμε το ενδιαφερον των παιδιων (ανεξαρτητα αν θα υπαρχει παντα ανταποκριση ή οχι). Αρη ειναι πολυ σημαντικη και ομορφη η διασυνδεση επιστημης και τεχνης, συμφωνω απολυτα! Σας ευχαριστω πολυ και παλι !
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣΆσκηση 1
1) Ποιο στοιχείο είναι πιο ηλεκτραρνητικό, ο P ή το S; S
2) Ποιο στοιχείο έχει την μεγαλύτερη τιμή δραστικού πυρηνικού φορτίου, ο P ή το S; S
3) Ποιο στοιχείο είναι πιο ηλεκτραρνητικό, ο P ή το Cl; Cl
4) Ποιο στοιχείο έχει την μεγαλύτερη ενέργεια πρώτου ιοντισμού, το P ή το O; O
5) Ποιο στοιχείο έχει την μεγαλύτερη ατομική ακτίνα, το P ή το O; P
6) Υπολογίστε τον Α.Ο. του S στην ένωση P4S3. -2
7) Υπολογίστε τον μέσο όρο του Α.Ο. του P στην ένωση P4S3. +1,5
8) Υπολογίστε την μεταβολή του Α.Ο. κάθε ατόμου S. +6
9) Υπολογίστε την μεταβολή του Α.Ο. κάθε ατόμου Cl. -6
10) Υπολογίστε την μεταβολή του Α.Ο. (M.O.) κάθε ατόμου P. +3,5
11) Με βάση τη χημική εξίσωση 1, ποια στοιχεία παθαίνουν οξείδωση; S,P
12) Με βάση τη χημική εξίσωση 1, ποιο στοιχείο παθαίνει αναγωγή; Cl
13) Διορθώστε τους στοιχειομετρικούς συντελεστές της χημικής εξίσωσης 1.
3P4S3 + 16KClO3 à 6P2O5 + 16KCl + 9SO2
14) Ποια είναι η συνολική μεταβολή (σε απόλυτη τιμή) του αριθμού οξείδωσης του οξειδωτικού σώματος;
96
15) Ποιo είναι το οξειδωτικό και ποιο το αναγωγικό σώμα της χημικής εξίσωσης 1;
Οξειδωτικό à KClO3 , αναγωγικό à P4S3.
16) Εάν αναμείξουμε 7 g P4S3 με 19,6 g KClO3, πόσα mol SO2 παράγονται;
7g P4S3 (σε περίσσεια) με 19,6g KClO3 (0,16 mol) à SO2 à 0,09 mol.
Άσκηση 2
1) Σ
2) Λ
3) Λ
Άσκηση 3
Διορθώστε τις ακόλουθες χημικές εξισώσεις, που αφορούν τη χημεία των σπίρτων:
Ποιες αντιδράσεις είναι οξειδοαναγωγικές;
1 εως 5
8 εως 12
1) S + O₂ → SO₂
2) P4+ 6S→ 2P2S3
3) 2KClO3→2KCl+3O2
4) 4P +5O2→2P2O5
5) CxHy+(4x+y)/4O2→ xCO2+(y/2)H2O
6) P2O5+3H2O→2H3PO4
7) SO2+H2O→H2SO3
8) 2MgSO4 + C → 2 MgO + 2SO2 + CO2
9) 10KMnO4 + 6 P → 10MnO2 + 5 K2O + 3 P2O5
10) 2KNO3+3C→K2O+3CO2+N2
11) 4Fe+3O2→2Fe2O3
12) 2BaO2→2BaO+O2
Άσκηση 4
0,3 mol O2 à 6,72 L
Άσκηση 5
750 J