Στο διπλανό κύκλωμα ο αγωγός ΑΒ είναι ισοπαχής και ομογενής με αντίσταση R, ενώ κατά μήκος του μπορούμε να μετακινούμε ένα δρομέα δ. Δίνεται V=10V, Ro=2Ω, ενώ το αμπερόμετρο είναι ιδανικό, οι αγωγοί σύνδεσης δεν έχουν αντιστάσεις και ο διακόπτης Δ είναι ανοικτός.
i) Φέρνουμε τον δρομέα δ στο άκρο Α του αγωγού και το αμπερόμετρο δείχνει ένδειξη Ι1=1Α. Να υπολογισθεί η αντίσταση R του αγωγού ΑΒ.
ii) Ποια η ένδειξη του αμπερομέτρου, αν στη συνέχεια κλείσουμε τον διακόπτη Δ;
iii) Με τον διακόπτη κλειστό, φέρνουμε τον δρομέα δ στο μέσον Μ του αγωγού ΑΒ.
α) Ποια η νέα ένδειξη του αμπερομέτρου;
β) Να υπολογισθεί η ισχύς που καταναλώνεται στο τμήμα ΑΜ του αγωγού ΑΒ.
Αφιερώνεται στο Γιάννη Κυριακόπουλο, αφού η πρόσφατη δική του ανάρτηση, έδωσε την ιδέα για την παρούσα.
Ευχαριστώ Διονύση.
Θα τη δω τώρα.
Πολύ καλή!
Θα δυσκολευόταν ένα παιδί αν την πρωτόβλεπε, όσο και αν βοηθάς με τη σειρά των ερωτημάτων.
Καλησπέρα Διονύση.
Η παραλληλία που είχες σχολιάσει και στου Κυρ ,είναι “ψηλό “εμπόδιο
όμως γιατί ; Κατά τη γνώμη μου … δεν πρέπει στους περί τις θετικές
τουλάχιστον.
Καλημέρα Γιάννη, καλημέρα Παντελή, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Και γω Γιάννη πιστεύω ότι θα ζοριστεί ο μέσος μαθητής.
Παντελή, γιατί; Νομίζω ότι ο μαθητής έχει συγκεκριμένο σχήμα στο μυαλό του για την παράλληλη σύνδεση αντιστάσεων και με βάση αυτό προχωρά…
Μπορεί να μιλάει για ίδια τάση, αλλά δεν ασχολείται να ψάξει δυναμικά και τάσεις…
Με το μάτι…
Kαλημέρα Διονύση.

Έχεις δίκιο για την “οπτική” του θέματος και θυμάμαι που
τους έλεγα πως τα καλώδια (R=0) είναι εύπλαστα στο σχήμα και
να προσέχουν τα ισοδυναμικά σημεία τα οποία ταυτίζονται,
για να κάνουν τα ισοδύναμα
Δυό παραδείγματα
Καλημέρα και πάλι Παντελή.
Το “φάρμακο” στο πρόβλημα του τι βλέπουν οι μαθητές, είναι να δουλευτούν με κυκλώματα, με συνδέσεις όπως αυτές που δίνεις!
Βέβαια σε τι βαθμό αυτά θα περάσουν στους μαθητές, μένει να μετρηθεί μέσω ανάλογης αξιολόγησης, στο τέλος της διδασκαλίας…
Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική. Αν είχα φέτος Β΄ Γενικής, θα την έκανα οπωσδήποτε – με μεγάλη προσπάθεια κόντρα στο ρεύμα. Γίνεται και εργαστηριακή. Τι άλλο να ζητήσει κανείς.