web analytics

Κάτι που θυμίζει αυτεπαγωγή

Ο αγωγός ΑΓ μήκους 1m, μάζας 0,25kg και αντίστασης r=0,5Ω ηρεμεί σε επαφή με δύο παράλληλους οριζόντιους στύλους, χωρίς  αντίσταση, ενώ στο χώρο υπάρχει ένα κατακόρυφο ομογενές μαγνητικό πεδίο, έντασης Β=1Τ, όπως στο σχήμα (κάτοψη). Τα άκρα x και y των δύο στύλων συνδέονται μέσω ενός αντιστάτη R=1,5Ω. Σε μια στιγμή t=0 ασκείται στο μέσον του αγωγού ΑΓ μια σταθερή οριζόντια δύναμη  μέτρου F=1Ν, κάθετη σε αυτόν, με αποτέλεσμα ο αγωγός να κινηθεί επιταχυνόμενος προς τα δεξιά.

i)  Να αποδείξετε ότι ο αγωγός θα κινηθεί με επιτάχυνση που συνεχώς θα μειώνεται, μέχρι να αποκτήσει μια σταθερή (οριακή) ταχύτητα, την οποία και να υπολογίσετε.

ii) Να υπολογιστεί η μέγιστη και η ελάχιστη επιτάχυνση που αποκτά ο αγωγός ΑΓ. Να κάνετε τη γραφική παράσταση της επιτάχυνσης του αγωγού ΑΓ, σε  συνάρτηση με την ταχύτητά του.

iii) Αφού αποδείξετε ότι ο ρυθμός μεταβολής της έντασης του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα είναι ανάλογος προς την επιτάχυνση του αγωγού ΑΓ, να βρεθεί ο παραπάνω ρυθμός αμέσως μετά την στιγμή t=0, καθώς και τη στιγμή t1 όπου ο αγωγός έχει ταχύτητα υ1=1m/s.

iv) Αν τη στιγμή t1 πάψει να ασκείται η δύναμη F στον αγωγό:

α) Να υπολογιστεί η ένταση του ρεύματος και ο ρυθμός μεταβολής της έντασης του ρεύματος, που διαρρέει τον αγωγό ΑΓ, ελάχιστα μετά τη στιγμή t1 (για t1+).

β) Πόση ηλεκτρική ενέργεια θα εμφανιστεί στο κύκλωμα μετά τη στιγμή t1;

γ) Να χαράξετε ένα ποιοτικό διάγραμμα για την ένταση του ρεύματος που διαρρέει τον αντιστάτη R για όλο το χρονικό διάστημα που θα κινηθεί ο αγωγός ΑΓ.

Η απάντηση με κλικ ΕΔΩ ή και ΕΔΩ.

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
10 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Κόμης
25/03/2025 9:14 ΠΜ

Καλημέρα Διονύση και χρόνια πολλά.
Μια κλασική άσκηση με κάτι που μπορεί να αιφνιδιάσει.
Ο ρυθμός μεταβολής της έντασης.
Σου … διέφυγαν? δυο ερωτήματα μετά την χρονική στιγμή t1.
Εκτός κι αν τα θεωρείς νόμιμα αλλά όχι ηθικά
ή παράνομα και ανήθικα.

Γιώργος Κόμης
25/03/2025 9:35 ΠΜ

1) Να βρεθεί η συνολική μετατόπιση του αγωγού μετά την t1
dp/dt = F = (BBLL/R)u
dp = (BBLL/R)udt =(BBLL/R)dx
X =(muR)/BBLL
2) Το επαγωγικό φορτίο

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα παιδιά και χρόνια πολλά.
Όμορφη Διονύση!

Χρήστος Αγριόδημας
Αρχισυντάκτης
25/03/2025 11:24 ΠΜ

Καλημέρα Διονύση
Εξαιρετική. Θα μου άρεσαν να είναι έτσι τα τέταρτα θέματα.

Ξενοφών Στεργιάδης
25/03/2025 12:22 ΜΜ

Χρόνια Πολλά! για τη μεγάλη διπλή γιορτή.
Ωραίο θέμα που φέρνει στο προσκήνιο τον τρόπο υπολογισμού ενός ρυθμού μεταβολής διαχωρίζοντας τους υποψήφιους σ΄αυτούς που θα ακολουθήσουν την πορεία που παρουσιάζεις και σ΄αυτούς που χωρίς δεύτερη (φυσική) σκέψη θα παραγωγίσουν.Είναι πολλές οι φορές που σκέφτομαι ότι η ικανότητα χρήσης παραγώγων στα πλαίσια της διδασκαλίας της Λυκειακής Φυσικής (για να εξηγούμαστε) αποστερεί από τα παιδιά την ικανότητα να σκεφθούν με όρους Φυσικούς,
Να είσαι πάντα καλά.

Ανδρέας Ριζόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή για επανάληψη – κάποτε κάναμε και τέτοια…
Επιπλέον ερώτημα. Βρείτε ομοιότητες με το φαινόμενο της αυτεπαγωγής κατά το κλείσιμο και το άνοιγμα του διακόπτη.