Α4. Μία ομάδα μαθητών, στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής, επεξεργάστηκε ορισμένα αποτελέσματα ενός πειράματος σκέδασης Compton. Το μήκος κύματος των φωτονίων της προσπίπτουσας δέσμης στο στόχο ήταν ίσο με 2,4pm. Για μία συγκεκριμένη γωνία σκέδασης, οι μαθητές υπολόγισαν ότι το μήκος κύματος των σκεδαζόμενων φωτονίων είναι ίσο με 2pm. Όταν παρέδωσαν τα αποτελέσματά τους στον καθηγητή τους, αυτός τους είπε κατευθείαν και χωρίς να κάνει κάποιον υπολογισμό, ότι το αποτέλεσμά τους ήταν σίγουρα λάθος.
Να εντοπίσετε το λάθος που παρατήρησε ο καθηγητής.
Η συνέχεια εδώ.
Πρόκειται για νέα εκδοχή της Το Θέμα Α αλλιώς: Μία πρόταση εξέτασης.
Καλησπέρα Μίλτο,
οι σημειώσεις σου χρησιμοποιούνται για επανάληψη των μαθητών ή προτείνεις ένα format του Θέματος Α στις Πανελλήνιες ή Απολυτήριες εξετάσεις;
Γεια σου Χρήστο.
Εάν θα χρησιμοποιηθεί η ανάρτηση στα πλαίσια της επανάληψης των μαθητών, είναι κάτι που θα με χαροποιήσει!
Σε κάθε περίπτωση όμως, θεωρώ τη συγκεκριμένη δομή ως έναν ποιοτικότερο τρόπο εξέτασης της θεωρίας σε σχέση με τη μορφή που έχει έως τώρα.
Η μορφή που ξέρουμε, έχει δημιουργηθεί σε άλλη χρονική περίοδο και με διαφορετικό πλαίσιο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Φυσικά, είναι μία πρόταση και (για να προλάβω!) όχι δεν γνωρίζω κάτι!!
Καλημέρα σε όλους.
Μίλτο συγχαρητήρια για την πρόταση.
Προσωπικά κι εγώ δε συμφωνώ με 4 πολλαπλής (επί πέντε μόρια στα 100) και πέντε σωστό λάθος με πέντε μόρια.
Θα πρότεινα πέντε πολλαπλής επί ένα μόριο και πέντε σωστό λάθος (σύνολο 10 μόρια), αυστηρά ανάκληση γνώσεων και τα υπόλοιπα 15 μόρια του πρώτου θέματος σαν τα Α1, Α2 και Α3 που προτείνεις.
Το Α4 το προτιμώ σε πολλαπλής και το Α5 το θεωρώ δύσκολο για Α θέμα
Ίσως στο Β.
Να είσαι πάντα καλά!
Γεια σου Βασίλη. Σε ευχαριστώ που ασχολήθηκες με το περιεχόμενο των ερωτήσεων!
Σίγουρα η μορφή μπορεί να προκύψει από αρκετούς συνδυασμούς.
Ναι, το Α4 έχει δημιουργηθεί για πολλαπλής επιλογής σε διαγώνισμα με τη γνωστή μορφή στο Α θέμα!

Το Α5 το κράτησα στη λογική και του ερωτήματος που εμφανίστηκε το 2019 (όπου ούτε και στην περίπτωση της σταθεράς απόσβεσης η αντίστοιχη μονάδα μέτρησης καταγράφεται ρητά στο σχολικό).
Μίλτο καλησπέρα,
πραγματικά θα χρησιμοποιήσω το υλικό σου για να βοηθήσω τους μαθητές μου γιατί το βρίσκω ιδιαίτερα χρήσιμο και σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μας!
Θα επιχειρήσω μια σύγκριση προσεγγίσεων:
Τυπικό Θέμα Α (4 Πολλαπλής + 5 Σ-Λ)
✅ Δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να απαντήσουν σχετικά γρήγορα.
✅ Εξετάζει μεγαλύτερο εύρος θεωρίας με σύντομες ερωτήσεις.
✅ Είναι πιο διαχειρίσιμο για όλους τους μαθητές.
❌ Δεν εξετάζει σε βάθος την ικανότητα αιτιολόγησης.
Η νέα πρόταση (μεγαλύτερη έμφαση σε αποδείξεις και κρίση)
✅ Προάγει βαθύτερη κατανόηση και απαιτεί ουσιαστική γνώση της θεωρίας.
✅ Επιτρέπει την αξιολόγηση της ικανότητας σύνθεσης και εφαρμογής εννοιών.
❌ Είναι πιο χρονοβόρο και απαιτητικό για τους μαθητές
Διαφωνώ (ευγενικά) στο Α2. Είμαι γενικότερα κατά της καταγραφής ορισμών αφενός γιατί είναι χρονοβόροι και αφετέρου επειδή μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής είναι ικανή να ελέγξει καλύτερα αν η γνώση έχει γίνει πραγματικά κτήμα του μαθητή.
Το Α5 μου άρεσε πολύ.
Επίσης, το Α4 είναι πολύ όμορφο γιατί:
✅ Αξιολογεί την κατανόηση της σκέδασης Compton, χωρίς να απαιτεί δύσκολους υπολογισμούς.
✅ Είναι ερώτηση κρίσεως, κάτι που βοηθά στη διάκριση των μαθητών που έχουν κατανοήσει τη φυσική σημασία του φαινομένου.
✅ Είναι ρεαλιστικό σενάριο, αφού αναφέρεται σε μαθητές που κάνουν υπολογισμούς και τους αξιολογεί ένας καθηγητής, κάτι που το κάνει πιο προσιτό.
✅ Αποφεύγει μηχανιστική αποστήθιση, αφού δεν ζητά απλή αναπαραγωγή τύπων.
Το Α2:
Θετικά στοιχεία:
✅ Απαιτεί κατανόηση του 1ου νόμου του Νεύτωνα και των δυνάμεων Lorentz και Coulomb.
✅ Δεν απαιτεί υπολογισμούς, μόνο ποιοτική ανάλυση.
✅ Ελέγχει την ικανότητα του μαθητή να εφαρμόσει τον κανόνα του δεξιού χεριού.
Αρνητικά στοιχεία:
Για εμένα είναι οριακά αποδεκτό για Θέμα Α.
Πρόταση βελτίωσης:
Αν δοθεί ως Θέμα Α, θα μπορούσε να γίνει πολλαπλής επιλογής με τέσσερις πιθανές κατευθύνσεις κίνησης του πρωτονίου. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να δοθεί η σωστή απάντηση και να ζητηθεί αιτιολόγηση.
Τέλος, το Α1 μπορεί ως επανάληψη να είναι χρήσιμο (όπως και τα υπόλοιπα) ωστόσο δεν θεωρώ ότι είναι κατάλληλο για Πανελλήνιες εξετάσεις καθώς:
Να τονίσω, ότι η δομή που προτείνεις θεωρείται από εμένα καταλληλότερη για διαγωνίσματα προετοιμασίας ή εμβάθυνσης.
Μπράβο για την εξαιρετική δουλειά σου.
Γεια σου Χρήστο.
Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και την εξαιρετική ανάλυση της πρότασης! Παρεμβαίνεις ουσιαστικά, ξεκάθαρα και καλαίσθητα!
Το Α5 μπορεί κάποιος να το δει και εδώ με μία μικρή επέκταση, το οποίο βέβαια αναγράφεται και στα βιβλία του Δασκάλου κ. Τραχανά.
Να είσαι καλά.