web analytics

Η αβεβαιότητα σε ένα «τραπεζικό πακέτο»

 

Καλημέρα συνάδελφοι. Χρόνια Πολλά!

Στην Τράπεζα υπάρχει το παρακάτω θέμα 26922:

1

Τέτοιες ασκήσεις, που να αναφέρονται σε κυματοσυνάρτηση έστω και γραφικά, θα έπρεπε να υπάρχουν στην Τράπεζα;

Συνέχεια

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
37 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γεια σου Ανδρέα.
Δεν κατάλαβα πως βγήκε ο εκθέτης:
comment image

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
15/04/2025 8:51 ΜΜ

Καλησπέρα Ανδρέα.
Είδα το πρόβλημα της τράπεζας και συμφωνώ μαζί σου.
Η λύση που προτείνεται “κάνει” για μαθητές, αλλά δεν είναι η σωστή!
Τότε γιατί να διδαχτεί και πολύ περισσότερο γιατί να ζητηθεί η γνώση μιας λανθασμένης λύσης από τους μαθητές;
Για να έχουμε ασκήσεις;

Γεώργιος Βουμβάκης

Γειά σου Ανδρέα. Αντιλαμβάνομαι ότι θεωρείς ότι το θέμα αυτό της Τράπεζας δεν είναι κατάλληλο για τις εξετάσεις. Επειδή δεν κατάλαβα που ακριβώς εντοπίζεις το πρόβλημα μήπως θα μπορούσες να το αποσαφηνίσεις κατά το δυνατόν; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλησπέρα παιδιά.
Γιώργο ένα παρόμοιο θέμα:
comment image

Γεώργιος Βουμβάκης

Γειά σου Γιάννη. Ο Ανδρέας αναφέρει το θέμα της τάξης μεγέθους. Στο ερώτημα που παρουσιάζεις έχω τη γνώμη ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα οπότε ο προβληματισμός μου παραμένει.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γιώργο κάνω πλάκα στο θέμα παραθέτοντας ένα εξ’ ίσου έξυπνο μ’ αυτό.
Το θέμα που έβαλα είναι εμφανώς χωρίς την παραμικρή αξία.
Το παρόν όχι μια και έχει μια επίφαση μοντέρνας φυσικής (που επιτέλους ήρθε) και μοιάζει σοβαρότερο από το άλλο που εξετάζει τον ταπεινό νόμο του Ωμ.

Πολλοί κατασκευαστές ασκήσεων (βασιλικότεροι του βασιλέως) συνωστίζονται στην ουρά ποιος θα πρωτοπρολάβει να στήσει άσκηση μοντέρνας Φυσικής.

Έτσι βλέπουμε να ζητείται υπολογισμός μιας αβεβαιότητας χωρίς οι μαθητές να γνωρίζουν τι είναι αυτό που θα υπολογίσουν. Ίσως νομίζουν ότι είναι η απόσταση μικρότερης τιμής από τη μεγαλύτερη (δηλαδή 7).
Δεν πειράζει το θέμα είναι να έρθει επιτέλους η μοντέρνα Φυσική στο Λύκειο.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Γενόμενος και εγώ βασιλικότερος του βασιλέως ας δώσω άσκηση που έχει και μοντέρνα φυσική:
comment image
Α) Βρείτε τις ταχύτητες μετά την κρούση.
Β) Βρείτε το μήκος κύματος De Broglie κάθε σφαίρας πριν την κρούση και μετά.

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
16/04/2025 7:53 ΜΜ

“Βρείτε το μήκος κύματος De Broglie κάθε σφαίρας πριν την κρούση και μετά.”
Δεν παίζεσαι !!!

Γεώργιος Βουμβάκης

Ο Σ. Τραχανάς τονίζει συνεχώς τη σπουδαιότητα της Αρχής της Αβεβαιότητας που δίνει απαντήσεις σε πλήθος θεμελιωδών ερωτημάτων περί την λειτουργία της φύσης. Για παράδειγμα το ότι ο πυρήνας είναι γίγαντας σε ενέργεια επειδή είναι νάνος σε μέγεθος. Για το πώς την εφαρμόζουμε είναι ιδιαίτερα χρήσιμη η αναφορά του Σ. Τραχανά στη σελ.222 του βιβλίου του. Λέει “όταν ένα σωματίδιο είναι εντοπισμένο σε μια περιοχή διάστασης L τότε η αβεβαιότητα της θέσης του είναι περίπου ίση με L(Δx=L)” και ότι “η ανισότητα Heisenberg ισχύει στην πράξη ως μια προσεγγιστική ισότητα της μορφής ΔxΔp=h/2π…” (όπου ίσον έχει το σύμβολο του περίπου ίσον). Αυτά κατά τη γνώμη μου είναι χρήσιμο να τα αναδεικνύουμε κατά τη διδασκαλία μας και ασκήσεις όπως αυτή θεωρώ ότι βοηθούν και εμάς να αναδείξουμε και τους μαθητές να κατανοήσουν τη σημασία αυτής της Αρχής.

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Έχω τα βιβλία του της Κβαντομηχανικής. Παρακολούθησα τα μαθήματα του Μάθησις.
Τον εκτιμώ απεριόριστα. Και συμφωνώ μαζί του και με βοήθησαν πολύ στην σύνταξη των παρουσιάσεων για τη Σύγχρονη φυσική.
Εκεί κάτω από την επισήμανση “Εκτός ύλης” λέω τι είναι η αβεβαιότητα και δίνω και παράδειγμα κατανόησης της έννοιας:
comment image
comment image

Ο πιτσιρικάς αναγνώστης θα καταλάβει ότι δεν είναι το “4” αλλά κάτι σημαντικά μικρότερο, έστω της ίδιας τάξης.
Η παρουσίαση που γίνεται στο βιβλίο οδηγεί στο να βρεθούν παιδιά που θα γράψουν ότι η αβεβαιότητα είναι 7.10^-10 m και όχι “της τάξης του 10^-10 m’.
Όσοι διορθώνουν γραπτά θα υπογραμμίσουν το λάθος και δεν θα το μετρήσουν;
Είναι σωστό να βάζουμε παιδιά να μιλάνε και να υπολογίζουν μεγέθη που δεν έχουν ορισθεί αλλά απλώς περιγραφεί;

Πόσο σίγουροι είμαστε ότι δεν θα δούμε θέματα σαν αυτό με τις μπίλιες που έβαλα;

Γεώργιος Βουμβάκης
16/04/2025 11:14 ΜΜ

Αν Γιάννη ο διδάσκων έχει αναδείξει αυτό ακριβώς: Τον προσεγγιστικο χαρακτήρα της Αρχής της Αβεβαιότητας και ο μαθητής με την καθοδήγηση του έχει ασχοληθεί με τέτοια θέματα ο μαθητής και θα κατανοήσει και θα απαντήσει σωστά.

Ανδρέας Βαλαδάκης
17/04/2025 10:51 ΠΜ

Γιάννη καλημέρα και χρόνια πολλά!

Παρόμοια ερωτήματα με το ερώτημα (β) της Άσκησής σου υπάρχουν στο Παράδειγμα 7.3 του σχολικού βιβλίου. Αντιγράφω:

Ποιο μήκος κύματος προβλέπει η υπόθεση de Broglie α) για μία μπάλα του μπάσκετ, μάζας 1 kg, που κινείται με ταχύτητα 3 m/s, β) για τη σφαίρα ενός πυροβόλου όπλου μάζας 20 g που κινείται με ταχύτητα 300 m/s;

Στο ίδιο παράδειγμα μετά τον υπολογισμό του μήκους κύματος αναφέρεται το εξής:

Από τα δύο πρώτα αποτελέσματα βλέπουμε ότι ένα σώμα του μακρόκοσμου συνδέεται με μήκος κύματος τόσο μικρό που μάλλον δεν θα μπορέσουμε να το ανιχνεύσουμε ποτέ. Έτσι μπορούμε να πούμε ότι η υπόθεση του de Broglie για την κυματική φύση της ύλης έχει ουσιαστικά εφαρμογή μόνο για σωμάτια ατομικής και υποατομικής κλίμακας.”

Υπάρχει κάποιο λάθος σε αυτά;

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Ανδρέηδες.
Ανδρέα (Βαλαδάκη) αυτό που αναφέρεις από το σχολικό βιβλίο είναι και θεμιτό και καλόγουστο. Χρησιμοποίησα ανάλογο σε γραπτά μου.
Η εμπλοκή του κύματος De Broglie σε άσκηση όπως αυτή που ανέβασα με ειρωνική διάθεση είναι κακόγουστη και εκβιαστική. Απόπειρα να βγει από τη μύγα ξύγκι. Μια μίνι “υπερπαραγωγή” στην οποία ο κατασκευαστής της (βασιλικότερος του βασιλέως) επιχειρεί να αυξήσει το μερίδιο της Σύγχρονης Φυσικής στα θέματα εξετάσεων.
Είναι σαν τα αλήστου μνήμης μεγάφωνα που φορούσαν σε κυλιόμενους κυλίνδρους και ταλαντωτές για να βάλουν από το παράθυρο το φαινόμενο Ντόπλερ.

Υπήρχε κάποιο λάθος σ’ αυτά;
Όχι, κακογουστιά υπήρχε.
Η κακογουστιά, η γελοιοποίηση και η μεγαλομανία έχουν κάμει το μάθημα αποκρουστικό.