web analytics

Υπέρκορα διαλύματα (Διαδραστικό βιβλίο μαθητή Α΄ Λυκείου)

1Δημοσιεύτηκε από το χρήστη Αντώνης Χρονάκης στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 11:42 στην ομάδα Χημεία Α΄Λυκείου

Από το διαδραστικό βιβλίο του μαθητή εμπλουτισμένο html (δείτε εδώ) βρήκα την εξής ερώτηση.

 

2

50 g KCl, διαλύονται σε 100 g νερού στους 50 0C. Τότε το διάλυμα χαρακτηρίζεται ως:

Α. Υπέρκορο

Β. Κορεσμένο

Γ. Ακόρεστο

Εγώ έδωσα την απάντηση Β, δηλαδή κορεσμένο. Όμως το τεστ δέχεται ως σωστή απάντηση την Α, δηλαδή υπέρκορο.

Ποια η γνώμη σας;

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
2 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
admin
Διαχειριστής
08/11/2016 7:15 ΜΜ

1093887481-2 Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 11:51

Πάντως εκτός από κάτι μικρά λάθη τα διαδραστικά βιβλία της Α΄ και της Β΄ Λυκείου

έχουν πολύ όμορφες εφαρμογές. Μπορεί πραγματικά να γίνουν ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τον εκπαιδευτικό.

Απάντηση από τον/την Βασίλης Δουκατζής στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 11:55

Αντώνη καλημέρα.

Από τον πίνακα εγώ βλέπω ότι η διαλυτότητα είναι 42 g στους 50 oC.

Άρα νομίζω ότι σωστά απαντά!

1093887481-2 Απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:19

Αν έλεγε προσθέτουμε 50g KCl σε 100g νερό
τότε το διάλυμα είναι κορεσμένο ( με 8 g ίζημα)
Λέει όμως διαλύονται 50 g οπότε είναι Α. Υπέρκορο
Σημ: Εγώ πάντως τα υπέρκορα δε τα διδάσκω γιατί δεν τα
αναφέρει το σχ. Βιβλίο
Απάντηση από τον/την Κάκια Δαγιόγλου στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:28

Καλημερα κι απο εμενα.

Συμφωνω με τον Κο Χρονακη

Θα χαρακτηριζα το διαλυμα ως κορεσμενο αφου σε αυτο υπαρχει διαλυμενη η μεγιστη ποσοτητα ουσιας που μπορει να διαλυθει (42 g)  σε αυτες τις συνθηκες. H υπολοιπη -αδιαλυτη-ποσοτητα θα εχει πεσει ως ιζημα.

Διαλυμα χαρακτηριζουμε το υπερκειμενο του ιζηματος υγρο, αφου αυτο μονο ειναι ομογενες μιγμα και οχι ολο το περιεχομενο του δοχειου.

Υπερκορο θα ηταν το διαλυμα αν σε αυτες τις συνθηκες διαλυονταν περισσοτερα απο 42 g KCl στα 100 g νερου, δηλαδη οταν καταφερνει να διαλυθει περισσοτερη ποσοτητα ουσιας απ οση οριζει η διαλυτοτητα, κατι το οποιο συμβαινει στα διαφορα σιροπια για γλυκα ή στα γλυκα του κουταλιου.

1093887481-2 Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:28

Κώστα και Βασίλη, πως θα τα διαλύσει τα 50 g σε αυτή τη θερμοκρασία;

Κάκια αυτό ακριβώς σκεφτόμουν και εγώ όταν απαντούσα στην ερώτηση.

1093887481-2Απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:41

Βλπ. παρασκευές υπέρκορων διαλυμάτων
Είναι μία ασταθής κατάσταση.Αν προσθέσεις ένα κόκκο ΚCl στο υπέρκορο
διάλυμα τότε αυτός συμπαρασύρει και καταβυθίζει ως ίζημα όλα τα
παραπανίσια 8 g
Κάκια λέει διαλύονται 50 g(δηλ. με έναν από τους τρόπους
παρασκευής υπέρκ. διαλ. τελικά ΔΙΑΛΥΣΑΜΕ 50 g)
Απάντηση από τον/την Κάκια Δαγιόγλου στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:45

Κωστα, μετα απο ολα οσα εχουμε δει σε θεματα πανελλαδικων και σε σχολικα βιβλια νομιζω πως ειμαστε σιγουροι πλεον πως οι θεματοδοτες και οι συγγραφεις δεν καθονται να σκεφτουν οτι η λεξη “διαλυονται” και η λεξη ” προστιθενται” δεν σημαινουν το ιδιο. Ψιλα γραμματα…

Βεβαια, να μου πεις, θα κανουμε κι εμεις τις ιδιες απλουστευσεις;  Αρα αν παρουμε  τοις μετρητοις την προταση στην ερωτηση εχεις δικιο , υπερκορο θα ειναι. Αλλα τι ηθελε να πει ο ποιητης αραγε;

1093887481-2Απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:55

Δεν έχεις και άδικο…
Κι εγώ Κάκια τη λέξη διαλύονται την προσέχω και
διαχωρίζω από τη λέξη προστίθενται μόνο σε ασκήσεις-ερωτήσεις
Διαλυτότητας.
1093887481-2Απάντηση από τον/την Ηλιας Τσαφογιαννος στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:55

Οταν  ο διαλυμα ειναι κορεσμενο και το ψυξουμε , τοτε αποβαλεται μερος της διαλυμανης ουσιας.Σε ορισμενες περιπτωσεις δεν αποβαλλεται η περισσεια της διαλυμενης ουσιας, οποτε το διαλυμα λεγεται υπερκορο. Με βαση αυτο πια απαντηση θελει ο ποιητης; Με ποιες γνωσεις να απαντησει ο μαθητης;

1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 12:59

Κώστα τον τρόπο παρασκευής υπέρκορου διαλύματος τον γνωρίζω.
Μπορεί να έχεις δει το πείραμα μου με το υπέρκορο διάλυμα οξικού νατρίου « θερμός πάγος».

Για να το παρασκευάσεις όμως, χρειάζεται να το θερμάνεις αρχικά και και και …..
Εσύ θες να πεις πως αυτός τα έκανε όλα αυτά ;

Δηλαδή κατάφερε με αυτόν τον τρόπο να διαλύσει τελικά και τα 50 g.
Αν είναι έτσι συμφωνώ.
Υ.Γ Που γράφει το βιβλίο της Α΄ Λυκείου για τα υπέρκορα;

Χαρκοπλιάς Κώστας είπε:

Βλπ. παρασκευές υπέρκορων διαλυμάτων
Είναι μία ασταθής κατάσταση.Αν προσθέσεις ένα κόκκο ΚCl στο υπέρκορο
διάλυμα τότε αυτός συμπαρασύρει και καταβυθίζει ως ίζημα όλα τα
παραπανίσια 8 g
Κάκια λέει διαλύονται 50 g(δηλ. με έναν από τους τρόπους
παρασκευής υπέρκ. διαλ. τελικά ΔΙΑΛΥΣΑΜΕ 50 g)
ΚαταγραφήΑπάντηση από τον/την Πολυνίκης Λατζώνης στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 19:03

Καλησπέρα συνάδελφοι.

Νομίζω ότι και οι δύο απαντήσεις πρέπει να θεωρηθούν σωστές, γιατί η διατύπωση δεν είναι ακριβής.

Α. Διαλύονται και με κάποιο τρόπο παραμένουν διαλυμένα.

Β. Προσθέτουμε κόκκο-κόκκο, ο κάθε κόκκος που ρίχνουμε διαλύεται, άρα διαλύονται και τα 50 g που ρίξαμε, και μια ποσότητα από αυτή που διαλύθηκε αποβάλλεται ως ίζημα.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΧΡΟΝΑΚΗΣ είπε:

Κώστα τον τρόπο παρασκευής υπέρκορου διαλύματος τον γνωρίζω.
Μπορεί να έχεις δει το πείραμα μου με το υπέρκορο διάλυμα οξικού νατρίου « θερμός πάγος».

Για να το παρασκευάσεις όμως, χρειάζεται να το θερμάνεις αρχικά και και και …..
Εσύ θες να πεις πως αυτός τα έκανε όλα αυτά ;

Δηλαδή κατάφερε με αυτόν τον τρόπο να διαλύσει τελικά και τα 50 g.
Αν είναι έτσι συμφωνώ.
Υ.Γ Που γράφει το βιβλίο της Α΄ Λυκείου για τα υπέρκορα;

Χαρκοπλιάς Κώστας είπε:

Βλπ. παρασκευές υπέρκορων διαλυμάτων
Είναι μία ασταθής κατάσταση.Αν προσθέσεις ένα κόκκο ΚCl στο υπέρκορο
διάλυμα τότε αυτός συμπαρασύρει και καταβυθίζει ως ίζημα όλα τα
παραπανίσια 8 g
Κάκια λέει διαλύονται 50 g(δηλ. με έναν από τους τρόπους
παρασκευής υπέρκ. διαλ. τελικά ΔΙΑΛΥΣΑΜΕ 50 g)
1093887481-2Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 17 Οκτώβριος 2014 στις 23:49

Πάντως ξανακοιτάζοντας το σχολικό βιβλίο, δεν βρίσκω την παραμικρή αναφορά για υπέρκορα διαλύματα. Αντίθετα υπάρχουν μόνο οι ορισμοί για κορεσμένα και ακόρεστα.

Μπορείτε να δείτε την αντίστοιχη σελίδα εδώ.

Οπότε, πως θα μπορούσε ένας μαθητής Α΄ Λυκείου (σε αυτόν απευθύνεται η άσκηση)

να απαντήσει κάτι το οποίο δεν έχει ακούσει ποτέ;

admin
Διαχειριστής
08/11/2016 7:16 ΜΜ

Aντωνη, καλησπερα. Στο μοναδικο σχολικο βιβλιο που αναφερεται ο ορος υπερκορο (το οποιο οπως αναφερει γινεται με ειδικες τεχνικες) ειναι το βιβλιο των Τσιπη-Βαρβογλη-Δερπανη κλπ της εποχης Αρσενη που ειχαν γραφει 3 σχολικα βιβλια (το αλλο ηταν Μανουσακης-Κεφαλλωνιτης κλπ). Μετα απο ενα χρονο απεσυρθησαν τα δυο και εμεινε ο Λιοδακης. Μηπως κοιτουσαν το παλιο βιβλιο;

Καλησπερα Αντωνιε. Καινούργιος είμαι.

1ον: Ερώτηση: Πως βρήκες αυτή την άσκηση στα διαδραστικά βιβλία; Το διαδραστικό τό “έχω”. Τις ασκήσεις δεν βρίσκω. Και που υπάρχει το νέο (2014-15) διαδραστικό βιβλίο; Βοήθεια!

2ον: Συμβολή στη συζήτηση: Υπέρκορα δημιουργούνται και χωρίς θερμάνσεις – ψυξεις. π.χ το κρασί που παράγεται είναι πάντα υπέρκορο σε όξινο τρυγικό κάλιο και απαιτείται ακριβός εξοπλισμός για τη λεγόμενη τρυγική σταθεροποίηση (για να μην καθιζάνουν κρύσταλλοι στη φιάλη). Εγώ λοιπόν ψηφίζω υπέρκορο.

Διευκρίνιση. Το νέο βιβλίο το έχω βρεί στη καρτέλα με τα pdf. Το νέο εμπλουτισμέμο html βιβλίο με την άσκηση που δείχνεις δεν βρίσκω.

Συνάδελφε Γιώργο καλησπέρα.

Στην σελίδα των βιβλίων http://ebooks.edu.gr/2013/allcourses.php

μετά την επιλογή της τάξης Α Λυκείου και του μαθήματος

εδώ πρέπει να επιλέξεις το κουτάκι διαδραστικό βιβλίο με εμπλουτισμένο html.

Επιλέγεις το κεφάλαιο με τις περιεκτικότητες διαλυμάτων πάνω δεξιά

και κατεβαίνοντας στην διαλυτότητα ακριβώς δίπλα στον τίτλο έχει ένα από κουτάκι με υπερσύνδεση

σε ένα από τα αντικείμενα του αποθετήριου του φωτόδεντρου : σε αυτό αναφέρεται ο Αντώνης.

Το φωτόδεντρο είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για όσους διαθέτουν βιντεοπροβολεα στην τάξη ή στο εργαστήριο. Αξίζει να χρησιμοποιούμε τη δουλειά που έχουν καταθέσει εκεί άξιοι συνάδελφοί μας … αρκεί να κάνουμε κριτική χρήση ανάλογα με τις ανάγκες και το επίπεδο όχι μόνο γιατί διαθέτει παρουσιάσεις εκτός ύλης αλλά ενίοτε απευθύνονται σε δημοτικό και οι απλουστεύσεις είναι τουλάχιστον επικίνδυνες σε μερικές περιπτώσεις.

Καλό βράδυ

Δημήτρη με έκανες χαρούμενο απόψε. Ευχαριστώ.

Ευχαριστώ Δημήτρη για τις διευκρινήσεις που έδωσες στο Γιώργο.
Πολύ σωστά αναφέρεις ότι πρόκειται για ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο.
Για εμένα οι περισσότερες διαδραστικές παρεμβάσεις που έγιναν, είναι πολύ όμορφες.
Ακόμα και το εμπλουτισμένο βιβλίο της Β΄ Λυκείου που είδα (μέχρι ένα σημείο βέβαια) είναι όμορφο εργαλείο.
Στο θέμα μας τώρα.
Η ένστασή μου είναι ότι, η συγκεκριμένη άσκηση αναφέρεται σε ένα μαθητή Α΄ Λυκείου.

Πως θα μπορούσε αυτός να απαντήσει ότι είναι υπέρκορο το διάλυμα;

Αφού δεν υπάρχει στην ύλη του η παραμικρή αναφορά στο τι σημαίνει υπέρκορο διάλυμα;

Αυτή είναι μια άγνωστη έννοια για αυτόν.

Καλησπέρα
Με βάση τον ορισμό του υπέρκορου διαλύματος, μπορούμε να το θεωρήσουμε υπέρκορο.  Συμφωνώ με τον κύριο  Χα απαντήσειρονάκη ότι ένας μαθητής Α Λυκείου δεν θα μπορούσε να απαντήσει.