Μπα!
Αν προστεθεί Ν2 και η πίεση παραμείνει 5atm σημαίνει ότι ο όγκος αυξήθηκε ;
Αν ο όγκος αυξάνεται η Θ.Ι. μετατοπίζεται αριστερά .
Οπότε αυξάνεται το ποσοστό των CO και Ο2 και μειώνεται το ποσοστό του CO2 .
Με προβληματίζει όμως και η λέξη “παρουσια’ στην εκφώνηση που συνήθως χρησιμοποιείται για αμελητεα ποσότητα …
Είναι πονηρή ερώτηση, όλοι στο μάθημα αναφέρουμε στους μαθητές τι θα γίνει αν προστεθεί αδρανές αέριο, οπότε όλοι απαντάνε σχεδόν μηχανικά «δεν θα μεταβληθεί η θέσης της ΧΙ». Να όμως μια ερώτηση που εξετάζει την κατανόηση του φαινομένου.
Η λέξη παρουσία δεν είναι το πρόβλημα γιατί πολλές καύσεις όταν γίνονται με αέρα γίνονται ουσιαστικά παρουσία αζώτου και μάλιστα περισσότερου από την ποσότητα οξυγόνου.
Αυτό που με προβλημάτισε είναι αν σε αυτή τη θερμοκρασία πραγματοποιείται η αντίδραση αζώτου + οξυγόνου προς μονοξείδιο. Έψαξα λίγο στη βιβλιογραφία την Κp σε αυτή τη θερμοκρασία. Είναι χαμηλή, αλλά για ακριβείς υπολογισμούς θα χρειαστεί να ληφθεί υπόψιν. Εδώ όμως είναι μια απλή ερώτηση χωρίς αριθμητικά δεδομένα, όποτε μάλλον δεν χρειάζεται να ληφθεί υπόψιν.
Οπως και να έχει, εγώ από δω και πέρα θα τη δίνει στους μαθητές, για να γνωρίζουν και αυτή τη περίπτωση. Πιστεύω ξεδιαλύνει πολύ το θέμα προσθήκη/παρουσία αδρανούς αερίου.
Καλημέρα Βαγγέλη, καλημέρα Μήτσο και χρόνια πολλά.
Προσωπικά η ερώτηση δεν μου αρέσει, αφού την θεωρώ ότι ζητάει περισσότερα από αυτά που διαβάζει κάποιος.
Ας το πάρουμε από την αρχή.
Ενώ μιλάμε και διδάσκουμε ότι η θέση της χημικής ισορροπίας εξαρτάται από την πίεση, στην πραγματικότητα ο παράγοντας που επηρεάζει την θέση της χημικής ισορροπίας, είναι ο όγκος του δοχείου.
Άρα ερχόμαστε σε ένα δοχείο Α σταθερού όγκου, και βάζουμε π.χ. άζωτο όπου η πίεση παίρνει μια αρχική τιμή και στη συνέχεια προσθέτουμε CO και O2 και αφήνουμε να αποκατασταθεί ισορροπία, οπότε η απόδοση είναι π.χ. 25%.
Σε ένα Β δοχείου ίδιου όγκου, βάζουμε την ίδια ποσότητα αερίων, χωρίς να βάλουμε μέσα άζωτο. Η απόδοση θα είναι ξανά 25%…
Η παρουσία του αζώτου δεν μετέβαλλε την θέση της ισορροπίας.
Αλλά το ερώτημα, δεν αναφέρεται σε αυτό, δίνοντας σταθερή πίεση, χωρίς να λέει πώς θα γίνει αυτό!
Τι εννοεί, χωρίς να το λέει; Ότι έχει αποκατασταθεί η παραπάνω ισορροπία (ας πούμε με απόδοση 25%) και τελική πίεση ισορροπίας 5atm. Στη συνέχεια διοχετεύουμε στο δοχείο αδρανές αέριο (άζωτο). Μα η διοχέτευση αυτή θα επιφέρει αύξηση της πίεσης οπωσδήποτε. Οπότε πώς γίνεται να μην αυξηθεί; Μόνο αν αυξήσουμε τον όγκο του δοχείου!
Αλλά τότε αύξηση του όγκου θα οδηγήσει σε μετατόπιση της ισορροπίας προς τα αριστερά…
Αυτά όλα, πώς εννοούνται με μια παρόμοια εκφώνηση;
Η ερώτηση είναι περίεργη για μαθητές που δεν αντιλαμβάνονται καλά τις έννοιες πίεση όγκο. Αλλά μάλλον αυτό θέλει να ελέγξει, δλδ αν οι μαθητές καταλαβαίνουν ότι για να διατηρηθεί η πίεση σταθερή πρέπει να μεταβληθεί ο όγκος.
ωστόσο, νομίζω έχει κάποιο εκπαιδευτικό ενδιαφέρον γιατί οι περισσότεροι μαθητές παπαγαλίζουν ότι «όπου δω αδρανές αέριο σημαίνει δεν μεταβάλετε η σύσταση της ΧΙ».
Καλησπέρα και Χρόνια Πόλλα. Η προσθήκη αδρανούς αερίου και η επίδραση αυτής στη σύσταση ισορροπίας θέλει όντως προσοχή γιατί όπως ανάφερες εύστοχα και εσύ Βαγγέλη, οι περισσότεροι μαθητές παίρνουν ως δεδομένο ότι αδρανές αέριο σημαίνει ότι δεν μεταβάλλεται η σύσταση της Χ.Ι. Σαν σχόλιο θα ήθελα να κάνω το εξής, η Κc της αντίδρασης περιέχει και τον όρο που φαίνεται στην φωτογραφία (πρόκειται για αντίδραση στην αέρια φάση). Στην ερώτηση 30 που αναφέρεις, θεωρούμε P σταθερό (όπως ηδη εύστοχα σχολιάστηκε μεγαλώνει ο όγκος του δοχείου) αλλά προθέτω αδρανές αέριο, άρα o παρανομαστής μεγαλώνει δλδ. το κλάσμα μικραίνει. Επίσης στο συγκεκριμένο παράδειγμα – ερώτηση ισχύει ότι c+d-a-b<0, που σημαίνει εν τέλει ότι η προσθήκη αδρανούς αερίου στο συγκεκριμένο σύστημα ισορροπίας και υπό τις παρούσες συνθήκες θα μεταβάλλει την ισορροπία προς τα αρχικά αντιδρώντα, δηλαδή προς τα αριστερά.
Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Διονύσης Μάργαρης
για λόγους κατανόησης θέτω το συγκεκριμένο θέμα στους μαθητές, με το άγχος μήπως μπερδευτούν περισσότερο.
Άλλά συνήθως προσπαθώ να εξηγώ στους μαθητές με τον τρόπο που θα ήθελα να μου έχουν εξηγηθεί τα πράγματα πριν χρόνια.
Και φυσικά θα ήθελα να μου το πουν αυτό όταν ήμουν μαθητής.
Μία πρόταση: Αν η άσκηση έλεγε ότι έχουμε την Χ.Ι. εντός δοχείου ΜΑΤΑΒΛΗΤΟΥ όγκου, τότε αφού βάζουμε Ν2 και η πίεση παραμένει σταθερή και η θερμοκρασία επίσης σταθερή, τότε αναγκαστικά ο όγκος του δοχείου αυξάνεται, οι μερικές πιέσεις των συστατικών της Χ.Ι. μειώνονται , άρα ΑΡΙΣΤΕΡΑ. Το ίδιο σχολίασε και ο κ.Μάργαρης. Απλά ρίχνω σαν ιδέα το ” μεταβλητού όγκου” Έχω την γνώμη ότι η όποια δυσκολία μίας άσκησης, θα πρέπει να βρίσκεται αποκλειστικά και μόνο στην λύση και ποτέ στην εκφώνηση. Ο μαθητής καλείται να λύσει, όχι να υποθέσει.
Δεν θα μεταβληθεί η σύσταση του μίγματος ισορροπίας
διότι δεν μεταβάλλεται ο όγκος και άρα ούτε οι μερικές πιέσεις.
Νομίζω
Μπα!
Αν προστεθεί Ν2 και η πίεση παραμείνει 5atm σημαίνει ότι ο όγκος αυξήθηκε ;
Αν ο όγκος αυξάνεται η Θ.Ι. μετατοπίζεται αριστερά .
Οπότε αυξάνεται το ποσοστό των CO και Ο2 και μειώνεται το ποσοστό του CO2 .
Με προβληματίζει όμως και η λέξη “παρουσια’ στην εκφώνηση που συνήθως χρησιμοποιείται για αμελητεα ποσότητα …
Ναι προς τα αριστερά θα μετατοπιστεί η ΧΙ.
Είναι πονηρή ερώτηση, όλοι στο μάθημα αναφέρουμε στους μαθητές τι θα γίνει αν προστεθεί αδρανές αέριο, οπότε όλοι απαντάνε σχεδόν μηχανικά «δεν θα μεταβληθεί η θέσης της ΧΙ». Να όμως μια ερώτηση που εξετάζει την κατανόηση του φαινομένου.
Η λέξη παρουσία δεν είναι το πρόβλημα γιατί πολλές καύσεις όταν γίνονται με αέρα γίνονται ουσιαστικά παρουσία αζώτου και μάλιστα περισσότερου από την ποσότητα οξυγόνου.
Αυτό που με προβλημάτισε είναι αν σε αυτή τη θερμοκρασία πραγματοποιείται η αντίδραση αζώτου + οξυγόνου προς μονοξείδιο. Έψαξα λίγο στη βιβλιογραφία την Κp σε αυτή τη θερμοκρασία. Είναι χαμηλή, αλλά για ακριβείς υπολογισμούς θα χρειαστεί να ληφθεί υπόψιν. Εδώ όμως είναι μια απλή ερώτηση χωρίς αριθμητικά δεδομένα, όποτε μάλλον δεν χρειάζεται να ληφθεί υπόψιν.
Οπως και να έχει, εγώ από δω και πέρα θα τη δίνει στους μαθητές, για να γνωρίζουν και αυτή τη περίπτωση. Πιστεύω ξεδιαλύνει πολύ το θέμα προσθήκη/παρουσία αδρανούς αερίου.
Καλημέρα Βαγγέλη, καλημέρα Μήτσο και χρόνια πολλά.
Προσωπικά η ερώτηση δεν μου αρέσει, αφού την θεωρώ ότι ζητάει περισσότερα από αυτά που διαβάζει κάποιος.
Ας το πάρουμε από την αρχή.
Ενώ μιλάμε και διδάσκουμε ότι η θέση της χημικής ισορροπίας εξαρτάται από την πίεση, στην πραγματικότητα ο παράγοντας που επηρεάζει την θέση της χημικής ισορροπίας, είναι ο όγκος του δοχείου.
Άρα ερχόμαστε σε ένα δοχείο Α σταθερού όγκου, και βάζουμε π.χ. άζωτο όπου η πίεση παίρνει μια αρχική τιμή και στη συνέχεια προσθέτουμε CO και O2 και αφήνουμε να αποκατασταθεί ισορροπία, οπότε η απόδοση είναι π.χ. 25%.
Σε ένα Β δοχείου ίδιου όγκου, βάζουμε την ίδια ποσότητα αερίων, χωρίς να βάλουμε μέσα άζωτο. Η απόδοση θα είναι ξανά 25%…
Η παρουσία του αζώτου δεν μετέβαλλε την θέση της ισορροπίας.
Αλλά το ερώτημα, δεν αναφέρεται σε αυτό, δίνοντας σταθερή πίεση, χωρίς να λέει πώς θα γίνει αυτό!
Τι εννοεί, χωρίς να το λέει; Ότι έχει αποκατασταθεί η παραπάνω ισορροπία (ας πούμε με απόδοση 25%) και τελική πίεση ισορροπίας 5atm. Στη συνέχεια διοχετεύουμε στο δοχείο αδρανές αέριο (άζωτο). Μα η διοχέτευση αυτή θα επιφέρει αύξηση της πίεσης οπωσδήποτε. Οπότε πώς γίνεται να μην αυξηθεί; Μόνο αν αυξήσουμε τον όγκο του δοχείου!
Αλλά τότε αύξηση του όγκου θα οδηγήσει σε μετατόπιση της ισορροπίας προς τα αριστερά…
Αυτά όλα, πώς εννοούνται με μια παρόμοια εκφώνηση;
Συμφωνώ κ Διονύση,
Η ερώτηση είναι περίεργη για μαθητές που δεν αντιλαμβάνονται καλά τις έννοιες πίεση όγκο. Αλλά μάλλον αυτό θέλει να ελέγξει, δλδ αν οι μαθητές καταλαβαίνουν ότι για να διατηρηθεί η πίεση σταθερή πρέπει να μεταβληθεί ο όγκος.
ωστόσο, νομίζω έχει κάποιο εκπαιδευτικό ενδιαφέρον γιατί οι περισσότεροι μαθητές παπαγαλίζουν ότι «όπου δω αδρανές αέριο σημαίνει δεν μεταβάλετε η σύσταση της ΧΙ».
Καλη συνέχεια.
Καλησπέρα και Χρόνια Πόλλα. Η προσθήκη αδρανούς αερίου και η επίδραση αυτής στη σύσταση ισορροπίας θέλει όντως προσοχή γιατί όπως ανάφερες εύστοχα και εσύ Βαγγέλη, οι περισσότεροι μαθητές παίρνουν ως δεδομένο ότι αδρανές αέριο σημαίνει ότι δεν μεταβάλλεται η σύσταση της Χ.Ι. Σαν σχόλιο θα ήθελα να κάνω το εξής, η Κc της αντίδρασης περιέχει και τον όρο που φαίνεται στην φωτογραφία (πρόκειται για αντίδραση στην αέρια φάση). Στην ερώτηση 30 που αναφέρεις, θεωρούμε P σταθερό (όπως ηδη εύστοχα σχολιάστηκε μεγαλώνει ο όγκος του δοχείου) αλλά προθέτω αδρανές αέριο, άρα o παρανομαστής μεγαλώνει δλδ. το κλάσμα μικραίνει. Επίσης στο συγκεκριμένο παράδειγμα – ερώτηση ισχύει ότι c+d-a-b<0, που σημαίνει εν τέλει ότι η προσθήκη αδρανούς αερίου στο συγκεκριμένο σύστημα ισορροπίας και υπό τις παρούσες συνθήκες θα μεταβάλλει την ισορροπία προς τα αρχικά αντιδρώντα, δηλαδή προς τα αριστερά.
διαφωτιστικότατο το σχόλιο.
για λόγους κατανόησης θέτω το συγκεκριμένο θέμα στους μαθητές, με το άγχος μήπως μπερδευτούν περισσότερο.
Άλλά συνήθως προσπαθώ να εξηγώ στους μαθητές με τον τρόπο που θα ήθελα να μου έχουν εξηγηθεί τα πράγματα πριν χρόνια.
Και φυσικά θα ήθελα να μου το πουν αυτό όταν ήμουν μαθητής.
καλή χρόνια !!!!!
Βαγγέλη, σε καταλαβαίνω απόλυτα και μπορώ να πω ότι “συμπάσχω”!
Καλή χρονιά!
Μία πρόταση: Αν η άσκηση έλεγε ότι έχουμε την Χ.Ι. εντός δοχείου ΜΑΤΑΒΛΗΤΟΥ όγκου, τότε αφού βάζουμε Ν2 και η πίεση παραμένει σταθερή και η θερμοκρασία επίσης σταθερή, τότε αναγκαστικά ο όγκος του δοχείου αυξάνεται, οι μερικές πιέσεις των συστατικών της Χ.Ι. μειώνονται , άρα ΑΡΙΣΤΕΡΑ. Το ίδιο σχολίασε και ο κ.Μάργαρης. Απλά ρίχνω σαν ιδέα το ” μεταβλητού όγκου” Έχω την γνώμη ότι η όποια δυσκολία μίας άσκησης, θα πρέπει να βρίσκεται αποκλειστικά και μόνο στην λύση και ποτέ στην εκφώνηση. Ο μαθητής καλείται να λύσει, όχι να υποθέσει.