Β1. Σε διάταξη μελέτης του φωτοηλεκτρικού φαινόμενου, το έργο εξαγωγής του μετάλλου είναι φ1 και τα ηλεκτρόνια αποσπώνται από την επιφάνεια του μετάλλου. Το διάγραμμα της κινητικής ενέργειας Κmax των αποσπώμενων ηλεκτρονίων σε συνάρτηση με τη συχνότητα f του προσπίπτοντος φωτός στο μέταλλο φαίνεται στο διπλανό σχήμα. Αντικαθιστούμε το μέταλλο με άλλο, του οποίου το έργο εξαγωγής είναι φ2 > φ1. Το νέο διάγραμμα Κmax – f :
α. θα μετατοπιστεί προς τα δεξιά και θα αυξήσει την κλίση του
β. θα μετατοπιστεί προς τα αριστερά και θα διατηρήσει την κλίση του
γ. θα μετατοπιστεί προς τα δεξιά και θα διατηρήσει την κλίση του
Το διαγώνισμα σε word
και σε pdf
Καλησπέρα σε όλη την παρέα και καλή Κυριακή.
Ευχαριστούμε για τα θέματα, που μοιράζεσαι μαζί μας, Αποστόλη, είναι πραγματικά πολύ ωραία.
Το Α θέμα μού άρεσε ιδιαίτερα, είναι όπως, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να είναι τα Α θέματα. Ο μαθητής μπορεί να το απαντήσει με βάση τη θεωρία, χωρίς να χρειάζεται να κάνει πράξεις.
Το Β1 είναι βατό θέμα στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο και δε θα δυσκολέψει.
Ελπίζω ότι και στις εξετάσεις το επίπεδο στην κβαντική θα είναι βατό και επίσης ότι η κβαντική δε θα συνδυαστεί με άλλα κομμάτια της ύλης. Θέλω να πιστεύω πως το ΙΕΠ εισήγαγε τη διδασκαλία της για να μάθουν τα παιδιά κάποιες σύγχρονες θεωρίες φυσικής και όχι για να δημιουργεί συνδυαστικά θέματα.
Το Β2 είναι πολύ καλό ερώτημα, που θα δυσκολέψει αρκετά, καθώς δεν είναι όλα τα παιδιά εκπαιδευμένα από την ταλάντωση στο να χρησιμοποιούν τον κύκλο, ενώ η λύση του ερωτήματος με την εξίσωση του κύματος έχει δουλειά.
Στο Β4, έχω τον εξής προβληματισμό:
Η ζητούμενη γραφική παράσταση δίνεται στο βιβλίο, χωρίς όμως να σχολιάζεται η κλίση της, παρά μόνο ότι το ρεύμα δε μηδενίζεται αμέσως.
Ο Γιώργης απέρριψε κατευθείαν το (β), στηριζόμενος στην καμπύλη του βιβλίου και επικεντρώθηκε στο να ελέγξει την αρχική τιμή του ρεύματος, για να επιλέξει ανάμεσα στο (α) και το (γ).
Πιστεύετε ότι ο μαθητής πρέπει να αιτιολογήσει και τη μεταβολή της κλίσης;
Δεν αρκεί να επικαλεστεί τη γραφική παράσταση, που δίνεται στο βιβλίο (όπου δε σχολιάζεται η κλίση της);
Το θέμα Γ είναι ένα πολύ καλό θέμα για επανάληψη, καθώς όλες οι ερωτήσεις, που αναφέρονται στην κίνηση στο μαγνητικό πεδίο, αφορούν στην πιο δύσκολη εκδοχή της. Το μόνο, που προσωπικά θα απέφευγα, είναι το ερώτημα με το μήκος κύματος de Broglie, διότι στο φαινόμενο, που μελετά η άσκηση, δεν εκδηλώνεται η κυματική φύση του πρωτονίου.
Το θέμα Δ είναι επίσης ένα πολύ καλό θέμα για επανάληψη.
Με προβλημάτισε μόνο το εξής:
Στο Δ2 ζητείται ο έλεγχος της ισορροπίας της ράβδου.
Αυτό, όμως, περιέχει τόσο τη χαλάρωση όσο και το σπάσιμο του νήματος.
Όταν είδα ότι δε δίνεται το όριο θραύσης στην εκφώνηση της άσκησης, θεώρησα ότι δε μας ενδιαφέρει το σπάσιμο του νήματος, ότι δηλαδή το νήμα είναι γερό και αντέχει.
Πηγαίνοντας, όμως, στο Δ4, είδα ότι δίνεται εκεί το όριο θραύσης.
Αναρωτιόμουν, λοιπόν, μήπως ήταν προτιμότερο να δίνεται το όριο θραύσης στην εκφώνηση και να γίνει έλεγχος για σπάσιμο και στο Δ2.
Αποστόλη, μου άρεσαν πολύ τα θέματα, που πρότεινες και σίγουρα έχουν να αναδείξουν λεπτά σημεία για μια καλή επανάληψη. Ήδη ξεκινήσαμε να τα βλέπουμε με τον Γιώργη. Σε ευχαριστώ!
Γεια σου Ελευθερία και σε ευχαριστώ για τα αναλυτικά σχόλια.
Για το Β4 νομίζω ότι το “το γνωρίζω από το σχολικό” δεν αρκεί, διότι υπάρχει και το πρόβλημα 5.66, όπου ο ρυθμός μεταβολής της έντασης του ρεύματος είναι σταθερός.
Στο Γ ίσως να είναι άκομψος ο τρόπος που μπαίνει το ερώτημα από την (παλιά) κβαντική, αλλά επειδή ζητείται η μεταβολή του λ, νομίζω ότι είναι ανεκτό.
Τέλος στο Δ, το Δ4 είναι ένα δύσκολο ερώτημα το οποίο θα ήταν άδικο να είναι Δ2. Νομίζω ότι έτσι όπως μπήκε το Δ2, στρώνει το δρόμο για το Δ4.
Καλό κουράγιο στο Γιώργη για τη συνέχεια.
Ευχαριστώ Αποστόλη.
Και κάτι τελευταίο για το Δ: αν, με δεδομένη την ισορροπία της ράβδου, στο Δ2 ζητούνταν να γραφεί το μέτρο της τάσης σε συνάρτηση με την απομάκρυνση του σώματος από τη ΘΙ, πιστεύεις ότι αυτό θα διευκόλυνε ή θα δυσκόλευε στον έλεγχο στο Δ4 για το πού μηδενίζεται και πού μεγιστοποιείται η τάση, ώστε να βρεθεί το μέγιστο πλάτος;
Δεν είμαι σίγουρος Ελευθερία. Από τα γραπτά που διόρθωσα, η ανταπόκριση ήταν καλή στο Δ2. Η συντριπτική πλειοψηφία έλεγξε την τιμή της τάσης, όταν ο ταλαντωτής ήταν στην κάτω ακραία. Στο Δ4 ελάχιστοι πήγαν με συνάρτηση τάσης – απομάκρυνσης. Είναι δυστυχώς γεγονός, ότι η λέξη «συνάρτηση» προκαλεί πλέον τρόμο, ειδικά στους υποψήφιους υγείας…
Αποστόλη, καλησπέρα
Ασχολήθηκα σήμερα αρκετά με το διαγώνισμά σου.
Νομίζω ότι είναι πολύ προσεγμένο, χωρίς ακρότητες και ο χρόνος (τρίωρο) επαρκέστατος (το μόνιμο πρόβλημα σε αρκετά διαγωνίσματα που έχω δει).
Στο Δ ενσωματώνω και μια λύση όχι διαφορετική από τη δική σου, αλλά με ενοποιημένα τα δύο ερωτήματα (χαλάρωση, θραύση νήματος) εδώ
Καλησπέρα Ντίνο και σε ευχαριστώ για το σχόλιο και τον εμπλουτισμό. Οι θεματοδότες πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί ως προς τον απαιτούμενο χρόνο επεξεργασίας των θεμάτων.
Καλησπέρα Αποστόλη, το διαγώνισμά σου πολύ ωραίο, με σωστή διαβάθιαση δυσκολίας κατά την απόψή μου. Το χρησιμοποίησα σε πολλούς μαθητές μου και πήρα θετικά σχόλια. Ευχαριστούμε!
Γεια σου Δημήτρη. Χαίρομαι που το χρησιμοποίησες.