web analytics

Το [P]είραμα Hershey και Cha[S]e

 

Το πείραμα των Hershey και Chase (1952) απέδειξε ότι το DNA είναι το γενετικό υλικό. Χρησιμοποίησαν ραδιενεργό φώσφορο 32(στο DNA) και θείο 35S (στις πρωτεΐνες) σε βακτηριοφάγους (ιούς βακτηρίων). Μόνο το DNA εισήλθε στα βακτήρια, αποδεικνύοντας ότι αυτό μεταφέρει τις γενετικές πληροφορίες, όχι οι πρωτεΐνες.

 

Φύλλο εργασίας

 

Είναι στην ουσία μια προσπάθεια σύνδεσης Χημείας και Βιολογίας (Το πείραμα των Hershey και Chase είναι εντός προφανώς εντός ύλης στη Βιολογία). Το φύλλο εργασίας αναφέρεται και σε μαθητές κατεύθυνσης Υγείας και σε Θετικής.

Περιλαμβάνει 50 ερωτήσεις σωστού / λάθους, για τη Χημεία Γ’ Λυκείου.

 

Ο Alfred Hershey, ο Αμερικανός επιστήμονας γνωστός για το πείραμα Hershey-Chase (1952) που απέδειξε ότι το DNA είναι το γενετικό υλικό, είχε πτυχίο Xημείας.
Πτυχίο (B.Sc.): Χημεία, από το Michigan State University, το 1930.
Διδακτορικό (Ph.D.): Μικροβιολογία, επίσης από το Michigan State University, το 1934.

Nobel Prize στον τομέα: Physiology or Medicine (1969). Βραβείο Νόμπελ Φυσιολογίας ή Ιατρικής (1969): Μαξ Ντελμπρύκ (Max Delbrück) / Άλφρεντ Χέρσεϊ (Alfred D. Hershey) / Σαλβαδόρ Λούρια (Salvador E. Luria).

Η Martha Chase σπούδασε στο College of Wooster στο Οχάιο, απ’ όπου αποφοίτησε το 1950 με B.A. (Bachelor’s) στη Βιολογία.

 

Electron-micrograph-of-a-bacteriophage

Βακτηροφάγος με την χαρακτηριστική του γεωμετρία.

 

Φάγοι και βακτήριο

Φάγοι και βακτήριο.

 

Chase & Hershey

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
14 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Θοδωρής Βαχλιώτης
31/07/2025 2:34 ΜΜ

Παναγιώτη καλησπέρα. Επειδή έπεσε το μάτι μου το λέω, το υδρογόνο Η έχει ηλεκτραρνητικότητα κατά Pauling 2,20 ενώ ο φωσφόρος P έχει 2,19. Οπότε προκύπτει το ερώτημα: είναι σωστό να λέμε ότι ο P στη φωσφίνη PH3 έχει αριθμό οξείδωσης -3;

Θοδωρής Βαχλιώτης
31/07/2025 2:43 ΜΜ

Φυσικά η γενική προσέγγιση είναι ότι το Η στις ενώσεις του με αμέταλλα έχει ΑΟ=+1, αλλά μήπως αυτή είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση;
Τροφή για συζήτηση…

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Θοδωρής Βαχλιώτης
Θοδωρής Βαχλιώτης
31/07/2025 2:59 ΜΜ

Παντού βλέπω ΑΟ P -3. Μάλλον επειδή έχουν πρακτικά την ίδια ηλεκτραρνητικότητα, είναι πιο βολικό να αποδίδουμε και εδώ στο Η ΑΟ +1 και στο φωσφόρο -3. Τι λες;

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Θοδωρής Βαχλιώτης
Θοδωρής Βαχλιώτης
31/07/2025 3:08 ΜΜ

Ίσως παίζει ρόλο και το ότι το μόριο έχει πολικότητα λόγω του μη δεσμικού ζεύγους ηλεκτρονίων του P. Είδα επίσης γράφουνε κάπου ότι ισως έχει σχέση με το πως συμπεριφέρεται η ένωση και τα στοιχεία της σε οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις.

Θωμάς Παπαστεργιάδης

Καλησπέρα κύριε Κουτσομπόγερα. Αρχικά οι ερωτήσεις σωστού/λάθους χωρίς δικαιολόγηση δεν με βρίσκουν σύμφωνο. Έχουν πιθανότητα επιτυχίας 50% οι απαντήσεις στην τύχη. Το κυριότερο όμως είναι ότι κρίνονται σε δύο επίπεδα. Την κάθε πρόταση την κρίνεις αν είναι σαφής , αν είναι ακριβής και αν είναι επιστημονικά σωστή. Έτσι τουλάχιστον θα πρέπει να είμαστε γενικά πολύ προσεκτικοί τουλάχιστον στη σαφήνεια και την ακρίβεια. Λυπάμαι σε πολλές από τις προτεινόμενες προτάσεις αυτό δεν γίνεται. Πρώτα όμως θα αναφερθώ στην πρόταση 9. Το θείο έχει υψηλότερη ενέργεια πρώτου ιοντισμού από τον φώσφορο.

Αυτή είναι ένα παράδειγμα στο τι ΔΕΝ πρέπει να βάζουμε. Διαβάζει από πίνακα του βιβλίου, που ο μαθητής ΔΕΝ είναι υποχρεωμένος να μάθει, μπορεί όμως να πάρει κάποιες πληροφορίες. Έτσι  διαβάζει Εi,1(S)=1000KJ/mol και Εi,1(P)=1012KJ/mol . Φυσικά πρέπει να γνωρίζει ότι η  ενέργεια πρώτου ιοντισμού των στοιχείων της ίδιας περιόδου αυξάνεται από αριστερά προς τα δεξιά. Ποια απάντηση πρέπει να δώσει;;; Απλά δεν μπαίνει τέτοιο θέμα.

Κάποιες ασαφείς προτάσεις.

4. Το θείο έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από τον φώσφορο.

(4.Το άτομο του θείου έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από το άτομο του φωσφόρου)

Διαφορετικά επειδή δεν γνωρίζουμε  πόσα άτομα S και πόσα άτομα P έχουμε είναι αδύνατη η σύγκριση.

6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα.

(6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα του περιοδικού πίνακα.)

Χαριτολογώντας η πρότασής σας είναι σωστή. Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι και τα δύο ανήκουν στην ομάδα των αμετάλλων)

20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν ομοιοπολικούς δεσμούς.

(20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν και ομοιοπολικούς δεσμούς.)

24. Και τα δύο στοιχεία έχουν εξωτερική στιβάδα τύπου nsαnpβ. 

(24. Η ηλεκτρονιακή δομή της εξωτερικής τους στιβάδας μπορεί να είναι της μορφής:

3s2,3pχ όπου x=3,4)

Αρχικά τύπος   στιβάδας δεν υπάρχει. Έπειτα δεν είναι οποιοδήποτε n ούτε α. 

28. Στην ένωση P₂O₅, ο φώσφορος έχει αριθμό οξείδωσης +3. 

(28. Στην ένωση P₂O₅, τα άτομα του  φώσφορου έχουν ίδιο  αριθμό οξείδωσης που είναι ίσος με +3.) Η αλγεβρική μέθοδος υπολογισμού του Α.Ο , μας  δίνει τον μέσο όρο. Γιαυτό και στην ένωση CaOCl2  ο μέσος όρος των Α.Ο του χλωρίου είναι ίσος με μηδέν ενώ το ένα άτομο του χλωρίου έχει Α.Ο=+1 και το άλλο άτομο του χλωρίου έχει Α.Ο=-1.

Ήδη μάλλον κούρασα γιαυτό το κλείνω εδώ.  

ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!

Τόνια Βουδούρη
31/07/2025 6:46 ΜΜ

https://youtu.be/wSjlip4iY0s?si=5BmFasA05dmZBXkC
Παναγιώτη πολλά συγχαρητήρια για την συνεχόμενη πρωτοτυπία σου συνδυάζοντας Χημεία με bio καθώς και με καθημερινή ζωή. Πολύ ενδιαφέρον το post ! Παρέθεσα πάνω ένα ακόμη σχετικό βίντεο για το πείραμα!!!
Καλή συνέχεια και keep going!!!

Τελευταία διόρθωση2 μήνες πριν από Τόνια Βουδούρη
Θωμάς Παπαστεργιάδης

Κύριε Κουτσομπόγερα καλησπέρα. Σκέφτηκα πολύ, αν άξιζε να απαντήσω στα πολύ προσβλητικά σχόλια σας, για το πρόσωπο μου. Αρχικά έγραφα: …. Λυπάμαι σε πολλές από τις προτεινόμενες προτάσεις αυτό δεν γίνεται……. Κάποιες ασαφείς προτάσεις…………

Ήδη μάλλον κούρασα γιαυτό το κλείνω εδώ. 

Πως εσείς καταλάβατε ότι είχα διαβάσει μέχρι την 28 και όχι όλες είναι δικό σας πρόβλημα και όχι δικό μου. Απλά βλέποντας τα τόσα πολλά λάθη , οφειλόμενα σε κακές διατυπώσεις ή ασάφειες ή σε επιστημονικά λάθη, θεώρησα σωστό να δώσω κάποια παραδείγματα διαφορετικών περιπτώσεων, να τα δείτε πάλι , να συμφωνήσετε ή να διαφωνήσετε και σας έδωσα την ευκαιρία να τα ξαναδείτε όλα. Δικό σας δημιούργημα είναι άλλωστε. Κοίταξα μόνο το φύλλο εργασίας που εσείς το απευθύνετε και σε μαθητές κατεύθυνσης Υγείας και σε Θετικής.

(σε μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)

Θα ήταν πιο αντρίκιο να γράφατε απλά: <Δεν γουστάρω να κάνεις σχόλια σε κείμενα μου> Χωρίς τίποτε άλλο ή να ανάφερες και κάποιο λόγο:<γιατί δεν αντέχω να επισημαίνεις λάθη,   εγώ έχω μάθει μόνο να ακούω εύγε και να δέχομαι χειροκροτήματα.  

Δεν ασχολήθηκα  καν με το εισαγωγικό μέρος. Ίσως είναι θέμα αναλυτικών προγραμμάτων.

Ακόμα στο φύλλο εργασίας την εισαγωγή δεν την έκρινα ούτε τη χαρακτήρισα. Επειδή όμως με προκαλείτε σας λέω ότι <η έκθεση ιδεών> που λανσάρεται, δυστυχώς όχι μόνο από εσάς, όχι μόνο δεν προσφέρει τίποτε στους μαθητές την ώρα της εξέτασης, απεναντίας τους κλέβει πολύτιμο χρόνο.

Αν σκεφτόμουν κακόβουλα, όπως λέτε, τότε το μόνο που θα έγραφα στη διατύπωσή σας : < Να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις ως Σωστό ή Λάθος> είναι ΛΑΘΟΣ.

Γιατί προφανώς βλέποντας τις 50 προτάσεις, θα έλεγα , δεν γίνεται μια τουλάχιστο θα είναι λάθος, άρα ΛΑΘΟΣ ,χωρίς δεύτερη σκέψη!!! Δεν το έκανα όμως, γιατί ξέρω την κλασική απάντηση : το καταλαβαίνουν οι μαθητές.

Σωστή διατύπωση: Να χαρακτηρίσετε κάθε μια από τις ακόλουθες προτάσεις ως Λ ή (Λάθος) αν η πρόταση είναι λανθασμένη και ως Σ ή (Σωστό) αν η πρόταση είναι λάθος.

Δώσατε απάντηση στις 6 προτάσεις.

9. Απροσεξία μου , ισχύει αυτό που λέτε , έπρεπε να μην μπει. Ωστόσο ο μαθητής έπρεπε να επιλέξει το S, αν έμπαινε τέτοια ερώτηση – δεν επιδιώκω τις παγίδες.

Απορώ με το θράσος σας!!! Το βρίσκω όμως λογικό παρακολουθώντας τους σχολιασμούς στη   λύση που δόθηκε, αλλά πολύ περισσότερο στις οδηγίες για την μοριοδότηση του Γ1 θέματος στις εξετάσεις του 2025. Κάτι που δεν ενδιαφέρει, εγώ και από αυτά οδηγήθηκα στο νοσοκομείο, στις 19/06/2025, με έμφραγμα. Παράπλευρες απώλειες.

Η σωστή απάντηση στο Γ1 , επιστημονικά τεκμηριωμένη , δίνει το Α,  1-βουτένιο και ΟΧΙ  μέθυλο-προπένιο!

Αρχικά μελετώντας το δεξιό μέρος του διαγράμματος βρίσκεται ο Μ.Τ του Α: C4H8 .

Στο διάγραμμα λοιπόν δύο  φορές εμφανίζεται πάνω στο βέλος : +KMnO4 / H2SO4. Φυσικά αυτή η διατύπωση είναι λανθασμένη σε σχέση με την σωστή που είναι: +KMnO4  + H2SO4, γιατί το H2SO4 δεν είναι καταλύτης  αλλά αντιδρών , είπαμε καταλαβαίνουν οι μαθητές!

Μετά το βέλος λοιπόν εμφανίζονται γράμματα που δηλώνουν ένα προϊόν  ή πληροφορίες για ένα προϊόν. Αυτό υπάρχει σε ασκήσεις του βιβλίου ->κίτρινο ίζημα , αλλά και στις επαναληπτικές εξετάσεις του 2024 –> Κ  + κίτρινο ίζημα.

Στη μια περίπτωση έχουμε Θ , στην άλλη, την πληροφορία ότι ένα προϊόν  δεν οξειδώνεται.

Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει,  ότι η ένωση Κ του διαγράμματος  πρέπει να είναι η  2-βουτανόλη. Γιατί τότε  1-βουτένιο και όχι  2-βουτένιο;;; Στο 2-βουτένιο με νερό προκύπτει μοναδικό προϊόν και όχι κύριο και δευτερεύον  προϊόν, που με πολύ-πολύ άσκημη διατύπωση δίνεται στην εκφώνηση.

Το άτυπο συντονιστικό λοιπόν των συντονιστών λειτούργησε όπως και εσείς!!

Σκέφτηκαν αφού η απάντηση της Κ.Ε.Ε είναι Α= μέθυλο-προπένιο και οι περισσότεροι δώσαμε την ίδια απάντηση αυτό είναι το σωστό, μπορεί να ψήφισαν κιόλας. Η αξιολόγηση ΔΕΝ λειτουργεί με πλειοψηφικό σύστημα. Αυτοί δε, κύριε Κουτσομπόγερα ήταν πιο απλοχέρηδες από εσάς, έδωσαν 2 μονάδες στις 7 αν κάποιος ξεκινούσε με 1-βουτένιο δίνοντας με βάση αυτό σωστούς Σ.Τ. Τι απύθμενο θράσος!!!

Συνεχίζοντας για την 9 πρόταση. Γράφετε: Επίσης έπρεπε να αναφέρω ότι μιλάμε για στοιχεία στην αέρια κατάσταση – πολλές φορές όταν έχουμε την δημιουργική ιδέα στο μυαλό μας αλλά στην πορεία ενδεχομένως χάνουμε κάποια πληροφορία όχι από κακή πρόθεση ή άγνοια απαραίτητα, απλά λόγω συνήθειας του λόγου πολλές φορές.

Αρχικά ανταπαντώ: <Σύ είπας>

Στη συνέχεια σας επισημαίνω  ότι ο ορισμός της ενέργειας πρώτου ιοντισμού αναφέρει τη φυσική κατάσταση και ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ να αναφερθείτε σ’ αυτή.

24. Γράφετε: Νομίζω έχουμε ξανασυζητήσει τα θέματα της έκφρασης μέσω μεταβλητών.

Απαντώ: Το  έχουμε συζητήσει , αλλά μάλλον δεν έχετε αντιληφθεί τίποτε. Θα μπορούσε να είχαμε 3s1,3pχ όπου x=3,4  ή  4s2,4pχ όπου x=3,4 , ασφαλώς  ΟΧΙ. Αυτό δημιουργείται γιατί είναι εντελώς λάθος η διατύπωση της πρότασης, όπως και λάθος είναι το <εξωτερική στιβάδα τύπου..> που έντεχνα δεν θίξατε.

28.  Γράφετε:

Στην ένωση P₂O₅, ο Μ.Ο. του Α.Ο. του P είναι +5, αλλά το κάθε άτομο C έχει επίσης Α.Ο. +5

Άρα η εκφώνηση δεν έχει πρόβλημα.

Αρχικά είναι P και όχι  C. Όμως δεν είπατε ΠΩΣ το βρήκατε. Δεν είπατε πως από τα 5 άτομα Ο αρχικά τα 3 σχηματίζουν απλό ομοιοπολικό δεσμό με κάθε άτομο P, δηλαδή    P-O-P  και στη συνέχεια το κάθε άτομο P σχηματίζει ημιπολικό δεσμό λειτουργώντας ως δότης  με δέκτη το Ο. Έτσι Α.ΟP=3(+1)+(+2)=+5!!! Άρα η εκφώνηση έχει ΤΕΡΑΣΤΙΟ πρόβλημα, γιατί οι τύποι κατά Lewis είναι ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ.

Ευχαριστώ για την υπομονή σας , αν αντέξετε να τα διαβάσετε ΟΛΑ και σας εύχομαι καλή και δημιουργική συνέχεια.