
Το πείραμα των Hershey και Chase (1952) απέδειξε ότι το DNA είναι το γενετικό υλικό. Χρησιμοποίησαν ραδιενεργό φώσφορο 32P (στο DNA) και θείο 35S (στις πρωτεΐνες) σε βακτηριοφάγους (ιούς βακτηρίων). Μόνο το DNA εισήλθε στα βακτήρια, αποδεικνύοντας ότι αυτό μεταφέρει τις γενετικές πληροφορίες, όχι οι πρωτεΐνες.
Είναι στην ουσία μια προσπάθεια σύνδεσης Χημείας και Βιολογίας (Το πείραμα των Hershey και Chase είναι εντός προφανώς εντός ύλης στη Βιολογία). Το φύλλο εργασίας αναφέρεται και σε μαθητές κατεύθυνσης Υγείας και σε Θετικής.
Περιλαμβάνει 50 ερωτήσεις σωστού / λάθους, για τη Χημεία Γ’ Λυκείου.
Ο Alfred Hershey, ο Αμερικανός επιστήμονας γνωστός για το πείραμα Hershey-Chase (1952) που απέδειξε ότι το DNA είναι το γενετικό υλικό, είχε πτυχίο Xημείας.
Πτυχίο (B.Sc.): Χημεία, από το Michigan State University, το 1930.
Διδακτορικό (Ph.D.): Μικροβιολογία, επίσης από το Michigan State University, το 1934.
Nobel Prize στον τομέα: Physiology or Medicine (1969). Βραβείο Νόμπελ Φυσιολογίας ή Ιατρικής (1969): Μαξ Ντελμπρύκ (Max Delbrück) / Άλφρεντ Χέρσεϊ (Alfred D. Hershey) / Σαλβαδόρ Λούρια (Salvador E. Luria).
Η Martha Chase σπούδασε στο College of Wooster στο Οχάιο, απ’ όπου αποφοίτησε το 1950 με B.A. (Bachelor’s) στη Βιολογία.

Βακτηροφάγος με την χαρακτηριστική του γεωμετρία.

Φάγοι και βακτήριο.

 
 by
by 
Σχετικό επεξηγηματικό βίντεο εδώ:
https://www.youtube.com/watch?v=Zh3pff–dgM&ab_channel=LearnAmerica
Ερωτήσεις Σωστού / Λάθους
1. Το άτομο του φωσφόρου (P) είναι μεγαλύτερο από του θείου (S). Σωστό
2. Το θείο έχει μεγαλύτερη ηλεκτραρνητικότητα από τον φώσφορο. Σωστό
3. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια περίοδο. Σωστό
4. Το θείο έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από τον φώσφορο. Σωστό
5. Ο φώσφορος ανήκει στα μέταλλα. Λάθος
6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα. Λάθος
7. Η ατομική ακτίνα του φωσφόρου είναι μικρότερη από του θείου. Λάθος
8. Υδατικό διάλυμα Na2S έχει βασική τιμή pH. Σωστό
9. Το θείο έχει υψηλότερη ενέργεια πρώτου ιοντισμού από τον φώσφορο. Σωστό
10. Στην αντίδραση MnO₂ + H₂S → MnO + S + H₂O, το H₂S λειτουργεί ως οξειδωτικό σώμα. Λάθος
11. Το θείο ανήκει στα αλογόνα. Λάθος
12. Το SO₂ είναι όξινο. Σωστό
13. Ο φώσφορος μπορεί να σχηματίσει τόσο όξινα όσο και βασικά οξείδια. Λάθος
14. Το θείο είναι πιο ηλεκτραρνητικό από το άζωτο (7Ν). Λάθος
15. Στην αντίδραση SO₂ + Br₂ + 2H₂O → H2SO₄ + 2HBr, το Br₂ ανάγεται. Σωστό
16. Η αντίδραση PCl₃ + 3H₂O → H₃PO₃ + 3HCl είναι αντίδραση οξείδωσης / αναγωγής. Λάθος
17. Το ιόν SO₃²⁻ περιέχει θείο με αριθμό οξείδωσης +4. Σωστό
18. Το H₂SO₄ περιέχει θείο με αριθμό οξείδωσης ίσο με +6. Σωστό
19. Το P₂O₅ είναι βασικό οξείδιο. Λάθος
20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν ομοιοπολικούς δεσμούς. Σωστό
21. Ο φώσφορος έχει περισσότερα ηλεκτρόνια στη θεμελιώδη κατάσταση σε p υποστιβάδες από το θείο. Λάθος
22. Το θείο έχει μεγαλύτερη τιμή δραστικού πυρηνικού φορτίου συγκριτικά με τον φώσφορο. Σωστό
23. Ο φώσφορος έχει δύο ηλεκτρόνια στη 2p υποστοιβάδα. Λάθος
24. Και τα δύο στοιχεία έχουν εξωτερική στιβάδα τύπου nsαnpβ. Σωστό
25. Το θείο έχει συνολικά 10 ηλεκτρόνια σε p υποστοιβάδες. Σωστό
26. Στην ένωση H₂S, το θείο έχει αριθμό οξείδωσης +2. Λάθος
27. Το PCl₅ είναι ένωση στην οποία ο φώσφορος έχει αριθμό οξείδωσης +3. Λάθος (έχει +5)
28. Στην ένωση P₂O₅, ο φώσφορος έχει αριθμό οξείδωσης +3. Λάθος (έχει +5)
29. Το ανιόν PO₄³⁻ έχει φώσφορο με αριθμό οξείδωσης +5. Σωστό
30. Το θείο στην ένωση SO₂ έχει αριθμό οξείδωσης +4. Σωστό
31. Σε υδατικο διάλυμα το ιόν H₂PO₄⁻ μπορεί να δράσει σαν αμφολύτης. Σωστό
32. Το ιόν S²⁻ προκύπτει με αποβολή δύο ηλεκτρονίων από το άτομο του θείου.
33. Ο φώσφορος στην ένωση PH₃ έχει αριθμό οξείδωσης +3. Λάθος (έχει -3)
34. Η αντίδραση: S + O₂ → SO₂ είναι αντίδραση σύνθεσης. Σωστό
35. Το PCl₃ (17Cl) είναι ένωση του φωσφόρου στην οποία ο P έχει αριθμό οξείδωσης +3. Σωστό
36. Στην αντίδραση S + O₂ → SO₂, το θείο ανάγεται. Λάθος
37. Στην αντίδραση PH₃ + O₂ → H₃PO₄, ο φώσφορος οξειδώνεται από -3 σε +5. Σωστό
38. Το S15+ είναι υδρογονοειδές. Σωστό
Δίνονται οι ακόλουθες 3 ενώσεις [6C]:
Ένωση 1 Ένωση 2
Κυστεΐνη (αμινοξύ από πρωτεΐνη) Μεθειονίνη (αμινοξύ από πρωτεΐνη)
Ένωση 3
Κυστίνη (παράγωγο αμινοξέων)
39. Στην ένωση 1 το S έχει αριθμό οξείδωσης ίσο με -2. Σωστό
40. Στην ένωση 2 το S έχει αριθμό οξείδωσης ίσο με 0. Λάθος
41. Στην ένωση 1 υπάρχει C που έχει αριθμό οξείδωσης ίσο με 0. Σωστό
42. Η ένωση 2 δεν μπορεί να αντιδράσει με HCl. Λάθος
43. Η ένωση 3 με αναγωγή μπορεί να δώσει την ένωση 2. Σωστό
44. Η ένωση 3 μπορεί να αντιδράσει με HCl. Σωστό
45. Η ένωση 3 μπορεί να αντιδράσει με NaOH. Σωστό
46. Η ένωση 3 μπορεί να προκύψει από την ένωση 1 με αναγωγή. Λάθος
47. Η ένωση 3 δεν μπορεί να δράσει σαν αφολύτης στο νερό. Λάθος
Δίνεται το ακόλουθο τμήμα DNA:
48. Ο P έχει αριθμό οξείδωσης +5. Σωστό
49. Το Ο έχει αριθμό οξείδωσης -1. Λάθος
50. Το εικονιζόμενο τμήμα δεν μπορεί να συμμετέχει σε δημιουργία δεσμών Η. Λάθος
Παναγιώτη καλησπέρα. Επειδή έπεσε το μάτι μου το λέω, το υδρογόνο Η έχει ηλεκτραρνητικότητα κατά Pauling 2,20 ενώ ο φωσφόρος P έχει 2,19. Οπότε προκύπτει το ερώτημα: είναι σωστό να λέμε ότι ο P στη φωσφίνη PH3 έχει αριθμό οξείδωσης -3;
Φυσικά η γενική προσέγγιση είναι ότι το Η στις ενώσεις του με αμέταλλα έχει ΑΟ=+1, αλλά μήπως αυτή είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση;
Τροφή για συζήτηση…
Παντού βλέπω ΑΟ P -3. Μάλλον επειδή έχουν πρακτικά την ίδια ηλεκτραρνητικότητα, είναι πιο βολικό να αποδίδουμε και εδώ στο Η ΑΟ +1 και στο φωσφόρο -3. Τι λες;
Θοδωρή καλησπέρα , πολύ καλή η παρατήρηση σου δεν το είχα προσέξει. Μάλιστα και στις άλλες κλίμακες ηλεκτραρνητικοτητας το ίδιο ισχύει : Κλίμακα Ηλεκτραρν. Η Ηλεκτραρν. P
Pauling 2,20 2,19
Mulliken (eV) ~4,5 ~4,2
Allred-Rochow 2,20 1,84
Sanderson ~2,32 ~2,06
Ισχύει μάλλον αυτό που αναφερες για τον Γενικό κανονα με ΑΟ Η +1 για ενώσεις με αμέταλλα. Φυσικά αν συμφωνείς το ενδιαφέρον αυξάνει αν κάποιος πάει να υπολογίσει ΑΟ του Η για ένωση της μορφής ΑΗ3 με Sb ή Bi
…γράψαμε παράλληλα , ναι συμφωνώ με την τελευταία σου παρατηρήση
Ίσως παίζει ρόλο και το ότι το μόριο έχει πολικότητα λόγω του μη δεσμικού ζεύγους ηλεκτρονίων του P. Είδα επίσης γράφουνε κάπου ότι ισως έχει σχέση με το πως συμπεριφέρεται η ένωση και τα στοιχεία της σε οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις.
Καλησπέρα κύριε Κουτσομπόγερα. Αρχικά οι ερωτήσεις σωστού/λάθους χωρίς δικαιολόγηση δεν με βρίσκουν σύμφωνο. Έχουν πιθανότητα επιτυχίας 50% οι απαντήσεις στην τύχη. Το κυριότερο όμως είναι ότι κρίνονται σε δύο επίπεδα. Την κάθε πρόταση την κρίνεις αν είναι σαφής , αν είναι ακριβής και αν είναι επιστημονικά σωστή. Έτσι τουλάχιστον θα πρέπει να είμαστε γενικά πολύ προσεκτικοί τουλάχιστον στη σαφήνεια και την ακρίβεια. Λυπάμαι σε πολλές από τις προτεινόμενες προτάσεις αυτό δεν γίνεται. Πρώτα όμως θα αναφερθώ στην πρόταση 9. Το θείο έχει υψηλότερη ενέργεια πρώτου ιοντισμού από τον φώσφορο.
Αυτή είναι ένα παράδειγμα στο τι ΔΕΝ πρέπει να βάζουμε. Διαβάζει από πίνακα του βιβλίου, που ο μαθητής ΔΕΝ είναι υποχρεωμένος να μάθει, μπορεί όμως να πάρει κάποιες πληροφορίες. Έτσι διαβάζει Εi,1(S)=1000KJ/mol και Εi,1(P)=1012KJ/mol . Φυσικά πρέπει να γνωρίζει ότι η ενέργεια πρώτου ιοντισμού των στοιχείων της ίδιας περιόδου αυξάνεται από αριστερά προς τα δεξιά. Ποια απάντηση πρέπει να δώσει;;; Απλά δεν μπαίνει τέτοιο θέμα.
Κάποιες ασαφείς προτάσεις.
4. Το θείο έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από τον φώσφορο.
(4.Το άτομο του θείου έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από το άτομο του φωσφόρου)
Διαφορετικά επειδή δεν γνωρίζουμε πόσα άτομα S και πόσα άτομα P έχουμε είναι αδύνατη η σύγκριση.
6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα.
(6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα του περιοδικού πίνακα.)
Χαριτολογώντας η πρότασής σας είναι σωστή. Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι και τα δύο ανήκουν στην ομάδα των αμετάλλων)
20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν ομοιοπολικούς δεσμούς.
(20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν και ομοιοπολικούς δεσμούς.)
24. Και τα δύο στοιχεία έχουν εξωτερική στιβάδα τύπου nsαnpβ.
(24. Η ηλεκτρονιακή δομή της εξωτερικής τους στιβάδας μπορεί να είναι της μορφής:
3s2,3pχ όπου x=3,4)
Αρχικά τύπος στιβάδας δεν υπάρχει. Έπειτα δεν είναι οποιοδήποτε n ούτε α.
28. Στην ένωση P₂O₅, ο φώσφορος έχει αριθμό οξείδωσης +3.
(28. Στην ένωση P₂O₅, τα άτομα του φώσφορου έχουν ίδιο αριθμό οξείδωσης που είναι ίσος με +3.) Η αλγεβρική μέθοδος υπολογισμού του Α.Ο , μας δίνει τον μέσο όρο. Γιαυτό και στην ένωση CaOCl2 ο μέσος όρος των Α.Ο του χλωρίου είναι ίσος με μηδέν ενώ το ένα άτομο του χλωρίου έχει Α.Ο=+1 και το άλλο άτομο του χλωρίου έχει Α.Ο=-1.
Ήδη μάλλον κούρασα γιαυτό το κλείνω εδώ.
ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!
Καλησπέρα σας κύριε Παπαστεργιαδη,
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας – να πω αρχικά ότι για 50 ερωτήσεις σωστού λάθους θα ήταν πολύ κοπιαστικό και για τον μαθητή να ζητηθεί η αιτιολόγηση, δεν νομίζω ότι όποιος έχει στόχο απαντά στην τύχη – αλλά ως ένα σημείο καταλαβαίνω αυτό που λετε.
Παράλληλα να πω ότι σε 50 ερωτήσεις, κάνετε 6 σχόλια / διορθώσεις μέχρι τις 28 που φτάσατε , αλλά ούτε ένα σχόλιο για το περιεχόμενο των θεμάτων ή την διαφορετικότητα της προσέγγισης πχ του φύλου εργασιας ή την σύνδεση Βιολογίας/ Χημειας- δίνοντας έτσι πιθανώς την εικόνα ότι μπαίνετε για ανίχνευση λαθών μόνο η αβλεψιων ( που σίγουρα θα υπάρχουν στατιστικά και πρέπει να διορθωθούν) και όχι για συνολικη προσέγγιση της διδακτικής πρότασης . Αυτό δημιουργεί ενα δυνητικά μη ευχάριστο και μη αντικειμενικό συνολικά κλίμα σχολιασμού. Μπορεί προφανώς να κάνω λάθος στην εκτίμησή μου.
Θωμάς Παπαστεργιαδης: Αρχικά οι ερωτήσεις σωστού/λάθους χωρίς δικαιολόγηση δεν με βρίσκουν σύμφωνο. Έχουν πιθανότητα επιτυχίας 50% οι απαντήσεις στην τύχη. Το κυριότερο όμως είναι ότι κρίνονται σε δύο επίπεδα. Την κάθε πρόταση την κρίνεις αν είναι σαφής , αν είναι ακριβής και αν είναι επιστημονικά σωστή. Έτσι τουλάχιστον θα πρέπει να είμαστε γενικά πολύ προσεκτικοί τουλάχιστον στη σαφήνεια και την ακρίβεια. Λυπάμαι σε πολλές από τις προτεινόμενες προτάσεις αυτό δεν γίνεται. Πρώτα όμως θα αναφερθώ στην πρόταση 9. Το θείο έχει υψηλότερη ενέργεια πρώτου ιοντισμού από τον φώσφορο.
Αυτή είναι ένα παράδειγμα στο τι ΔΕΝ πρέπει να βάζουμε. Διαβάζει από πίνακα του βιβλίου, που ο μαθητής ΔΕΝ είναι υποχρεωμένος να μάθει, μπορεί όμως να πάρει κάποιες πληροφορίες. Έτσι διαβάζει Εi,1(S)=1000KJ/mol και Εi,1(P)=1012KJ/mol . Φυσικά πρέπει να γνωρίζει ότι η ενέργεια πρώτου ιοντισμού των στοιχείων της ίδιας περιόδου αυξάνεται από αριστερά προς τα δεξιά. Ποια απάντηση πρέπει να δώσει;;; Απλά δεν μπαίνει τέτοιο θέμα.
[με πλάγια γράμματα οι απαντήσεις μου]
Απροσεξία μου , ισχύει αυτό που λέτε , έπρεπε να μην μπει. Ωστόσο ο μαθητής επρεπε να επιλέξει το S, αν έμπαινε τέτοια ερώτηση – δεν επιδιώκω τις παγιδες. Αν με ρωτάγατε το B ή το Be έχουν μεγαλύτερη ενέργεια 1ου ιοντισμού έπρεπε να πω το B ωστόσο είναι το Be όπως ξέρετε.
Επίσης έπρεπε να αναφέρω ότι μιλάμε για στοιχεία στην αέρια κατάσταση – πολλές φορές όταν έχουμε την δημιουργική ιδέα στο μυαλό μας αλλά στην πορεία ενδεχομένως χάνουμε κάποια πληροφορία οχι από κακη πρόθεση ή άγνοια απαραίτητα, απλά λόγω συνήθειας του λόγου πολλές φορές.
4. Το θείο έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από τον φώσφορο.
(4.Το άτομο του θείου έχει περισσότερα ηλεκτρόνια σθένους από το άτομο του φωσφόρου)
Διαφορετικά επειδή δεν γνωρίζουμε πόσα άτομα S και πόσα άτομα P έχουμε είναι αδύνατη η σύγκριση.
οκ για την έκφραση ατόμου , θεωρείτε ότι οι μαθητές θα μπερδεύτηκαν ; Η πρέπει να γνωριζουν για την πιθανή ατομικότητα του S και του P;
6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα.
(6. Ο φώσφορος και το θείο ανήκουν στην ίδια ομάδα του περιοδικού πίνακα.)
Χαριτολογώντας η πρότασής σας είναι σωστή. Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι και τα δύο ανήκουν στην ομάδα των αμετάλλων)
Οκ, έπρεπε να μπει …του ΠΠ. Επίσης και τα δύο ανήκουν στην ομάδα των συμφώνων!
20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν ομοιοπολικούς δεσμούς.
(20. Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν και ομοιοπολικούς δεσμούς.)
Η προταση δεν νομιζω ότι εχει προβλημα.
Αν έλεγε:
Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν μόνο ομοιοπολικούς δεσμούς
ή
Το θείο και ο φώσφορος μπορούν να σχηματίσουν αποκλειστικά ομοιοπολικούς δεσμούς
θα ήταν λάθος
24. Και τα δύο στοιχεία έχουν εξωτερική στιβάδα τύπου nsαnpβ.
(24. Η ηλεκτρονιακή δομή της εξωτερικής τους στιβάδας μπορεί να είναι της μορφής:
3s2,3pχ όπου x=3,4)
Αρχικά τύπος στιβάδας δεν υπάρχει. Έπειτα δεν είναι οποιοδήποτε n ούτε α.
Νομίζω έχουμε ξανασυζητήσει τα θέματα της έκφρασης μέσω μεταβλητών.
28. Στην ένωση P₂O₅, ο φώσφορος έχει αριθμό οξείδωσης +3.
(28. Στην ένωση P₂O₅, τα άτομα του φώσφορου έχουν ίδιο αριθμό οξείδωσης που είναι ίσος με +3.)
Η αλγεβρική μέθοδος υπολογισμού του Α.Ο , μας δίνει τον μέσο όρο. Γιαυτό και στην ένωση CaOCl2 ο μέσος όρος των Α.Ο του χλωρίου είναι ίσος με μηδέν ενώ το ένα άτομο του χλωρίου έχει Α.Ο=+1 και το άλλο άτομο του χλωρίου έχει Α.Ο=-1.
Στο 2-βουτένιο, ο Μ.Ο. του Α.Ο. του C είναι -2, αλλά υπάρχουν και άτομα C με Α.Ο. -3 και με Α.Ο. -1
Στο αιθάνιο, ο Μ.Ο. του Α.Ο. του C είναι -3, αλλά το κάθε άτομο C έχει επίσης Α.Ο. -3
Στην ένωση P₂O₅, ο Μ.Ο. του Α.Ο. του P είναι +5, αλλά το κάθε άτομο C έχει επίσης Α.Ο. +5
Άρα η εκφώνηση δεν έχει πρόβλημα.
ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!
https://youtu.be/wSjlip4iY0s?si=5BmFasA05dmZBXkC
Παναγιώτη πολλά συγχαρητήρια για την συνεχόμενη πρωτοτυπία σου συνδυάζοντας Χημεία με bio καθώς και με καθημερινή ζωή. Πολύ ενδιαφέρον το post ! Παρέθεσα πάνω ένα ακόμη σχετικό βίντεο για το πείραμα!!!
Καλή συνέχεια και keep going!!!
Γεια σου Τόνια, σ’ ευχαριστώ για τον χρόνο και το σχόλιο σου, αναμένω και παρατηρήσεις , τέλειο το βίντεο ! Chemistŕy και Biology έχουν πολλά κοινά !
Κύριε Κουτσομπόγερα καλησπέρα. Σκέφτηκα πολύ, αν άξιζε να απαντήσω στα πολύ προσβλητικά σχόλια σας, για το πρόσωπο μου. Αρχικά έγραφα: …. Λυπάμαι σε πολλές από τις προτεινόμενες προτάσεις αυτό δεν γίνεται……. Κάποιες ασαφείς προτάσεις…………
Ήδη μάλλον κούρασα γιαυτό το κλείνω εδώ.
Πως εσείς καταλάβατε ότι είχα διαβάσει μέχρι την 28 και όχι όλες είναι δικό σας πρόβλημα και όχι δικό μου. Απλά βλέποντας τα τόσα πολλά λάθη , οφειλόμενα σε κακές διατυπώσεις ή ασάφειες ή σε επιστημονικά λάθη, θεώρησα σωστό να δώσω κάποια παραδείγματα διαφορετικών περιπτώσεων, να τα δείτε πάλι , να συμφωνήσετε ή να διαφωνήσετε και σας έδωσα την ευκαιρία να τα ξαναδείτε όλα. Δικό σας δημιούργημα είναι άλλωστε. Κοίταξα μόνο το φύλλο εργασίας που εσείς το απευθύνετε και σε μαθητές κατεύθυνσης Υγείας και σε Θετικής.
(σε μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)
Θα ήταν πιο αντρίκιο να γράφατε απλά: <Δεν γουστάρω να κάνεις σχόλια σε κείμενα μου> Χωρίς τίποτε άλλο ή να ανάφερες και κάποιο λόγο:<γιατί δεν αντέχω να επισημαίνεις λάθη, εγώ έχω μάθει μόνο να ακούω εύγε και να δέχομαι χειροκροτήματα.
Δεν ασχολήθηκα καν με το εισαγωγικό μέρος. Ίσως είναι θέμα αναλυτικών προγραμμάτων.
Ακόμα στο φύλλο εργασίας την εισαγωγή δεν την έκρινα ούτε τη χαρακτήρισα. Επειδή όμως με προκαλείτε σας λέω ότι <η έκθεση ιδεών> που λανσάρεται, δυστυχώς όχι μόνο από εσάς, όχι μόνο δεν προσφέρει τίποτε στους μαθητές την ώρα της εξέτασης, απεναντίας τους κλέβει πολύτιμο χρόνο.
Αν σκεφτόμουν κακόβουλα, όπως λέτε, τότε το μόνο που θα έγραφα στη διατύπωσή σας : < Να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις ως Σωστό ή Λάθος> είναι ΛΑΘΟΣ.
Γιατί προφανώς βλέποντας τις 50 προτάσεις, θα έλεγα , δεν γίνεται μια τουλάχιστο θα είναι λάθος, άρα ΛΑΘΟΣ ,χωρίς δεύτερη σκέψη!!! Δεν το έκανα όμως, γιατί ξέρω την κλασική απάντηση : το καταλαβαίνουν οι μαθητές.
Σωστή διατύπωση: Να χαρακτηρίσετε κάθε μια από τις ακόλουθες προτάσεις ως Λ ή (Λάθος) αν η πρόταση είναι λανθασμένη και ως Σ ή (Σωστό) αν η πρόταση είναι λάθος.
Δώσατε απάντηση στις 6 προτάσεις.
9. Απροσεξία μου , ισχύει αυτό που λέτε , έπρεπε να μην μπει. Ωστόσο ο μαθητής έπρεπε να επιλέξει το S, αν έμπαινε τέτοια ερώτηση – δεν επιδιώκω τις παγίδες.
Απορώ με το θράσος σας!!! Το βρίσκω όμως λογικό παρακολουθώντας τους σχολιασμούς στη λύση που δόθηκε, αλλά πολύ περισσότερο στις οδηγίες για την μοριοδότηση του Γ1 θέματος στις εξετάσεις του 2025. Κάτι που δεν ενδιαφέρει, εγώ και από αυτά οδηγήθηκα στο νοσοκομείο, στις 19/06/2025, με έμφραγμα. Παράπλευρες απώλειες.
Η σωστή απάντηση στο Γ1 , επιστημονικά τεκμηριωμένη , δίνει το Α, 1-βουτένιο και ΟΧΙ μέθυλο-προπένιο!
Αρχικά μελετώντας το δεξιό μέρος του διαγράμματος βρίσκεται ο Μ.Τ του Α: C4H8 .
Στο διάγραμμα λοιπόν δύο φορές εμφανίζεται πάνω στο βέλος : +KMnO4 / H2SO4. Φυσικά αυτή η διατύπωση είναι λανθασμένη σε σχέση με την σωστή που είναι: +KMnO4 + H2SO4, γιατί το H2SO4 δεν είναι καταλύτης αλλά αντιδρών , είπαμε καταλαβαίνουν οι μαθητές!
Μετά το βέλος λοιπόν εμφανίζονται γράμματα που δηλώνουν ένα προϊόν ή πληροφορίες για ένα προϊόν. Αυτό υπάρχει σε ασκήσεις του βιβλίου ->κίτρινο ίζημα , αλλά και στις επαναληπτικές εξετάσεις του 2024 –> Κ + κίτρινο ίζημα.
Στη μια περίπτωση έχουμε Θ , στην άλλη, την πληροφορία ότι ένα προϊόν δεν οξειδώνεται.
Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει, ότι η ένωση Κ του διαγράμματος πρέπει να είναι η 2-βουτανόλη. Γιατί τότε 1-βουτένιο και όχι 2-βουτένιο;;; Στο 2-βουτένιο με νερό προκύπτει μοναδικό προϊόν και όχι κύριο και δευτερεύον προϊόν, που με πολύ-πολύ άσκημη διατύπωση δίνεται στην εκφώνηση.
Το άτυπο συντονιστικό λοιπόν των συντονιστών λειτούργησε όπως και εσείς!!
Σκέφτηκαν αφού η απάντηση της Κ.Ε.Ε είναι Α= μέθυλο-προπένιο και οι περισσότεροι δώσαμε την ίδια απάντηση αυτό είναι το σωστό, μπορεί να ψήφισαν κιόλας. Η αξιολόγηση ΔΕΝ λειτουργεί με πλειοψηφικό σύστημα. Αυτοί δε, κύριε Κουτσομπόγερα ήταν πιο απλοχέρηδες από εσάς, έδωσαν 2 μονάδες στις 7 αν κάποιος ξεκινούσε με 1-βουτένιο δίνοντας με βάση αυτό σωστούς Σ.Τ. Τι απύθμενο θράσος!!!
Συνεχίζοντας για την 9 πρόταση. Γράφετε: Επίσης έπρεπε να αναφέρω ότι μιλάμε για στοιχεία στην αέρια κατάσταση – πολλές φορές όταν έχουμε την δημιουργική ιδέα στο μυαλό μας αλλά στην πορεία ενδεχομένως χάνουμε κάποια πληροφορία όχι από κακή πρόθεση ή άγνοια απαραίτητα, απλά λόγω συνήθειας του λόγου πολλές φορές.
Αρχικά ανταπαντώ: <Σύ είπας>
Στη συνέχεια σας επισημαίνω ότι ο ορισμός της ενέργειας πρώτου ιοντισμού αναφέρει τη φυσική κατάσταση και ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ να αναφερθείτε σ’ αυτή.
24. Γράφετε: Νομίζω έχουμε ξανασυζητήσει τα θέματα της έκφρασης μέσω μεταβλητών.
Απαντώ: Το έχουμε συζητήσει , αλλά μάλλον δεν έχετε αντιληφθεί τίποτε. Θα μπορούσε να είχαμε 3s1,3pχ όπου x=3,4 ή 4s2,4pχ όπου x=3,4 , ασφαλώς ΟΧΙ. Αυτό δημιουργείται γιατί είναι εντελώς λάθος η διατύπωση της πρότασης, όπως και λάθος είναι το <εξωτερική στιβάδα τύπου..> που έντεχνα δεν θίξατε.
28. Γράφετε:
Στην ένωση P₂O₅, ο Μ.Ο. του Α.Ο. του P είναι +5, αλλά το κάθε άτομο C έχει επίσης Α.Ο. +5
Άρα η εκφώνηση δεν έχει πρόβλημα.
Αρχικά είναι P και όχι C. Όμως δεν είπατε ΠΩΣ το βρήκατε. Δεν είπατε πως από τα 5 άτομα Ο αρχικά τα 3 σχηματίζουν απλό ομοιοπολικό δεσμό με κάθε άτομο P, δηλαδή P-O-P και στη συνέχεια το κάθε άτομο P σχηματίζει ημιπολικό δεσμό λειτουργώντας ως δότης με δέκτη το Ο. Έτσι Α.ΟP=3(+1)+(+2)=+5!!! Άρα η εκφώνηση έχει ΤΕΡΑΣΤΙΟ πρόβλημα, γιατί οι τύποι κατά Lewis είναι ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ.
Ευχαριστώ για την υπομονή σας , αν αντέξετε να τα διαβάσετε ΟΛΑ και σας εύχομαι καλή και δημιουργική συνέχεια.
Κυριε Παπαστεργιαδη χαίρετε, αρχισα να διαβαζω το κειμενο σας και σχεδον αυτοματα καταλαβα οτι εχουμε τεραστια διαφορα αντιληψης, τρόπου σκέψης και κατανόησης του γραπτού λόγου, δεν μπορεσα να το ολοκληρωσω και μάλλον δεν έχει νόημα η συζήτηση μας. Να πω απλα οτι δεν ηθελα για οποιοδηποτε λογο να σας προσβαλλω – αληθεια αυτο απο που προκυπει ; Λυπαμαι δεν μπορώ να διαβασω το υπολοιπο κειμενο σας, ουτε επιθυμω την συνεχεια στην συζητηση μας.