web analytics

Συνέχεια στα Σχόλια για στην Χημεία Θετ. 2015.

 Απάντηση από τον/την Ηλιας Τσαφογιαννος στις 27 Μάιος 2015 στις 23:30

Για την ιστορια και μονο……

Αρκετες μοναδες ηταν απο θεματα παλαιοτερων  εξετασεων

Α5…….εξετασεις 2004

Β1,α……….επαναλ 2014

Β1ε……….επναληπ 2011

Β1δ……..επαναλ  2007

Δ2………επαναληπ  2014

Δ3………ΠΜΔΧ  2010 ασκ 2

 

Απάντηση από τον/την Δημητρης Παπαγεωργιου στις 27 Μάιος 2015 στις 23:37

H δικια μου εκτίμηση είναι ότι τα θέματα είναι μέτριας δυσκολίας, χωρίς παγίδες και ασάφειες και χωρίς (ανουσιες) λεπτομέρεις [πχ Εi,2 και φυσικη κατάσταση..]

Σε συγκριση με τα τελευταια 2-3 χρόνια τα θέματα είναι πιο βατά και δεν απαιτούν εκτενείς και χρονοβόρες απαντήσεις.

Το θέμα Δ4 απευθύνεται σε πιο “ψαγμενους” μαθητές, κινείται όμως στα όρια της διδακτέςας ύλης.

Στο Δ3 θα μπορούσε να ζητηθεί και το τελικό ρΗ (αλλιώς όπως ανέφερε και ο Ερρίκος τι νόημα έχει.. Εκτος κι αν “φοβήθηκαν” την παρουσια του ιοντος Mg+2 στο νερο..)

Τέλος νομίζω ότι η διαβάθμιση στις υψηλές βαθμολογίες θα επιτευχθει μέσα απο τις αιτιολογήσεις (θεμα Β1, Β2/β και Δ4) όπου ο σωστά προετοιμασμένος μαθητης μπορεί να ξεχωρίσει.

 

Απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας στις 28 Μάιος 2015 στις 10:38

Κατά την προσωπική μου άποψη στα παρακάτω δύο σημεία οι συνάδελφοι που θα διορθώσουν ίσως πρέπει να δείξουν μία σχετική ευελιξία:

 

Β1ε.   CH3OH  δίνει αντίδραση ιοντισμού στο Η2Ο ( 1 μόριο)

Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας (2 μόρια)

 

Δείτε τώρα την απάντηση ενός από τους καλύτερους μαθητές που είχα ο οποίος θυμήθηκε (σελ. 105 σχ. βιβλίου) ότι το CH3O  είναι ισχυρή βάση.

Η πρόταση είναι ΣΩΣΤΗ ( εντάξει χάνει το 1 μόριο…)

Αιτιολόγηση:

Η  CH3OH (έστω και ελάχιστα ) δίνει αντίδραση ιοντισμού στο Η2Ο:

CH3OH + H2O <=>  CH3O + Η3Ο+ (1)

Πρακτικά όμως την αντίδραση αυτή δεν τη γράφουμε διότι το CH3O είναι ισχυρή βάση και η (1) είναι μετατοπισμένη προς τ’ αριστερά, με αποτέλεσμα το υδατικό διάλυμα CH3OH να έχει pH=7 (…χάνει τα 2 μόρια μία τέτοια άψογη αιτιολόγηση;)

Εδώ θα έλεγα μάλλον πρέπει να του δώσουμε και τα 3 μόρια

 

Θεωρώ πιο δίκαια εκφώνηση:

  • Υδατικό διάλυμα CH3OH έχει pH=7 στους 25οC  ή
  • Η ισορροπία CH3OH + H2O <=> CH3O + Η3Ο+ είναι μετατοπισμένη προς τ’ αριστερά ή
  • H  αντίδραση CH3OH + H2O δεν γίνεται ή
  • Η CH3OH δεν αντιδρά με το Η2Ο κ.λ.π.

(Σχετικές αναφορές του σχ. βιβλίου: σελ. 252 και παρατήρηση σελ. 112)

 

Δ4. Είναι δυνατός ο προσδιορισμός της συγκέντρωσης διαλύματος HCOOH με ογκομέτρηση με πρότυπο διάλυμα KMnO4 παρουσία Η2SO4; (2 μόρια)

Απαιτείται δείκτης σ’ αυτήν την περίπτωση; (1 μόριο)

 

Όταν ζητάς από τους μαθητές μία πειραματική παρατήρηση για το ΙΣ, και σου γράφει ότι «το ΙΣ είναι η στιγμή που σταματάει η έκλυση φυσαλλίδων CO2» δε μπορείς να του το πάρεις λάθος αν αναλογιστείς και τη σχετική απειρία των μαθητών σε τέτοιες πειραματικές διαδικασίες.

 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 28 Μάιος 2015 στις 10:40

Να μεταφέρω την απάντησή μου στον Θοδωρή Παπασγουρίδη που έδωσα ΕΔΩ, με την οποία προσπαθώ να δικαιολογήσω την άποψη που διατύπωσα, για τα χθεσινά θέματα πανελλαδικών στο μάθημα της Χημείας.
1. Είχαν καλύτερη κατανομή στην εξεταζόμενη ύλη. Τις προηγούμενες χρονιές το 1ο κεφάλαιο (3 κεφάλαια έχουμε συνολικά) εξεταζόταν ελάχιστα.
2. Δεν είχαν υπερβολικά μεγάλη έκταση. Ένας καλά προετοιμασμένος υποψήφιος, θα είχε λίγο χρόνο στο τέλος, ώστε να τα ελέγξει ξανά. Τα 2 προηγούμενα έτη, ο χρόνος δεν επαρκούσε, ούτε για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.
3. Δεν είχαμε επιστημονικά λάθη στα φετινά θέματα. Τα τελευταία χρόνια, υπήρχαν ζητήματα στα οποία είχαμε εντοπίσει διάφορα τέτοια λάθη.
4. Δεν είχαμε ζητήματα τα οποία ξέφευγαν από την εξεταστέα ύλη. Τα τελευταία χρόνια, υπήρχαν τέτοια ζητήματα.
5. Δεν υπήρχαν φέτος θέματα αξεπέραστης δυσκολίας για τους μαθητές. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε να αντιμετωπίσουμε κάποια ζητήματα τα οποία, εμάς εδώ στο ylikonet, μας απασχόλησαν με δεκάδες σελίδες με σχόλια από πολλούς συναδέλφους.
Υ.Γ. Το γεγονός ότι, 5 υποερωτήματα από τα 20 που ζητήθηκαν συνολικά, έχουν ζητηθεί και στο παρελθόν, δεν το θεωρώ κατακριτέο. Με τόσο μικρή έκταση ύλης που έχουμε στη Χημεία της Γ΄ Λυκείου, αυτό είναι αναπόφευκτο.
Για τους παραπάνω λόγους, θεωρώ ότι τα φετινά θέματα είναι τα καλύτερα των τελευταίων ετών.

Απάντηση από τον/την Χαρκοπλιάς Κώστας στις 28 Μάιος 2015 στις 10:49

Αντώνη συμφωνώ κι εγώ αλλά θεωρώ ότι το Β1ε δεν είχε και την καλύτερη δυνατή διατύπωση.

Κι’ αυτό όχι γιατί δεν αρέσει σε μένα η διατύπωση αλλά στην πράξη (κι αυτό είναι το ζητούμενο) κάποιοι

μαθητές (ενώ ήξεραν πολύ καλά τι συμβαίνει με τα υδατικά διαλύματα αλκοολών)παραπλανήθηκαν από τη διατύπωση και είπαν την πρόταση σωστή (δες και τα σχόλια μου παραπάνω)

 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 28 Μάιος 2015 στις 11:03

Θα μπορούσαν να βάλουν το “πρακτικά” και δεν θα υπήρχε κανένα εντελώς πρόβλημα.

 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 28 Μάιος 2015 στις 11:08

Κώστα, αν ο μαθητής δώσει μια τέτοια αιτιολόγηση για τη CH3OH, τότε σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να του κόψουν ούτε ένα μόριο. Μάλλον πρέπει να τον επιβραβεύσουν.

Για το Δ4 νομίζω πως έχεις και σε αυτό, απόλυτο δίκιο. Πρέπει ο διορθωτής να λάβει ως σωστές και τις δύο πιθανές απαντήσεις. Δηλαδή το σημείο στο οποίο:

1. έχουμε τον μόνιμο χρωματισμό (ερυθροϊώδες)  του ογκομετρούμενου διαλύματος.

2.   δεν έχουμε περαιτέρω έκλυση αερίου CO2. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν μόνο τις ογκομετρήσεις εξουδετέρωσης. Οπότε, στο συγκεκριμένο πείραμα που προτάθηκε, θεωρητικά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και οι δύο τρόποι. Δηλαδή, προφανώς δεν μας ενδιαφέρει ποια από τις δύο παρατηρήσεις, θεωρείται πιο ενδεδειγμένη.

Χαρκοπλιάς Κώστας είπε:

Αντώνη συμφωνώ κι εγώ αλλά θεωρώ ότι το Β1ε δεν είχε και την καλύτερη δυνατή διατύπωση.

Κι’ αυτό όχι γιατί δεν αρέσει σε μένα η διατύπωση αλλά στην πράξη (κι αυτό είναι το ζητούμενο) κάποιοι

μαθητές (ενώ ήξεραν πολύ καλά τι συμβαίνει με τα υδατικά διαλύματα αλκοολών)παραπλανήθηκαν από τη διατύπωση και είπαν την πρόταση σωστή (δες και τα σχόλια μου παραπάνω)

 

Απάντηση από τον/την δάσκαλος άγγελος στις 28 Μάιος 2015 στις 14:15

Τα θέματα είναι αρκετά βατά και μικρής έκτασης. Θεωρώ ότι είναι τα ευκολότερα των τελευταίων ετών και δεν υπάρχουν ερωτήματα που να διακρίνουν τους άριστους και περισσότερο προετοιμασμένους.

ΘΕΜΑ Α: Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες

Β1. Απλά ερωτήματα με εξαίρεση το α που θέλει προσοχή.

Β2. Κλασικό και πολύ απλό θέμα απο το κεφάλαιο 1.

Γ1. Πολύ απλό και κλασικό.(Δεν βαρέθηκαν αυτό το αιθίνιο;)

Γ2: Στο στυλ των τελευταίων ετών αλλά αρκετά πιο εύκολο σε σχέση με το περσινό Γ3

Δ1: Κλασικό θέμα διερεύνησης αλλά για Δ1 μια χαρά είναι

Δ2: Κλασικό επίσης

Δ3: Το θέμα αυτό είναι θέμα οργανικής και όχι ιοντικής ισορροπίας. Δεν καταλαβαίνω την ύπαρξη του ως Δ3. Λύνεται πολύ εύκολα και σε 5 λεπτά. Θα έπρεπε το Δ3 να είναι πιο δύσκολο και να αφορά την ιοντική ισορροπία

Δ4: Ωραίο θέμα αλλά θα πρέπει να αποφεύγουν καθαρά πειραματικά ερωτήματα καθώς οι μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι.

 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 30 Μάιος 2015 στις 20:39

Μπορείτε να δείτε το πείραμα με το Δ4 των πανελλαδικών εξετάσεων ΕΔΩ.
 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Χρονάκης στις 2 Ιούνιος 2015 στις 14:29

Με βάση το πείραμα της Παρασκευής συμπεραίνουμε ότι, εργαστηριακά μπορούμε να προσδιορίσουμε το τελικό σημείο αξιοποιώντας μόνο τον αποχρωματισμό του διαλύματος KMnO4και όχι την ολοκλήρωση της έκλυσης αερίου CO2.

Όμως η διαπίστωσή μου αυτή, δεν σημαίνει ότι οι μαθητές που το ανέφεραν στις πανελλαδικές εξετάσεις, έκαναν κάποιο  λάθος.

Ακόμη και εγώ, το κατάλαβα μετά την υλοποίηση του πειράματος.

 

Απάντηση από τον/την Εφη Ελευθεριου στις 2 Ιούνιος 2015 στις 23:48

Αν και στην πραγματικοτητα δεν ισχυει, το δεχομαστε ως σωστο, λαμβανοντας υποψη την απειρια των μαθητων σε πειραματικα θεματα…
 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 7 Ιούνιος 2015 στις 12:48

Έχουμε εικόνα απο την διόρθωση ?

Απάντηση από τον/την Θοδωρής Βαχλιώτης στις 7 Ιούνιος 2015 στις 16:05

Πρέπει να υπάρχει διασπορά βαθμολογίας… Κανονική κατανομή που φαίνεται από ένα δείγμα αρκετά αντιπροσωπευτικό…
 

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 23 Ιούνιος 2015 στις 14:49

Στατιστικά εξετάσεων 2015

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae_3

και οι ράβδοι

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae_4

 

Μερικά ακόμα στοιχεία εδώ

 

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 23 Ιούνιος 2015 στις 16:53

Καλησπέρα Αντώνη.

Σε ευχαριστούμε για την επεξεργασία των δεδομένων.

Συμπέρασμα; Το επίπεδο των φετινών θεμάτων, επέστρεψε στο 2011.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια