web analytics

Προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ

Προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ

 

Στόχοι:

Λειτουργική αναβάθμιση Λυκείου

Αξιοπιστία Βαθμού Πρόσβασης και αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ

Μείωση ταξικών φραγμών με άμβλυνση της παραπαιδείας

 

Επιλογές που απορρίπτονται για συγκεκριμένους λόγους:

Λύκειο αυτόνομο- Υγειονομική ζώνη Προπαρασκευαστικού έτους για εισαγωγή στα ΑΕΙ

Απώλεια ενός έτους- Δημοσιονομικά εμπόδια- Χρονική μετάθεση της παραπαιδείας.

Λύκειο αυτόνομο και εξετάσεις από τα ΑΕΙ:

Δεν εξασφαλίζεται το αδιάβλητο- Πιθανή απώλεια χρόνου- Χρονική μετάθεση της παραπαιδείας- Δημοσιονομικά εμπόδια.

Λύκειο που μόνο μέσω διδακτικής ύλης εμπλέκεται στις διαδικασίες εισαγωγής στα ΑΕΙ (τωρινό):

Δεν λειτουργεί το Λύκειο για τους γνωστούς λόγους που όλοι βιώνουμε σήμερα και είναι περιττό να αναφέρουμε.- Εντατική παραπαιδεία.

Προτεινόμενη επιλογή

 

Λύκειο με πλήρη συμμετοχή του στη διαδικασία επιλογής στα ΑΕΙ:

 

Α΄ Λυκείου:

Εξετάσεις σε 4 ομάδες μαθημάτων:

1η Ομάδα: Ελληνικά

2η Ομάδα: Μαθηματικά

3η Ομάδα: Φυσικές Επιστήμες

4η Ομάδα: Ιστορία- Πολιτική Παιδεία- …

Ποσοστό συμμετοχής κάθε ομάδας στο Βαθμό Πρόσβασης: 3%

  • Ποσοστό συμμετοχής της Α΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης: 4Χ3=12%

 

Β΄ Λυκείου:

Ι. Εξετάσεις σε 4 ομάδες μαθημάτων Κορμού:

  • 1η Ομάδα: Ελληνικά
  • 2η Ομάδα: Μαθηματικά
  • 3η Ομάδα: Φυσικές Επιστήμες
  • 4η Ομάδα: Ιστορία- Πολιτική Παιδεία- Κοινωνιολογία, Φιλοσοφία…

Ποσοστό συμμετοχής κάθε ομάδας κορμού στο Βαθμό Πρόσβασης: 3%

Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων κορμού της Β΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης : 4Χ3=12%

ΙΙ. Εξετάσεις σε 2 ομάδες μαθημάτων Προσανατολισμού:

π.χ. Θετικού Προσανατολισμού:

  • 1η Ομάδα: Μαθηματικά Θετικού Προσανατολισμού
  • 2η Ομάδα: Φυσικές Επιστήμες Θετικού Προσανατολισμού

Ποσοστό συμμετοχής κάθε ομάδας Προσανατολισμού στο Βαθμό Πρόσβασης: 3%

Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Προσανατολισμού της Β΄ Λυκείου Βαθμό Πρόσβασης: 2Χ3=6%

 

  • Ποσοστό συμμετοχής της Β΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης:

(4+2)Χ3=18%

Γ΄ Λυκείου:

Ι. Εξετάσεις σε 3 ομάδες μαθημάτων Κορμού:

  • 1η Ομάδα: Ιστορία
  • 2η Ομάδα: Μαθηματικά
  • 3η Ομάδα: Φυσικές Επιστήμες

Ποσοστό συμμετοχής κάθε ομάδας κορμού στο Βαθμό Πρόσβασης: 2%

Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων κορμού της Γ΄ Λυκείου Βαθμό Πρόσβασης: 3Χ2=6%

 

 

 

 

 

ΙΙ. Εξετάσεις σε 4 ομάδες μαθημάτων Προσανατολισμού:

 

  • Θεωρητικού Προσανατολισμού:

 

  • 10 Μάθημα: Αρχαία
  • 20 Μάθημα: Ιστορία
  • 30 Μάθημα: Λατινικά
  • 40 Μάθημα: Έκθεση

Ποσοστό συμμετοχής κάθε μαθήματος Προσανατολισμού στο Βαθμό Πρόσβασης: 16%

Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων κορμού της Γ΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης: 4Χ16=64%

  • Θετικού Προσανατολισμού:

 

  • 10 Μάθημα: Έκθεση
  • 20 Μάθημα: Φυσική
  • 30 Μάθημα: Χημεία
  • 40 Μάθημα: Μαθηματικά ή Βιολογία*

Ποσοστό συμμετοχής κάθε μαθήματος Προσανατολισμού στο Βαθμό Πρόσβασης: 16%

Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης: 4Χ16=64%

Βιολογία*        (Ο Βαθμός Πρόσβασης θα διαμορφώνεται ανάλόγως)

 

  • Οικονομίας και Πληροφορικής:

 

  • 10 Μάθημα: Μαθηματικά
  • 20 Μάθημα: Πληροφορική
  • 30 Μάθημα: Έκθεση
  • 40 Μάθημα: Οικονομία

Ποσοστό συμμετοχής κάθε μαθήματος Προσανατολισμού στο Βαθμό  Πρόσβασης: 16%

Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης: 4Χ16=64%

 

 

 

  • Ποσοστό συμμετοχής της Γ΄ Λυκείου στο Βαθμό Πρόσβασης:

(3Χ2) + (4Χ16)=70%

 

 

Βαθμός Πρόσβασης – Μόρια

Μέγιστος Βαθμός Πρόσβασης: 2000

Α΄ Λυκείου: 4Χ3Χ20=240

Β΄ Λυκείου: (4+2)Χ3Χ20=360

Γ΄ Λυκείου: (3Χ2)Χ20 + (4Χ16)Χ20 = 120+1280=1400

 

Μέγιστο Σύνολο Μορίων για εισαγωγή στα ΑΕΙ:

80%(Βαθμού Πρόσβασης) + 13%(Βαθμού 1ου Μαθήματος βαρύτητας) +  7%(Βαθμού 2ου Μαθήματος βαρύτητας)= 80%(2000) + 13%(2000) + 7%(2000) = 2000

 

Συγκρίσεις και σχόλια:

  1. Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Γενικής Παιδείας στο Βαθμό Πρόσβασης:

(Α΄ Λυκείου: 12% + Β΄ Λυκείου: 12% + Γ΄ Λυκείου: 6% +16% )= 46%

  1. Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Προσανατολισμού στο Βαθμό Πρόσβασης:

(Β΄ Λυκείου: 6% + Γ΄ Λυκείου: 48%)= 54%

  1. Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Γενικής Παιδείας* στο Σύνολο Μορίων για εισαγωγή στα ΑΕΙ:

80%Χ46=36,8%

Με το τωρινό σύστημα: 0%

Με το παλαιότερο σύστημα: 26,7%

* Να σημειωθεί ότι τα μαθήματα της Γενικής Παιδείας είναι μόνο 2 της Γ΄ Λυκείου στο παλαιότερο σύστημα, ενώ στο προτεινόμενο συμμετέχει όλη η Γενική Παιδεία και των τριών τάξεων του Λυκείου.

  1. Ποσοστό συμμετοχής των μαθημάτων Προσανατολισμού* στο Σύνολο Μορίων για εισαγωγή στα ΑΕΙ:

100-36,8=63,2%

Με το τωρινό σύστημα: 100%

Με το προηγούμενο: 73,3%

* Να σημειωθεί ότι στα μαθήματα Προσανατολισμού συμπεριλαμβάνονται και τα δύο μαθήματα της Β΄ Λυκείου ενώ στο τωρινό και παλαιότερο σύστημα, δεν υπήρχε κανένα.

  1. Οι εξετάσεις και σε ποσότητα και σε χρονική διάρκεια μειώνονται, και στις δύο πρώτες τάξεις αποκτούν βαρύτητα που πριν δεν είχαν.

Ανάλυση και τεκμηρίωση της πρότασης

  1. Δημοσιονομικό κόστος

Η υλοποίηση της προτεινόμενης επιλογής δεν απαιτεί καμία πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση.

 

  1. Προφορικός βαθμός και Βαθμός Πρόσβασης
  • Στη διαμόρφωση του Βαθμού Πρόσβασης δεν πρέπει να συνυπολογιστεί ο προφορικός βαθμός, γιατί από την προηγούμενη εφαρμογή του αποδείχθηκε ότι λειτουργούσε εις βάρος της αντικειμενικότητας, αφού δημιουργούσε πληθωρική βαθμολόγηση, μεγάλη πίεση στον εκπαιδευτικό, πεδίο εξαρτήσεων, συναλλαγών, τριβών και αδικιών.
  • Ο προφορικός βαθμός πρέπει να υπάρχει και μαζί με τον γραπτό (μέσος όρος) να διαμορφώνουν τον βαθμό προαγωγής και απόλυσης για κάθε τάξη αντίστοιχα. Η βάση πρέπει να είναι το 9,5. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται οι ελάχιστες προϋποθέσεις που θα επιτρέπουν την απόκτηση απολυτηρίου Λυκείου από το σύνολο σχεδόν του μαθητικού δυναμικού και κατά συνέπεια εξασφαλίζεται η υλοποίηση της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
  • Ο προφορικός βαθμός ίσως πρέπει να προκύψει κυρίως από περιγραφική αξιολόγηση (συμμετοχή- εργασίες- δοκιμασίες- κ.α.), που προφανώς με κάποιο τρόπο θα ποσοτικοποιηθεί. Αυτό -και σε συνδυασμό με την ουδετερότητα του προφορικού βαθμού στη διαμόρφωση του Βαθμού Πρόσβασης- θα δώσει την δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να διατυπώσει απρόσκοπτα την αντικειμενική και ειλικρινή του άποψη για τις θετικές και αρνητικές πλευρές του μαθητή του. Μόνο τότε ο μαθητής  αξιολογείται αντικειμενικά και ταυτόχρονα αποκτά ουσιαστική βοήθεια για να διορθώσει τις αδυναμίες του.

 

  1. Πως θα γίνονται οι αποκεντρωμένες εξετάσεις στην Α΄ και Β΄ Λυκείου και Γ΄Λυκείου(μόνο κορμού) για επιλογή στα ΑΕΙ σε ποσοστό συμμετοχής 36%

 

  • Ορίζονται περιοχές που περιλαμβάνουν λύκεια που ανήκουν στο ίδιο βαθμολογικό κέντρο. [Παράδειγμα: 38ο Βαθμολογικό Κέντρο, περιλαμβάνει Λύκεια Καλλιθέας, Ν. Σμύρνης, Μοσχάτου και Ταύρου]
  • Η διεξαγωγή των εξετάσεων θα γίνεται στο τέλος του διδακτικού έτους.
  • Τρίωρη εξέταση για κάθε ομάδα μαθημάτων για όλες τις τάξεις Α και Β Λυκείου με σφραγισμένες κόλες.
  • Οι εξετάσεις θα διεξάγονται στο σχολείο που φοιτά ο μαθητής.
  • Οι επιτηρητές θα ορίζονται από σχολεία της ίδιας περιοχής και θα επιτηρούν σε διαφορετικό λύκειο από αυτό που διδάσκουν.
  • Τριμελής επιτροπή εξέτασης φυσικώς αδυνάτων θα εναλλάσσεται ανάμεσα σε δύο σχολεία της ίδιας περιοχής.
  • Τα θέματα θα είναι κοινά για το μαθητικό δυναμικό των σχολείων που υπάγονται στη περιοχή του βαθμολογικού κέντρου.
  • Συγκροτείται -μετά από κλήρωση τη προηγούμενη μέρα μεταξύ των εκπαιδευτικών που διδάσκουν τα ανάλογα μαθήματα- επιτροπή θεμάτων στην οποία προεδρεύει ο αντίστοιχος σύμβουλος. Η επιτροπή συνεδριάζει από το προηγούμενο βράδυ στην αντίστοιχη Διεύθυνση (όπως γίνεται και τώρα στο Υπουργείο) και διαμορφώνει το διαγώνισμα, με τον δέοντα φορμαλισμό, που θα τεθεί στις εξετάσεις το πρωί της άλλης μέρας.
  • Οι εκπαιδευτικοί θα διορθώνουν γραπτά στο ίδιο το κέντρο που υπάγονται, με τις ισχύουσες προδιαγραφές. Δεν θα διορθώνουν γραπτά που ανήκουν στους μαθητές του σχολείου τους.
  • Τα γραπτά θα δίνονται διαχωρισμένα ανα μάθημα ομάδας (πχ Ομάδα φυσικών επιστημών: Φυσική- Χημεία-Βιολογία) και θα διορθώνονται στη συνέχεια απο τον αντίστοιχο διδάσκοντα.
  • Το ποσοστό συμμετοχής αποτιμημένο σε μόρια κάθε μαθήματος ομάδας δεν θα είναι ίδιο (πχ Ομάδα φυσικών επιστημών: Φυσική>Χημεία>Βιολογία)
  • Θα υπάρχουν επαναληπτικές εξετάσεις με αυστηροποίηση του πλαισίου προϋποθέσεων. Αυτές θα γίνονται σε ένα λύκειο. Τα θέματα και εκεί θα μπαίνουν από επιτροπή από εκπαιδευτικούς της ίδιας περιοχής που θα συγκροτείται με τον ίδιο τρόπο.
  • Μαθητής που δεν προσέρχεται και τις δύο φορές θα μηδενίζεται.

 

  1. Αντικειμενικότητα εξεταστικού συστήματος με παράλληλη ικανοποίηση των στόχων

 

  • Οι προτεινόμενες αποκεντρωμένες και αυτόνομες εξεταστικές διαδικασίες δίνουν την ευκαιρία να γίνει μια αναβάθμιση στο έργο του εκπαιδευτικού στο λύκειο. Η διδασκαλία του θα αποκτήσει πιο προσωπικό χαρακτήρα. Ο καθηγητής του λυκείου δεν θα είναι ένας αφανής εκπαιδευτικός, όπως είναι σήμερα, σκεπασμένος κάτω από το απρόσωπο σύστημα των Πανελλήνιων Εξετάσεων. Θα νιώσει πιο πολύ το βάρος της ευθύνης του και θα εισπράξει αυτό που του έχουν στερήσει. Τη καταξίωση ενός δάσκαλου από τους μαθητές του που του αναγνωρίζουν ότι τα δίνει όλα για αυτούς. Θα πάψει να παίζει ένα ρόλο κομπάρσου και να «διδάσκει» στη σκιά του φροντιστή. Οι αποκεντρωμένες αυτές εξεταστικές διαδικασίες θα τον φέρουν πιο κοντά με τον μαθητή στο σχολείο και το επίκεντρο της δουλειάς θα μεταφέρεται όλο και πιο πολύ από το φροντιστήριο στο σχολείο. Ο μαθητής θα έχει κίνητρο και συμφέρον να προσέξει τον καθηγητή του σχολείου του και όχι τον φροντιστή, γιατί αυτός ή ο συνάδελφος του στη διπλανή γειτονιά, συμμετέχει πλέον άμεσα και ενεργά στις εκπαιδευτικές διεργασίες που τον αφορούν.
  • Για να πετύχουμε έναν αντικειμενικά αξιόπιστο βαθμό που θα προέρχεται από τις εξετάσεις σε κάθε χωρικό υποσύνολο σχολείων, θα πρέπει να οικοδομείται μια κοινή βάση δεδομένων μέσα από αναλυτικές οδηγίες του ΙΕΠ, συναντήσεις με συμβούλους και διαβουλεύσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών των σχολείων των όμορων περιοχών. Παράλληλα θα αναβαθμιστεί η θέση των συμβούλων, αφού θα κληθούν να διαμεσολαβήσουν μεταξύ ΙΕΠ και εκπαιδευτικών, με σκοπό την διδακτική και θεματική σύγκληση. Έτσι θα διαμορφώνεται ένας ικανοποιητικός βαθμός θεματικής αντικειμενικότητας στα εξεταζόμενα μαθήματα.
  • Τα θέματα θα πρέπει να είναι βατά αλλά και διαβαθμισμένα, ώστε να ελέγχεται μια στοιχειώδης κριτική ικανότητα και να έχουν προκαθορισμένο σταθερό και γνωστό φορμαλισμό. Να είναι σε γενικές γραμμές θέματα που ένα μελετηρό παιδί με μέσο κριτικό πνεύμα τα καταφέρνει, χωρίς τη βοήθεια της παραπαιδείας.
  • Με το προτεινόμενο, δεν υπάρχει λόγος να είναι πολύ δύσκολα τα θέματα, αφού ο μαθητής θα εξετάζεται επανειλημμένα. Έτσι το Λύκειο θα αποκτήσει περισσότερη επάρκεια, ενώ το φροντιστήριο θα αποδυναμωθεί, αφού λόγω χρόνου, θα είναι δύσκολο έως αδύνατο να καλύψει ουσιαστικά το μαθητή σε τόσα πολλά μαθήματα και επιπλέον δεν θα του είναι τελείως απαραίτητο λόγω της μειωμένης δυσκολίας των θεμάτων. Ο «ειδικός» των εξετάσεων θα είναι ο καθηγητής του σχολείου και όχι ο φροντιστής.

Αφαιρούμε έτσι χρόνο από το φροντιστήριο και τον προσθέτουμε στο Λύκειο. Αφαιρούμε και χρήμα από τη παραπαιδεία και το προσθέτουμε στο οικογενειακό εισόδημα.

 

Επιπλέον με τη συμμετοχή και των τριών τάξεων του Λυκείου στη διαδικασία επιλογής για τα ΑΕΙ σε ποσοστό 36% με αποκεντρωμένο σύστημα:

 

  • Αποδραματοποιούνται οι εξετάσεις έστω και κατά το ποσοστό του 36%
  • Αναδεικνύεται η σημασία της Γενικής παιδείας που διδάσκεται στο Λύκειο.
  • Επιτυγχάνεται η σταδιακή απόκτηση γνώσης σε όλα διδακτικά αντικείμενα.
  • Αναβαθμίζονται όλα τα μαθήματα που είναι ουσιαστικά καταργημένα εξ αρχής (πχ Γεωμετρία! και ας μη συνεχίσουμε…) επειδή δεν εξετάζονται.
  • Επιτυγχάνεται Βαθμός Πρόσβασης υψηλού βαθμού αξιοπιστίας για τη διαδικασία επιλογής στα ΑΕΙ και όχι μόνο.

 

 

  1. Πως θα γίνονται οι Πανελλήνιες Εξετάσεις των Ομάδων Προσανατολισμού Γ΄Λυκείου για επιλογή στα ΑΕΙ σε ποσοστό συμμετοχής 64%

 

  • Προκειμένου το σύστημα επιλογής να είναι αντικειμενικά αδιάβλητο είναι δυστυχώς απαραίτητο να στηριχτεί και σε συγκεντρωτικού τύπου Πανελλήνιες εξετάσεις κατά το υπόλοιπο 64%, με τις γνωστές διαδικασίες που γίνονται κατά τον Ιούνιο στη Γ΄ Λυκείου. Άρα τη δραματοποίηση των εξετάσεων, δεν θα μπορέσουμε να την αποφύγουμε. Όμως το κέρδος είναι ότι δεν θα είναι πλέον δραματικές σε ποσοστό 100%, με τις γνωστές καταστρεπτικές συνέπειες στη λειτουργία του Λυκείου αλλά και στη ψυχολογία του εφήβου.
  • Το τοπίο στο Λύκειο θα έχει αλλάξει σε σχέση με το υπάρχον. Σήμερα βιώνουμε οδυνηρά την απαξίωση του Λυκείου σχεδόν από την Α΄ τάξη. Εάν εφαρμόσουμε όμως τις προηγούμενες διαδικασίες αυτό τελειώνει και τα πάντα θα λειτουργούν πολύ καλύτερα.
  • Είναι όμως απαραίτητο να αλλάξουμε και κάτι ακόμη πολύ βασικό που έχει σχέση με την ύλη. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει η ύλη να είναι μικρής έκτασης, γιατί τότε η κλιμάκωση των θεμάτων θα οδηγήσει σε πολύ δύσκολα και εξεζητημένα ζητήματα που τρέφουν υπέρμετρα τη παραπαιδεία.
  • Η εξεταστέα ύλη δεν θα ορίζεται από σελίδες , αλλά από θεματικές ενότητες και θα καλύπτει μεγάλο μέρος του αντικειμένου-μαθήματος, πέρα από τα όρια της ύλης της Γ΄ Λυκείου, δηλαδή θα περιλαμβάνει ύλη και από τις δύο προηγούμενες τάξεις. Αλλά με μια προϋπόθεση, ότι τα θέματα των εξετάσεων θα είναι βατά, ώστε να χρειάζεται πολύ λιγότερο φροντιστήριο. Τουλάχιστον έτσι θα αυξηθεί το ενδιαφέρον του μαθητή και στις 2 πρώτες τάξεις του Λυκείου και επιπλέον το φροντιστήριο θα είναι λιγότερο βολικό για τον μαθητή, επειδή η ύλη θα είναι μεγάλη και τα θέματα σχετικά εύκολα, αλλά και διαβαθμισμένα, με κλιμακούμενη δυσκολία. 

 

Επίλογος

 

Λέτε προσπαθώντας κανείς να προσεγγίσει τους τρείς στόχους που τέθηκαν:

 

  • Λειτουργική αναβάθμιση Λυκείου
  • Αξιοπιστία Βαθμού Πρόσβασης και αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ
  • Μείωση ταξικών φραγμών με άμβλυνση της παραπαιδείας

 

να κινδυνεύει να σκαλώσει, παραβιάζοντας την αρχή της αβεβαιότητας;

Από την άλλη όμως γιατί να μην λέμε, «όλη η εξουσία στη φαντασία»;

Και εμείς που το βιώνουμε από μέσα δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να εκφράσουμε μια άποψη, έστω και με αδυναμίες;

 

 

Είπαν….

 

Ανδρέας Κασσέτας: περίπου: «…για να ανοίξουμε συζήτηση για το εξεταστικό σύστημα πρέπει πρώτα να φτιάξουμε τεχνικά λύκεια που να ντρέπεσαι να μπεις μέσα…»

Άγγελος Ελεφάντης:  «Η γενική παιδεία είναι το κοινό ταμείο του πολιτισμού μας από το οποίο ο οιοσδήποτε πρέπει να έχει τη δυνατότητα να εκταμιεύει τα αγαθά της αποθησαυρισμένης ευαισθησίας και της συσσωρευμένης γνώσης. Αυτήν τη γενική παιδεία το Λύκειο οφείλει να σεβαστεί και να καλλιεργήσει ως την κύρια αποστολή του, γιατί ποτέ ξανά, συντεταγμένα και μεθοδικά, δεν θα δοθεί η δυνατότητα στον άνθρωπο να κατακτήσει αυτό το αγαθό.«[…] Σκοπός της Μέσης Εκπαίδευσης δεν είναι να διαμορφώσει φυσικούς, βιολόγους, μαθηματικούς, γλωσσολόγους, ιστορικούς, μουσικούς, λογοτέχνες κ.λπ. Σκοπός της είναι οι απόφοιτοι του λυκείου να εγκολπωθούν στοιχεία της αποθησαυρισμένης γνώσης και ευαισθησίας ώστε οι μαθητές να κατανοούν το σώμα τους, να επικοινωνούν με τις τέχνες, να γνωρίζουν την ιστορία της χώρας τους και του κόσμου, να αντιληφθούν και να κάνουν κτήμα τους βασικές έννοιες μαθηματικών, φυσικής, χημείας, να τους ανοίγεται με δυο λόγια ο κόσμος της κοινωνικής, της φυσικής και της καλλιτεχνικής πραγματικότητας.»

Δάσιος:

«Όλη η Ελλάδα μιλάει για την απαξίωση του Λυκείου και για την εκπαίδευση, η οποία έχει εξελιχθεί σε παπαγαλία και αποστήθιση. Προσπαθούμε όλοι να βρούμε πως μπορούμε να το διορθώσουμε αυτό. Ας δούμε την πηγή. Εμείς στις εξετάσεις το ζούμε συνέχεια αυτό. Η πηγή είναι μια και μόνο: Η αυστηρή οριοθέτηση της ύλης. Ειπώθηκε πολύ έντονα προηγουμένως. Να επισημάνω ότι αυτό για εμένα είναι Α και το Ω. Δηλαδή, τους λέμε να μάθετε αυτές τις 100 λέξεις και εμείς θα βρούμε να πούμε τις 5 δυσκολότερες να σας εξετάσουμε. Ποιος από εμάς θα μάθαινε 101 λέξεις για να μπει στο πανεπιστήμιο; Θα λέγαμε να μπούμε πρώτα και θα το διαβάσουμε μετά. Παλαιά δεν υπήρχε ο όρος εντός ύλης ή εκτός ύλης. Υπήρχε ο όρος εύκολα θέματα και δύσκολα θέματα, διότι τότε η περιγραφή ήταν με θεματικές περιοχές. Αυτό επεκτείνεται, λοιπόν, και έχει οπισθοδρομήσει προς την κατεύθυνση του Λυκείου, όπου όσο πλησιάζει ο μαθητής να δώσει εξετάσεις τόσο περισσότερο εντείνει το κουμπί της παπαγαλίας. Αυτό τι αποτέλεσμα έχει; Ξέρουμε όλοι τι αποτέλεσμα έχει. Από την μια πλευρά συζητάμε όλοι για το αδιάβλητο των εξετάσεων και από την άλλη ξέρουμε όλοι ότι με αυτό σύστημα δεν παίρνουμε τους καλύτερους. Δεν παίρνουμε αυτούς που έχουν κριτικό μυαλό. Παίρνουμε αυτούς που μπορούν να ανταπεξέλθουν σ’ αυτό το σύστημα και όχι σαν μυαλά, αλλά και σαν νευρικό σύστημα, διότι πολλά παιδιά μετά το Πάσχα καταρρέουν κάθε χρόνο. Είναι καλοί μαθητές που έχουν διαβάσει τα πάντα, άριστοι μαθητές και δεν μπορούν να γράψουν.  Αυτό δεν είναι ένα εύκολο πράγμα, να περάσουμε από την αυστηρή περιγραφή που έχουμε τώρα στη θεματική. Αυτό ισχύει σε όλα τα επίπεδα και για τους μαθητές και για τους καθηγητές. Είναι, όμως, η μόνη ελπίδα. Αν δεν το κάνουμε αυτό, αν συνεχίσουμε, δηλαδή, να ανεχόμαστε αυτή τη στάση, δεν πρέπει να έχουμε παράπονο μετά για την παπαγαλία και την αποστήθιση. Πρέπει να πω ότι αυτό πρέπει να γίνει σταδιακά.»

«…τα Μαθηματικά έχουν μια συνέχεια. Δεν είναι δυνατόν να εξετάσεις στη Γ΄ Λυκείου μία άσκηση που έχει μέσα το ημίτονο, αλλά να μην μπορείς να βάλεις το συνημίτονο, γιατί είναι στη Β΄ Λυκείου και είναι εκτός ύλης. Δεν το λέω για αστείο»

«…η Ιστορία, για παράδειγμα, είναι σε μία συγκεκριμένη σελίδα από την αρχή της συγκεκριμένης πρότασης μέχρι το τέλος της τάδε πρότασης και αν φύγει και ειπωθεί μία λέξη από την επόμενη πρόταση, την επόμενη ημέρα τα θέματα είναι εκτός ύλης.»

«Στην επαφή μας με τα ευρωπαϊκά κράτη σχετικά με το σύστημα εξετάσεων, είδαμε ότι η ύλη που εξετάζεται είναι, εξαιρετικά, μεγαλύτερη από τη δική μας, γιατί λαμβάνεται υπόψη η ύλη απ’ όλα τα προηγούμενα χρόνια, ή, τουλάχιστον, από τα τρία του Λυκείου και είναι, εξαιρετικά, πιο εύκολα τα θέματα. Έχουν μεγαλύτερο εύρος, αλλά χαμηλότερο επίπεδο εξέτασης. Είναι προφανές. Κάθε φορά, που νομίζουμε ότι μειώνουμε την ύλη για να είναι πιο εύκολα, ανεβαίνει η δυσκολία των θεμάτων. Είναι προφανές αυτό.Σε αυτό διαφέρουμε από όλη την Ευρώπη. Έχουμε τη λιγότερη εξεταστέα ύλη και πάρα πολύ δύσκολα θέματα. Όχι σε όλα τα μαθήματα, γιατί σε ορισμένα δεν μπορούν να ειπωθούν. Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν τα Αρχαία και τα Λατινικά, που είναι συγκεκριμένα 25 – 30 κείμενα των δεκαπέντε γραμμών και έρχονται τα παιδιά, ξέροντας από πού αρχίζει το κείμενο, παπαγαλία τη μετάφραση. Προσπαθούν να βρουν οι εξεταστές έναν τρόπο για να δουν αν καταλαβαίνουν από ποιο κείμενο είναι ή ξεκινάνε από κάπου. Πώς να βγάλουν νόημα μετά;»

«Ένα άλλο θέμα που με πληγώνει ως Μαθηματικό  είναι ότι είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης, που δεν εξετάζουμε τη Γεωμετρία, που κάποτε ήμασταν οι καλύτεροι, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο. Η μόνη χώρα. Και τώρα τα παιδιά, επειδή δεν ακούνε καθόλου για τη Γεωμετρία δεν μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει τρεις διαστάσεις. Πρέπει να δουν την απεικόνιση των τριών διαστάσεων πάνω στο πίνακα και πάλι δεν μπορούν να καταλάβουν πού πηγαίνουν οι άξονες. Έχει περιοριστεί η φαντασία τους.»

Μπαμπινιώτης:

«Δε θα έχουμε ποτέ αναβάθμιση του λυκείου εάν δεν μετράει η επίδοση των μαθητών και στις τρεις τάξεις του λυκείου. Έχεις ένα λύκειο που δεν υπολογίζεται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Δεν υπάρχει. Αυτό το ζείτε και το ζούμε. Τα παιδιά κοιτάζουν το φροντιστήριο και περνούν από το σχολείο για να κάνουν τις παρουσίες τους, χώρια που κάνουν και τις απουσίες κι έχουμε ένα διαλυμένο, σε μεγάλο βαθμό, λύκειο. Για να το ξαναστήσουμε, να ξαναέρθουν τα παιδιά στο λύκειο, να υπολογίζουν τον εκπαιδευτικό, να υπολογίζουν τα μαθήματα, να υπολογίζουν το λύκειο και να παίρνουν από αυτό, πέραν από την οργάνωση που χρειάζεται στα μαθήματα και σε όλα αυτά που λέγαμε, χρειάζεται να μετράει η επίδοση των μαθητών στις τρεις τάξεις του λυκείου ως ένας από τους βαθμούς εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Μόνο τότε θα το λαμβάνουν σοβαρά υπ’ όψιν.»

«…θέλουμε ένα Λύκειο τριετές γενικής μορφώσεως.Διαφωνώ με την προσπάθεια, το λύκειο «φροντιστήριο» που πάει να γίνει στις τελευταίες τάξεις. Θεωρώ, ότι από την Α’ μέχρι την Γ’ Λυκείου, πρέπει να έχουμε μια γενική μόρφωση και να δώσουμε δυνατότητες επιλογής στη Β’ και στην Γ’ Λυκείου, με μαθήματα προσανατολισμού που είναι άλλο πράγμα από κατευθύνσεις, από δέσμες και όλα αυτά, διότι αυτό που εισηγείται η Επιτροπή   το σέβομαι – όλες οι απόψεις είναι σεβαστές, δεν θεωρώ ότι έχω την αλήθεια και τη γνώση των πραγμάτων, απλώς λέω μια άποψη – αυτά τα εξάωρα που λέμε να είναι λίγα μαθήματα με έξι ώρες, αυτά θα κάνουν το λύκειο στην τελευταία τάξη φροντιστήριο. Ένα διαλυμένο σήμερα λύκειο θα το αποδιαλύσουμε.»

«..Για τα εκπαιδευτικά αντικείμενα, τα μαθήματα. Αυτά τα οποία υπάρχουν δεν θα τα μειώσω, όλα έχουν το ρόλο τους, όμως είμαι υπέρ αυτού που προτείνετε, μιας ενοποίησης ομοειδών αντικειμένων, το είχαμε πει και εμείς στον Εθνικό Διάλογο. Φυσική, Χημεία, Βιολογία μπορούν από τις ειδικότητες να διδαχθούν, αλλά με ενιαία βιβλία και με έναν τρόπο, που θα δίνουν και την συνοχή που υπάρχει στον χώρο των επιστημών. Μια ύλη εξορθολογισμένη, δηλαδή μειωμένη αλλά όχι « όπως τύχει». Διδασκόμενα μαθήματα που δεν εξετάζονται,   είναι κατηργημένα εξαρχής. Ότι μαθήματα δίνουμε, πρέπει να εξετάζονται. Τα μη- εξεταζόμενα μαθήματα, ξαναλέω, είναι σαν να μην υπάρχουν, όπως και τα μονόωρα μαθήματα.»

…γιατί δεν πρέπει μόνο να λέμε αλλά και να ακούμε, όπως και αντίστροφα.

Πέτρος Βατούγιος

Εκπαιδευτικός 4ου Λυκείου Ν. Σμύρνης

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
45 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Μιχάλης Δημητρακόπουλος
Απάντηση σε  Πέτρος Βατούγιος

Πετρο δεν μου οφειλεις συγγνωμες. Αφου υπηρξες συναδελφος φροντιστης καταλαβαινεις τον καημο μας, για το οτι επι χρονια μας συνοδευει το προθεμα "παρα…" Πιστευω οτι θαπρεπε αυτο το θεμα, να ειναι σε μια ενοποιημενη συζητηση. Καποιοι αλλοι φιλοι εδω θεωρουν οτι μπορει να μεινει σαν αυτονομη κουβεντα. Δεν εχει τελικα τοση σημασια, ειδικα αν καταφερουμε να καταληξουμε σε καποια συμπερασματα.
Απ' την αλλη πλευρα νομιζω οτι πριν περασουμε σε τοσο τεχνικα ζητηματα δηλαδη σε ποσοστα επι του βαθμου προσβασης, τροπους διορθωσης κ.λπ πρεπει να απαντησουμε σε βασικα ερωτηματα. Τα τελευταια χρονια συγκρουονται χοντρικα δυο φιλοσοφιες γυρω απ' το εκπαιδευτικο. Η μια λεει : λιγοτερη υλη, λιγοτερα μαθηματα, λιγοτερες η και καθολου εξετασεις. Φερνει σαν παραδειγμα την Φινλανδια οπου καταργουνται τα μαθηματα οπως τα ξερουμε, οι μαθητες αποφασιζουν αν θα μπουν στην ταξη να παρακολουθησουν και αλλα τετοια καινοτομα. (1)  Η αλλη (καποιες λιγες φωνες ειναι η αληθεια) γνωριζοντας το αδιεξοδο που εχει φτασει η ελληνικη εκπαιδευτικη πραγματικοτητα προτεινει μια εντατικοποιηση με εξετασεις, αυξηση της διδακτεας και αρα εξεταστεας υλης κ.λπ. Νομιζω οτι πρεπει απο 'κει να ξεκινησουμε και να ξεκαθαρισουμε πως πρεπει να πορευτουμε.
(1) Για την Φινλανδια προσωπικα κρατω μικρο καλαθι διοτι οι πληροφοριες που εχω, ειναι λιγο διαφορετικες απο την εξιδανικευμενη εικονα που εχει αφεθει να δημιουργηθει, κυριως απο τα ΜΜΕ και τεινει να γινει αστικος μυθος.

Κώστας Παπαδάκης
26/06/2017 7:18 ΜΜ

Η πρόταση αφορά μια προσωρινή λύση.

Ενδιαφέρον θα είχε η ερώτηση, πως αλλάζει το εκπαιδευτικό σύστημα;

Προφανώς με οργάνωση, δοκιμή, έλεγχο & βελτίωση ενώ αρχίζει ταυτόχρονα από
την πρώτη δημοτικού, την πρώτη γυμνασίου και την πρώτη λυκείου.

Άρα χρειάζεται ένα πλάνο που θα ακολουθήσει βήματα.

Σκέφτομαι ότι η αλλαγή μόνο του υπουργού στην ίδια κυβέρνηση αλλάζει τον σχεδιασμό,
άρα είναι αδύνατη η δημιουργία ενός προγράμματος που θα ξεπερνάει την διετία.

 

Δημήτρης Γκενές
Αρχισυντάκτης
26/06/2017 7:33 ΜΜ

Προφανώς βρέθηκε μια χωρίς διορισμούς λύση για την έλλειψη των Βιολόγων.

Κάποιοι κατέληξαν ότι πρέπει – και στηνΑ και Β Λυκείου! –

να διδάσκονται και να εξετάζονται όχι η Φυσική , η Χημεία και η Βιολογία αλλά Natural Sciences …  

να ευχηθώ λοιπόν και εις κατώτερα

………

Δεν πρόκειται για λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα … πρόκειται για εγκεφαλικά σχεδιάσματα για να καμουφλαριστεί η συνολική πολιτική του ΟΟΣΑ (oecd)και του ΔΝΤ ( imf) για περιορισμό των επενδύσεων στην Παιδεία ._

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Η παρούσα πρόταση έχει σημεία που πρέπει να συζητηθούν και τεχνικά.

Βλέπουμε ότι η πορεία σε όλες τις τάξεις επηρεάζει την είσοδο σε κάποια σχολή.

Βλέπουμε εξετάσεις σε όλες τις τάξεις και σε όλα τα μαθήματα. Η καλή μου επίδοση στην Ιστορία και τα Θρησκευτικά με βοηθά να εισαχθώ σε σχολή όπως το Μαθηματικό.

Βλέπουμε θέματα που θα διαφέρουν κατά τόπους.

Όλα αυτά αξίζει να συζητηθούν.

Δημήτρης Αγαλόπουλος

Χαιρετώ όλη τη παρέα !

Πιστεύουμε ειλικρινά ότι ένα ακόμη εξεταστικο σύστημα θα λύσει τα προβλήματα του πολύπαθου λυκειου;

Νομίζω όχι συνάδελφοι! 

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικων επιστημονικά και παιδαγωγικά είναι η λύση καθώς και κάθε σχολικής μονάδας λαμβάνοντας υποψιν και την εντοπιοτητα της! Να κριθούν όλοι και να επιλέγουν οι καλύτεροι από κάθε χώρο εκπαίδευσης! Τότε το λύκειο θα αποκτήσει ανάστημα στη συνείδηση ολης της κοινωνιας!

Όχι δεν θα κάτσουμε στα θρανία για να δώσουμε όλοι  Α.Σ.Ε.Π !Σαν διαγωνισμός δεν είναι δίκαιος για την επιλογη διδακτικού προσωπικου!Σαν θεσμός όμως μπορεί να λειτουργήσει αν πλαισιωθεί από ειδικευμένο πανεπιστημιακο προσωπικο και αναγνωρισμενους συνταξιουχους καθηγητες μεσης εκπαιδευσης  για να διακρίνει τους καταλληλοτερους με μια συνέντευξη από τη φυσική μας θέση, την έδρα! 

Η συνέντευξη μαζί με αντικειμενικα κριτήρια όπως ο βαθμός πτυχίου, η χρονολογία κτησης του,ένσημα απο καθε χωρο εκπαιδευσης,μεταπτυχιακα μονο στα παιδαγωγικα  και την ειδικη αγωγη και οικογενειακή κατασταση να φτιαξουν το φάκελο του κάθε εκπαιδευτικου! 

Πότε δεν κατάλαβα τη διαχωριστικη γραμμη Παιδειας- Παραπαιδειας…Μάλλον κάποιους τους βολεύει να έχουν απέναντι τους το μερικον από το όλον!

Πριν από τη συζήτηση για αλλαγή του εξεταστικου πρέπει να υπάρξει επιτέλους σε αυτό το τόπο που γέννησε τη δημοκρατία υπερκομματικη συνεννόηση για τη Παιδεία ώστε τουλάχιστον τα παιδιά μας να κληρονομησουν και γνώσεις εκτός από τα χρέη που θα τους αφήσουμε! 

Τέλος άφησα τα βιβλία που πρέπει να είναι βέλτιστα και με συνοχή από τάξη σε τάξη όχι μόνο σε ένα μάθημα αλλά και σε συναφη μαθηματα για την ανάδειξη και κατανόηση των συγκοινωνουντων δοχειων μεταξύ των θετικών επιστημών!

Άραγε γιατί μαζί Φυσικη- Χημεια- Βιολογια- Γεωλογία και όχι Φυσικη-Μαθηματικά -Γεωμετρια;Ισοπαλία θα ήταν…

Και για να θυμηθούμε οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι το τρίπτυχο έγραφε: Φυσικόμαθηματική σχολη!

 

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
27/06/2017 7:59 ΠΜ
Απάντηση σε  Πέτρος Βατούγιος

Καλημέρα Πέτρο.

Πρόσεξε το …αποτέλεσμα:

” απαιτείται και περιορισμός της συνολικής διδακτέας ύλης στις 3 τάξεις.”

φτάσαμε ακριβώς στον αντίθετο στόχο, από αυτόν που θέσαμε όταν ξεκινήσαμε τη συζήτηση.

Μιλάγαμε να αυξήσουμε την ύλη που θα διδάσκαμε και φτάσαμε για να ικανοποιήσουμε δευτερεύοντα θέματα να  φτάνουμε στη μείωση της ύλης!

Για μένα προηγείται η ανάγκη αύξηση της διδακτέας (η οποία θα ταυτίζεται και με την διδαχθείσα… σε όλα τα σχολεία) και δευτερευόντως να πάμε και στο πρόβλημα της εξέτασή της, η οποία θα μπορούσε να περιλαμβάνει τμήμα της, το οποίο όμως θα μπορούσε να προκύπτει με κλήρωση ένα μήνα πριν τις εξετάσεις.

Το εξηγώ.

Στην πρώτη Λυκείου μαζί με αυτά που διδάσκονται οι μαθητές να επανέλθουν οριζόντια βολή κυκλική, ορμή, βαρύτητα, μαζί με την αύξηση των ωρών. Των ωρών Φυσικής και όχι το βολικό “τσουβάλι” των φυσικών επιστημών. (Συμφωνώ με το σχόλιο του Μήτσου και βλέπω ότι μέσω του εξεταστικού στην πράξη τα πράγματα οδηγούνται στις Sciences για το Λύκειο, όταν υποτίθεται …το συζητάμε για το Γυμνάσιο…)

Ένα μήνα πριν τις εξετάσεις γίνεται μια κλήρωση στο ΥΠΕΠΘ κι αφαιρούνται από την εξέταση η κινηματική και η ορμή.Αλλά όχι το Σεπτέμβρη (αφού δεν θα διδαχτούν), ούτε εξεταστέα ύλη που θα ορίζει το σχολείο.

 

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
27/06/2017 8:18 ΠΜ

Να προσθέσω και κάτι επιπλέον, με αυτό το τσουβαλάκι των Φ.Ε., για το οποίο κανένας δεν μιλάει, για να μην αναδειχτούν οι δευτερεύουσες αντιθέσεις μεταξύ των ειδικοτήτων και ποιος θα πάρει οργανική θέση εδώ ή πόσοι συνάδελφοι από κάθε κλάδο θα διοριστούν.

Σαν συνταξιούχος, δεν με απασχολεί τίποτα από όλα αυτά, οπότε “δικαιούμαι” (με την έννοια ότι δεν μπορεί να μου προσάψει κανένας ίδιον όφελος!!!) να θυμίσω ότι τη δεκαετία του 90 στην Α΄Λυκείου είχαμε 3 ώρες Φυσική, 1 ώρα Χημεία και καθόλου Βιολογία.

Τι έχουμε σήμερα; Πότε και από ποιους αποφασίστηκε η “εξαφάνιση” της Φυσικής;

Αλλά ας έρθουμε και στο παραπάνω προτεινόμενο πρόγραμμα, όπου έχοντας αποδεχτεί τη σημερινή δομή του Λυκείου (το έθεσα στο πρώτο μου σχόλιο, χωρίς να σχολιαστεί…), να δούμε ποια βαρύτητα έχει η Φυσική Γ.Π.

Στην Α΄Λυκείου γύρω στο 1%…. Λίγο λιγότερο από την πολιτική παιδεία.

Το ίδιο τη Β΄τάξη, άλλο 1%.

Στη Γ.Π. της Γ θα μετράει κατά 2/3% γύρω στο 0,6% της συνολικής βαθμολογίας σε αντίθεση με την Ιστορία της Γ.Π. της Γ που θα μετράει κατά 2%.

Για ένα παιδί που θα ακολουθήσει θεωρητική κατεύθυνση θα μετρήσει συνολικά γύρω στο 2,5%   της βαθμολογίας του, η Φυσική. Λέτε να αξίζει ένας μαθητής να ασχοληθεί;

  • Αναδεικνύεται η σημασία της Γενικής παιδείας που διδάσκεται στο Λύκειο.

Δεν το βλέπω Πέτρο…

 

Διονύσης Μάργαρης
Αρχισυντάκτης
27/06/2017 3:33 ΜΜ

Πέτρο σε νιώθω στεναχωρημένο και πικραμένο θα έλεγα.

Δεν πρέπει.

Κατέθεσες μια πρόταση την οποία συζητάμε όχι για να την ψηφίσουμε (και να εφαρμοστεί) ή να την καταψηφίσουμε και να μην ισχύσει.

Έτσι και αλλιώς ποιος μας ρωτάει….

Οι επισημάνσεις έχουν σκοπό να ρίξουν φως σε κάποιες προτάσεις και να αναδείξουν το πώς μπορούν να εφαρμοστούν ή και τι παρενέργειες μπορούν να δημιουργήσουν.

Τουλάχιστον οι δικές μου παρεμβάσεις αυτό το κριτήριο είχαν, χωρίς να σημαίνει ότι δεν εκπορεύονται από κάποιες προσωπικές μου θέσεις και απόψεις.

Αλλά κανείς δεν βρήκε τη μαγική λύση, αφού τέτοια λύση δεν υπάρχει, γι΄αυτό …ψαχνόμαστε.

Αν υπήρχε τέτοια λύση…. κάποιος θα την είχε διατυπώσει…

Γιάννης Κυριακόπουλος
Αρχισυντάκτης

Περίμενα μεγαλύτερη συμμετοχή στην συζήτηση.

Προφανώς ο Πέτρος επιθυμεί ένα καλό αναλυτικό πρόγραμμα, καλά βιβλία, καλές συνθήκες. 

Ας θεωρήσουμε όλα αυτά ως εάν έχουν υλοποιηθεί.

Βλέπω την πρόταση να οδηγεί σε μια στενότερη σύνδεση του Λυκείου με την Εισαγωγή σε σχολές. Πως μας φαίνεται;

Βλέπω πολλά μαθήματα να παίζουν ρόλο. Θα περίμενα θερμούς υποστηρικτές μιας τέτοιας θέσης που θα το χαρακτήριζαν δημοκρατικό μέτρο και πολέμιους που θα έλεγαν πως δεν είναι δίκαιο η επίδοσή σου στην Ιστορία να σε βοηθά να εισαχθείς στο Πολυτεχνείο.

Είπε μια κουβέντα ο Διονύσης για την υποβάθμιση του ρόλου της Φυσικής. Θα μπορούσαμε να πούμε ανάλογα για Χημεία, Μαθηματικά κ.λ.π.

Περίμενα να διαβάσω κάποιους να λένε πως καλώς τα παιδιά αναγκάζονται να προσέξουν όλα τα μαθήματα, όλων των τάξεων και άλλους να λένε το ακριβώς αντίθετο. Πως μια κακή πορεία στην Α τάξη θα κόψει τα πόδια ενός παιδιού.

Περισσότερο περίμενα να σχολιασθεί το ότι τα θέματα θα διαφέρουν κατά τόπους. Εδώ περίμενα τα περισσότερα σχόλια.

Είναι κρίμα να ταφεί η συζήτηση τόσο νωρίς, χωρίς επιδοκιμασίες ή ενστάσεις επί των προτάσεων του Πέτρου.