Δείκτες / Χρώμα διαλύματος (Θέμα επαναληπτικών Χημείας 2008.)

Δημοσιεύτηκε από το χρήστη Διονύσης Μάργαρης στις 17 Απρίλιος 2013 στις 11:45 στην ομάδα Χημεία Γ΄Λυκείου

Έλαβα ένα μνμ με το παρακάτω ερώτημα, που αφορά θέμα του 2008:

image001

Ποια είναι η σωστή απάντηση; Σε σελίδα φροντιστηρίου δίνουν το δ ενώ ο Σαλτερής δίνει το β.

 

Τα σχόλια

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae Απάντηση από τον/την Πέτρος Καραπέτρος στις 17 Απρίλιος 2013 στις 12:10

Συμφωνώ με το φροντιστήριο δεδομένου ότι δεν γίνεται λόγος για τις θερμοκρασίες των διαλυμάτων. Εαν όλα τα διαλύματα είναι στην ίδια θερμοκρασία ο Σαλτερής είναι σωστός.

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 13:51

den mas peirazei pou de n kseroume tin ka tou deikti etsi oste na kseroume akribos tis perioxi allagis xromatos? px ean o sugkekrimenos deiktis eixe perioxi allagis pH=2 me pH=4 opote to kitrino xroma na einai endiameso? bebaia to kitrino einai vasiko xroma kai den mporeis na to exeis endiameso. H skepsi mou einai entelos lathos? suggnomi gia ta greeklish

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 14:17

Γνωρίζει κάποιος εάν υπάρχει κάποια επίσημη σελίδα του υπουργείο που να δίνουν τις απαντήσεις από τις πανελλήνιες?

%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%ae Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 17 Απρίλιος 2013 στις 15:35

…. ας θεωρήσουμε ότι η θερμοκρασία είναι κοινή σε όλα τα διαλύματα …

Ο δείκτης χρωματίζει το διάλυμα επειδή οι δύο συζηγείς μορφές ΗΔ και Δ έχουν διαφορετικό χρώμα. Το χρώμα που αντιστοιχεί στην μικρότερη τιμή pH προέρχεται από την όξινη μορφή ΗΔ ( κίτρινο ) και το άλλο χρώμα (μπλε ) προκύπτει από την συζηγή μορφή Δ ( μάλιστα θα μπορούσαμε να ανοίξουμε συζήτηση για το δεκαπλάσιο των συγκεντρώσεων αλλά δεν είναι εκεί το θέμα μας υποχρεωτικά )

Εφόσον η υπερίσχυση της όξινης μορφής δίνει κίτρινο χρωματισμό => από pH=4 ( τουλάχιστον ) και κάτω τα διαλύματα χρωματίζονται κόκκινα αφού όσο μικρότερη είναι η τιμή έχει το pH τόσο μεγαλύτερο είναι το πηλίκο HΔ/Δ

αντίθετα εφόσον υπάρχει ένδειξη ότι σε πεχα = 10 υπερισχύει ηδη το χρώμα της Δ μορφής => για κάθε τιμή πεχα μεγαλύτερη του 10 έχουμε πάλι χρωματισμό μπλε μιας που καθώς αυξάνει το πεχα αυξάνει και το πηλίκο Δ/ΗΔ που ευνοεί τον χρωματισμό του διαλύματος με το χρώμα του Δ …

Έτσι συνολικά …. για τιμές μικρότερες ή ίσες του 4 => κίτρινο

Για τιμές μεγαλύτερες ή ίσες του 10 => μπλέ

Οι τιμές ανάμεσα στο 4 και στο 10 μπορεί να είναι κίτρινο / μπλέ / ενδιάμεσο αλλά δεν μπορεί να το ξέρουμε μιας που δεν ξέρουμε την τιμή της Κ(ΗΔ) …

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 15:42

Γιατί να μην γίνεται η αλλαγή χρώματος σε πεχα 3 οποτε το κιτρινο να ειναι το ενδιαμεσο χρώμα; Βεβαια κιτρινο ενδιαμεσο δεν υπαρχει μιας και ειναι βασικο χρωμα.

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 17 Απρίλιος 2013 στις 17:10

… σε αυτήν την περίπτωση το πεχα 4 και πεχα 10 θα είχαν το ίδιο χρώμα ( αν κατάλαβα καλά αυτό ρωτάς ? )

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 17 Απρίλιος 2013 στις 17:34

Καλησπέρα παιδιά. Τόνια σε ευχαριστώ που διόρθωσες τα γράμματα σε Ελληνικά. Είναι μια από τις βασικές αρχές λειτουργίας μας. Είμαστε δάσκαλοι σε Ελληνικά σχολεία!!!!

Η απάντηση που έδωσα Αντώνη συμπίπτει με αυτήν που δίνεις και συ. Το ενδιάμεσο του κίτρινου και μπλε, είναι το πράσινο. Το λέει και στην εκφώνηση για να καθοδηγήσει τη σκέψη, ότι υπάρχουν δύο χρώματα και το ενδιάμεσο.

Αν υποθέσει κάποιος ότι το κίτρινο χρώμα είναι ενδιάμεσο, τότε θα έπρεπε να είναι το ενδιάμεσο τίνος; Το κίτρινο άλλωστε δεν γειτονεύει με το μπλε, αφού μεσολαβεί το πράσινο.

Έτσι για μένα τα δυο χρώματα που δίνει είναι το ένα για την όξινη μορφή και το άλλο για την βασική. Και προφανώς αν στο pH=4 είναι κίτρινο, το χρώμα δεν θα αλλάξει αν το διάλυμα γίνει περισσότερο όξινο.

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 17 Απρίλιος 2013 στις 17:35

Το υπουργείο ποτέ Τόνια δεν δημοσιεύει απαντήσεις των θεμάτων.

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 20:24

Καλησπέρα και σας ευχαριστώ όλους για τον χρόνο σας! Εννοώ να γίνεται αλλαγή σε πεχα πχ 3 άρα το κίτρινο να είναι ενδιάμεσο και σε πεχα 4 και πάνω να επικρατεί η βασική μορφή, δηλαδή μπλε! Άρα σε πεχα κάτω του 4 δεν ξέρω τι χρώμα μπορεί να πάρει…Βεβαια το κίτρινο είναι βασικό χρώμα άρα δύσκολο…μήπως χάθηκα στις σκέψεις μου? Σκέφτομαι εντελώς λάθος?

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 21:14

Σε αντίστοιχο παράδειγμα

Ένας πρωτολυτικός δείκτης εμφανίζει κόκκινο χρώμα σε πεχα 1 και κίτρινο σε πεχα 5. Σε πεχα 4 τι χρώμα παίρνει? κόκκινο    κίτρινο  πορτοκαλί δεν μπορε’ι να γίνει πρόβλεψη

Το βοήθημα δίνει ως απάντηση το κίτρινο. Συγγνώμη αν σας κούρασα αλλά πρώτη φορά τα διδάσκω και δεν θέλω να κάνω λάθη.

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:17

…. ποιό είναι «το» βοήθημα Τόνια ; ( πες μας και τον αριθμό της άσκησης )

Απάντηση από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:21

Τόνια γράφεις:

Ένας πρωτολυτικός δείκτης εμφανίζει κόκκινο χρώμα σε πεχα 1 και κίτρινο σε πεχα 5. Σε πεχα 4 τι χρώμα παίρνει; κόκκινο  κίτρινο πορτοκαλί δεν μπορε’ι να γίνει πρόβλεψη.

Στην περίπτωση αυτή πράγματι στο pH=4, δεν ξέρουμε γιατί είναι μια ενδιάμεση τιμή.

Αλλά στο ερώτημα των εξετάσεων το 3, ήταν έξω από την περιοχή 4-10. Δεν είναι το ίδιο.

 

Απάντηση από τον/την Βιβή Γεωργίου στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:22

 

Κι εγώ θα συμφωνήσω με τους προλαλήσαντες. Όπως αναφέρθηκε ήδη παραπάνω η εκφώνηση σε καθοδηγεί στο ότι υπάρχουν τρία χρώματα: το κίτρινο, το πράσινο (που είναι ενδιάμεσο) και το μπλε. Επομένως το κίτρινο είναι το χρώμα της μορφής ΗΔ (σε pH 4) και το μπλε της μορφής Δ(σε pH 10).

Αν έλεγε ότι στο όξινο pH το χρώμα ήταν μωβ και στο βασικό pH μπλε και δεν ανέφερε στην απάντηση κανένα άλλο χρώμα, ούτε την επιλογή του ενδιάμεσου, τότε θα μπορούσε κανείς να πει ότι σε pH 3 το χρώμα είναι μωβ (αν το pKa του δείκτη ήταν πχ 5) ή κόκκινο (αν το pKa του δείκτη ήταν πχ 3 ή 4).

Στο συγκεκριμένο θέμα νομίζω ότι σε καθοδηγεί η απάντηση ως προς τα χρώματα που μπορεί να υπάρχουν.

Το μόνο ζήτημα –όπως κι αυτό αναφέρθηκε– είναι ότι δε διευκρινίζεται αν η θερμοκρασία των διαλυμάτων είναι ίδια.

Συνήθως όμως σε τέτοιες ερωτήσεις (πολλαπλής επιλογής) υποτίθεται ότι οι συνθήκες είναι ίδιες, γιατί ο στόχος της ερώτησης είναι διαφορετικός. Εδώ, να κρίνει την επίδραση του pH στο χρώμα του δείκτη, και όχι της θερμοκρασίας (και του pH ταυτόχρονα). Αν και κανονικά θα έπρεπε να αναφέρει ότι η θερμοκρασία είναι ίδια, εγώ θα απαντούσα το κίτρινο. Ελπίζω να δόθηκε κάποια διευκρίνιση στα παιδιά κατά την εξέταση. Όπως έχω πει στους μαθητές μου, όταν βλέπουν κάτι τέτοια στις ερωτήσεις πρέπει να το αναφέρουν.

Σε αντίστοιχο παράδειγμα

Ένας πρωτολυτικός δείκτης εμφανίζει κόκκινο χρώμα σε πεχα 1 και κίτρινο σε πεχα 5. Σε πεχα 4 τι χρώμα παίρνει? κόκκινο    κίτρινο  πορτοκαλί δεν μπορε’ι να γίνει πρόβλεψη

Εδώ ναι δεν μπορεί να γίνει πρόβλεψη. Αν pKa=4, έχει πορτοκαλί. Αν pKa=3, έχει κίτρινο.

(και δεν υπάρχει θέμα κούρασης, όποιος μπορεί… απαντάει!)

EDIT: Τελικά «πέσαμε» όλοι μαζί πάνω στο θέμα!

 

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:26

Είναι από το σχολικό βοήθημα του Νιώτη σελ 89 ερώτημα 20. Εκτός και αν είναι τυπογραφικό μιας και το συγκεκριμένο βοήθημα έχει πολλά λάθη!!ακόμα και στον περιοδικό πίνακα!

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:29

όσο δεν με μπέρδεψε ολόκληρη η ύλη της γ λυκείου με μπέρδεψαν οι δείκτες! δύσκολο να κάνεις μαθήματα τελικά!

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:40

Βιβή συμφωνώ και μαζί σου και με όλους τους υπόλοιπους! και εγώ αρχικά το κίτρινο απάντησα! όμως αφού θέλησα να επιβεβαιώσω την λύση μου μπήκα σε λύσεις απο 2 διαφορετικά φροντ και απαντούσαν το ότι δεν μπορεί να γίνει πρόβλεψη!

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:56

Το βοήθημα του Νιώτη ( παρόλο που διακρίνω πάρα πολλές καλές προθέσεις ) έχει αρκετά λάθη ( για βοήθημα ) με αποτέλεσμα να μην μπορείς να βασιστείς πάνω του. ( και πολύ περισσότερο να το προτείνεις σε έναν μαθητή )

Τα περισσότερα από αυτά είναι τυπογραφικά ( πριν από ένα μήνα έχασα 1 εβδομάδα προσπαθώντας να δώ τι λάθος κάνω στην 5β της σελίδας 205 ώσπου να βρώ ότι στην λύση χρησιμοποιούσε είχε άλλα αριθμητικά δεδομένα )

Μάλλον είναι πάλι τυπογραφικό λάθος …

 

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 22:59

Nαι το ξέρω και εγώ έχω βρει αρκετά  και σαν πρωτάρα εκεί που ψάχνω για επιβεβαίωση εκεί την χάνω παρόλο που μπορεί να έχω δίκιο! Σίγουρα δεν απευθύνεται σε μαθητή!

Απάντηση από τον/την Αντώνης Μπαλτζόπουλος στις 17 Απρίλιος 2013 στις 23:02

…. μετά τον Σαλτερή …. δες τον Μιχέλη  …. και βέβαια ylikonet

Απάντηση από τον/την Βιβή Γεωργίου στις 17 Απρίλιος 2013 στις 23:04

Το ιδανικό θα ήταν να ξέραμε τι οδηγίες δόθηκαν τότε στους βαθμολογητές… Αλλιώς απλά μαντεύουμε: τι ήθελε να πει ο ποιητής και τι τελικά λέει;

xatzimathaiou tonia είπε:

Βιβή συμφωνώ και μαζί σου και με όλους τους υπόλοιπους! και εγώ αρχικά το κίτρινο απάντησα! όμως αφού θέλησα να επιβεβαιώσω την λύση μου μπήκα σε λύσεις απο 2 διαφορετικά φροντ και απαντούσαν το ότι δεν μπορεί να γίνει πρόβλεψη!

Απάντηση από τον/την xatzimathaiou tonia στις 17 Απρίλιος 2013 στις 23:11

Όσα δεν έμαθα τόσα χρόνια στο πανεπιστήμιο τα έχω διαβάσει τώρα!! οΣαλτερής Ευαγγέλιο με αυτόν κοιμάμαι και ξυπνάω! Μιχελή δεν έχω μιας και πήρα τότε τον Νιώτη. Όσο για τους βαθμολογητές και τι ήθελε να πει ο ποιητής… ο Θεός και η ψυχή του!

Συνέχεια σχολίων

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια