Αξιοκρατία και προσωπικά δεδομένα

πανελλήνιες-600×359Για πρώτη φορά εδώ και 30 περίπου χρόνια δεν αναρτήθηκαν τα ονόματα των υποψηφίων με τις αντίστοιχες βαθμολογίες τους. Για πρώτη φορά οι άριστοι στερήθηκαν τη χαρά της κοινοποίησης της επιτυχίας τους. Γιατί άραγε πάρθηκε μία τέτοια απόφαση;
Μήπως για την προστασία των προσωπικών δεδομένων; Προφανώς μία τέτοια αιτιολογία είναι ανυπόστατη, αφού για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα έπρεπε να μην αναρτώνται ονομαστικά αποτελέσματα στα πανεπιστήμια, να μην κοινοποιούνταιβαθμολογίες μέσα στην τάξη ( η προστασία των προσωπικών δεδομένων δεν έχει να κάνει με τον αριθμό των ατόμων στα οποία γίνεται η κοινοποίηση) να μην ανακοινώνεται η προσωπική επίδοση σε διάφορους διαγωνισμούς κλπ. Μια διαδικασία που δεν εφαρμόζεται πουθενά στην Ευρώπη όσον τουλάχιστον γνωρίζω.
Μήπως για την προστασία από την διαπόμπευση των πιο αδυνάτων μαθητών; Αν ήταν αυτή η αιτία της απόφασης, τότε ήταν το λιγότερο ανόητη, αφού όταν διαπομπεύεται ένας μαθητής επειδή είναι κοντός ή έχει μεγάλη μύτη, η θεραπεία δεν είναι να τον ψηλώσεις ή να τον ομορφύνεις. Η θεραπεία είναι να εκπαιδεύσεις τη μαθητική κοινότητα σε άλλες συμπεριφορές. Η πραγματική βοήθεια στον αδύνατο μαθητή δεν είναι να αποκρύπτεις αυτή την αδυναμία, αλλά να του παρέχεις επιπλέον βοήθεια για να τον βελτιώσεις.
Η απόφαση αυτή κατά την άποψή μου δεν είναι μόνο ενάντια στην αριστεία, αλλά μπορεί να προβεί και αρκετά επικίνδυνη σε θέματα αξιοκρατίας. Όπως έχει ανακοινώσει επανειλημμένα ο Υπουργός, στο εγγύς μέλλον οι επιδόσεις των μαθητών στο σχολείο θα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια. Για φανταστείτε αυτές οι επιδόσεις να γίνονται εν κρυπτό; Καταργείται αυτομάτως ο κοινωνικός έλεγχος και διευκολύνεται το έργο μερικών ασυνείδητων εκπαιδευτικών. Και έτσι οι τελευταίοι έσονται πρώτοι και οι μούτσοι γινήκαν καπετανέοι . Αυτή η τακτική ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια με την επιτροπή των θεματοδοτών. Γιατί άραγε δεν κοινοποιούνται (μετά το πέρας των εξετάσεων) τα ονόματά τους; Μη ξεχνάτε ότι πριν μερικά χρόνια, στο τέλος των θεμάτων στο κάθε μάθημα, υπήρχαν οι υπογραφές της επιτροπής.
Δυστυχώς επικαλούμαστε τα προσωπικά δεδομένα κατά το δοκούν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η απόφαση αυτή στρέφεται ενάντια στην αριστεία και στην αξιοκρατία. Γιατί άραγε αυτά τα αποτελέσματα με τον τρόπο που ανακοινώθηκαν φέτος δεν ανακοινώνονται και ηλεκτρονικά; Και αυτό γιατί με την πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα θα μπορούσε ο κάθε πολίτης να αξιολογήσει την επίδοση του κάθε σχολείου στο θέμα των πανελληνίων εξετάσεων. Βέβαια αυτή δεν θα ήταν μία αντικειμενική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, αφού αφενός οι επιδόσεις των μαθητών ενός σχολείου στις πανελλήνιες έχουν να κάνουν και με την οικονομική και κοινωνική θέση των οικογενειών των μαθητών και αφετέρου μια αντικειμενική αξιολόγηση μιας σχολικής μονάδας έχει να κάνει και με πολλούς άλλους παράγοντες. Αλλά χωρίς δεδομένα μπορεί κάποιος να διαμορφώσει πληροφορίες; Γιατί άραγε δεν κοινοποιούνται ηλεκτρονικά τα θέματα των πρόχειρων διαγωνισμάτων των σχολείων ώστε να μπορεί κάποιος να κρίνει το βάθος και την έκταση της ύλης που διδάσκεται στο συγκεκριμένο μάθημα; Γιατί τα θέματα των διαγωνισμάτων θεωρούνται «κρατικά μυστικά»;
Ένα είναι γεγονός. Η αδιαφάνεια και αξιοκρατία είναι δύο σύνολα ξένα μεταξύ τους.

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
2 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Κώστας Παπαδάκης
02/07/2018 12:38 ΠΜ

Συμφωνώ με όλο το κείμενο.

Να τονίσω:

για τα μέλη της επιτροπής των εξετάσεων: "Γιατί άραγε δεν κοινοποιούνται (μετά το πέρας των εξετάσεων) τα ονόματά τους; "

για την διαδικασία της συλλογής δεδομένων: "Χωρίς δεδομένα μπορεί κάποιος να διαμορφώσει πληροφορίες; "

για τα θέματα των διαγωνισμάτων: "Γιατί άραγε δεν κοινοποιούνται ηλεκτρονικά τα θέματα των πρόχειρων διαγωνισμάτων των σχολείων;"

Και η φράση που επιβεβαιώνεται στην Ελληνική πραγματικότητα:

"Η αδιαφάνεια και αξιοκρατία είναι δύο σύνολα ξένα μεταξύ τους."

Ευχαριστώ τον Πάνο, Θεωρώ ότι την ανάρτηση του θα έπρεπε να αναδημοσιεύσουν και άλλες σελίδες
(π.χ. το alfavita) για να προβληματιστεί η κοινή γνώμη.

Η "φρενίτιδα" των διατάξεων της Ευρωπαικής ένωσης για τα προσωπικά δεδομένα (δεδομένα που ο χρήστης δίνει
με την συγκατάθεση του στη google, στο facebook, στο instagram, στο youtube, στο twitter, στο snapchat, στο skype και σε 
τόσους και τόσους ψηφιακούς προορισμούς) φτάνουν στα Ελληνικά σχολεία και στην διαδικασία των εξετάσεων.

 

Τίνα Νάντσου
02/07/2018 10:29 ΠΜ

Συμφωνώ. Το ίδιο πρέπει να γίνεται και σε άλλες εξετάσεις πχ στα Πρότυπα σχολεία.

Ελπίζω το κειμενό σου να δημοσιευθεί και στο Αλφαβίτα που διαβάζεται από χιλιάδες εκπαιδευτικούς μπας και φτάσει και πιο πάνω.