Ανοικτή Επιστολή Συλλόγου Φυσικών Κρήτης

*Αγαπητοί συνάδελφοι, παρακάτω ανοικτή επιστολή του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης, προς όλους τους συναδέλφους

Μετά και από τις φετινές Πανελλήνιες εξετάσεις, την απογοήτευση των υποψηφίων και την απομάκρυνση τους από τις θετικές επιστήμες συνολικά, θεωρούμε ότι έχουμε την υποχρέωση και την ευθύνη να παρέμβουμε και να ενώσουμε παραγωγικά τις φωνές μας. Οι Φυσικοί σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης έχουμε την ευθύνη ενωμένοι να σταματήσουμε την υποβάθμιση της παιδείας των παιδιών μας. Έχουμε την ευθύνη να δείξουμε στα παιδιά μας ότι η Φυσική δεν είναι αυτό που βλέπουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις.

Έχουμε επισημάνει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, ότι υπάρχει ανάγκη για νέα σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας και έχουμε καταθέσει δημόσια τις προτάσεις μας τόσο στους αρμοδίους, όσο και στην κοινωνία. Η «Φυσική που δεν διδάσκεται» στα σχολεία της χώρας μας θριαμβεύει στο επίπεδο της έρευνας και των εφαρμογών της τα τελευταία 100 χρόνια και το εκπαιδευτικό μας σύστημα μένει κολλημένο στο 1800. Ταυτόχρονα ολοένα και αυξάνεται ο πληθυσμός που πιστεύει σε θεωρίες συνωμοσίας και ασπάζεται την παρα-επιστήμη και τον ανορθολογισμό. Η αναβάθμιση της Φυσικής και γενικότερα των Φυσικών επιστημών αποτελεί «ασπίδα προστασίας» απέναντι σε όλους αυτούς που χρησιμοποιούν επιστημονικές ορολογίες κατά το δοκούν και διαμορφώνουν επικίνδυνες για την κοινωνία απόψεις.

Η συζήτηση για την παιδεία δεν μπορεί να αρχίζει και να ολοκληρώνεται στο σύστημα εισαγωγής και στις ώρες της μίας ή της άλλης ειδικότητας εκπαιδευτικών. Η συζήτηση οφείλει να εστιάζει στο περιεχόμενο και στους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι μόνο στους οικονομικούς δείκτες και τους αριθμούς. Την ίδια ώρα που στην υπόλοιπη Ευρώπη οι μαθητές διδάσκονται σύγχρονη Φυσική και μαγεύονται με τις ιδέες της Κβαντικής Επανάστασης, το ελληνικό σύστημα επιμένει να ασχολείται μόνο με τους Νόμους του Νεύτωνα. Την ίδια ώρα που στην Κύπρο οι μαθητές εξετάζονται πάνω σε πειραματικά δεδομένα και πραγματικές εφαρμογές των νόμων της Φυσικής, εμείς επιμένουμε με τις υπερ-κατασκευές ανούσιων ασκήσεων και στην επι χάρτου εφαρμογή νόμων.

Είναι τώρα η στιγμή για μια πρωτοβουλία που θα ενώσει Επιστημονικές Ενώσεις, Τμήματα Φυσικής, Πολυτεχνικές Σχολές, Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, ερευνητές και Φοιτητές να ασκήσουμε οργανωμένη πίεση με παραγωγικές προτάσεις για τα νέα αναλυτικά προγράμματα Φυσικής σε Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο και ΕΠΑΛ.  Αναλυτικά προγράμματα που θα δίνουν έμφαση στην σύνδεση της επιστήμης με τις εφαρμογές της, που θα συνδέουν τις γνώσεις μέσα από τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που θα αναδεικνύουν τόσο την κλασσική όσο και την σύγχρονη Φυσική, αφήνοντας στους μαθητές μας μια εικόνα ζωντανής επιστήμης που μπορεί να απαντάει στα μεγάλα «γιατί» της ανθρωπότητας και να δημιουργεί νέα τεχνολογία.

Καλούμε ειδικά τα Τμήματα Φυσικής να μπουν μπροστά και να πάρουν πρωτοβουλίες για την οργάνωση ενός παραγωγικού διαλόγου. Εμείς δηλώνουμε παρόντες και θα συμβάλουμε με όλες τις δυνάμεις μας σε μια τέτοια διαδικασία.

Ηράκλειο, 5 Ιουλίου 2020

Tο ΔΣ του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης

Η Πρόεδρος

Κλεάνθη Μαλανδράκη

Ο Αντιπρόεδρος

Δρ Μιχάλης Καραδημητρίου

Ο Γραμματέας

Παναγιώτης Τουμπανιάρης

Ο Ταμίας

Θέμης Τριβυζαδάκης

Τα μέλη

Γιώργος Καζγκούτης

Όλγα Ρήγα

Αντώνης Παπαφραγκάκης

(Visited 1,142 times, 1 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
6 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Γκενές
Editor
6 μήνες πριν

Επιτέλους !

Άντε να δούμε .

Τίνα Νάντσου
6 μήνες πριν

Μακάρι εσείς να εκπροσωπήσετε όλους τους Φυσικούς μέχρι να αποκτήσουμε επιτέλους ένα επιμελητήριο Φυσικών όπως οι Χημικοί και οι ΣΕΜΦΕ. Δεχεστε και μη κρητικούς στον σύλλογό σας;

Στάθης Λεβέτας
Editor
6 μήνες πριν

Καλησπέρα συνάδελφοι.

Μερικές σκέψεις και ανησυχίες πάνω στην αξιόλογη πρωτοβουλία σας. Δεν γράφω τα παρακάτω γιατί διαφωνώ, το τονίζω,, αλλά γιατί καλόπιστα ανησυχώ και εγώ όπως και εσείς.

Αν θέλουμε να διδάξουμε σωστά φυσική, δεν επιτρέπεται να κάνουμε …άλματα! Πρώτα θα μάθουμε στα παιδιά την φυσική του 1800 και μετά την φυσική του …σήμερα. Γιατί δεν υπάρχει φυσική του 1800 και φυσική του σήμερα, απλά φυσική που ανακαλύψαμε το 1800 και φυσική που ανακαλύπτουμε σήμερα… Επίσης η φυσική του σήμερα δεν εναντιώνεται στην φυσική του 1800 (πχ οι νόμοι του Νεύτωνα δεν είναι δυνατόν να αγνοηθούν και να μελετήσουμε την πτώση ενός μήλου με την θεωρία της σχετικότητας!) Συνεπώς θεωρώ ότι η έκκλησή σας για διδασκαλία σύγχρονής φυσικής έχει ως στόχο την αύξηση της  διδακτέας (δυστυχώς και εξεταστέας) ύλης, όχι σε μία απλή μετατόπιση της ύλης προς πιο σύγχρονες θεωρίες (που κανείς δεν θα καταλαβαίνει, αν πρώτα δεν έχει μάθει τους «γίγαντες» στους οποίους πάτησαν οι νέοι επιστήμονες).

Και εδώ έρχομαι στον δεύτερο προβληματισμό μου. Η παλαιά φυσική χρησιμοποιεί πιο «εύκολα» μαθηματικά. Η σύγχρονη, όλο και πιο «δύσκολα», πιο «αφηρημένα». Παιδαγωγικά είναι απλό να διδάξω το ελατήριο (όλοι έχουμε δει ένα) από ότι το άτομο του του υδρογόνου (κανείς δεν έχει δει, όπως το ελατήριο, ένα). Αν θέλουμε λοιπόν να διδάξουμε αναλυτικά φυσική, αυτήν πρέπει να είναι η «παλαιά», η κλασσική φυσική του 1800. Αν όχι, μπορεί να καταλήξουμε να καταλήξουμε να διδάσκουμε «Science», ένα κράμα φυσικής, χημείας, γεωλογίας, βιολογίας και ότι άλλο, το οποίο θα είναι ολέθριο!

Τρίτο και τελευταίο. Έχω την εντύπωση ότι στις μέρες όλο και λιγότερος κόσμος ασπάζεται θεωρίες συνωμοσίας, συγκριτικά με το παρελθόν. Παρ’ όλα αυτά το κλάσμα του πλήθους των ανθρώπων που τις πιστεύουν, η κρίσιμη μάζα, είναι ακόμη ανησυχητικά μεγάλο. Μήπως όμως αυτό οφείλεται στο ότι η κλασσική παιδεία της φυσικής είναι ελλιπής, και όχι στο ότι οι άνθρωποι δεν μαθαίνου την σύγχρονη φυσική; Πώς ακριβώς θα αντιμετωπίσεις (καταλάβεις) τον μη «αιτιοκρατικό» χαρακτήρα της κβαντικής θεωρίας, το «παράδοξο» των διδύμων της ειδικής σχετικότητας, το σωματίδιο του «θεού» ή την «σκοτεινή» ενέργεια και ύλη της κοσμολογίας (τα εισαγωγικά δεν είναι τυχαία), αν πρώτα δεν έχεις έρθει σε μία πρώτη επαφή με τους τρόπους της παλαιάς φυσικής, δηλαδή της σύγχρονης και μελλοντικής επιστήμης; Γνωρίζουμε ότι όλοι βομβαρδιζόμαστε από τις παραπάνω έννοιες της σύγρονης φυσικής, τις οποίες χωρίς την κατάλληλη παιδεία τις αντιλαμβανόμαστε κυριολεκτικά, χωρίς εισαγωγικά, και η …συνομωσία μόλις ξεκίνησε!

Ελπίζω οι ανησυχίες όλων μας κάποια στιγμή να ευοδώσουν συγκλίνουσες, και να δούμε την αγαπημένη μας επιστήμη να διδάσκεται έτσι όπως αξίζει στον άνθρωπο.

 

Γιάννης Κυριακόπουλος
Editor

Αξιέπαινη η πρωτοβουλία των Κρητικών ομοτέχνων.

Ας θυμηθούμε παλιότερη πρότασή τους.

Καταλαβαίνουμε ότι με τις αλλαγές που επήλθαν από το 2016, πρέπει να στείλουν μια δεύτερη πρόταση. Οι έξη ώρες (που ήταν 7) επιτρέπουν εμπλουτισμό της ύλης με εδάφια που τώρα οι Κρητικοί φίλοι μας ίσως συμπεριλάβουν στην πρόταση διαλόγου.