Συνολική απόδοση αντίδρασης

Σε πολλές περιπτώσεις ασκήσεων οι οποίες αναφέρονται στο κεφάλαιο της χημικής ισορροπίας ζητείται ο υπολογισμός της συνολικής απόδοσης της αντίδρασης μετά από κάποια μεταβολή που έχει πραγματοποιηθεί.

Το ερώτημα αυτό δεν καλύπτεται από το σχολικό εγχειρίδιο. Για αυτό το λόγο υπάρχουν περιπτώσεις όπου χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στον υπολογισμό της συνολικής απόδοσης, ακόμη και κάποια σημεία που δεν είναι ξεκάθαρες. Εφόσον δεν υπάρχει αναλυτική επεξεργασία στο σχολικό εγχειρίδιο δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί σε καμία περίπτωση από τους θεματοδότες των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η συνέχεια … ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΧΙ

(Visited 2,259 times, 5 visits today)
Subscribe
Ειδοποίηση για
7 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Δημήτρης Παπαγεωργίου

Πολύ καλή και αναλυτική η αναφορά σου Αντώνη!
Συμφωνώ ότι το θέμα με την “συνολική” απόδοση δεν παρουσιάζεται στο σχολικό βιβλίο.
Επίσης συμφωνώ με την προσέγγιση σου στις περιπτώσεις μεταβολής ποσότητας προιόντος.
Από την στιγμή που είδαμε το ανοσιούργημα να ζητήσουν απόδοση σε μονόδρομη αντίδραση .. έχουν αλλοιώσει τον χαρακτήρα των εξετάσεων. Ελπίζω την φετινή χρονιά να μην επαναληφθούν αυτά τα φαινόμενα. Να μην δημιουργήσουν ξανά προσαρμοσμένα θέματα.

Αλέξανδρος Περιβολάρης

Πολύ καλή δουλειά και χρήσιμη για όλους μας, μπράβο!

Αλέξανδρος Περιβολάρης
Απάντηση σε  Αντώνης Χρονάκης

Καλημέρα Αντώνη.
Κοίτα προφανώς είναι 2 περιπτώσεις που θα ελέγα αποτελούν “τροφή για σκέψη”..Για παράδειγμα στην περίπτωση 7 μπορεί ένας να σου πει ότι εγώ μαζεύω 1+2χ από προϊόν στο τέλος άρα (1+2χ)/4…άλλη άποψη θα μπορούσε να σχετίζεται με το τι κάνεις το προϊόν που αφαιρείς, δηλαδή αν το ξανα μαζεύεις τότε θα έλεγα συμφωνώ με αυτό που γράφεις ή ακόμη αν μετατρέπεται σε κάτι άλλο με μία παράλληλη αντίδραση τότε το έχασες και δε μετράει στην απόδοση. Τώρα αυτή είναι η δική μου άποψη, μέσα από τη δική μου εμπειρία στο εργαστήριο. Προφανώς είναι ένα θέμα που “γεννάει” ποικίλες απόψεις. Στην περίπτωση 8 πάνω κάτω τις ίδιες σκέψεις θα έκανα, αν και είναι πιο tricky… καταρχήν και με τους 2 τρόπους καταλήγεις στις ίδιες τελικές ποσότητες αφού μιλάμε για την ίδια Kc. Ο β’ τρόπος μου φαίνεται ότι “περπατάει καλύτερα” και είναι πιο ξεκάθαρος, δλδ. είτε μπορείς να θεωρήσεις ότι στο σύστημα αντίδρασής σου ξεκινάς και με ΝΟ οπότε η απόδοση είναι 2y/4 = y/2, αγνοώντας το προϊόν που είχες προσθέσει ή άλλη σκέψη εφόσον η ύπαρξη του ΝΟ στο σύστημα αντίδρασης επηρεάζει την ισορροπία (απουσία του θα είχαμε άλλο y) και θεωρείς ότι συμμετέχει σαν “starting material” τότε η συνολική απόδοση για το συγκεκριμένο σύστημα αντίδρασης είναι (2+2y)/4. Τώρα αν τα δεις με το ελλειμματικό αντιδρών, είναι έτσι ακριβώς όπως το περιγράφεις. Για το 8 πάντως συμφωνώ περισσότερο με το y/2, παίζει όμως ρόλο το τι ζητάς, το πως το “πουλάς” κτλ.

Καλλιγα Σοφια
1 ημερα πριν

Καλησπέρα συνάδελφε! Ας ελπίσουμε ότι τα θέματα φέτος θα βασιζονται σε επιστημονικά δεδομένα διδαχτεα από το σχολικό βιβλίο, αλλά και κατά την γνώμη μου λίγη εμβάθυνση σε κάποια θέματα δεν βλάπτει και αναδυκνυει και το μάθημα μας .Συμφωνώ απόλυτα με την ανάκληση για την απόδοση που έχεις κάνει! Παρακάτω θα παραθέσω κάποια παρόμοια δικά μου πχ .Καλό είναι τα παιδιά να είναι προετοιμασμένα για όλα.