Ευχαριστώ Θοδωρή.
Στο πρώτο κομμάτι (pΓ<pΔ….) συμφωνώ και μου αρέσει η προσέγγισή σου!
Στο δεύτερο κομμάτι (μια λύση για το Β) δεν διαφωνώ, αλλά νομίζω ότι κάνουμε σχεδόν το ίδιο. Εσύ απλά δεν υπολογίζεις την επιτάχυνση (δηλαδή αποφεύγεις μια πράξη: p1-p2=ρLα & p1-p2=ρgΔΗ => ρLα=ρgΔH => α=g.ΔΗ/L).
Άλλωστε οι σχέσεις που παίρνεις θέλουν αρχικά ΣF=mα. Νομίζω ότι δεν μπορούμε να τις πάρουμε απευθείας…
καλημέρα σε όλους
επειδή μας διαβάζουν και μαθητές
όλα τα σχέδια με τα επιταχυνόμενα συγκοινωνούντα δοχεία “πάσχουν”
τα πρώτα διότι σωστά το ύψος του υγρού στα δοχεία είναι μειούμενο κατά τη φορά της επιτάχυνσης, αλλά η ελεύθερη επιφάνειά του έχει σχεδιαστεί οριζόντια, ενώ είναι πλάγια
το τελευταίο διότι ναι μεν σωστά το ύψος του υγρού στα δοχεία είναι μειούμενο κατά τη φορά της επιτάχυνσης και η ελεύθερη επιφάνειά του έχει σχεδιαστεί πλάγια, αλλά όχι η ίδια πλάγια
η ελεύθερη επιφάνεια του υγρού σε όλα τα δοχεία, βρίσκεται στο φαινόμενο οριζόντιο επίπεδο που είναι κάθετο στη φαινόμενη επιτάχυνση της βαρύτητας
συνεπώς είναι η ίδια σε όλα τα δοχεία και είναι πλάγια σχηματίζοντας γωνία φ με το πραγματικό οριζόντιο επίπεδο με εφφ=α/g
Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης
καλησπέρα σε όλους
επιθυμώ να υπενθυμίσω σε όσους αναρτούν κάποιο θέμα εδώ στο ylikonet
ότι μας διαβάζουν και μαθητές
και το να κάνουμε κάποιο λάθος ή αβλεψία είναι αποδεκτό
το να μην το αποκαθιστούμε όμως, δεν είναι
αναφέρομαι στους αναρτώντες
οφείλουν να παρακολουθούν τα σχόλια και τις παρατηρήσεις
και να παρεμβαίνουν δεχόμενοι ή απορρίπτοντες αιτιολογημένα…
Ας απαντήσω λοιπόν… Με όλο τον σεβασμό, και ακριβώς επειδή μας διαβάζουν και μαθητές, καλό είναι να μην τους μπερδέψουμε με θεωρίες που μόνο δυσκολία μπορούν να τους επιφέρουν. Το να αναφερθώ στην επίσημη ανάρτηση σε φαινόμενο βαρυτικό πεδίο, ποιον ακριβώς μαθητή θα βοηθούσε; Μήπως αυτόν, που ήταν μαθητής τη δεκαετία του ‘70; Όταν και διδάσκονταν το φαινόμενο βαρυτικό πεδίο;
Άλλωστε στην περσινή ανάρτησή του ο Αντρέας (λινκ στο 1ο μου σχόλιο) αναφέρεται σε αυτό, καθώς και στην κλίση του υγρού στους σωλήνες. Μια κλίση που φαίνεται καθαρά και στα πειράματα. Αλλά και πάλι, που θα βοηθούσε την σημερινό μαθητή μια τόσο αναλυτική λύση; Θα του έκανε τη ζωή ευκολότερη ή θα τον έβαζε να ψάχνεται από πού, και πως, προκύπτει αυτή η κλίση; Και σε τελική ανάλυση, όταν αναφερόμαστε σε U ή σε Π-σωλήνες, δεν τους θεωρούμε αμελητέου πάχους; Αν όχι, πόσα επιπλέον προβλήματα θα προκύψουν στις μελέτες όλων μας;…
Φυσικά το να συζητάμε μεταξύ μας τις σωστές και τις “σωστότερες” λύσεις είναι εποικοδομητικό. Προσωπικά με έχει βοηθήσει αρκετές φορές. Αν όμως βάζουμε μπροστά τη φράση «μας διαβάζουν και μαθητές», θα προτιμούσα να είμαι πιο απλός και να προτείνω λύσεις που διευκολύνουν και όχι μπερδεύουν περισσότερο, τους ήδη μπερδεμένους και κουρασμένους μαθητές μας…
καλώς Τάσο
προσωπικά ίσως, τότε, δεν θα δίδασκα μια τέτοια άσκηση καθόλου στους μαθητές μου ή θα τους μίλαγα, εκτός ύλης, για φαινόμενο πεδίο βαρύτητας ή θα τους έλεγα ότι θα μείνουν με την απορία
αλλά, αν είχες ένα, μόνο, δοχείο, σύνηθες, όπως στο σχέδιο που έγραψα πιο πάνω, δεν θα έκανες πλάγια την επιφάνειά του;
και επειδή το πείραμα δεν κάνει λάθος η εικόνα του Ανδρέα δεν μπορεί να είναι φωτό από πείραμα, διότι οι επιφάνειες είναι πλάγιες, σωστά, αλλά όχι στο ίδιο πλάγιο επίπεδο
(δεν ήξερα, διότι σε “σύνταξη” αρκετά χρόνια, αλλά και δεκαετίες πριν σε Γυμνάσιο, ότι το φαινόμενο πεδίο βαρύτητας δεν διδάσκεται πλέον, κακώς κατά την άποψή μου, όταν διδάσκονται απίστευτα εξεζητημένα θέματα, π.χ. συνεζευγμένες ταλαντώσεις με απόσβεση!, ενώ φαινόμενο πεδίο βαρύτητας έχουμε συχνά-πυκνά στην πράξη π.χ. στις παιδικές χαρές, στο ξεκίνημα και το φρενάρισμα αυτοκινήτου
άλλωστε και το “κανονικό” πεδίο βαρύτητας της Γης φαινόμενο είναι, λόγω της περιστροφής της Γης γύρω από τον άξονά της και γύρω από τον Ήλιο)
η εικόνα του Αντρέα είναι φωτό από πείραμα. Πρόκειται για screenshot από το βίντεό μου και η διαφορετικότητα στο πλάγιο επίπεδο οφείλεται σε έναν απλό λόγο: η λήψη του βίντεο έγινε από πλάγια (τρουά-κάρ) γωνία. Έτσι εμφανίζεται φαινόμενο παράλλαξης. Σε άλλο βίντεο με καλύτερη λήψη (ανφάς) φαίνεται καλύτερα.
Τελευταία διόρθωση3 έτη πριν από Διονύσης Μάργαρης
Ευχαριστώ Θοδωρή.
Στο πρώτο κομμάτι (pΓ<pΔ….) συμφωνώ και μου αρέσει η προσέγγισή σου!
Στο δεύτερο κομμάτι (μια λύση για το Β) δεν διαφωνώ, αλλά νομίζω ότι κάνουμε σχεδόν το ίδιο. Εσύ απλά δεν υπολογίζεις την επιτάχυνση (δηλαδή αποφεύγεις μια πράξη: p1-p2=ρLα & p1-p2=ρgΔΗ => ρLα=ρgΔH => α=g.ΔΗ/L).
Άλλωστε οι σχέσεις που παίρνεις θέλουν αρχικά ΣF=mα. Νομίζω ότι δεν μπορούμε να τις πάρουμε απευθείας…
καλημέρα σε όλους

επειδή μας διαβάζουν και μαθητές
όλα τα σχέδια με τα επιταχυνόμενα συγκοινωνούντα δοχεία “πάσχουν”
τα πρώτα διότι σωστά το ύψος του υγρού στα δοχεία είναι μειούμενο κατά τη φορά της επιτάχυνσης, αλλά η ελεύθερη επιφάνειά του έχει σχεδιαστεί οριζόντια, ενώ είναι πλάγια
το τελευταίο διότι ναι μεν σωστά το ύψος του υγρού στα δοχεία είναι μειούμενο κατά τη φορά της επιτάχυνσης και η ελεύθερη επιφάνειά του έχει σχεδιαστεί πλάγια, αλλά όχι η ίδια πλάγια
η ελεύθερη επιφάνεια του υγρού σε όλα τα δοχεία, βρίσκεται στο φαινόμενο οριζόντιο επίπεδο που είναι κάθετο στη φαινόμενη επιτάχυνση της βαρύτητας
συνεπώς είναι η ίδια σε όλα τα δοχεία και είναι πλάγια σχηματίζοντας γωνία φ με το πραγματικό οριζόντιο επίπεδο με εφφ=α/g
καλησπέρα σε όλους
επιθυμώ να υπενθυμίσω σε όσους αναρτούν κάποιο θέμα εδώ στο ylikonet
ότι μας διαβάζουν και μαθητές
και το να κάνουμε κάποιο λάθος ή αβλεψία είναι αποδεκτό
το να μην το αποκαθιστούμε όμως, δεν είναι
αναφέρομαι στους αναρτώντες
οφείλουν να παρακολουθούν τα σχόλια και τις παρατηρήσεις
και να παρεμβαίνουν δεχόμενοι ή απορρίπτοντες αιτιολογημένα…
Ας απαντήσω λοιπόν…
Με όλο τον σεβασμό, και ακριβώς επειδή μας διαβάζουν και μαθητές, καλό είναι να μην τους μπερδέψουμε με θεωρίες που μόνο δυσκολία μπορούν να τους επιφέρουν. Το να αναφερθώ στην επίσημη ανάρτηση σε φαινόμενο βαρυτικό πεδίο, ποιον ακριβώς μαθητή θα βοηθούσε; Μήπως αυτόν, που ήταν μαθητής τη δεκαετία του ‘70; Όταν και διδάσκονταν το φαινόμενο βαρυτικό πεδίο;
Άλλωστε στην περσινή ανάρτησή του ο Αντρέας (λινκ στο 1ο μου σχόλιο) αναφέρεται σε αυτό, καθώς και στην κλίση του υγρού στους σωλήνες. Μια κλίση που φαίνεται καθαρά και στα πειράματα. Αλλά και πάλι, που θα βοηθούσε την σημερινό μαθητή μια τόσο αναλυτική λύση; Θα του έκανε τη ζωή ευκολότερη ή θα τον έβαζε να ψάχνεται από πού, και πως, προκύπτει αυτή η κλίση; Και σε τελική ανάλυση, όταν αναφερόμαστε σε U ή σε Π-σωλήνες, δεν τους θεωρούμε αμελητέου πάχους; Αν όχι, πόσα επιπλέον προβλήματα θα προκύψουν στις μελέτες όλων μας;…
Φυσικά το να συζητάμε μεταξύ μας τις σωστές και τις “σωστότερες” λύσεις είναι εποικοδομητικό. Προσωπικά με έχει βοηθήσει αρκετές φορές. Αν όμως βάζουμε μπροστά τη φράση «μας διαβάζουν και μαθητές», θα προτιμούσα να είμαι πιο απλός και να προτείνω λύσεις που διευκολύνουν και όχι μπερδεύουν περισσότερο, τους ήδη μπερδεμένους και κουρασμένους μαθητές μας…
καλώς Τάσο
προσωπικά ίσως, τότε, δεν θα δίδασκα μια τέτοια άσκηση καθόλου στους μαθητές μου ή θα τους μίλαγα, εκτός ύλης, για φαινόμενο πεδίο βαρύτητας ή θα τους έλεγα ότι θα μείνουν με την απορία
αλλά, αν είχες ένα, μόνο, δοχείο, σύνηθες, όπως στο σχέδιο που έγραψα πιο πάνω, δεν θα έκανες πλάγια την επιφάνειά του;
και επειδή το πείραμα δεν κάνει λάθος η εικόνα του Ανδρέα δεν μπορεί να είναι φωτό από πείραμα, διότι οι επιφάνειες είναι πλάγιες, σωστά, αλλά όχι στο ίδιο πλάγιο επίπεδο
(δεν ήξερα, διότι σε “σύνταξη” αρκετά χρόνια, αλλά και δεκαετίες πριν σε Γυμνάσιο, ότι το φαινόμενο πεδίο βαρύτητας δεν διδάσκεται πλέον, κακώς κατά την άποψή μου, όταν διδάσκονται απίστευτα εξεζητημένα θέματα, π.χ. συνεζευγμένες ταλαντώσεις με απόσβεση!, ενώ φαινόμενο πεδίο βαρύτητας έχουμε συχνά-πυκνά στην πράξη π.χ. στις παιδικές χαρές, στο ξεκίνημα και το φρενάρισμα αυτοκινήτου
άλλωστε και το “κανονικό” πεδίο βαρύτητας της Γης φαινόμενο είναι, λόγω της περιστροφής της Γης γύρω από τον άξονά της και γύρω από τον Ήλιο)
η εικόνα του Αντρέα είναι φωτό από πείραμα. Πρόκειται για screenshot από το βίντεό μου και η διαφορετικότητα στο πλάγιο επίπεδο οφείλεται σε έναν απλό λόγο: η λήψη του βίντεο έγινε από πλάγια (τρουά-κάρ) γωνία. Έτσι εμφανίζεται φαινόμενο παράλλαξης. Σε άλλο βίντεο με καλύτερη λήψη (ανφάς) φαίνεται καλύτερα.

αυτή η εικόνα είναι σωστή
άλλη εννοούσα
(μικρή καμπυλότητα στα άκρα είναι συνέπεια φαινομένων συνάφειας)