Η θεωρία του Δαρβίνου αποτελεί τη βάση όλων των βιολογικών επιστημών. Χωρίς αυτήν, λένε οι ειδικοί, απλώς ο κόσμος μας δεν είναι κατανοητός. Γιατί, λοιπόν, οι Ελληνες μαθητές δεν τη διδάσκονται; Ο λόγος για τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών μέσω της φυσικής επιλογής, η οποία σχεδόν 150 χρόνια μετά τη διατύπωσή της από τον Δαρβίνο και πολλές δεκαετίες μετά την υιοθέτησή της από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, παραμένει εξοβελισμένη από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Σε κάτι τέτοια θέματα δεν διαφέρουμε και πολύ από το Ιράν. Παρά τις παρακαταθήκες του Αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και του διαφωτισμού…
Καλησπέρα Τίνα και Γιώργο.
Βλέπω ότι το άρθρο γράφτηκε το 2008. Αναζητώντας την ύλη βρήκα για τη Β΄ Λυκείου:
Κεφάλαιο 3: Εξέλιξη
3.1 Εισαγωγή
3.1.1 Ταξινόμηση των οργανισμών και εξέλιξη
3.1.2 Η θεωρία του Λαμάρκ
3.1.3 Η θεωρία της Φυσικής Επιλογής
3.1.4 Μερικές χρήσιμες αποσαφηνίσεις στη θεωρία της φυσικής επιλογής
3.1.5 Η φυσική επιλογή εν δράσει
3.3 Τι είναι η φυλογένεση και από πού αντλούμε σχετικά στοιχεία
3.4 Η εξέλιξη του ανθρώπου
3.4.1 Το γενεαλογικό μας δέντρο
3.4.2 Η εμφάνιση των Θηλαστικών και των Πρωτευόντων
3.4.3 Τα χαρακτηριστικά των Πρωτευόντων
3.4.5 Η εμφάνιση των Ανθρωπιδών
3.4.6 Οι πρώτοι άνθρωποι
3.4.7 Η ποικιλομορφία στους ανθρώπινους πληθυσμούς, μόνο το απόσπασμα: (από «Όπως σε κάθε βιολογικό είδος με μεγάλη εξάπλωση…», έως «… στη συχνότητα εμφάνισης των αλληλόμορφων»)
Το 3ο κεφάλαιο διδάσκεται ή απλώς είναι γραμμένο για να γεμίζει το βιβλίο;
Αν διδάσκεται, η προσθήκη είναι πρόσφατη;
Από το βιβλίο της Β΄ Λυκείου:


Αυτό με τις πεταλούδες έχω την αίσθηση ότι το θυμάμαι στα θέματα όταν επιτηρούσα.
Απολύτως σίγουρος δεν είμαι.
Εχεις δικιο Γιάννη το αρθρο είναι παλιό δεν το είχα δει. Το έβγαλε το timeline μου και δεν ειδα την ημερομηνια. Σε ευχαριστώ
Δίδαξα και Βιολογία στο Λύκειο. Το βιβλίο Κριμπά που άρεσε και σε μένα και στα παιδιά.
Το βιβλίο αντικαταστάθηκε από ένα άλλο που εστίαζε περισσότερο στα βιοχημικά και δεν περιείχε Κληρονομικότητα και Εξέλιξη. Εξετάστηκε τότε που τα παιδιά έδιναν δυο φορές.
Δεν ήταν ελκυστικό ούτε σε μένα, ούτε στα παιδιά.
Μας μαζεύουν μια μέρα για να μας ενημερώσουν και τολμώ να ρωτήσω «γιατί κόπηκαν όσα κόπηκαν;» δηλώνοντας ότι είμαι Φυσικός και κατά συνέπεια όχι ειδικός. Μου απαντά ευγενέστατα ο ομιλών:
-Ακριβώς επειδή είσαι Φυσικός έχεις αυτή την απορία.
Σήμερα διαπιστώνω ότι και Βιολόγοι είχαν ανάλογη ένσταση για την περικοπή της Εξέλιξης.
Τα λάθη ανθρώπινα. Πολλές φορές μπερδεύουμε τα:
-Μου αρέσουν όσα διδάσκω.
και
-Διδάσκω όσα μου αρέσουν.
Το μπέρδεμα αυτό ας το αποφύγουμε (τουλάχιστον) εμείς οι Φυσικοί.
Και εμένα μου αρέσει Γιάννη μου η βιολογία αλλά όταν μου ζητούν φροντιστήρια στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο για το μάθημα της βιολογίας λέω πάντα όχι. Αν και έχω διαβάσει βιολογία, είχα δε πάρει το μάθημα της βιολογίας ως επιλογή στο Φυσικό Αθήνας, νιώθω και είμαι τελείως άσχετη και προτιμω να μην την διδάξω. Κανονικά βιολογία πρέπει να διδάσκουν μόνον οι βιολόγοι και φυσική μόνον οι φυσικοί. Ακόμη και να μας αρέσει, θέλει γνώσεις.
Βεβαίως έτσι πρέπει να γίνεται. Όμως….
Είμασταν που λες δυο Φυσικοί και μία Χημικός.
Εξαιρετικά καλά συνεργαζόμενοι.
Καλή της ώρα πήρε Χημείες Κατεύθυνσης και Βιολογία Γ΄ Λυκείου που οι άλλοι δύο δεν μπορούσαμε να κάνουμε. Συμπλήρωσε το ωράριό της και δεν μπορούσε να πάρει άλλες ώρες, έτσι οι δύο Φυσικοί πήραμε τις Φυσικές αλλά και Χημείες μικρών τάξεων και εγώ τη Βιολογία Β΄ Γενικής Παιδείας σε ένα τμήμα.
Δεν σού έστελναν καθηγητή για δυο ώρες όταν μάλιστα δεν θα συμπλήρωνες το ωράριό σου.
Ρώτησε τους εν ενεργεία φυσικούς στο υλικονέτ αν κάνουν μόνο Φυσική.
Προφανως επιθυμούν να κάνουν μόνο Φυσική και για την ευκολία τους και κυρίως για το καλό των παιδιών. Όμως κάνουν και άλλα μαθήματα. Μαθήματα άλλων ειδικοτήτων.
Θα επρεπε να κανουν μονον φυσική οι φυσικοί παντως και να συμπληρώνουν το ωράριο κάνοντας ίσως εκπαιδευσεις σε άλλους καθηγητές ή εκπαιδευτικά προγράμματα STEM στο σχολείο. Λεμε τώρα φυσικά σε ένα ιδανικό σχολείο που σέβεται τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές…και ας έστελναν κάποιον ωρομίσθιο βιολογο να μαζέψει και ώρες που γνωρίζει το αντικειμενο. Δεν εχω ιδεα φυσικά Γιαννη, απλά σκέψεις κανω. Και είναι τόσο ωραίο μάθημα η βιολογία, υπέροχο πραγματικά.
Τίνα υπάρχει ένας σοβαρός παράγοντας. Είναι το μέγεθος του σχολείου.
Κάνε μια υπόθεση εργασίας:
Σε τοποθετούν σε μικρό νησί και κάνεις όλα τα μαθήματα των ΠΕ04.
Ούτε τις ώρες σου θα καλύψεις, ούτε σεμινάρια θα κάνεις.
Ωρομίσθιος δύσκολα θα βρεθεί εκεί. Πως θα ζήσει με τις ώρες που θα του πληρώσουν;
Θα αξιολογηθείς μάλιστα και για τα “άλλα” μαθήματα.
Στη Λέρο όταν δούλευα στο Γυμνάσιο ήταν δύο Φυσικοί στο Λύκειο. Ο ένας έκανε Φυσική Δέσμης και ο άλλος Χημεία Δέσμης. Βιολογία Δέσμης έκανε ο Θεολόγος του Γυμνασίου ο οποίος είχε πτυχίο Ιατρικής πριν σπουδάσει Θεολογία!!
Σε ένα σχολείο 12 τμημάτων μπορεί να επιτευχθεί το επιθυμητό. Καθένας να κάνει το μάθημα των σπουδών του. Επίσης ένα τέτοιο σχολείο είναι συνήθως σε πόλη και η όποια συμπλήρωση γίνεται από όμορα σχολεία. Έχει π.χ. κενό ένας Βιολόγος στο 1ο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας και συμπληρώνει στο 2ο.
Έκανα πρόγραμμα σχολείου 31 χρόνια. Μια φορά αποφάσισαν να πάρουν τον Οικονομόλόγο μας και να τον στείλουν στο Χαϊδάρι να κάνει Δέσμη και να στείλουν Κοινωνιολόγο να πάρει τις ώρες Κοινωνιολογίας που θα αφήσει.
Οι άνθρωποι δεν γνώριζαν τι ζητάνε. Ίσως δεν είχαν κάνει πρόγραμμα ποτέ.
Τους εξήγησα ότι με το ισχύον ωράριο (πρώτες ώρες οι Δέσμες) αυτό δεν γίνεται ακόμα και αν διαθέσουν ελικόπτερο για τη μεταφορά του.
Σοβαρολογώ και σοβαρολογούσα και τότε. Όταν έδειξα στον προϊστάμενο του Γραφείου το πρόβλημα στο χαρτί, κατάλαβε μια και ήταν άνθρωπος της δουλειάς. Η σοφή απόφαση ακυρώθηκε.
Καταλαβαίνω Γιάννη μου ότι δεν μπορεί να γίνει σε μικρές πόλεις αλλά ισως θα μπορουσε να γίνει στα αστικά κέντρα, και φυσικά σε μια μικρή ακτίνα ώστε να μην χρεώνεται κοπο και χιλιομετρα ο εκπαιδευτικός. Και οπου δεν γινεται ας μην συμπληρωνει το ωραριο. Ξερω φιλους που εκαναν λιγες ωρες διδασκαλιας πχ μια φιλη ειναι αρχιτεκτων εκανε λιγες ωρες και συμπληρώνε το ωραριο της με αλλα προτζεκτ στο σχολειο χωρις να φευγει εκτος σχολειου. Φυσικα ειμαι τελειως ασχετη απο τα προγραμματα, κουβεντα κανουμε για να μαθω.
Σήμερα τρέχουν σε πολλά σχολεία πολλοί συνάδελφοι.
Αυτά που μαθαίνω από εν ενεργεία συναδέλφους είναι και για μένα πρωτόγνωρα μια και λείπω τρία χρόνια από το σχολείο.
Οπως τα περιγράφεις Γιάννη δεν υπάρχει ελπίδα να διδάσκει το αντικείμενο τον σπουδών του ένας εκπαιδευτικός. Αυτο οδηγεί φυσικά σε μεγάλη υποβάθμιση των σπουδών στα σχολεία. Νομιζω οτι παλια ήταν καλύτερα τα πράγματα ή κανω λαθος;
Καλημέρα Τίνα.
Λέγοντας “παλότερα” ενοείς την εποχή που διόρίστηκα;
Οι ιστορίες που περιγράφω είναι από την εποχή εκείνη.
Ακόμα παλιότερα, όταν ήμουν μαθητής;
Οι καθηγητές δούλευαν 36 ώρες τη βδομάδα. Οι Χημικοί στα σχολεία ήταν είδος δυσεύρετο. Χημικό μόνο μια φορά είχαμε στην Ε΄ Γυμνασίου. Αυτό στα Πετράλωνα που ανήκουν στο Δήμο Αθηναίων.
Στην Α΄Γυμνασίου είμασταν δύο τμήματα με 80 και 81 παδιά. Στην Δ΄Γυμνασίου το μικρότερο τμήμα ήταν το Πρακτικό με 45 παιδιά. Το πλήθος αυξήθηκε κατά 7 παιδιά στην Στ’ Γυμνασίου.
Στις πόλεις βρίσκονται ή βρίσκονταν λύσεις. Κάνεις το μάθημα της ειδικότητάς σου πηγαίνοντας σε δύο Λύκεια όμορα. Σε Λύκεια χωριών ή νησιών δεν είναι απλό κάτι τέτοιο.
Την “ωραία” εκείνη εποχή συναντήσαμε τους επιθεωρητές. Είχα την τύχη μόνο μια φορά να συνυπάρξω στην τάξη με το εξωτικό αυτό φρούτο.
Η Φιλόλογός μας (Α’ Γυμνασίου) είχε γίνει χαλκοπράσινη από την αγωνία της όταν η επιθεωρήτρια ρωτούσε τυχαία μαθητές. Έκανε νοήματα στα παιδιά πίσω από την επιθεωρήτρια. Η αγενέστατη επιθεωρήτρια στο τέλος του μαθήματος έκανε ιταμότατες παρατηρήσεις στην καθηγήτρια. Την λυπηθήκαμε καθ’ ότι ξηγημένα παιδιά-Πετραλωνίτικα.
Μετέφερα το περιστατικό σε θεία μου Φιλόλογο και έμαθα ότι είχε συνυπηρετήσει με την επιθεωρήτρια, γνωστή γαϊδούρα του κλάδου.
Αυτά τα ωραία θα τα ξαναζήσει ο κλάδος. Μην μας επηρεάζει το σημερινό ευγενικό ύφος των συμβούλων. Θα γίνουν συντομότατα επιθεωρητές.
Αν συμβούν όσα λες Γιάννη θα πάμε πολύ πίσω, συμφωνώ. Ο ρόλος των συμβουλων θα πρέπει να είναι βοηθητικός και συμβουλευτικός για να στηριχθεί ο διδάσκων και όχι να απαξιωθεί το έργο του.
Δεν μπορώ να φανταστώ να κάνει μάθημα ένας εκπαιδευτικός σε τόσο μεγαλες τάξεις, που να κάνεις πείραμα και να συζητήσεις τις απορίες των παιδιών…