
Διαβάζοντας τις επίσημες ανακοινώσεις της Σουηδικής ακαδημίας επιστημών που έδωσε τα νόμπελ φυσικής του 2023 σκέφτηκα να κάνω μια δουλειά που περιέχει εκτεταμένα αποσπάσματα των δυο βασικών κειμένων της Ακαδημίας και ξεχωριστά το τμήμα που αφορά το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο
 
 by
by 
Άρη εξαιρετική δουλειά. Ας κρατήσουμε το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι αφανείς ήρωες σαν τους βραβευθέντες που με προσωπικές θυσίες πάνε την επιστήμη και συνεπακόλουθα τον πολιτισμό μας μπροστά. Το όλο εγχείρημα έχει ομοιότητες ως προς την απαιτούμενη ακρίβεια με την καταγραφή βαρυτικών κυμάτων από το LIGΟ.
Εξαιρετική ανάρτηση.
Ξεχωρίζω:
“Οι παλμοί του αττοδευτερολέπτου καθιστούν δυνατή τη μέτρηση του χρόνου
που χρειάζεται ένα ηλεκτρόνιο για να απομακρυνθεί από ένα άτομο..”
.. ανοίγει παράθυρα .. ώστε να εξερευνηθούν φαινόμενα που ήταν προηγουμένως
αδύνατο να παρατηρηθούν.”
Ω!.
Καλημέρα Άρη.
Να σε ευχαριστήσω για το περιεχόμενο που επεξεργάστηκες και μοιράστηκες μαζί μας και έτσι πήραμε μια γεύση σε χρόνο μερικών αττοδευτερολέπτων 🙂 για το τι κρύβεται πίσω από τα φετεινά βραβεία Nobel.
Λες να εντάξουμε στη διδασκαλία του φωτοηλεκτρικού φαινομένου, πέρα από τα ενεργειακά θέματα και θέματα σχετιζόμενα με χρονικές καθυστερησεις της εκπομπής ή απλά να μείνουμε σε εξαγωγή των ηλεκτρονίων s που εξέρχονται γρηγορότερα; 🙂
Άρη, Κώστα, Διονύση σας ευχαριστώ για τα λόγια σας.
Άρη.
Στα (LIGO), ένα ζεύγος πανομοιότυπων συμβολόμετρων μήκους 4 χιλιομέτρων στις Ηνωμένες Πολιτείες, και ο Virgo, ένας ανιχνευτής μήκους 3 χιλιομέτρων στην Ιταλία, καταγραφή γεγονότος σημαίνει ότι αυτού του μήκους οι σωλήνες επιμηκύνθηκαν ή συστάλθηκαν κατά μήκος της τάξης ακτίνας ατόμου!!!
Για αν φτάσουμε σε αυτήν την δυνατότητα απέραντη ποσότητα φαιάς ουσίας εκατοντάδων ανθρώπων έχει καταναλωθεί.
Κώστα,
Η επιστήμη είναι μια ατελείωτη περιπέτεια στην ανακάλυψη του μέχρι κάποια στιγμή άγνωστου.
Διονύση,
Δεν προτείνω να αλλάξουμε αυτά που με βάση την ύλη και το βιβλίο οφείλουμε να διδάξουμε. Μπορούμε όμως να αναφέρουμε ως σχόλιο ότι οι εξελίξεις στη δυνατότητα μέτρησης των πιο σύντομων χρονικών διαστημάτων, αυξάνει την «διακριτική» μας ικανότητα τουλάχιστον σε ότι αφορά την δυναμική των ηλεκτρονίων μέσα στην ύλη. Πόσο η θεωρία –κβαντομηχανική- βοήθησε σε αυτό το αποτέλεσμα, Να αναφέρουμε ότι αυτό μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους σε εφαρμογές από την επιστήμη υλικών. Και γενικά κατά την κρίση του διδάσκοντα και το μαθητικό περιβάλλον κάποιες νύξεις παραπάνω γύρω από το τι συμβαίνει στην επιστήμη.
Π.χ. ακόμη και στην Α Λυκείου μπορούμε να αναφέρουμε: Ένα αττοδευτερόλεπτο (10-18 s) είναι τόσο σύντομο που ο αριθμός τους σε ένα δευτερόλεπτο είναι ίδιος με τον αριθμό των δευτερολέπτων που έχουν περάσει από τότε που δημιουργήθηκε το σύμπαν, πριν από 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια. Ή μια λάμψη φωτός που στέλνεται από τη μια άκρη ενός δωματίου στην απέναντι τοίχο διαρκεί δέκα δισεκατομμύρια αττοδευτερόλεπτα.