Μήπως δεν πρέπει να διδάσκουμε το νόμο του Coulomb στο Γυμνάσιο;

194x182

Η αφορμή για τον παραπάνω προβληματισμό ήταν η κοινοποίηση από κάποιο συνάδελφο μίας προσομοίωσης πάνω στον νόμο του Coulomb για τη Γ’  Γυμνασίου. Μία ωραιότατη προσομοίωση του εξαίρετου συναδέλφου Ηλία Σιτσανλή που τόσα πολλά έχει προσφέρει σ’ αυτό το χώρο.
Αναρωτήθηκα όμως ποιο είναι το εκπαιδευτικό όφελος για μαθητές της Γ’  Γυμνασίου που το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς δεν θ’ ακολουθήσουν θετικές επιστήμες, από την ενασχόλησή τους με την προσομοίωση όσο και από την ίδια την ποσοτική διδασκαλία του νόμου του Coulomb (εκτός βέβαια από μία στεγνή μαθηματική εξάσκηση όσον αφορά τη λύση μίας συνάρτησης ως προς κάποια μεταβλητή ή το σωστό χειρισμό των φυσικών  μονάδων).

Αλήθεια σε τι βοηθάει η ποσοτική διδασκαλία του νόμου του Coulomb στην ερμηνεία των ηλεκτροστατικών φαινομένων της καθημερινότητας; Που βοηθάει με άλλα λόγια να κατανοήσουν οι μαθητές:

1. Τι είναι το ηλεκτρικό φορτίο

2. Να ανακαλύψουν πόσα είδη ηλεκτρικών φορτίων υπάρχουν στη φύση

3. Να κατανοήσουν τους τρόπους φόρτισης των σωμάτων

4. Να βρουν πως αλληλοεπιδρούν τα ηλεκτρικά φορτία

5. Να καταλάβουν ποια σώματα είναι αγωγοί και ποια μονωτές 

6. Να κατανοήσουν γιατί ένα φορτισμένο σώμα έλκει πάντα ένα αφόρτιστο κ.λ.π

Σημειωτέο ότι η διδασκαλία του νόμου του Coulomb γίνεται πάντα με ουρανοκατέβατο τρόπο χωρίς την εκτέλεση του συγκεκριμένου πειράματος, μολονότι ο νόμος αποτελεί αξίωμα του ηλεκτρομαγνητισμού και η ανακάλυψή του από τον Coulomb έγινε μέσω πειραμάτων. Και αυτό συμβαίνει γιατί κανένα σχολείο δεν διαθέτει μία αξιόπιστη συσκευή μελέτης του νόμου. Μία συσκευή που είχε δοθεί πριν από αρκετά χρόνια είναι πολύ δύσκολη στο χειρισμό της και γι αυτό έχει χρησιμοποιηθεί ελάχιστα. Από την άλλη, η μορφή με την οποία παρουσιάζεται ο νόμος από το σχολικό βιβλίο είναι ανιστόρητη, αφού μέσω των πειραμάτων του Coulomb είναι αδύνατος ο προσδιορισμός της ηλεκτρικής σταθεράς που αναγράφεται στον τύπο.

Έπειτα απορούμε γιατί το μάθημα της φυσικής γίνεται βαρετό και αποκρουστικό για τους μαθητές μας.

Με αυτές τις σκέψεις προτείνω την κατασκευή και τη χρήση μίας συσκευής που με τη βοήθειά της μπορούμε να διδάξουμε το στατικό ηλεκτρισμό με ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟΤΑΤΟ τρόπο. Τη συσκευή αυτή την βάφτισα ηλεκτρονικό ηλεκτροσκόπιο.

ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΗΛΕΚΤΡΟΣΚΟΠΙΟ

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
1 Σχόλιο
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Χαράλαμπος Κασωτάκης

Παλαιότερα, επί εποχής αείμνηστου Κασέτα υπήρχε ένα βιβλίο γ γυμνασίου όπου είχε τεράστιο αριθμό εξισώσεων αλλά ληφθεί πρόνοια να μην περιέχει εξισώσεις με πάνω από 3-4 σύμβολα καθώς οι μαθητές αδυνατούν να τις χειριστούν μαθηματικά. Ο νόμος του Coulomb υπερβαίνει αυτό τον κανόνα. Από την άλλη καλό και όχι δύσκολο είναι οι μαθητές να αντιληφθούν πειραματικά 1 ότι υπάρχουν δύο είδη φορτίων 2 ότι τι μεγαλύτερο φορτίο έλκει περισσότερο από ένα μικρότερο ένα ίσο ετεροσημο φορτίο. 3 ότι η έλξη μειώνεται όσο αυξάνει η απόσταση. Πόσο απέχει παιδαγωγικα και πρακτικά αυτό από το να τους δοθεί ο νόμος του Coulomb έστω και χωρίς πείραμά? Εδώ έβαλαν το νόμο του Αmpere στη Γ λυκείου και την εξίσωση Schroedinger που οι μαθητές δεν καταλαβαίνουν κανένα σύμβολο