Το Μεγάλο Κύμα
Το διάσημο έργο “Το Μεγάλο Κύμα” (The Great Wave off Kanagawa) του Ιάπωνα καλλιτέχνη Katsushika Hokusai είναι μια ξυλογραφία του 1831. Ας το δούμε, με μια πιο χημική ματιά μέσα από το πρίσμα της Α΄ Λυκείου.
Καλή σχολική χρονιά !
Μερικές από τις χρωστικές του πίνακα:
- Πρωσικό Μπλε (Prussian Blue) – Σίδηρος (Fe) και Άνθρακας (C)
Το Πρωσικό Μπλε ήταν η κύρια μπλε χρωστική ουσία στο έργο και ήταν εξαιρετικά δημοφιλής κατά την περίοδο του Edo στην Ιαπωνία. Το χημικό όνομα αυτής της χρωστικής είναι σιδηροκυανιούχος σίδηρος (Fe₄[Fe(CN)₆]₃), και αποτελείται από σίδηρο και άνθρακα.
- Άσπρη Χρωστική – Μόλυβδος (Pb)
Το λευκό χρώμα πιθανόν να περιλαμβάνει τη χρωστική ουσία λευκό του μολύβδου (PbCO₃), η οποία ήταν ευρέως χρησιμοποιούμενη σε τέτοιες εκτυπώσεις της εποχής.
- Αλουμίνιο (Al) – Πιθανό από τη χρωστική άλατος αργιλίου
Το γαλάζιο του αλουμινίου ήταν ένα ανοιχτόχρωμο μπλε που συχνά αναμιγνυόταν με το Πρωσικό Μπλε για πιο απαλά μπλε χρώματα.
- Βαρίτης (Ba) – Θειικός Βάριο (BaSO₄)
Το βαρίτη, ένα υλικό με βάση το βάριο, μπορεί να χρησιμοποιήθηκε ως πρόσθετο στις χρωστικές για να αυξήσει την αδιαφάνεια και τη λάμψη των χρωμάτων.
- Κίτρινη και καφέ χρωστική ουσία – Σίδηρος (Fe)
Τα γήινα χρώματα, όπως το κίτρινο και το καφέ, περιέχουν συχνά οξείδια του σιδήρου (Fe₂O₃), που προσδίδουν τα αντίστοιχα χρώματα.
Γεια σου Παναγιώτη.
Πάρα πολύ πρωτότυπο θέμα-τρόπος για να φτάσεις στα ηλεκτρόνια.
Το να μάθουν τα παιδιά ότι το κόκκινο χρώμα σε ένα πίνακα δεν είναι «κόκκινο» και άντε γεια.
Να μάθουν ότι κατά καιρούς χρησιμοποίησαν οι ζωγράφοι διάφορα φυσικά ή τεχνητά υλικά ως χρώματα και αυτό έγινε αιτία να δημιουργηθούν σχολές ολόκληρες ζωγραφικής.
Θυμάμαι ότι κάποια ήταν δηλητηριώδη και ήθελαν ειδική διαχείριση.
Ένα σχετικό άρθρο (βρίσκονται εύκολα πολλά) για παιδιά που θα ενδιαφερθούν περισσότερο για το θέμα.
https://www.tovima.gr/2017/03/04/science/i-ximeia-sto-kabaleto/
Καλημέρα αγαπητέ Άρη, μεγάλη μου χαρά που βρήκες χρόνο να διαβάσεις την ανάρτηση. Συμφωνώ με όσα λες περι χρωματων και παραπέρα, όσο μπορούμε δείχνουμε στα παιδιά και όποιος θέλει ακολουθεί. Πολύ ενδιαφέρον επίσης και το άρθρο που παραθέτεις – εικάζεται οτι ο Goya είχε υποστει δηλητηρίαση από μόλυβδο από τις χρωστικές που χρησιμοποιούσε, να είσια καλά και καλή σου μέρα !
Καλημέρα Παναγιώτη και Άρη.
Παναγιώτη πρωτότυπος και ενδιαφέρον τρόπος για την μελέτη των ηλεκτρονίων
Άρη πολύ ενδιαφέρουσα και ενημερωτική η αναφορά σου
Καλό μεσημέρι Παναγιώτη και πάντα με όμορφα χρώματα.
Ενδιαφέρουσα η σχετική αντιστοίχηση e με χρώματα ζωγραφικής !
Τώρα τι αναδύθηκε σχετικό που όμως δεν είμαι σε θέση να το αντιστοιχήσω με συγκεκριμένα στοιχεία και δομή e.
Θυμάμαι τη μάννα μου που είχε ταλέντο στα φαντά με αργαλειό και στα πλεξίματα ,ότι όταν ήθελε να δώσει κάποιο χρώμα σε μαλλί ή κομμάτια (ρέλια) υφασμάτων για κουρελούδες ,χρησιμοποιούσε φυτά (;) …
Ψάρεψα τούτο σχετικά
Να είσαι καλά
Καλησπερα σε ολους τους εκλεκτους συνομιλητες.
Γιώργο να είσαι καλά σ’ ευχαριστώ για τον χρόνο σου, Παντελή ως συνήθως πολύ ζεστά και αληθινά τα σχόλιά σου – αυτή η κουβέντα θα ειχε παραπάνω χαρακτήρα με ρακί και σύγκλινο στον αθό!
…. μερικές ακόμα ιδέες εδώ:
https://www.invaluable.com/blog/natural-pigments/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315675/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315675/
https://www.scienceinschool.org/article/2015/artistic-introduction-anthocyanin-inks/