Θέμα Β: Κατά τη διεξαγωγή ενός πειράματος στο εργαστήριο συνδέσαμε στα άκρα ενός ωμικού αντιστάτη, με αντίσταση R, μια μπαταρία τάσης V=1,5 V (με αμελητέα εσωτερική αντίσταση). Παρατηρούμε ότι η ένταση του ηλεκτρικού ρεύματος που διαρρέει τον αντιστάτη είναι 3,5 mA. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές ή Λανθασμένες, αιτιολογώντας τις απαντήσεις σας. (Μονάδες 2×15)
α) Η αντίσταση R του αντιστάτη του κυκλώματος είναι 0,5 Ω. (…)
Παραθέτω ένα διαγώνισμα του 2ου κεφαλαίου μαζί με τις λύσεις του.
Καλημέρα Χρήστο.
Μου άρεσε και θα το έδινα στη Β΄ Λυκείου. Δεν ξέρω τι γίνεται στο Γυμνάσιο μια και έχω να διδάξω εκεί από το 1989.
Η μόνη ένστασή μου είναι στην ευχή. Θα ευχόμουν “Καλή Επιτυχία” και όχι το “Να έχετε επιτυχία”.
Καλησπέρα Γιάννη.
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Το 2ο κεφάλαιο της γ’ γυμνασίου είναι στην ίδια φιλοσοφία με το 2ο της Β’ Λυκείου (Γενικής).
Η διαφορά στο γυμνάσιο είναι ότι δεν επιμένουμε ιδιαίτερα σε ασκήσεις (π.χ. οι οδηγίες του ΙΕΠ αναφέρουν να μην διδάξουμε ασκήσεις με περισσότερους από δύο αντιστάτες).
Αν ήθελα να προσαρμόσω το διαγώνισμα για Β’ Λυκείου, στο ΘΕΜΑ Γ η συνδεσμολογία θα ήταν πιο περίπλοκη και με περισσότερους αντιστάτες.
Εσείς οι παλαιοί πάντως είστε πιο αυστηροί με την χρήση της γλώσσας (και καλά κάνετε).
Καλή συνέχεια
Είμαι μάλλον ελαστικός με τη χρήση της γλώσσας.
Απλώς είμαι σαραντακικός.
Σχετικό:
Καλημέρα Χρήστο. Ισορροπημένο το διαγώνισμα και στοχευμένο στα βασικά και σημαντικά σημεία (νόμος Omh, συνδεσμολογία και επίλυση κυκλώματος). 3 παρατηρήσεις φιλικά.
1) Στο α) iii) Αναφέρεις: “Η αντίσταση ενός μεταλλικού αγωγού οφείλεται στις συγκρούσεις που πραγματοποιούνται μεταξύ ηλεκτρονίων”.
Οι “συγκρούσεις” ‘όπως τις αναφέρει το σχολικό βιβλίο, είναι με τα ιόντα του μετάλλου (η και λόγω των κρούσεων και όχι συγκρούσεων και μεταξύ τους… θα έλεγα εγώ), αλλά θα αρκεστούμε σε αυτό που λέει το σχολικό βιβλίο.
2) Στο α) iv) θέλει συμπλήρωμα η φράση σου. “Βραχυκύκλωμα έχουμε όταν συνδέουμε δύο σημεία του κυκλωματος με ένα αγωγό μεγάλης αντίστασης”. Η πρόταση σωστα εχει χαρακτηριστει φυσικα ως ΛΑΘΟΣ. Δεν προσδιοριζε η φράση που ακριβως τον συνδέουμε.
3) Τέλος στο θέμα Β έχεις τυπογραφικό στην ένταση του ρεύματος. Την δίνεις 3,5mA και στις λύσεις 3mA.
Καλή συνέχεια!!
καλό μεσημέρι σε όλους
και ευχές στους εορτάζοντας του δικτύου
επειδή ο “παλιός”, Χρήστο, εις ηλικίαν αρμοδιότητας Αγίου Πέτρου πλέον, συμβαίνει, αν έχει κάποια αξία, να έχει αποφοιτήσει από Κλασσικό Λύκειο με Άριστα 19+, γνήσιο, να έχει διδάξει Ηλεκτρισμό 28 συνεχόμενα χρόνια στη Γ Γυμνασίου και να είναι συνσυγγραφέας του, εδώ και 24 χρόνια, επίσημου σχολικού βιβλίου Φυσικής της Β Λυκείου, είναι “ψείρας” και αυστηρός κριτής μακάρι και χρήσιμος για τους νεότερους, άλλως δεν υπάρχει λόγος παρέμβασης
Α
που εφαρμόζεται σε έναν αντιστάτη, όχι ανάμεσα στα άκρα
από το ίδιο ρεύμα, όχι από ίσα ρεύματα
όταν συνδέουμε, πού;
Δύο αντιστάτες R1 και R2, όχι αυτές είναι οι αντιστάσεις τους (πολύ καλή)
Να αντιστοιχήσετε, όχι να αντιστοιχίσετε, Άριστα ως ερώτηση!
Β
οι τιμές 1,5V και 3,5mA απωθούν Μαθηματικίστικα, άσε που οι πράξεις μεταξύ τους είναι ανυπόφορες
Γ
πάρα πολύ καλή άσκηση, αλλά ισχύει η προηγούμενη παρατήρηση
Άγγελε και Βαγγέλη καλησπέρα.
Ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις σας.
Η πρόταση “Βραχυκύκλωμα έχουμε όταν συνδέουμε δύο σημεία του κυκλώματος με ένα αγωγό μεγάλης αντίστασης” σκοπίμως διατυπώθηκε με αυτόν τον τρόπο γιατί πολλές φορές ανα καιρούς ακούω τους μαθητές μου να την λένε και ανατριχιάζω.
Άγγελε ευχαριστώ για το τυπογραφικό.
Βαγγέλη χαίρομαι που σου άρεσαν τα θέματα (ομολογώ ότι από εσένα δεν περίμενα ποτέ άριστα). Έχεις δίκιο για τις πράξεις αλλά υπάρχει λόγος που είναι αυτές. Πολλοί μαθητές όταν βλέπουν περίεργα νούμερα τρομάζουν, αγχώνονται και παρατηρώ ανά καιρούς ότι λύνουν σωστά μια άσκηση, και μετά την σβήνουν επειδή το αποτέλεσμα που βρίσκουν δεν είναι “κομψό”. Ήθελα να αντιμετωπίσουν αυτή τη φοβία.
Καλή συνέχεια