web analytics

Πείραμα και Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών

Πείραμα και Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών

Συλλογή κειμένων που τιμά τα 40 χρόνια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Εκδότες: Κ. Κώτσης & Γ. Στύλος

Απόσπασμα απ’ τον πρόλογο

Στη σημερινή εκπαιδευτική σφαίρα, ο πειραματισμός ξεπερνά τα όρια του

παραδοσιακού εργαστηρίου. Η πρόοδος στην τεχνολογία έχει φέρει νέες πτυχές στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών με πειράματα, όπως προσομοιώσεις υπολογιστών, εικονικά εργαστήρια, απομακρυσμένα πειράματα και στις μέρες μας με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτές οι καινοτομίες κατέστησαν εφικτή τη διεξαγωγή περίπλοκων πειραμάτων που προηγουμένως ήταν απρόσιτα για πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα λόγω περιορισμένων πόρων. Για παράδειγμα, οι προσομοιώσεις υπολογιστών επιτρέπουν στους μαθητές να οπτικοποιήσουν και να χειριστούν φυσικά συστήματα με τρόπους που δεν είναι δυνατοί σε ένα παραδοσιακό εργαστήριο. Τα εικονικά εργαστήρια προσφέρουν στους μαθητές την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν πειράματα σε προσομοιωμένο περιβάλλον, παρέχοντας ευελιξία και προσβασιμότητα, ειδικά σε απομακρυσμένες ή υποεξυπηρετούμενες περιοχές. Τα απομακρυσμένα πειράματα επιτρέπουν τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο από εργαστήρια που βρίσκονται πολύ μακριά, επεκτείνοντας το πεδίο της πειραματικής μάθησης.

Παρά αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις, ο πυρήνας του πειραματισμού στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών παραμένει βασισμένος σε αρχές μάθησης που βασίζονται στην έρευνα. Προτρέποντας τους μαθητές να κάνουν ερωτήσεις, να σχηματίσουν υποθέσεις, να σχεδιάσουν πειράματα και να αναλύσουν τα αποτελέσματα, καλλιεργείται τόσο η περιέργεια, όσο και η αναλυτική επιστημονική νοοτροπία.

Τα κείμενα

 

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
3 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Βασίλειος Παππάς
13/02/2025 7:05 ΜΜ

“Παρά αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις, ο πυρήνας του πειραματισμού στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών παραμένει βασισμένος σε αρχές μάθησης που βασίζονται στην έρευνα. Προτρέποντας τους μαθητές να κάνουν ερωτήσεις, να σχηματίσουν υποθέσεις, να σχεδιάσουν πειράματα και να αναλύσουν τα αποτελέσματα, καλλιεργείται τόσο η περιέργεια, όσο και η αναλυτική επιστημονική νοοτροπία”.
Με μια διαγώνια ματιά…
Ένα πολύ καλό πόνημα για κάποιον που ξεκινά ένα μεταπτυχιακό με θέμα για τη θέση των πειραμάτων στη διδακτική των Φ.Ε.
Αλλά το πως θα πραγματοποιηθούν όλα αυτά (πέρα από τις μελέτες περίπτωσης) είναι το ζητούμενο. Μετωπικό εργαστήριο ή εργαστήριο επίδειξης. Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση ή chatgpt που όλα τα σφάζει όλα τα μαχαιρώνει?
Μάλλον είμαστε ακόμη στην αρχή διότι ποτέ η εκπαιδευτική κοινότητα και η πολιτεία πρώτιστα δεν αξιολόγησε τη δουλειά στα πολυκλαδικά, στα λύκεια με το PSSC στα πιλοτικά γυμνάσια και τώρα στα ιερά δισκοπότηρα της εκπαίδευσης (πειραματικά και πρότυπα με τα νέα Προγράμματα Σπουδών)!!!

Τίνα Νάντσου
17/02/2025 6:19 ΜΜ

Πολύ ενδιαφέρον Γιώργο. Το μελετώ. Σε ευχαριστούμε.