Όπως η κρίση σε καλλιστεία πάσης φύσεως είναι κάτι υποκειμενικό έτσι και η κρίση θεμάτων Εξετάσεων ή φυλλαδίων.
Διαφορετικά θα κρίνει τους εικονιζόμενους μία σύγχρονη κυρία, διαφορετικά μία κυρία του 1900, διαφορετικά ένας κύριος, διαφορετικά άλλος κύριος.
Έτσι και ένα θέμα κρίνεται διαφορετικά αν το δεις την εποχή των Δεσμών, διαφορετικά σήμερα.
Το γούστο αμβλύνεται και αυτό κάνει δύσκολα τα πράγματα.
Έτσι όλα όσα γράφω είναι υποκειμενικά και ίσως προϊόντα προσωπικών εμμονών και φανατισμού.
Γεια σου Γιάννη. Μεγάλο ζητούμενο η ποιότητα ενός θέματος. Προχθές ξεκίνησα να γράφω τι δεν θα πρότεινα ως θεματοδότης. Επειδή είναι κοντά στην ιδέα της παρούσας ανάρτησης, ας βάλω εδώ αυτά που άρχισα να γράφω, χωρίς να κάνω ξεχωριστή ανάρτηση.
Πολλά είναι τα στοιχεία που πρέπει να λάβει υπόψη του ένας θεματοδότης, όταν ετοιμάζεται να προτείνει κάτι για τις εξετάσεις. Ένα από αυτά – και ίσως το σημαντικότερο – είναι το τι δεν θα έπρεπε να προτείνει. Αν ήμουν θεματοδότης, δεν θα πρότεινα:
α. εύρεση σταθερών D1 και D2 σε σώματα που ταλαντώνονται μαζί.
β. ερώτημα που θα ζητούσε τι θα συνέβαινε στην περίοδο της γνωστής φθίνουσας ταλάντωσης, αν άλλαζε το b.
γ. ερώτημα που θα ανάγκαζε το μαθητή να χρησιμοποιήσει τη σχέση Ε = 1/2 D A^2 σε τυχαία στιγμή της φθίνουσας ταλάντωσης.
δ. ερώτημα που θα ζητούσε τι θα συνέβαινε στη συχνότητα συντονισμού εξαναγκασμένης ταλάντωσης, αν άλλαζε το b.
ε. ερώτημα που θα ανάγκαζε το μαθητή να εφαρμόσει την ‘ΑΔΕΤ’ σε μια εξαναγκασμένη ταλάντωση.
στ. ερώτημα που θα ζητούσε τι θα συνέβαινε στο πλάτος μιας εξαναγκασμένης ταλάντωσης δεδομένης συχνότητας, αν αλλάξουμε τη μάζα του ταλαντωτή.
ζ. ερώτημα που θα (ξανα)ανάγκαζε το μαθητή να εφαρμόσει την ‘ΑΔΕΤ’ σε κύμα.
η. ερώτημα που θα αναφερόταν σε ακίνητα σημεία λόγω συμβολής.
θ. ερώτημα που θα βρισκόταν στα όρια της ύλης.
ι. θέμα που θα είχε εξαντλητικές πράξεις και λίγη φυσική.
κ. κακόγουστη συρραφή θεμάτων ως θέμα Δ, με 15 διακόπτες και 25 νήματα.
λ. θέμα με τεράστια εκφώνηση, αντίστροφα ανάλογη με την ποιότητά του.
Η λίστα φυσικά είναι ενδεικτική και μπορεί να συμπληρωθεί.
Γεια σου Αποστόλη.
Ελπίζω και άλλοι να εμπλουτίσουν τον κατάλογο.
Ελπίζω το ίδιο Γιάννη.
Καλημέρα σε όλους.
Γιάννη όπως πολλές φορές έχω παραδεχθεί, η ικανότητά σου να δημιουργείς προβληματισμούς και τροφή για σκέψη είναι καταπληκτική και αξιοθαύμαστη.
Μεταξύ σοβαρού και αστείου, νεαρός που να καταδιώκει ένα κοριτσάκι και αυτό να τρέχει να γλυτώσει, μπορεί να δημιουργήσει αντιρρήσεις για το θέμα και άλλου είδους!!!
Για φαντάσου σε αγώνα μποξ να υπήρχε φωτογραφία από μποξέρ, να ζητηθεί η δύναμη της γροθιάς και να προκύψουν ρατσιστικά θέματα!!!
Συμφωνώντας λοιπόν μαζί σου και με τον Αποστόλη, καλό θα ήταν να είναι πολύ προσεκτικοί οι θεματοδότες για να αποφεύγεται η δυσφήμιση του μαθήματός μας.
Να είσαι πάντα καλά!
Καλημέρα Βασίλη.
Το μάθημα δυσφημίζεται διότι αλλοιώνεται. Η διδασκαλία της θεωρίας περιορίζεται και αντικαθίσταται από οδηγίες του τύπου:
-Για να βρούμε τη διαφορά φάσης μεταξύ δύο σημείων σε στάσιμο κύμα,,,,,
Τέτοιες οδηγίες είναι περιττές μια και ένα σχήμα δίνει απάντηση. Εκτός αν…
Δεν θέλω τέτοια απάντηση να δοθεί εύκολα. Κατασκευάζω άσκηση με τεράστια απόσταση των δύο σημείων ώστε να καταστήσω δύσκολη την κατασκευή σχήματος και να αποκτήσει αξία η μέθοδος που διδάσκω.
Οι οδηγίες αυτές εκτοπίζουν από τη διδασκαλία το “Τι συμβαίνει όταν κουρντίζουμε μια κιθάρα;”
Έτσι το μάθημα μετατρέπεται σε διδασκαλία μεθόδων εφαρμογής αλγεβρικοτριγωνομετρικών υπολογισμών.
Κλασικό παράδειγμα κακού θέματος είναι ένα που προκύπτει από κάτι ωραίο:
Ξέρουμε ότι μεγάλη συχνότητα δύο πηγών δίνει πολλούς κροσσούς συμβολής.
Αντί να ζητήσουμε το πλήθος των κροσσών (βγαίνει σε μία σειρά) ζητάμε “Πόσο απέχει από την Π1 ο 13ος κροσσός ενισχυτικής συμβολής;”
Ώστε να αναγκάσουμε το θύμα να χρησιμοποιήσει τις περίφημες ανισότητες που συστηματικά του διδάξαμε.
Κατασκευάζουμε θέματα-δράκους όπως “Σε πόση ώρα ο ταλαντωτής θα πάει από το Γ στο Δ;” και όταν έρχεται ο Άη Γιώργης (στρεφόμενο) να σκοτώσει το δράκο μας ζητάμε την αποβολή του!!
Πόσες φορές είδαμε αμφισβήτηση της νομιμότητας του στρεφόμενου μέχρι την πριν λίγα χρόνια νομιμοποίησή του από την ΚΕΕ;