HVO100 εναντίον CO2!!!

HVO100 εναντίον CO2: υδρογονωμένο φυτικό έλαιο στις μεταφορές

Το μαγειρικό λάδι συναντά το υδρογόνο για να μηδενίσουν το ανθρακικό αποτύπωμα των κινητήρων diesel, μέσω του πολλά υποσχόμενου καυσίμου HVO100 (hydrotreated vegetable oil). Πρόκειται για ένα καύσιμο που χρησιμοποιεί το BMW Group στα logistics του – στο πλαίσιο πιλοτικού project – το οποίο θεωρείται και ανανεώσιμο, και καθαρό

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα τέσσερα πετρελαιοκίνητα φορτηγά με τα χαρακτηριστικά πράσινα αυτοκόλλητα “Ich tanke HVO100, um CO2 -Emissionen zu senken” (“Καταναλώνω HVO100 για να εξοικονομήσω εκπομπές CO2“) που χρησιμοποιεί η BMW για τις μεταφορές εξαρτημάτων στην περιοχή του Μονάχου «καίνε» περίπου… τηγανόλαδο, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Πρόκειται για έναν τύπο ανανεώσιμου diesel με τον κωδικό HVO100 που χρησιμοποιούν τα λόγω οχήματα που αναφέραμε – τα οποία πηγαινοέρχονται αρκετές φορές την ημέρα, εδώ και κάποιους μήνες, μεταξύ του εργοστασίου της BMW στο Μόναχο και του Landau an der Isar, περίπου 120 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της βαυαρικής πρωτεύουσας, μεταφέροντας διάφορα εξαρτήματα.

Και αυτό συμβαίνει από τον Δεκέμβριο του 2022, στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος διάρκειας ενός έτους για τη δοκιμή του νέου καυσίμου. Τον Μάρτιο του 2023 ο δοκιμαστικός στόλος οχημάτων που λειτουργούν με HVO100 επεκτάθηκε συμπεριλαμβάνοντας άλλα έξι φορτηγά. Τα φορτηγά αυτά πραγματοποιούν δρομολόγια στο Κέντρο Προμηθειών του BMW Group στο Eching, βόρεια του Μονάχου, για την παράδοση εξαρτημάτων αποθήκης στο εργοστάσιο της πόλης τα οποία προορίζονται για την παραγωγή – ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής μήκους 40 χιλιομέτρων κάθε φορά.

Τα αρχικά HVO σημαίνουν “υδρογονωμένο φυτικό έλαιο” ((hydrotreated vegetable oil) και το “100” στην ονομασία του καυσίμου επιβεβαιώνει ότι τα συμβατικά οχήματα diesel μπορούν να τροφοδοτηθούν κατά 100% με το καθαρό ανανεώσιμο καύσιμο. Το HVO100 παρασκευάζεται από διάφορα απόβλητα, υπολείμματα και ανανεώσιμες πρώτες ύλες, συμπεριλαμβανομένου του χρησιμοποιημένου μαγειρικού ελαίου. Σε σύγκριση με το ορυκτό diesel, παράγει έως και 90% λιγότερο CO2 σε όλο τον κύκλο ζωής του. Κατά μέσο όρο, η κατανάλωση καυσίμου είναι περίπου 3% υψηλότερη με το HVO100, αλλά τα δέκα φορτηγά που χρησιμοποιούν επί του παρόντος πιλοτικά το καύσιμο (γνωστό και ως “Neste MY Renewable Diesel”, που παράγεται από τη φινλανδική Neste) για το BMW Group, αναμένεται να εκπέμπουν έως και 800 τόνους λιγότερο CO2 ετησίως από ό,τι θα συνέβαινε χρησιμοποιώντας συμβατικό diesel.

Το συγκεκριμένο πιλοτικό project HVO100 είναι το επόμενο βήμα στη συνεπή εφαρμογή της στρατηγικής Green Transport Logistics του BMW Group, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του BMW iFACTORY. Ο Michael Nikolaides (Μιχαήλ Νικολαΐδης), Επικεφαλής του Δικτύου Παραγωγής και Logistics του BMW Group, είναι πεπεισμένος: «Κάθε γραμμάριο CO2 που μπορούμε να εξοικονομήσουμε μετράει». Υπέρμαχος του να είναι κανείς ανοιχτός και δεκτικός σε όλες τις τεχνολογίες, πρόσθεσε: «Συνεχίζουμε να μειώνουμε το αποτύπωμα άνθρακα από τις μεταφορές και τις αλυσίδες εφοδιασμού μας μέσω διαφόρων μέτρων». Το BMW Group χρησιμοποιεί ήδη ηλεκτροκίνητα φορτηγά αλλά και οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο σε διάφορες εγκαταστάσεις, ενώ στο Κέντρο Τεχνογνωσίας Υδρογόνου στη Λειψία οι επιδαπέδιοι κυλιόμενοι διάδρομοι μεταφοράς τροφοδοτούνται με υδρογόνο για τις καθημερινές λειτουργίες.

Ο Νικολαΐδης βλέπει ορισμένα σημαντικά πλεονεκτήματα στην απλή χρήση του HVO100: τα οχήματα και οι κινητήρες δεν χρειάζονται τροποποιήσεις για να λειτουργούν με το φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο και το HVO μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ποσοστό 100% ή αναμεμειγμένο με ορυκτό καύσιμο σε οποιαδήποτε αναλογία. Μπορεί επίσης να παρέχεται μέσω της υπάρχουσας υποδομής πρατηρίων καυσίμων.

 

Συνεργάτης του BMW Group στο τρέχον πιλοτικό πρόγραμμα HVO100 είναι η φινλανδική εταιρεία Neste. Το υδρογονωμένο φυτικό τους έλαιο βασίζεται στην κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογία NEXBTL και παράγεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πρώτες ύλες, με τα φυτικά έλαια να μετατρέπονται σε υδρογονάνθρακες μέσω μιας καταλυτικής αντίδρασης με υδρογόνο. Ωστόσο, το diesel HVO δεν είναι ίδιο με το βιοντίζελ, το οποίο έχει διαφορετική χημική σύσταση και παράγεται μέσω μιας διαφορετικής διαδικασίας.

Με τη χρήση του νέου καυσίμου σε logistics μεταφορών, το BMW Group σκοπεύει να ανακαλύψει τον τρόπο με τον οποίο το ανανεώσιμο diesel λειτουργεί και αποδίδει στην καθημερινή χρήση και πόσο αποδοτικό είναι σε επίπεδο κόστους. Για το σκοπό αυτό, μια ομάδα ειδικών του BMW Group αξιολογεί πτυχές όπως η κατανάλωση καυσίμου με διαφορετικά φορτία, σε διαφορετικές ταχύτητες, σε ποικίλες καιρικές συνθήκες και σε μικρότερες και μεγαλύτερες αποστάσεις.

πηγή: stotimoni.gr

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
12 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αποστόλης Παπάζογλου
Διαχειριστής

Γεια σου Διονύση. Παντού υπάρχει ένας Έλληνας. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα μυρίσει ο πλανήτης τηγανίλα 🙂

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Καλημέρα Διονύση , ευχαριστούμε πολύ για την ενδιαφέρουσα ανάρτηση

Βασίλειος Μπάφας
31/05/2023 2:08 ΜΜ

Καλημέρα σε όλους.
Διονύση ευχαριστούμε για την πληροφορία.
Εύχομαι να είναι κάτι καλό για όλους!

Τίνα Νάντσου
31/05/2023 7:18 ΜΜ

Μεταφέρω ένα σχόλιο του καθηγητή Χ. Βάρβογλη για το θέμα που ζητάμε:
” Καλησπέρα κυρία Νάντσου. Διάβασα ένα ενδιαφέρον άρθρο στο ylikonet με τίτλο HVO100 εναντίον CO2!!! Θέλω να παρατηρήσω ότι η απόδοση του αγγλικού όρου “hydrotreated” ως “υδρογονωμένο” είναι ατυχής. Υδρογονωμένο φυτικό λάδι είναι η μαργαρίνη. Εδώ πρόκειται για επεξεργασμένο φυτικό λάδι με νερό. Το υδρογόνο δεν προστίθεται στους διπλούς δεσμούς. Η διαδικασία διαχωρίζει βασικά τη γλυκερίνη από τα λιπαρά οξέα και σε αυτή τη διεργασία αφαιρείται το οξυγόνο των καρβοξυλίων.”

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας

Καλησπέρα σε όλους, μου έκανε κι εμένα εντύπωση η απόδοση του όρου hydrotreated, θεωρούσα ότι έχει να κάνει με προσθήκη νερού, αλλά αναφέρεται μάλλον σε προσθήκη υδρογόνου.
Το υδρογονωμένο φυτικό έλαιο (hydrotreated vegetable oil) ίσως πρέπει να αναφέρεται σαν επεξεργασμένο με υδρογόνο και ισως οχι απλα μόνο υδρογονωμένο που παραπέμπει σε απλη προσθηκη σε πολλαπλό δεσμό – εδω εχουμε και σπάσιμο του μοριου από το H: hydrocracking αλλά και πιθανη υδρογόνωση: hydrogenation.
Π.χ. σε μια αντιδραση με hydrotreated τριγλυκεριδια: 
C3H5(RCOO)3 + 12H2 -> C3H8 + 3RCH3 + 6H2O
τα τελικά προιοντα (καυσιμα) είναι αλκάνια που προκυπτουν απο αντιδρασεις αφαιρεσης οξυγονου (πχ μεσω του νερού) ενώ επίσης δεν παραγεται γλυκερολη οπως στο biodiesel.

ΠΗΓΕΣ:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236118313929

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960148119303726

https://www.neste.be/en/neste-my-renewable-diesel-be/product-information/what-is-hvo

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrotreated_vegetable_oil

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
31/05/2023 8:56 ΜΜ

Καλησπέρα Διονύση και αγαπητοί φίλοι!
Μακάρι τα σχολεία να συμμετείχαν σε τέτοιες δράσεις. Με ορισμένες βελτιώσεις στη διαδικασία θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη η συλλογή τέτοιων ελαίων και η μετατροπή τους σε biodiesel!
Το μεγαλύτερο κέρδος από αυτή τη διαδικασία δεν είναι το οικονομικό αλλά η προστασία του περιβάλλοντος καθώς 1 L ελαίου ρυπαίνει 1000 L νερό!
Έχω 2 τέτοιες προσπάθειες να σας παρουσιάσω!
ΒΙΝΤΕΟ 1
ΒΙΝΤΕΟ 2

Παναγιώτης Κουτσομπόγερας
Απάντηση σε  Αντώνης Χρονάκης

Αντώνη άψογος άλλη μια φορς , πολύ καλές οι ιδέες για σχολείο ή και για ΕΚΦΕ, κερασάκι τα λεγόμενα του Sagan στο τέλος του βίντεο !

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
01/06/2023 11:16 ΜΜ

Ευχαριστώ Παναγιώτη!
Στο τέλος του ΒΙΝΤΕΟ 2 περιέχονται αρκετές πληροφορίες σχετικά με τα οφέλη από την χρησιμοποίηση αυτών των ελαίων.
Πάντως η υλοποίηση της μετατροπής είναι σχετικά εύκολη.

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
03/06/2023 2:17 ΠΜ
Απάντηση σε  Διονύσης Μάργαρης

Ευχαριστώ Διονύση!
Πρέπει να βρίσκουμε τρόπους ώστε να δείχνουμε στους μαθητές μας πως η επιστήμη μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του περιβάλλοντος και μάλιστα με άμεσο οικονομικό όφελος.