Το σπρέι του διαιτητή
Το σπρέι που χρησιμοποιούν οι διαιτητές για να χαράξουν τις διάφορες γραμμές στο γήπεδο, περιέχει εκτός των άλλων τα αέρια προπάνιο και βουτάνιο.
Μείγμα Α, αποτελούμενο αποκλειστικά από το προπάνιο και το βουτάνιο που υπάρχει σε ένα τέτοιο σπρέι, έχει πυκνότητα 65/28 mg/mL. Κατά την πλήρη καύση του μείγματος Α εκλύονται 1820 kJ θερμότητας.
- Να υπολογίσετε την μάζα του προπανίου και την μάζα του βουτανίου που υπάρχει σε αυτό το σπρέι.
- Υπολογίστε τον συνολικό όγκο του παραγόμενου CO2 από αυτή την καύση.
- Να δείξτε ότι για οποιοδήποτε μείγμα προπανίου και βουτανίου, συνολικής μάζας m(g), όπου κατά την πλήρη καύση του εκλύονται Q(kJ) θερμότητας, θα ισχύει ότι Q/m=α (σταθερό) και να υπολογίσετε την τιμή του α.
Δίνονται:
- Ar: C=12, H=1
- ΔΗc(προπανίου)=-2200 kJ/ mol
- ΔΗc(βουτανίου)=-2900 kJ / mol
- Όλες οι μετρήσεις αναφέρονται σε S.T.P. συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας.
Καλή επιτυχία !
Αφιερωμένη στους Θοδωρή Βαχλιώτη και Δημήτρη Τσιλογιάννη.
Παναγιώτη ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση! Μεγάλη μου τιμή! Θα την μελετήσω πάραυτα!
Μμμμμ, βρήκα 1. 13,2 g προπανίου – 23,2 g βουτανίου, 2. 56 L CO2, 3. α = 50. Σωστός; Απαιτητικές πράξεις βέβαια και προσοχή στις μονάδες πυκνότητας! Ιδιαίτερο το ερώτημα 3…
Θοδωρή είσαι απόλυτα σωστός ως συνήθως και ταχύτατος ….. Δεν χρειάζεται να ανεβάσω λύσεις …. ευχαριστώ που ασχοληθηκες και δεν υπήρχε λόγος να τα λύσεις , πραγματικά εύγε ! Το 3 ερώτημα μου προέκυψε τυχαία μετά από … xl καταστάσεις …σε ευχαριστώ πολύ και πάλι για το ενδιαφέρον !
Η τιμή και η χαρά δική μου Θοδωρή …..αν παρατηρήσεις παρόλο που τα αρχικά νούμερα φαίνονται ‘σκληρά ‘ , οδηγούν σε ‘normal’ αποτελέσματα
Εγώ σε ευχαριστώ για την αφιέρωση! Πάντως ίσως θα ήταν χρήσιμο να ανέβαζες μια λύση.
υπολογισμοι
Παναγιώτη καλημέρα. Ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση. Να είσαι καλά.
Πρόταση λύσης:

και

Καλησπέρα αγαπητέ Δημήτρη και σε ευχαριστώ πολύ για την αναλυτική επίλυση!
Καλησπέρα Παναγιώτη,
πολύ ωραία άσκηση. Και εγώ παλιότερα είχα φτιάξει μια που αφορούσε τον εν λόγω δημοφιλές σπρέι (έχουμε και εμείς τις αδυναμίες μας).
Μια λύση σε παρόμοια φιλοσοφία με του Δημήτρη σε Word.
https://docs.google.com/document/d/1ecW2qyydEqHMIL__ejP0YdvC6FJ22x0t/edit?usp=sharing&ouid=107414096159803143787&rtpof=true&sd=true
Καλημέρα αγαπητέ Χρήστο και σε ευχαριστώ για τον χρόνια σου και τις λύσεις , προς τα παρόν στο κινητό το αρχείο έχει πρόβλημα να ανοίξει , θα επανέλθω , να είσαι καλά referee !
Καλησπέρα και πάλι. Δύο παρατηρήσεις, μία για τον Δημήτρη και μία για τον Χρήστο:
Δημήτρη γιατί παίρνεις τις θερμότητες αρνητικές; Αφού έχουν αντίθετο πρόσημο από την ενθαλπία αντίδρασης θα πρέπει να είναι θετικές, έτσι δεν είναι; Τις θερμότητες κατά σύμβαση τις παίρνουμε με αντίθετο πρόσημο από την ενθαλπία αντίδρασης διότι αναφέρονται στο περιβάλλον, ενώ η ενθαλπία αντίδρασης στο σύστημα.Χρήστο αν δεν αντικαταστήσεις τον λόγο 65/28 με 2,32 (γιατί δεν είναι ακριβώς τόσο) βγαίνουν στρογγυλά τα νούμερα.
Θοδωρή καλημέρα. Για την ερώτησή σου, μου επιτρέπεις να θέσω πρώτα ένα ερώτημα πριν απαντήσω; Το ερώτημα είναι αν οι αντιδράσεις που δόθηκαν ήταν ενδόθερμες τι ακριβώς θα άλλαζε στη λύση του προβλήματος; Ποα θα ήταν η σωστή προσέγγιση;
Καλησπέρα Δημήτρη. Κατά τη γνώμη μου η προσέγγιση που ακολουθείς οδηγεί σε δύο προβλήματα: Πρώτον, το αποτέλεσμά σου στο 3ο ερώτημα έχει αντίθετο πρόσημο, βρίσκεις α=-50 ενώ πρέπει να βρούμε α=50. Δεύτερον, και για μένα πιο σημαντικό, δεν είναι διδακτικά σωστό να μαθαίνουμε στα παιδιά ότι η θερμότητα έχει, κατά σύμβαση, αντίθετο πρόσημο από την ενθαλπία αντίδρασης και να τους δίνουμε μια λύση όπου γίνεται το ακριβώς αντίθετο.