-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Παρουσίαση βιβλίου Χημείας Α' Λυκείου – Εκδόσεις ΙΑΜΒΟΣ πριν από 2 εβδομάδες, 2 μέρες
Συγχαρητήρια για το βιβλίο που προσφέρετε στους μαθητές. Να είναι καλοτάξιδο.
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Παπαγαλία και θέματα Γ1-Γ2 πριν από 2 εβδομάδες, 6 μέρες
Με γεια τα μάτια. Άλλη μια απόδειξη ότι διαβάζει ο εγκέφαλος και όχι τα μάτια (απ’ ότι φαίνεται σε μεγαλύτερη ηλικία αυτό συμβαίνει πιο συχνά). Και να ήταν μόνο αυτό. Υπάρχει κι άλλο λάθος στη λύση (στο πινακάκι τα mol του οξέος στην αντίδραση τα έχω βάλει ίσα με της αλδεΰδης). Ελπίζω η τωρινή απάντηση να είναι σωστή.
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Παπαγαλία και θέματα Γ1-Γ2 πριν από 2 εβδομάδες, 6 μέρες
Παναγιώτη σ’ ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση.
Τελικά έχει δίκιο ο Θοδωρής για την ταχύτητα.
Η δική μου συνεισφορά: -
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Παρουσίαση Βιβλίου Χημείας Α Λυκείου UNIBOOKS πριν από 3 εβδομάδες
Θοδωρή συγχαρητήρια και για τη συμμετοχή στο βιβλίο αλλά και για την παρουσίαση που έρχεται. Εύχομαι για μια γόνιμη και αποδοτική συζήτηση.
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέμα Γ3 και vaping (άτμισμα) πριν από 3 εβδομάδες, 1 μέρα
Καλησπέρα και πάλι. Παναγιώτη δεν γνωρίζω αν πρόκειται για θέμα σταθερότητας. Η αλήθεια είναι, όπως επισημαίνει και ο κ. Περιβολάρης, ότι τα αλκίνια με όξινο υδρογόνο δίνουν αποκλειστικά μεθυλοκετόνες (εκτός από το ακετυλένιο). Μάλιστα ο πρώτος καταλύτης που επέτρεξε anti-Markonvikov προσθήκη νερού βρέθηκε το 1998 (αναφορά στο β). Γι’ αυτ…[Περισσότερα]
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέμα Γ3 και vaping (άτμισμα) πριν από 3 εβδομάδες, 1 μέρα
Φίλε Παναγιώτη. Για την προσθήκη Η2 στην κετένη φαντάζομαι (δεν ξέρω) στο πρώτο στάδιο το ένα υδρογόνο θα πάει με το Ο (λόγω φορτίου). Το δεύτερο Η μπορεί και στους δύο C (λόγω δομών συντονισμού, ίσως όχι με το ίδιο ποσοστό) αλλά νομίζω ότι αυτό θα εξαρτηθεί από τον μηχανισμό της αντίδρασης (τον οποίο φυσικά δεν γνωρίζω) και θεωρώ ότι για το πρ…[Περισσότερα]
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέμα Γ3 και vaping (άτμισμα) πριν από 3 εβδομάδες, 1 μέρα
Θοδωρή, Παναγιώτη καλημέρα. Πράγματι γρήγορος. Αφού η αφορμή είναι το Γ3 ενδιαφέρον θα είχε και η εξής ερώτηση:
Κατά την προσθήκη νερού στο προπίνιο, παρουσία Ηg/H2SO4 το προϊόν θα είναι:
α) προπανόνη β) προπανάλη γ) μίγμα προπανόνης και προπανάλης. -
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέματα Χημείας στις Πανελλαδικές 2026 πριν από 3 εβδομάδες, 3 μέρες
Αγαπητοί συνάδελφοι. Επειδή πλέον δεν έχω εικόνα από βαθμολογικά. Δύο ερωτήσεις.
Στο Γ2 το (α) ερώτημα (ποσοτική σύσταση) μπορεί να απαντηθεί χρησιμοποιώντας μόνο την αντίδραση με Na και με Ι2/NaOH, χωρίς να γίνει καμία αναφορά στους πιθανούς συντακτικούς τύπους. Στο (β) ερώτημα ζητούνται οι συντακτικοί τύποι των Σ και Τ χωρίς όμως αιτιολ…[Περισσότερα] -
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέματα Χημείας στις Πανελλαδικές 2026 πριν από 3 εβδομάδες, 4 μέρες
Καλησπέρα συνάδελφοι. Γίνεται αρκετή συζήτηση για το Γ3 με ιδιαίτερη αναφορά στα αλκαδιένια, και δεν καταλαβαίνω γιατί καθώς δεν ασχολούμαστε με αυτές τις ενώσεις. Βέβαια το βιβλίο στη Γ λυκείου αναφέρει το 1,3-βουταδιένιο (από το πουθενά κατά τη γνώμη μου αφού ούτε η ονομασία του δεν είναι στην ύλη της Β Λυκείου). Ένα από τα αρνητικά της…[Περισσότερα]
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέματα Χημείας στις Πανελλαδικές 2026 πριν από 3 εβδομάδες, 6 μέρες
κε Παπαγεωργίου καλησπέρα. Δεν νομίζω ότι είναι σωστό για το Γ3 α) πώς είναι εκτός ύλης (το σχολικό βιβλίο, σελ. 258, λέει: “Να παρατηρήσουμε ότι τα υβριδικά τροχιακά έχουν ευθύγραμμη διάταξη”) και β) ότι οι πυρήνες των C είναι στην ίδια ευθεία ότι είναι περιττό. Και το 1-βουτίνιο δίνει το ίδιο ακριβώς προϊόν αλλά οι C δεν είναι στην ίδια ευθεία.
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέματα Χημείας στις Πανελλαδικές 2026 πριν από 3 εβδομάδες, 6 μέρες
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Θέματα Χημείας στις Πανελλαδικές 2026 πριν από 3 εβδομάδες, 6 μέρες
Πολλά θέματα, πολύ γράψιμο. Ωστόσο, κανένα θέμα δεν μπορεί να θεωρηθεί εκτός ύλης ή περίεργο. Νομίζω ότι ο βασικός αντίπαλος είναι ο χρόνος. Η μοριοδότηση με πολλά θέματα και στο Γ2 εξαιρετικά προβληματική. Οι απαντήσεις που έδωσα, εδώ.
-
H/o Δημήτρης Τσιλογιάννης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα, 3 εβδομάδες
-
H/o Δημήτρης Τσιλογιάννης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα, 3 εβδομάδες
Τρία μίγματα
Α) Τον χειμώνα, το ψυγείο ενός αυτοκινήτου όγκου 3,6 L, περιέχει ψυκτικό υγρό με περιεκτικότητα 60% v/v. Όταν πλησιάζει το καλοκαίρι, ο κατα […] -
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Τι περιέχει το μίγμα; πριν από 2 μήνες
Ο Παναγιώτης παρουσίασε μια έξυπνη λύση. Μπορούμε, αν θέλουμε, να “εξαναγκάσουμε” διερεύνηση πιθανών οργανικών ενώσεων, αν στην εκφώνηση απαλείψουμε την ποσότητα του μίγματος και τα μόνα αριιθμητικά δεδομένα είναι οι ποσότητες του CO2 και του NaHCO3.
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Τι περιέχει το μίγμα; πριν από 2 μήνες
Σ’ ευχαριστώ Παναγιώτη. Δεν σε πρόλαβα με την αλλαγή που έκανα. Αλλά δεν αλλάζει η λύση που δίνεις.
-
H/o Δημήτρης Τσιλογιάννης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 μήνες
Τι περιέχει το μίγμα;
Υδατικό διάλυμα (Δ) περιέχει 0,7 mol δύο άκυκλων κορεσμένων οργανικών ενώσεων, Α και Β, οι οποίες έχουν το ίδιο πλήθος ατόμων C. Για να αντιδράσουν πλήρως […]-
Καλησπέρα Δημήτρη και συγχαρητήρια για την ιδέα σου!
α) Επειδή για τα 0,7 mol μίγματος θέλουμε 1,2 mol NaOH (περισσότερο από 1:1), καταλαβαίνουμε ότι μία από τις ενώσεις έχει δύο ομάδες -COOH (δικαρβοξυλικό οξύ).
Από την επιδραση KMnO4 προκυπτει ότι: H παραγωγή CO2 δείχνει ότι έχουμε οξαλικό οξύ (HOOC-COOH). Αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός ατόμων άνθρακα είναι n=2.
Η άλλη ένωση αφου έχει επίσης n=2 και αντιδρά με το NaOH, είναι το οξικό οξύ (CH3COOH).
Συντακτικοί Τύποι:
Ένωση Α: HOOC-COOH (Οξαλικό οξύ)
Ένωση Β: CH3COOH (Οξικό οξύ)
(ή αντίστροφΑ)
β) ΣΥσταση σε molΈστω x τα mol του HOOC-COOH και y τα mol του CH3COOH.
Εξίσωση 1 (Σύνολο mol): x + y = 0,7
Εξίσωση 2 (Αντίδραση με NaOH): Το οξαλικό θέλει 2 mol NaOH και το οξικό θέλει 1 NaOH. Άρα: 2x + y = 1,2
Από τ λύση του συστήματος:
x = 0,5 mol
y = 0,2 mol
Άρα 0,5 mol Α (οξαλικό οξύ)
και
0,2 mol Β (οξικό οξύ)
Μπραβο και παλι
-
Σ’ ευχαριστώ Παναγιώτη. Δεν σε πρόλαβα με την αλλαγή που έκανα. Αλλά δεν αλλάζει η λύση που δίνεις.
-
Ο Παναγιώτης παρουσίασε μια έξυπνη λύση. Μπορούμε, αν θέλουμε, να “εξαναγκάσουμε” διερεύνηση πιθανών οργανικών ενώσεων, αν στην εκφώνηση απαλείψουμε την ποσότητα του μίγματος και τα μόνα αριιθμητικά δεδομένα είναι οι ποσότητες του CO2 και του NaHCO3.
-
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Chernobyl 40 Χρόνια & Χημεία Γ΄ Λυκείου πριν από 2 μήνες
Θύμιο καλημέρα. Μάλλον δεν κατάλαβα καλά το αρχικό σου σχόλιο. Ωστόσο, επειδή η ερώτηση του Παναγιώτη είναι: ποιο είναι το μέγιστο και πιο το ελάχιστο άθροισμα spin του Β στη θεμελιώδη κατάσταση, νομίζω ότι η απάντηση είναι: μέγιστο spin +1/2 και ελάχιστο spin -1/2, αφού οι 1s και 2s υποστιβάδες έχουν άθροισμα 0.
Έχεις δίκιο ότ…[Περισσότερα] -
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Chernobyl 40 Χρόνια & Χημεία Γ΄ Λυκείου πριν από 2 μήνες
Θύμιο καλησπέρα. Το άτομο δεν μπορεί να έχει υβριδισμό σε θεμελιώδη κατάσταση. Μόνο όταν σχηματίζει μόριο. Οι τιμές αναφέρονται στο μονήρες ηλεκτρόνιο, +1/2 ή -1/2.
-
Ο/η Δημήτρης Τσιλογιάννης σχολίασε το άρθρο Γενικό διαγώνισμα Χημείας 2025-2026 πριν από 2 μήνες
Συνάδελφοι καλημέρα.
Κώστα έχεις δίκιο. Η μετατροπή των τριών ισορροπιών σε μία δεν είναι δόκιμη προσέγγιση (για τους λόγους που αναφέρεις) οπότε κάνω λάθος. Η δική σου λύση είναι η σωστή.Θοδωρή δεν μπορώ να συμφωνήσω. Δεν νομίζω να ισχύει γενικά ότι το Mr είναι το βασικό κριτήριο. Υπάρχουν μπόλικα παραδείγματα μικρών πολι…[Περισσότερα]
- Φόρτωσε Περισσότερα
