web analytics

Τράπεζα Θεμάτων Γ Λυκείου και ΔΗ αντίδρασης

Στην τράπεζα θεμάτων της Γ λυκείου, υπάρχουν διάφορα θέματα που αφορούν στη θερμοχημεία και ιδιαίτερα στην ενθαλπία αντίδρασης. Ενδεικτικά, αναφέρω τα θέματα 24202 και 34569.

(24202): N2 (g) + 3H2 (g) ⇔ 2NH3 (g), ΔΗ = -92 kJ/mol

(34569): H2 (g) + Cl2 (g) ⇔ 2HCl (g), ΔΗ = -184 kJ.

Ποια από τις δύο αντιδράσεις αναφέρει ορθά την αντίστοιχη ενθαλπία αντίδρασης (και οι δύο αποκλείεται καθώς στη μία μετριέται σε kJ/mol και στη δεύτερη σε kJ).

Ποια από τις δύο εκφράσεις, κατά τη γνώμη σας, είναι η ορθή;

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
19 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Μαρνέρης
23/07/2025 6:18 ΜΜ

Αγαπητε φιλε και συμφοιτητη Δημητρη καλησπερα.Νομιζω η σωστη διατυπωση ειναι η δευτερη.Οταν λεμε δινεται η προτυπη ενθαλπια σχηματισμου της ΝΗ3 πρεπει να γραψουμε ΔΗ=-46KJ/mol.Στην αντιδραση που δινεται πρεπει να βαλουμε απλα ΔH =-92 KJ ωστε η τιμη αυτη να αναφερεται σε 1 mol N2 ,3mol H2 και 2mol ΝΗ3.Γενικα το ΔΗ που βαζουμε στην αντιδραση δεν πρεπει να ειναι νομιζω ανα mol αφου αναφερεται σε ποσοτητες (mol) ισες με το συντελεστη καθε σωματος στην αντιδραση που γενικα διαφερουν της μοναδας.

Θοδωρής Βαχλιώτης
23/07/2025 6:38 ΜΜ

Καλησπέρα. Θα συμφωνήσω απολύτως με τον Γιώργο

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Θοδωρής Βαχλιώτης
Θοδωρής Βαχλιώτης
23/07/2025 6:48 ΜΜ

Το ΔΗ=-92 kJ/mol δίπλα στη χημική εξίσωση σε ποιας ουσίας το ένα mol αναφέρεται; Του Η2, του Ν2 ή της ΝΗ3; Είναι τελείως λάθος.

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
24/07/2025 1:19 ΜΜ

Αρχικά να αναφέρω ότι όταν ένας μαθητής γράφει την ενθαλπία και προσθέτει μονάδες J ή kJ ή cal ή Kcal τότε όλα είναι μια χαρά. Δηλαδή ποτέ δεν θα πρέπει να απασχολήσει ένα μαθητή ο οποίος εξετάζεται με βάση τα συγκεκριμένα σχολικά βιβλία πως θα το γράψει.
Τώρα βέβαια αν εμείς θέλουμε να το γράφουμε σωστά εννοείται ότι πρέπει να συμπληρώνουμε ανά mol.
Δηλαδή το σωστό είναι kJ/mol ….
Δηλαδή θα πρέπει κάποιος να γράψει: N2​(g) + 3H2​(g)→2NH3​(g) , ΔΗ– 92 kJ/mol.

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
24/07/2025 1:40 ΜΜ

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στο Green Book της IUPAC που δημοσιεύθηκε το 2007. Όταν φτιάχναμε τα θέματα της ΤΘΔΔ πάντα είχαμε αυτόν τον προβληματισμό. Δηλαδή, πως το γράφει το σχολικό βιβλίο και πως είναι το επιστημονικά σωστό;
Όπως όμως έγραψα και παραπάνω αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να προβληματίζει το μαθητή αλλά μόνο εμάς.
Μπορείτε να δείτε στη σελίδα 60 του Green Book πως γράφει την ενθαλπία της αντίδρασης: N2(g) + 3 H2(g) = 2 NH3(g), ∆rH◦(298,15 K) = −92,4 kJ⋅mol-1

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Αντώνης Χρονάκης
Θοδωρής Βαχλιώτης
24/07/2025 2:44 ΜΜ

Καλησπέρα και πάλι. Ας υποθέσουμε την αντίδραση Α+2Β => 3Γ+Δ, ΔΗ=-90 kJ/mol. Μπορείτε να μου πείτε τι σημαίνει αυτό;

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
24/07/2025 3:21 ΜΜ

Συγνώμη κύριε Τσιλογιάννη.
Τη στιγμή που και οι δύο συνάδελφοι (κ. Μαρνέρης και κ. Βαχλιώτης) αναφέρουν την λανθασμένη ως σωστή απάντηση, εγώ έγραψα ποια είναι η σωστή.
Εσείς στη συνέχεια ξαναγράφετε παρακάτω από εμένα την παραπομπή που έδωσα και μάλιστα τη σελίδα που έδωσα. 
 Όμως πιθανολογώ ότι δεν καταλάβατε αυτά που έγραψα. Εγώ έγραψα ότι όπως και να το γράψουν οι μαθητές στις εξετάσεις είναι το ίδιο. Ποιο είναι όμως το επιστημονικά σωστό το έγραψα και ήμουν ο μόνος.
Εδώ δεν το γνωρίζουν το σωστό οι καθηγητές … οπότε δεν χρειάζεται να μπερδεύουμε τους μαθητές.
Πολλά λάθη δυστυχώς τα ακολουθούμε γιατί τα γράφει το σχολικό βιβλίο (π.χ n=m/Mr και άλλα …) και οι μαθητές εξετάζονται με βάση το συγκεκριμένο σχολικό βιβλίο και όχι την απόλυτη επιστημονική αλήθεια σε κάθε περίπτωση.
Αυτά έγραψα εγώ ….
Υ.Γ. Αυτά που γράφετε για … Απίστευτο!!!! (4 θαυμαστικά) και .. Τα σχόλια περιττά … Προσωπικά απλά τα προσπερνάω.

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Αντώνης Χρονάκης
Θοδωρής Βαχλιώτης
24/07/2025 3:42 ΜΜ

Αυτό που γράφεις Δημήτρη μεταφράζεται επομένως στο ότι, όταν έχουν ελευθερωθεί 90 kJ θα έχουν αντιδράσει 1 mol A με 2 mol B και θα έχουν παραχθεί 3 mol Γ και 1 mol Δ. O βαθμός ολοκλήρωσης είναι μια έννοια που νομίζω δεν θα την εισάγουμε εδώ. Επομένως, με μία ευρύτερη, πιο απλή προσέγγιση, νομίζω ότι η απλουστευμένη “μετάφραση” να δίνουμε την ενθαλπία δίπλα από τη χημική εξίσωση σε kJ, εννοώντας ότι αναφέρεται σε τόσα mol όσα είναι οι στοιχειομετρικοί συντελεστές στη χημική εξίσωση, δεν είναι λανθασμένη. Έτσι παρακάμπτουμε την ανάγκη να μιλήσουμε για βαθμό ολοκλήρωσης και είναι ξεκάθαρο σε πόσα mol κάθε ουσίας αναφερόμαστε. Και κάτι για τον κύριο Χρονάκη: Κύριε Χρονάκη κανείς δεν τα ξέρει όλα, τουλάχιστον όχι εγώ. Το να ειρωνεύεστε τον κύριο Μαρνέρη και εμένα , αλλά και τον κο Τσιλογιάννη, με φράσεις όπως: “Ποιο είναι όμως το επιστημονικά σωστό το έγραψα και ήμουν ο μόνος.” και “Εδώ δεν το γνωρίζουν το σωστό οι καθηγητές …” είναι τουλάχιστον άκομψο.

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
24/07/2025 3:49 ΜΜ

Έχετε δίκιο και για αυτό τα ανακαλώ αφού σας έθιξαν.
Κανένας δεν τα γνωρίζει όλα.
Καλή συνέχεια.

Θοδωρής Βαχλιώτης
24/07/2025 3:51 ΜΜ

Ευχαριστώ πολύ κε Χρονάκη. Είναι πολύ τίμιο το ότι ανακαλείτε και το εκτιμώ βαθύτατα.

Θοδωρής Βαχλιώτης
24/07/2025 4:28 ΜΜ

Το ουσιαστικό Δημήτρη είναι ότι, είναι διδακτικά προτιμότερο για εμένα, τουλάχιστον στο Λύκειο, να ακολουθούμε την προσέγγιση αυτή, δηλαδή να γράφουμε την ΔH δίπλα στη χημική εξίσωση σε kJ και να λέμε ότι αναφέρεται σε τόσα mol όσα είναι οι συντελεστές τις χημικής εξίσωσης. Έτσι είναι τελείως ξεκάθαρα τα πράγματα και για εμάς και για τους μαθητές. Τα βιβλία χημείας που ακολουθούν αυτήν την προσέγγιση έχουν λόγο και το κάνουν.

Τελευταία διόρθωση3 μήνες πριν από Θοδωρής Βαχλιώτης