web analytics
Subscribe
Ειδοποίηση για
21 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
21/05/2017 6:14 ΜΜ

Παύλο καλησπέρα και σε ευχαριστούμε για το διαγώνισμά σου.

Μερικές παρατηρήσεις μου.

Στο Θέμα Α

Στο Αι καλύτερα να έγραφες ότι ζητείται το άθροισμα των μικρότερων ακέραιων συντελεστών.

Από τις πολλαπλές επιλογές μου άρεσε ιδιαίτερα το Α3.

Στο Θέμα Β

Στο Β1 η πρόταση γ μήπως είναι σωστή;

Η Β1ε είναι πολύ καλή.

Β2β. Λεπτομέρεια που αναφέρεται στο βιβλίο και δεν την προσέχουν ιδιαίτερα οι μαθητές.

Β3β. Εμένα μου άρεσε πολύ.

Β3γ. Μάλλον θες αραίωση σε δεκαπλάσιο όγκο. Σωστά;

Στο Θέμα Γ

Εγώ το δέντρο το βρήκα από την ένωση Η. Ισχύει 2v-1=v+1 οπότε v=2.

Γ2. Θυμίζει οργανική σύνθεση!

Γ3. Για λίγους.

Στο Θέμα Δ

Δ2. Ωραίος συνδυασμός pH, θερμοχημείας, χημικής ισορροπίας.

Δ3. Πολύ ωραίο και αρκετά δύσκολο.

Δ4. Φοβερό. Πολύ έξυπνο αυτό με το χρώμα του δείκτη σε καθαρό νερό.

 

Οπότε έχουμε συνολικά ένα διαγώνισμα το οποίο αναφέρεται σε καλούς μαθητές.

Ένα διαγώνισμα με τη σφραγίδα του Παύλου, ο οποίος πάντα μας χαρίζει αυτό το κάτι παραπάνω. Οπότε Παύλο ένα ευχαριστώ από εμένα!

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
21/05/2017 7:48 ΜΜ

Παύλο καλησπέρα!

Μελετώντας το διαγώνισμα σου έχω να πω τα εξής.

(Δεν αναφέρω καν ότι είναι για λίγους, αφού σε τέτοια μας συνηθίζεις!!!)

Στο Α1 θα μπορούσε (συνήθως έτσι είναι) να είναι θέμα Β αφού δεν αποτελεί ανάκληση γνώσεων.

Υ.Γ. Οι 2,5 μονάδες ελάχιστες, συμφωνώ και με την παρατήρηση του Αντώνη για ελάχιστους συντελεστές.

Α3 Ομοίως Β θέμα με αιτιολόγηση

 

Β1γ Νομίζω ο μαθητής δεν είναι υποχρεωμένος να ξέρει απ' έξω τις μάζες των σωματιδίων (μάλλον πρέπει να δοθούν)

Θυμίζω σε εξετάσεις που είχε ζητηθεί κάτι ανάλογο είχε δοθεί

 

2002

Η μάζα του πρωτονίου (mp) είναι 1836 φορές μεγαλύτερη από τη μάζα του ηλεκτρονίου (me). Αν τα δύο αυτά σωματίδια κινούνται με την ίδια ταχύτητα, ποια είναι η σχέση των αντιστοίχων μηκών κύματος λp και λe, σύμφωνα με την κυματική θεωρία της ύλης του de Broglie;

α. λe = 1836λp                         β. λe = λp/1836                         γ. λe = λp                                  δ. λp = λe/1836

 

Β3γ Συμφωνώ με τον Αντώνη παραπάνω για 10V.

Υ.Γ. το 5 γιατί δεν το λες ΗΓ αφού το ΗΑ το χρησιμοποίησες

Β3δ

" Το δοχείο που περιέχει το εξένιο θα θερμανθεί και γίνεται αντιληπτό δια της αφής.  "

Δηλαδή εννοείς θα πολυμεριστεί το αλκένιο; ή κάτι άλλο;

 

ΘΕΜΑ Γ

Γ1. Ομοίως με Αντώνη " Εγώ το δέντρο το βρήκα από την ένωση Η. Ισχύει 2v-1=v+1 οπότε v=2. "

Γ2. Οργανική σύνθεση

 

Δ.4 Αρκετή δουλειά.

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
21/05/2017 7:48 ΜΜ

Αντώνη η μάζα του νετρονίου είναι ελαφρώς μεγαλύτερη από την μάζα του p.

Αντώνης Χρονάκης
Αρχισυντάκτης
21/05/2017 8:37 ΜΜ

Δεν νομίζω Βασίλη.

Προσεγγιστικά θεωρούμε τη μάζα πρωτονίου ίση με αυτή του νετρονίου.

Βέβαια, υπάρχει στο μυαλό μου και μια 2η σκέψη.

Επειδή δεν δίνεται στο άτομο υδρογόνου ο ατομικός και μαζικός αριθμός μήπως ο Παύλος

εννοεί ότι μπορεί να είναι κάποιο ισότοπο υδρογόνου (δευτέριο κλπ).

Οπότε, αυτό έχει μεγαλύτερη μάζα από το πρωτόνιο και κατά συνέπεια μικρότερο μήκος κύματος κατά De Broglie.

Λες ο Παύλος να είναι τόσο δαιμόνιος;;;;

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
21/05/2017 8:41 ΜΜ

Καλησπέρα Αντώνη!

Τι να πω δεν ξέρω, όπως βλέπεις ο Παύλος πάει να βγάλει από την μύγα ξύγκι!!!

Αγγελής Γιώργος
21/05/2017 8:49 ΜΜ

Παύλο, πρόσθεσες στη συλλογή του ylikonet για μια ακόμη φορά ένα διαγώνισμα υψηλού επιπέδου ισορροπημένο, διαβάθμισμένης δυσκολίας, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές με κριτική σκέψη και μεγάλη επάρκεια στο γνωστικό αντικείμενο. Τα θέματα είναι σαφώς διατυπωμένα και αποτελούν "οδηγό" και για τους καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα της χημείας.

Αντιγόνη Βαρδάκη
21/05/2017 9:23 ΜΜ

Εξαιρετικό διαγώνισμα. Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην επίλυση του θέματος  Γ3.

Δύο παρατηρήσεις. 

Στο Β1 γ , θα συμφωνήσω στο ότι η πρόταση θεωρείται σωστή, αν πρόκειται για το ισότοπο του Η με Z = 1 και Α = 1.

Επίσης στη βιβλιογραφία, αναφέρεται ότι η CO + Cl2 → COCl2 είναι εξώθερμη,

οπότε η COCl2 →CO + Cl2 ως ενδόθερμη, ευνοείται με αύξηση της θερμοκρασίας ( αυτή η παρατήρηση για το Α3)

Αντιγόνη Βαρδάκη
21/05/2017 10:03 ΜΜ
Απάντηση σε  Βασίλης Δουκατζής

Στο Β3δ (έξυπνο θέμα) προφανώς χρειάζεται υδρογόνωση αλκενίου που είναι εξώθερμη αντίδραση!! 

Καταλύτες όμως δεν αναφέρονται. Περιμένουμε διευκρινίσεις από Παύλο Μπασδάρα. 

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
21/05/2017 11:32 ΜΜ
Απάντηση σε  Αγγελής Γιώργος

Γιώργο καλησπέρα!

Θα διαφωνήσω ως προς το διαβαθμισμένης δυσκολίας.

Διαβαθμισμένης δυσκολίας εγώ θεωρώ ένα διαγώνισμα όπου ένας μαθητής που έχει διαβάσει λίγο θεωρία γράφει ένα 5, ένας που ξέρει και μερικούς τύπους να εφαρμόζει γράφει σχεδόν 10 κτλ.

Όταν όμως απουσιάζουν οι μεσαίες βαθμολογίες δεν το λες διαβαθμισμένο, γιατί όπως είχε πει ο Θοδωρής (Βαχλιώτης) παλιότερα ο Παύλος γράφει για καλά προετοιμασμένους καθηγητές!!!

Θα συμφωνήσω ότι είναι ένα πολύ δυνατό διαγώνισμα με ακρότητες, για μαθητές που θέλουν να φτάσουν στα άκρα, αλλά διαφωνώ κάθετα στη λέξη διαβαθμισμένο.

Α και κάτι ακόμη. Παλιότερα υπήρχε μία διαφωνία σχετικά με την αραίωση και τις προσεγγίσεις, ένας συνάδελφος έγραψε μία μελέτη λαμβάνοντας όλες τις μεταβλητές και όπως αποδεικνύει ….ας αφήσω τα άλλα για ανάγνωση.

Προτείνω να διαβαστούν τα "Η μεταβολή του pH κατά την αραίωση ενός ρυθμιστικού διαλύματος." και

"Η εξίσωση Henderson–Hasselbalch"

Θοδωρής Βαχλιώτης
22/05/2017 12:31 ΠΜ

Παυλάρα με έφτασες στα όριά μου! Δηλαδή, θέλεις να κάνω υδρογόνωση αλκενίου και να ακουμπάω το δοχείο με το χέρι μου για να δω αν ζεσταθεί; Με τερμάτισες φίλε! Χαχα!

Πέρα απ'την πλάκα, το διαγώνισμά σου είναι όπως πάντα ιδιαίτερο και απαιτητικό. Ευχαριστούμε.

ΥΓ. Αντώνη Χρονάκη, αν σου πω να κάνεις την υδρογόνωση στο εργαστήριο, θα είναι του ματς;

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
22/05/2017 10:38 ΜΜ

Παύλο καλησπέρα!
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σου.
Για το Α1 απλά αναφέρω ότι οι ερωτήσεις του Α θέματος είναι συνήθως ανάκλησης γνώσεων ή ψίλουπολογιστικές.
Απλά προσωπική άποψη είναι που θα κατάτασσα αυτή την ερώτηση.
Β1γ. Οι σταθερές όταν δεν δίνονται δεν τις γνωρίζουμε πχ. το R = 0,082 L∙atm/mol∙K ή R = 0,08 L∙atm/mol∙K
ΝΑ = 6,023∙1023… ή 6,02∙1023… ή 6∙1023….
g = 10 m/s2  ή  g = 9,81….
Αν είχαμε ερώτηση πρωτόνιο και νετρόνιο που κινούνται με την ίδια ταχύτητα έχουν το ίδιο μ.κ. de Broglie ή 3 ανισοισότητες με τα μ.κ. τι απαντάμε; (πρέπει οι διατυπώσεις να μην μπορούν να αμφισβητηθούν)
 
Άλλο παράδειγμα. Ως και πριν 2 χρόνια ένας μαθητής μπορούσε να επιλέξει ως μάθημα την Φυσική Γενικής Παιδείας Γ λυκείου.
Εκεί στο 3ο  κεφάλαιο διδασκόταν για έλλειμα μάζας ενέργεια σύνδεσης κτλ.
Όπως θα ξέρεις για να βρεις ελ. μάζας κτλ χρειάζεσαι ακρίβεια και εκεί μαθαίνανε ότι mn > mp.
Έστω το διαγώνισμα 2 χρόνια πριν ή και περισσότερο και δεν έδινες και το mH τότε ποια θα ήταν η απάντηση;
Επαναλαμβάνω “πρέπει οι διατυπώσεις να είναι τέτοιες ώστε μην μπορούν να αμφισβητηθούν
 
Β3γ. Μπορεί να είναι ενδεικτικές οι απαντήσεις αλλά το 10V είναι βασικό στην αναφορά.
Ένα mea coulpa ή απλά “παράληψις μου” έχουν πει και οι μεγάλοι επιστήμονες, γιατί το κάνουμε θέμα;
Κανείς δεν αλάνθαστος (άσφαλτος που λέει η Lady – D) μόνο όποιος δεν γράφει δεν κάνει λάθη.
 
Β3δ. “Για πολυμερισμό του εξένιου δεν θα σκεφτόταν να ρωτήσει κανένας χημικός, οπότε αφού δεν είσαι απαλλάσσεσαι. Αν διαβάσεις καλά την εκφώνηση θα δεις ότι υπάρχει και υδρογόνο.”
Ωραία απαλλάσσομαι αλλά 3 χημικούς που ρώτησα (μπορείς να φανταστείς ποιους) μου είπαν ότι αν δεν υπάρχει καταλύτης όσο και να χτυπιέται το Η δεν πρόκειται να αντιδράσει με το αλκένιο ( Στο εργαστήριο δεν υπάρχει τίποτε άλλο από αντιδραστήρια και όργανα μετρήσεως).
 
 Αν βάλλεις και στα δύο δοχεία ένα θερμενόμενο κομάτι Ni δεν θα θερμανθούν και τα δύο; πως θα καταλάβεις την διαφορά;

Βασίλης Δουκατζής
Διαχειριστής
22/05/2017 10:42 ΜΜ

Και κάτι που ξέχασα

Β3γ. Χωρίς να το αποδείξεις ότι στο 10V έχουμε μεταβολή 1 ή 0,5 μονάδες θα το πάρεις αυτούσιο; δεν πρέπει πρώτα να το αποδείξεις;

Δώρα Πανδή
23/05/2017 10:43 ΠΜ

Κύριε Μπασδάρα καταπληκτικό το τελευταίο διαγώνισμα μπράβο!!! Ευχαριστούμε πολύ για τα πρωτότυπα θέματα που αναρτάτε, τα οποία διατηρούν το ενδιαφέρον των μαθητών για το μάθημα της χημείας αναλλοίωτο. Πολλοί από τους μαθητές μου κουράζονται να λύνουν τα ίδια και τα ίδια και χαίρονται ιδιαίτερα να λύνουν τα θέματά σας. Σας ευχόμαστε καλή συνέχεια και ανυπομονούμε για την επόμενη ανάρτηση!!!