
Η Μαρία κινείται σε ευθύγραμμο δρόμο οδηγώντας το αυτοκίνητό της με σταθερή ταχύτητα υ0 = 72 km/h, πίσω από ένα φορτηγό που μεταφέρει φιάλες υγραερίου. O χαρακτηριστικός ήχος του κινητού της την ειδοποιεί ότι έφτασε SMS. Τη χρονική στιγμή t0 = 0 αρχίζει να διαβάζει το μήνυμα, παρά το γεγονός ότι έχει ακούσει πως αυτή η πράξη αυξάνει το χρόνο αντίδρασης κατά 0,4s. Την ίδια χρονική στιγμή (t0 = 0), μια φιάλη υγραερίου πέφτει από το προπορευόμενο φορτηγό και ακινητοποιείται ακαριαία σε απόσταση d = 45m. Ο χρόνος αντίδρασης νηφάλιου οδηγού είναι 0,8s και η μέγιστη επιβράδυνση του αυτοκινήτου έχει μέτρο 8m/s2.
α) Να υπολογίσετε τη μετατόπιση της Μαρίας στη διάρκεια του συνολικού χρόνου αντίδρασης.
β) Ποιο είναι το χρονικό διάστημα για να ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο;
γ) Πόσο θα μετατοπιστεί συνολικά μέχρι να σταματήσει;
δ) Τι θα συνέβαινε αν δεν απαντούσε στο κινητό;
ε) Να κάνετε τη γραφική παράσταση μετατόπισης – χρόνου στην περίπτωση που όλα πήγαιναν καλά…
![]()
Ανδρέα πολύ καλό το σενάριο της άσκησης με το κινητό και το χρόνο αντίδρασης! Μπράβο!!
Έτσι επισημαίνεις ότι, όποιος οδηγεί πρέπει να είναι αφοσιωμένος στην οδήγηση και να μην παίζει με τη ζωή του αλλά και των άλλων.
Βλέπεις belivery στο μηχανάκι να μιλούν στο κινητό, να κρατάνε στο χέρι τους καφέδες και με το άλλο χέρι στο τιμόνι• και κάνεις το σταυρό σου!
πολύ καλή άσκηση Ανδρέα
και εξαιρετικό το μήνυμά της!
Καλησπέρα Ανδρέα.
Πολύ καλή και πολύ καλό και το μνμ.
Κάνε μία διόρθωση
Προφανώς δε θα συμβεί ποτέ αυτό γιατί σε 40m βρίσκεται η φιάλη υγραερίου και η πρόσκρουση μπορεί να προκαλέσει ατύχημα, που μπορεί να αποβεί και θανατηφόρο.
40m -> 45m
Βαγγέλη, Πρόδρομε, Βασίλη σας ευχαριστώ. Βασίλη έκανα τη διόρθωση. Η ιδέα της άσκησης ήρθε στο project που έχω αναλάβει και αφορά τα τροχαία ατυχήματα. Θέλω να δείξω στα παιδιά ότι με τη Φυσική μπορούμε να εξηγήσουμε και γιατί όχι να προβλέψουμε ένα ατύχημα. Η φύση δεν αστειεύεται, όταν παίζουμε στα όρια μαζί της. Τα φύλλα μελαμίνης που σκότωσαν τους μαθητές στα Τέμπη δεν τα κρατούσε το βάρος τους αλλά η στατική τριβή, που μετατράπηκε σε ολίσθησης…
Απορώ επίσης που επιτρέπεται η χρήση bluetooth, στο αυτοκίνητο. Αυτό δεν χρειάζεται συγκέντρωση της προσοχής άραγε; Οι πλοηγοί στις οθόνες των αυτοκινήτων δεν διασπούν την προσοχή του οδηγού;
Είναι πολλά τα λεφτά Ανδρέα για τα gps…. Έχεις απόλυτο δίκιο
Τώρα θα μου πεις υπάρχουν και φωνητικά…
Σε αντίστοιχες ασκήσεις, ζητάω πρώτα το διάγραμμα υ-t μέχρι υ=0
και από εκεί να υπολογίσουν τη συνολική μετατόπιση από το εμβαδό τραπεζίου..
Ανδρέα στο διάγραμμα Δx-t βάλε στην τιμή του χρόνου 3,3 αντί για 3,7
Αν μου επιτρέπεις, μια ένσταση…Διαφωνώ με τον όρο μέγιστη επιβράδυνση
Θα έδινα μέγιστη επιτάχυνση μέτρου 8 m/s^2 αντίρροπη της ταχύτητας μέχρι
αυτή να μηδενιστεί
Θα είχε ίσως ενδιαφέρον να δίναμε τις σχέσεις Δx-t στο αντίστοιχο διάγραμμα
Δx=20t 0<t<0,8
Δx=16+20(t-0,8)+1/2(-8)(t-0,8)^2
Προφανώς για τον ένα στους 25 που θα μπορούσε να ρωτήσει…
Συμπληρώνω
Δx=16+20(t-0,8)+1/2(-8)(t-0,8)^2 για 0,8<t<3,3 sec
Θοδωρή καλησπέρα. Σ΄ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις σου. Τον όρο επιβράδυνση τον άφησα μόνο λόγω του σχολικού βιβλίου. Γιαυτό χρησιμοποίησα απόλυτο στο α. Με την ευκαιρία να σου δώσω χαιρετισμούς από την πρώην μαθήτριά σου Ευαγγελία Παντζοπούλου, τριτοετής Ιατρικής εδώ στην Πάτρα, συμφοιτήτρια και φίλη της κόρης μου. Όταν τη ρώτησα ποιον καθηγητή θυμάται από το Λύκειο, μου είπε αυθόρμητα για το Φυσικό της κάποιον …Θοδωρή Παπασγουρίδη, που έκανε εξαιρετικό μάθημα και ξεχώριζε…
Ευχαριστώ Ανδρέα για τα "καλά μαντάτα"…
Το έχουμε ανάγκη σε μια εποχή που αναρωτιόμαστε για τον ρόλο μας…
Δεν σου κρύβω ότι είναι όλο και περισσότερες οι φορές που αμφιβάλλω
για αυτό που κάνω σε σχέση με αυτό που μου ζητάνε να κάνω…
π.χ: να διδάξω κινηματική στην Α' Λυκείου από ένα βιβλίο που ενώ μιλά
για μετατόπιση, στις ασκήσεις ζητά μόνο διάστημα…μέσω επιβράδυνσης
Να μεταφέρεις τους χαιρετισμούς μου στην Ευαγγελία και να την ευχαριστήσεις
εκ μέρους μου για τα καλά της λόγια ….
Παρεπιπτόντως , η Ευαγγελία έδινε τη χρονιά με τη ….διπλή σωστή απάντηση
στο ερώτημα πολλαπλής ….Θυμάμαι, πως μου έλεγε ότι έχασε αρκετό χρόνο
προσπαθώντας να….ταιριάξει τις επιλογές που της έδιναν σε αυτό που ήξερε
πως είναι σωστό….
Καλημέρα Ανδρέα,
πολύ ωραία και διδακτική άσκηση. Είναι νομίζω πολύ χρήσιμο να δίνουμε ασκήσεις με ρεαλιστικά σενάρια της καθημερινότητας,
με τον τρόπο αυτό γίνονται πιο κατανοητές από τα παιδιά.
θα μπορύσε βέβαια να συνδιαστεί ωραία και με την άσκηση του Διονύση με το προπορευόμενο όχημα
Υ.Γ. Το γεγονός ότι οδηγός του αυτοκινήτου ήταν η Μαρία και όχι π.χ. ο Γιώργος ήταν φανταζομαι τυχαίο…
Καλημέρα Γιάννη σ΄ευχαριστώ. Το clipart που έβαλα για εικόνα, είχε γυναίκα οδηγό, οπότε …Μαρία και όχι Γιώργος.
Θοδωρή όταν η θετική κριτική προέρχεται από τέτοιο παιδί, τότε σίγουρα πολλά σωστά κάνεις και δεν πρέπει να αμφιβάλλεις καθόλου.
Και πολύ σωστά τα λες, στις Πανελλαδικές οι άριστοι μαθητές προβληματίζονται ή βραχυκυκλώνουν. Άριστος μαθητής μου στην ερώτηση Α1 πέρυσι "Κατά την πλαστική κρούση δύο σωμάτων ισχύει ότι:" προφανώς και ήξερε την ΑΔΟ, αλλά έγραψε αναλυτικά γιατί καμία απάντηση δεν θεωρούσε σωστή και φυσικά τιμωρήθηκε με -5μόρια.