Στην Φυσική της Α΄Λυκείου, διδάσκουμε την κίνηση υλικού σημείου σε ευθεία τροχιά. Δεν γίνεται καμιά νύξη για καμπυλόγραμμη κίνηση, ούτε για κάποιο μέγεθος (μετατόπιση, ταχύτητα, επιτάχυνση…) σε μη ευθύγραμμη κίνηση.
Μετά ερχόμαστε στην Β΄τάξη και λίγο πολύ θεωρώντας τα πάντα γνωστά διδάσκουμε “εν τάχει” την οριζόντια βολή.
Μήπως θεωρούμε πολλά πράγματα ως αυτονόητα;
Δείτε τι διδάσκεται στην Κύπρο, πριν ο μαθητής διδαχτεί την αρχή ανεξαρτησίας των κινήσεων:
ή
Θα θυμάσαι φυσικά ότι η οριζόντια βολή διδάσκονταν (από όσους την δίδασκαν) στην Α΄ Λυκείου. Εκεί να δεις «εν τάχει»!
Μπα, εμείς εδώ αφήνουμε να τα μάθει στα μαθηματικά αυτά ο μαθητής γιατί με τον αριθμό των ωρών που κάνουμε μάθημα δεν προλαβαίνουμε. Εδώ, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα (αλλά και το σχολικό βιβλίο) που εγώ τουλάχιστον παραβιάζω, ο μαθητής στη Β λυκείου πρέπει να μάθει μόνο ΟΜΑΛΗ κυκλική κίνηση και χωρίς την παράγραφο με τα παραδείγματα, και στη Γ λυκείου να ξέρει ήδη π.χ. ότι στη μη ομαλή κυκλική κίνηση ισχύει ο τύπος που είναι μάθει στην ομαλή για την κεντρομόλο αλλά μόνο στιγμιαία για την ακτινική συνιστώσα της επιτάχυνσης. Φαντάζομαι ότι αυτό το μαθαίνει την εορτή του Αγίου Πνεύματος που μεσολαβεί ανάμεσα στο τέλος της Β και της αρχής της Γ Λυκείου με την αντίστοιχη επιφοίτηση.
γενικά οι Κύπριοι έχουν καλύτερα βιβλία, πώς γίνεται αυτό δεν ξέρω,
ενώ έχουνε τελειώσει, οι περισσότεροι, το ίδιο Πανεπιστήμιο με εμάς!
Για να είμαι ειλικρινής παραβιάζω και το αναλυτικό πρόγραμμα της Α λυκείου και χρησιμοποιώ, δίνοντας αντίστοιχο φυλλάδιο, τον ορισμό της θέσης και της μετατόπισης σε 2 διαστάσεις που υπάρχει στη σελ 12 του βιβλίου της Α λυκείου των Αλεξάκη, Κουντούρη κ..α.
Καλημέρα και καλό μήνα σε όλους.
Αν σκεφτούμε ότι οι Κύπριοι διδάσκουν αναλυτικά τι συμβαίνει σε μια καμπυλόγραμμη κίνηση, Οκτώ (8) σελίδες θεωρία-εισαγωγή, πριν διατυπώσουν την αρχή της επαλληλίας, ενώ εμείς χωρίς λέξη προχωράμε ακάθεκτοι, θα δούμε ότι κάτι λάθος κάνουμε…
Χαράλαμπε συμφωνώ με την τακτική σου, αλλά το πρόβλημα δεν είναι πώς μπορεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση ένας εκπαιδευτικός, αλλά τι "παραγγέλνει" η επίσημη πολιτεία, μέσω βιβλίων και οδηγιών…