Ένα τρίωρο διαγώνισμα, που έδωσα σήμερα στους μαθητές του σχολείου. Περιλαμβάνει τη ύλη από την αρχή μέχρι και Στροφορμή, όπου βρισκόμαστε. Βέβαια θα το γράψουν στο σπίτι (δεν μπορούσαμε να βρούμε χρόνο εντός ωραρίου…) και δεν θα μετρήσει στην βαθμολογία τους. Ελπίζω να το γράψουν οι περισσότεροι και να μου το φέρουν, για διόρθωση…
Ένας τροχός ο οποίος στρέφεται με κάποια γωνιακή ταχύτητα, εκτοξεύεται με αρχική ταχύτητα σε μη λείο οριζόντιο επίπεδο. Στο διπλανό σχήμα φαίνεται η ταχύτητα του ανώτερου σημείου Α, τριπλάσια της ταχύτητας του κέντρου μάζας του τροχού, αμέσως μετά την εκτόξευση. Ποιο από τα παρακάτω διαγράμματα περιγράφει σωστά την ταχύτητα του κέντρου μάζας Ο του τροχού, σε συνάρτηση με το χρόνο;

Δείτε όλο το διαγώνισμα:
Επαναληπτικό Διαγώνισμα Φυσικής 2013
Επαναληπτικό Διαγώνισμα Φυσικής 2013.
![]()
Που άρεσε.
Περισσότερο όμως από όλα το Α4.
Πρέπει να γίνει ιδιαίτερη ανάρτηση με αυτό.
Καλησπέρα σε όλους.
Διονύση πολύ καλό! Μου άρεσε ιδιαίτερα το τέταρτο θέμα.
Καλησπέρα συνάδελφοι. Χαίρομαι που σας άρεσε.
Να δούμε όμως και πόσο θα αρέσει στους μαθητές μου!!!
Διονύση πολύ καλό το διαγώνισμα και θα το αξιοποιήσω.
Το Α5 iv θέλει καλύτερη διατύπωση.
Το 4ο θέμα είναι (καλώς) για λίγους.
και… βλέπω ότι έβαλες και το πείραμα στο παιχνίδι 🙂
Γιάννη σήμερα μαθητής με ρώτησε τι συμβαίνει όταν γίνει εκτόξευση σφαίρας σε δάπεδο και του έδωσα το αρχείο της ανάρτησης “Χτύπημα πάνω από τη μέση”.
Αύριο θα του δείξω και τις σχετικές προσομοιώσεις σου.
Καλησπέρα Διονύση. Ωραίο το διαγώνισμα. Μ’ άρεσε και εμένα ιδιαίτερα το Α4. Μια προσομοίωση εδώ.
Να είσαι καλά
Καλησπέρα Νίκο και Σαράντο. Σας ευχαριστώ για τον σχολιασμό.
Διονύση τα θέματα είναι όμορφα και καλοζυγισμένα. Μου αρέσει το τρίτο (δεν έχει πέσει ακόμη συμβολή με πηγές που διαφέρουν στη φάση) αλλά μου αρέσει και το τέταρτο και το δεύτερο αλλά και το πρώτο που “φωνάζει” στα παιδιά να έχουν τα μάτια τους ορθάνοιχτα μην πέσουν σε λακκούβα.
Χαίρομαι Μανώλη για την θετική υποδοχή.
Διονύση …ουσιαστικό και γεμάτο φυσική διαγώνισμα.
Να’σαι πάντα καλά μα μοιράζεσαι μαζί μας τις ιδέες σου.
Να είσαι καλά Γιάννη. Χαίρομαι για την θετική αποδοχή.
Διονύση ”χαθηκα ” γιατί είχα ένα μικρό ατύχημα …αλλά σιγά – σιγά επανέρχομαι.
Ελπίζω όχι κάτι σοβαρό Γιάννη…
Μια μερική ρήξη συνδέσμου στο γόνατο…αλλά θα το παλαίψω . Πάλι καλά μέχρι εκεί.
Περαστικά και από μένα Γιάννη.
Γιάννη, περαστικά από καρδιάς.
Γιάννη και από μένα γρήγορη ανάρρωση.
Σας ευχαριστώ παιδιά…εύχομαι να είστε πάντα καλά.
Γιάννη περαστικά, ταχεία η ανάρρωση.
Διονύση, όλα τα θέματα είναι ωραία και απαιτούν σκέψη, όλες οι μονάδες κατακτώνται,δεν χαρίζονται.Πολύ χρήσιμο για επανάληψη.Να είσαι καλά.
καλημερα, το 3 θεμα δεν ειναι φυσικη αλλα μαθηματικα, ειδικα στην συμβολη οι πηγες θα πρεπει να ειναι συγχρονες, απο το θεμα 1 το Α3,4 ειναι ασκησεις οχι πρωτο θεμα.
Καλημέρα φίλε nikos. Μήπως ξέρεις καμιά άσκηση στη συμβολή, που να είναι φυσική και όχι μαθηματικά; Μήπως η άσκηση 2.52 είναι εκτός ύλης;
Όσον αφορά τα ερωτήματα του Α΄θέματος, θα συμφωνήσω μαζί σου, αλλά ρίξε μια ματιά στα θέματα τα τελευταία χρόνια και ίσως βρεις πολλές τέτοιες ασκήσεις…
συμβολη με αρχικη φαση δεν προκειται να μπει ΠΟΤΕ ο μαθητησ δεν ειναι υποχρεωμενοσ να ξερει τριγωνομετρια και μαλιστα σε υλη που δεν εχει διδαχθει στην β λυκειου, οι τυποι ημ2χ,συν2χ, ημΑ+ημΒ, κλπ δεν διδασκονται πλεον στην β λυκειου.
Χαίρομαι για τη σιγουριά σου και τις βεβαιότητες που εκφράζεις συνάδελφε…
Kαλησπέρα Διονύση καλησπέρα σε όλους…στην 84 σελίδα του σχολικού άσκηση 2.52 υπάρχει άσκηση συμβολής με αρχική φάση.
Ποιός μπορεί να πάρει το ρίσκο να πει δεν μπαίνει;
Εγώ πάντως δεν το λέω.
Το είχα γράψει Γιάννη στην προηγούμενη απάντησή μου, για την διαφορά φάσης
Διονύση δεν το είχα δει…μάλλον …”Oύ γαρ έρχεται μόνον… ”
Καλύτερα να είμαστε λιγότερο απόλυτοι στο τι θα μπει και τι δε θα μπει “ΠΟΤΕ”…
Όσο για την ταυτότητα ημα+ημβ την εχει το βιβλίο της κατεύθυνσης και τη διδάσκουμε.
Από τη στιγμή που τη σχέση τη δίνει το βιβλίο, είναι πια δεδομένη και γνωστή.
Δηλαδή με τη λογική αυτή ο μαθητής δεν πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί την αποδεικτική διαδικασία σε παραπλήσιες περιπτώσεις (όπως π.χ. η ύπαρξη αρχικής φάσης), αλλά πρέπει να αποστηθίσει μόνο τον τελικό τύπο; Μια τέτοια αντίληψη με βρίσκει εντελώς “κάθετη” που λέμε! Και μάλιστα σε μια περίπτωση που όμοιά της έχει το σχολικό βιβλίο.
Ο μαθητής είναι υποχρεωμένος να ξέρει ό,τι έχει το βιβλίο και μεις υποχρεωμένοι να του το διδάξουμε.
Και εγώ δεν είμαι σίγουρος για το ΠΟΤΕ (έστω και αν γραφόταν με μικρά γράμματα).
Διαφωνώ με τον Διονύση που συμφώνησε λέγων:
Όσον αφορά τα ερωτήματα του Α΄θέματος, θα συμφωνήσω μαζί σου
Το Α4 (που μου άρεσε περισσότερο απ’ όλα) είναι δύσκολο αλλά δεν είναι άσκηση. Μπορεί να είναι δυσκολότερο από ασκήσεις αλλά όχι άσκηση.
Επιδέχεται απάντηση στην οποία δεν γίνεται χρήση τύπων (πλην ενός στην αρχή). Απάντηση καθαρά ποιοτική. Το αν είναι δυσκολότερο από συνήθη πρώτα θέματα είναι άλλο …θέμα.
Η απάντηση:
Επειδή ω.R=υΑ-υcm>υcm το σώμα ολισθαίνει στο έδαφος και η ταχύτητα του σημείου επαφής έχει φορά προς τα αριστερά.
Η τριβή έχει φορά προς τα δεξιά οπότε η ταχύτητα του σώματος αυξάνεται και παράλληλα μειώνεται το ω. Κάποια στιγμή υcm= ω.R οπότε παύει η ολίσθηση, μηδενίζεται η τριβή και σταθεροποιείται η ταχύτητα.
Σωστό λοιπόν το γ.
Δημήτρη ο Διονύσης συνεχίζει τη διδασκαλία μέσω του επαναληπτικού.
Η χρήση του Α4 επιτυγχάνει δύο στόχους. Διδάσκει μια πολύπλοκη περίπτωση που ο ίδιος (και όχι μόνο) την αισθάνεται να πλησιάζει και δίνει οδηγία, γραμμή πλεύσης:
«Το 1ο θέμα παιδιά δεν είναι δεδομένο ότι θα είναι αστείο, προφανές για έναν που έχει διαβάσει. Μπορεί να είναι και κάτι πολύ δύσκολο και μην το περνάτε με μια ματιά όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Πάντα υπάρχει η πρώτη φορά.»
Λες μακάρι το πρώτο θέμα να ….
Υποθέτω ότι ούτε ο Διονύσης θα επιθυμούσε κάτι τέτοιο να συμβεί στις Εξετάσεις μια και υπάρχουν παιδιά που κατ’ ανάγκην βρίσκονται στην Κατεύθυνση που βρίσκονται και πρέπει να πάρουν ένα βαθμό από απλή ανάκληση γνώσεων. Ένα παιδί που θυμάται τι είναι μήκος κύματος και τι ροπή αδράνειας πρέπει να πάρει κάτι ακόμα και αν έχει περιορισμένες ικανότητες επεξεργασίας όσων διδάχτηκε.
Όμως υπάρχει διαφορά μεταξύ αυτών που διδάσκεις και αυτών που θα πρότεινες για θέματα του Μαΐου.
Όταν προτείνεις στο παιδί σου να πάρει ομπρέλα δεν σημαίνει ότι επιθυμείς να βρέξει.
Διονύση είσαι εκτός συναγωνισμού
πολύ έξυπνα διαλεγμένα ένα κι ένα
(μόνο η επιλογή τους αξίζει επαίνων ακόμα κι αν για σένα δεν φαντάζει τόσο δύσκολο όσο σ’ εμάς )
και ζόρικα όπως απαιτούν οι καιροί.
Δεν συνίστανται για αργότερα αφού θα οδηγούσαν αρκετούς σε απογοήτευση…
αλλά αυτή την εποχή είναι η κατάλληλη για ένα τέτοιο διαγώνισμα …στο σπίτι και με άνεση χρόνου.
.Για το επίμαχο Α4…εξαιρετική ιδέα αλλά
αν μπει στο 1ο ως πολλαπλή επιλογή δεν πρέπει να μπει με διαγράμματα… επιλογές του τύπου : α. αυξάνεται ή β. μειώνεται (με σταθερό ή με εκθετικό ρυθμό) ή γ)μένει σταθερή αρκούν
Έτσι α) αποφεύγουμε την σκέψη να υπολογίζουμε αν θα σταθεροποιηθεί σε διπλάσια τιμή (όπως δείχνουν τα διαγράμματα ) ή σε κάποια άλλη τιμή…β) δεν έχει σημασία αν είναι τροχός )όπως ορίζει η εκφώνηση ) ή δίσκος ( όπως δείχνει το σχήμα και η πολύ ωραία προσομοίωση του Σαράντου ),,,
Αν ήταν στο 2ο θέμα τότε όλα αυτά θα είχαν την σημασία τους
Αν μπορείς ανάρτησέ το και σε pdf. (μου λείπουν οι επιλογές αβγ στο 2.6 αρνούνται να εμφανιστούν)
Να’ σαι καλά
Καλησπέρα Δημήτρη, σε ευχαριστώ για τα κομπλιμέντα!!!
Ανάρτησα και το pdf και σε Word 2003, για όποιον έχει κάποιο πρόβλημα.
Επί της ουσίας τώρα.
Δεν συνηθίζω να δίνω επαναληπτικά διαγωνίσματα εφ’ όλης της ύλης στους μαθητές μου. Θεωρώ ότι είναι πολύ επιβαρυμένοι την περίοδο αυτή και δεν θέλω να τους επιβαρύνω επιπλέον. Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, δεν «πιστεύω» πολύ στα συνεχή διαγωνίσματα, αφού το μείζον είναι η γνώση και όχι η τεχνική του γραψίματος. Κάποια ναι, αλλά με μέτρο…
Μου ζήτησαν όμως οι ίδιοι οι μαθητές να τους δώσω ένα τέτοιο διαγώνισμα και το έκανα. Αλλά ποιοι το ζήτησαν; Προφανώς μια ομάδα άριστων μαθητών, από τους οποίους περιμένω και να το γράψουν… Οι άλλοι δεν ελπίζω….
Έτσι επέλεξα να βάλω και κάποια ερωτήματα, που κρύβουν ιδέες, τις οποίες είχαμε βρει και συζητήσει σε ασκήσεις, όχι προφανώς αυτούσιες, για να δω και εγώ αλλά να διαπιστώσουν και οι ίδιοι, πόσο εύκολα ή δύσκολα, μπορούν να αντιμετωπίσουν και κάτι μη αναμενόμενο, σε πρώτη ανάγνωση, που όμως δεν είναι μακριά από πράγματα που με τον ένα ή άλλο τρόπο έχουν ασχοληθεί.
Έτσι από άποψη τεχνική το Α4, μπορεί να μην ζητηθεί ποτέ με τον τρόπο που το έβαλα, έλα όμως που ήθελα να δω, αν μπορούν να σκεφτούν και χωρίς υπολογισμούς να επιλέξουν μια γραφική παράσταση, που περιγράφει την εξέλιξη ενός φαινομένου;
Όσον αφορά την βαθμολογία που θα συγκεντρώσουν, είναι δεδομένο ότι δεν θα επηρεάσει καθόλου τη βαθμολογία τους. Έπεται ένα ωριαίο διαγώνισμα, υποχρεωτικό για όλους…
το βιβλιο κατευθυνσης φυσικης γ λυκειου εχει γραφτει εδω και πολυ καιρο η υλη της β λυκειου στα μαθηματικα γενικης παιδειας εχει τροποποιηθει δεν μπορει να ζητηθει ο τυπος ημΑ+ημΒ στην φυσικη οταν ο μαθητης δεν τον εχει διδαχθει. Για τον υπολογισμο αρχικης φασης στην ΑΑΤ δεν υπαρχει προβλημα και δεν εχει καμια σχεση με τους τριγωνομετρικους ημΑ+ημΒ, ημ2χ, συν2χ. Μεσα σε 3 ωρες που εξεταζεται ο μαθητης δεν μπορει να αναλωσει μια και παραπανω ωρα για να κανει αποδειξεισ μαθηματικων στην φυσικη εξεταζεται οχι στα μαθηματικα.
η σχεση ημΑ+ημΒ δεν ειναι τυπος φυσικης συναδελφε
Νίκο λες:
“Δεν μπορει να ζητηθει ο τυπος ημΑ+ημΒ στην φυσικη οταν ο μαθητης δεν τον εχει διδαχθει.”
Εννοείς μάλλον δεν πρέπει ή δεν είναι σωστό ή είναι κατακριτέο το να ζητηθεί.
Δεν μπορεί με την έννοια του “αποκλείεται” ή του “είναι αδύνατον” δεν είναι κάτι που μπορείς να υποστηρίξεις. Θα πεις π.χ. σε μαθητή σου:
“-Μη διαβάσεις το σχετικό αποκλείεται να σε ρωτήσουν διότι απαγορεύεται” ;;
Γιαννη καλησπερα, λεω απλα οτι οι τυποι ημΑ+ημΒ, συν2χ,ημ2χ , συνΑ+συνΒ δεν διδασκονται πλεον στα μαθηματικα β λυκειου στην τριτη λυκειου στα μαθηματικα οτι εχει σχεση με τους παραπανω τυπους εχει βγει εκτως υλης, ειναι λογικο να ζητηθουν στην φυσικη; Η λογικη λεει οχι…..και νομιζω οτι αυτοι που βαζουν θεματα εχουν πληρεισ ενημερωση τι διδασκεται και τι οχι ο μαθητης,. Με την ιδια λογικη μπορουν να βαλουν ολοκληρωμα στα μαθηματικα που εχει μεσα την σχεση ημ2χ η συν2χ ειναι δυνατον;
Από το Γ θέμα των επαναληπτικών του 2009:
προς τον νικο ανδρεαδη ……. το θεμα τον επαναληπτικων το ξερω ειναι το 2009 οι τυποι που λεω εχουν βγει απο το 2010 κανενας ενημερωμενοσ μαθηματικος δεν τους διδασκει και για ενημερωση επειδη οι αποδειξεις του ημχ και συνχ στις παραγωγους εχουν μεσα τους τυπους ημ2χ και συν2χ εχου βγει εκτως υλης ……εμεις οι φυσικοι να τους κανουμε οκ ……τοσα θεματα υπαρχουν που μπορει να εξεταστει ενας μαθητης πρεπει να του βαζουμε και θεματα που δεν εχει διδαχθει……δεν εχει κανει εξασκηση στους παραπανω τυπους στα μαθηματικα εμεισ θα τα βαλουμε στην φυσικη;
Νίκο δεν μπορώ να σου απαντήσω στο αν είναι λογικό. Και δεν έχει καμιά αξία γιατί θα είναι απλά η άποψή μου. Διάβασες αυτήν της Ίριδας.
Το ερώτημα είναι: “Είναι αναμενόμενο;” ή “είναι δυνατόν;”
Μπορώ ακίνδυνα να σου πω ότι “-Όχι αποκλείεται”;; Και μάλιστα από δημόσιο βήμα με κίνδυνο να πάρει τοις μετρητοίς ένα παιδί τα λόγια μου (αν υπάρχει κάποιο που με θεωρεί σοβαρό) και να καεί στις Εξετάσεις;
Καταλαβαίνεις ότι ο αποκλεισμός του συγκεκριμένου θα έκαιγε πάρα πολλά θέματα κάτι που δεν συνηθίζεται.
Θρασύβουλε θυμάμαι κείμενο του Θοδωρή το 2009 που εξηγούσε ότι τα θέματα καθορίζονται και από το σχολικό και από βοηθήματα αλλά και από την “πιάτσα”.
Σε άλλη συζήτηση σου έγραψα ότι ο περιορισμός της ύλης κουβαλά στρεβλώσεις.
Γιαννη με την ιδια λογικη και οι μαθηματικοι θα πρεπει να κανουν τις αποδειξεισ του ημχ και συνχ στις παραγωγους τα ολοκληρωματα που εχουν μεσα τις σχεσεις ημ2χ συν2χ παρολο που ειναι εκτως υλης …….δεν ξερεις καμια φορα μπορει να πεσουν……..
Εγω νομιζω παντως οτι οι περισσοτεροι φυσικοι δεν ξερουν οτι οι παραπανω τυποι εχουν βγει εκτως υλης στα μαθηματικα ελπιζω οι επιτροπη να ειναι πληρως ενημερωμενοι τι διδασκεται ο μαθητης στο λυκειο και μαλιστα στην β λυκειου στα μαθηματικα
Δεν ξέρω ούτε το πνεύμα των Μαθηματικών ούτε την “πιάτσα”.
Θέλω να πω το εξής: Διαβάζουν και μαθητές και δεν τολμώ να πω ότι κάτι δεν είναι εξεταστέο.
Άλλο να πω στην παρέα “-Δε φαντάζομαι να βάλουν το…” και άλλο να το γράψω εδώ.
Θρασύβουλε είναι από το παλιό blog και μόνο ο Θοδωρής ή ο Διονύσης μπορούν να το βρουν.
Νομίζω ότι γίνεται μια συζήτηση, που δεν οδηγεί πουθενά και μάλιστα με έναν τρόπο, για μένα ακατανόητο. Δεν έχει κάποιος, παρά να διαβάσει τα σχόλια και το ύφος με τον οποίο έχουν διατυπωθεί. Και το μεγάλο πρόβλημα είναι αν ο μαθητής ξέρει μια τριγωνομετρική σχέση!!!
Λίγο πιο χαλαρά συνάδελφε Νίκο (Φλ). Είναι το μεγάλο!!! μαθηματικό πρόβλημα η σχέση του αθροίσματος, που ο μαθητής δεν έχει “προπονηθεί” στην Β΄Λυκείου και δεν μπορεί να τον εφαρμόσει; Του δίνει το σχολικό του βιβλίο την μαθηματική σχέση και στην θεωρία τον βάζει να κάνει αντικατάσταση για να προκύψει μια σχέση που δίνει την απομάκρυνση. Θα πρέπει να διδαχθεί η απόδειξη ή όχι λόγω της μαθηματικής σχέσης;
Και αν όχι θα πρέπει να διδάξουμε στους μαθητές την τελική σχέση; Αν, αυτό είναι το πνεύμα, με συγχωρείτε δεν θα συμφωνήσω. Εγώ θεωρώ το άκρον άωτον της παπαγαλίας να υποχρεώσω το μαθητή να παπαγαλίσει την τελική εξίσωση, την οποία να χρησιμοποιεί για μια αντικατάσταση.
Αλλά ας το αφήσουμε αυτό και ας έρθουμε σε κάτι άλλο.
Όταν κάνω μάθημα προσπαθώ να καλύψω τους μαθητές μου σε κάθε πιθανόν ενδεχόμενο. Συμπληρώνω φέτος 33 χρόνια διδασκαλίας και κάθε χρόνο έχω την αγωνία, μήπως κάτι μου ξεφύγει και βρεθούν οι μαθητές μου ακάλυπτοι.
Η λογική λοιπόν, πέρα από τι θεωρώ λογικό, επιτρεπτόν ή απαράδεκτο είναι να προετοιμάσω για όλα τα ενδεχόμενα τους μαθητές μου. Έτσι η λογική αυτό ΠΟΤΕ δεν πέφτει, μου είναι εντελώς ξένη. Άλλο αν πρέπει ή αν θεωρώ ότι πρέπει να πέσει κάποιο θέμα και άλλο αν ο μαθητής μου θα πρέπει να βρεθεί προ απροόπτου.
Και ένα τελευταίο και δεν πρόκειται να συνεχίσω την συζήτηση, πάνω στο θέμα.
Δημοσιεύω καθημερινά σχεδόν θέματα, αλλά και τα τεστ και τα διαγωνίσματα που βάζω στους μαθητές μου. Είμαι απόλυτα καθαρός χωρίς να έχω να κρύψω κάτι. Και ο καθένας μπορεί να τα κρίνει, αλλά με τρόπο που να σέβεται την διαφορετική οπτική γωνία, με την οποία βλέπω τα πράγματα και με την οποία μπορεί να διαφωνεί. Η σωστή για μένα θέση είναι:
Δίνεις αυτό το θέμα Διονύση, το οποίο έχει 1), 2) … 5) μειονεκτήματα. Η δική μου πρόταση είναι αυτή, πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
Ας μιλήσουμε δηλαδή επί ίσοις όροις… Όχι μόνο καταγγελία.
Επί της ουσίας:
Στον τύπο στηρίζονται τα διακροτήματα, η συμβολή και τα στάσιμα.
Κάθε χρόνο μαθητές μου μου θυμίζουν την εξαίρεση και με ύφος τους λέω:
“- Ξέρετε ποιος είναι ο πιο χρήσιμος σε σας τύπος της τριγωνομετρίας; κ.λ.π.”
Υπάρχουν όμως και θέματα που δεν αγαπώ καθόλου. Για παράδειγμα τα ακίνητα σημεία μεταξύ δύο πηγών μου κάθονται στο στομάχι. Όμως ασχολούμαι και με αυτά.
Πολλοί πιστεύουν ότι δεν επιτρέπεται θέμα με ολίσθηση σφαίρας. Μπορούν να υπογράψουν ότι ένα τέτοιο θέμα αποκλείεται;
Καλησπέρα σε όλους.Νομίζω ότι κοιτάμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος.Προσπαθούμε να πιάσουμε θέματα;Αυτό είναι το ζουμί;O μεγάλος μου γιος είναι φέτος Γ Λυκείου.Πολλές φορές με ρωτάει “αυτό μπορεί να πέσει;” και του απαντάω φυσικά στην Ελλάδα είμαστε εδώ όλα είναι πιθανά…Ποιος θα μπορούσε να πει με σιγουριά ότι η σταθερά επαναφοράς θα μπορούσε να είναι πέρσι έξι μόρια με εφαρμογή του ανύπαρκτου τύπου σε φανταστικό μέγεθος στο τέταρτο θέμα;Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί το αλαλούμ με το τρίτο θέμα που έγινε μετά την εξέταση;Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί το λάθος με την αδιαβατική το 2004 αν θυμάμαι και καλά;Ποιος;Ποιος;Αν η επιτροπή των εξετάσεων δεν λειτουργεί όλο το χρόνο τότε θα είναι πάντα μία επιτροπή της μιας νύχτας κάτι ανάλογο με την γυναίκα της μιας νύχτας…Και φυσικά της νύχτας τα καμώματα τα βλέπει η μέρα και γελά….
Σταματήστε σας παρακαλώ σε ό,τι λέμε να ασχολείστε και να φωτογραφίζετε το Διονύση.
Ο Διονύσης Μάργαρης είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει στην Ελλάδα γιατί συντηρεί με αξία και με υπευθυνότητα τη Φυσική στη δευτ/μια εκπαίδευση και όχι μόνο.
Οι ασκήσεις του και οι αναρτήσεις του , πάνω από χίλιες, είναι ανεπανάληπτες. Τις έχω καταχρησιμοποιήσει στην τάξη (τουτέστιν τον Διονύση τον έχω “κατακλέψει” στη διδασκαλία μου και έχει κάνει τη διδασκαλία μου πιο άξια από ποτέ).
Τελικά οι γκρίνιες μας και οι μιζέριες μας είναι αποκλειστικά τα δικά μας αδιέξοδα και όχι οι απεριόριστες δυνατότητες του Διονύση Μάργαρη που μας δίνει ζωή για να μπορούμε να έχουμε γκρίνια μεταξύ μας, αντιπαλότητές λόγου και τελικά θέση ζωής ως φυσικοί.
Είμαι ανάποδος και το γνωρίζω. Αλλά μόνο ευχαριστώ μπορώ να πω στο Διονύση Μάργαρηγιατί μου έκανε ικανό το λίγο μου και γιατί τη διδασκαλία μου στην τάξη την αξίωσε.
Ας μιλήσω τεχνικά.
Ξέρουμε όλοι ότι οι περισσότεροι μαθητές δεν διαβάζουν αποδείξεις και απλά εφαρμόζουν τύπους και τεχνικές. Αυτό το ξέρει οιοσδήποτε εξ ημών και αν θέλει να τους «πιάσει» θα αλλάξει κάτι από τις αρχικές συνθήκες.
Θα βάλει μια καθυστερημένη έναρξη σε μια πηγή π.χ. και μόνο αυτός που έχει μελετήσει και την απόδειξη θα ανταπεξέλθει διασκευάζοντας.
Αυτό λοιπόν έκανε ο Διονύσης. Δίδαξε ότι η αποστήθιση τύπων και τεχνικών θα σε αφήσει ακάλυπτο αν αυτός που βάζει το θέμα έχει τέτοια πρόθεση.
Οι μαθητές του κατάλαβαν τις ελλείψεις τους και θα διορθώσουν.
Άλλο δόγμα:
«Το ανώτερο σημείο έχει πάντα διπλάσια ταχύτητα από αυτήν του Κ.Μ.»
Σοκ από το Α4.
Άλλο:
Μα δεν δέχεται δύναμη και η ταχύτητα αυξάνεται;;;; Πως γίνεται αυτό;
Θρασύβουλε ας δεχτώ και πως έχουμε και εμείς ευθύνη. Όμως ένας καθηγητής δεν μπορεί να αγνοήσει την κατάσταση και να αφήσει τους μαθητές του ακάλυπτους. Θα ασκησιολογήσει και αυτός. Ο Άρρονς έχει πει ότι αν κάτι δεν το βάζεις σε εξετάσεις δεν το διαβάζει κανείς. Ισχύει και το αντίθετο. Ότι μπαίνει σε εξετάσεις μπαίνει στο επίκεντρο της διδασκαλίας. Φανταστείτε π.χ. δύο θέματα εργαστηριακής υφής φέτος.
Αντιλαμβάνεστε ποιο θα είναι το περιεχόμενο της διδασκαλίας και των διαγωνισμάτων.
Αδιανόητη μου φαίνεται η τροπή που πήρε η συζήτηση πάνω στο διαγώνισμα του Διονύση.
Ο Διονύσης προσπαθεί, με τόσο κόπο, τόσα χρόνια, να κρατιέται ένα επίπεδο στο σχολιασμό των αναρτήσεων.
Έχουμε υποχρέωση όλοι να το τηρούμε αυτό όταν σχολιάζουμε ο ένας τις αναρτήσεις του άλλου.
Είπα την άποψή μου και θα την ξαναπώ:
ακόμα και αν είναι εκτός της ύλης των μαθηματικών η επίμαχη ταυτότητα, από τη στιγμή που υπάρχει μέσα στο βιβλίο της φυσικής και χρησιμοποιείται σε αποδεικτική διαδικασία, είναι υποχρέωσή μας να τη διδάξουμε και να μάθουμε στους μαθητές μας να τη χρησιμοποιούν σε περιπτώσεις τροποποιημένες από αυτή που έχει το σχολικό.
Μόνο τότε έχει νόημα η αποδεικτική διαδικασία, διαφορετικά ας έδιναν στο βιβλίο μόνο τον τελικό τύπο να τελειώνουμε!
Μπορεί το βιβλίο να έχει σφάλματα και λάθη, αλλά στο θέμα στο οποίο αναφερόμαστε, το πρόβλημα είναι καθαρά δικό μας, να νομίζουμε πως για τη χρήση μιας ταυτότητας πρέπει οι μαθηματικοί να έχουν εξασκήσει πρώτα τους μαθητές μας και μετά εμείς να μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε.
Και όταν μάλιστα πρόκειται για ταυτότητα! Να λέγαμε για χρήση μαθηματικού θεωρήματος να το καταλάβω, αλλά για ταυτότητα, έλεος!
Τόσο πια μασημένη τροφή θα δώσουμε στους έρμους τους μαθητές μας που θα τους πούμε “αυτό δεν το κάνατε στα μαθηματικά, έξω και από τη φυσική;”, τη στιγμή μάλιστα που το βιβλίο την έχει χρησιμοποιήσει αναλυτικά στη θεωρία περισσότερες από μία φορές;
Όσο για τον μπούσουλα που πρέπει να μας δίνει το σχολικό συμφωνώ απόλυτα, και πάνω στο συγκεκριμένο θέμα μας δίνει, έχοντας άσκηση με ίδια περίπτωση, συμβολή με αρχική φάση! Τι άλλο πια θέλουμε για να καταλάβουμε πως πρέπει να το διδάξουμε; Μου φαίνεται ότι αρχίζουμε να αρνούμαστε να παρακολουθήσουμε τη λογική πια και να τα φορτώνουμε στο βιβλίο ή στους μαθηματικούς.
Ακόμα, όμως, και αν δεν υπάρχουν ασκήσεις-πατήματα στο βιβλίο, επιβάλλεται, κατά τη γνώμη μου, να μελετούμε παραλλαγές του φαινομένου που το βιβλίο παρουσιάζει, σε πλαίσια που οι ασκήσεις μας δε θα γίνονται εκτρώματα, εντελώς άσχετα από τη “λογική” της φύσης.
Ο αποκλεισμός της μελέτης παραλλαγών πάνω σε ένα φαινόμενο επειδή απλά και μόνο χρειάζεται η χρήση μιας ταυτότητας από τα μαθηματικά, στερεί από τους μαθητές μας μια πιο σφαιρική εικόνα του φαινομένου και μια ευκαιρία να σταματήσουν επιτέλους να παπαγαλίζουν.
………………………..
Και κάτι “άσχετο”:
Όταν αναρτώ στο δίκτυο έχω δυο έννοιες:
να είμαι σωστή στη φυσική, μην πετάξω καμιά βλακεία με τόσους εξαίρετους φυσικούς που έχουμε εδώ, και να γράφω σε σωστά ελληνικά μην το δει ο Κουντούρης και αλίμονό μου!
θυμάσαι Βαγγέλη το “κόποις κτώνται” από το καλοκαίρι;
ένα λαθάκι μου το συγχώρησες, ευτυχώς όμως που υπάρχεις, για να προσέχουμε.
Σήμερα μελέτησα το διάλογο με αφορμή τα θέματα του Διονύση και δεν μπορώ παρά να σχολιάσω…
Εξεπλάγην πραγματικά από τις απόψεις,τη γλώσσα,το ύφος και την ποιότητα των κειμένων του Νίκου (Φλ).Δεν γνωρίζω τον Συνάδελφο αλλά με εντυπωσίασε, στην κυριολεξία του όρου, η απολυτότητά του, κάτι που τουλάχιστον τους Φυσικούς δεν πρέπει να χαρακτηρίζει. Ιδιαίτερα δε προσεκτικοί πρέπει να είμαστε όταν κατευθύνουμε μαθητές στις γενικές εξετάσεις.Συμφωνώ απολύτως με τις θέσεις όπως τις εξέφρασε αναλυτικότερα ο Γιάννης Κυριακόπουλος και οι άλλοι έμπειροι Συνάδελφοι.
Όσον αφορά την ποιότητα των θεμάτων του Διονύση ας καταλάβουν, όσοι δεν το έχουν ακόμη αντιληφθεί, ότι είναι θέματα πιλοτικά για όλους μας.
Συμφωνώ απολύτως με την άποψη του Θρασύβουλου ότι:“Ο Διονύσης Μάργαρης είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει στην Ελλάδα γιατί συντηρεί με αξία και με υπευθυνότητα τη Φυσική στη δευτ/μια εκπαίδευση και όχι μόνο”. Όλες ανεξαιρέτως οι αναρτήσεις τού Διονύση είναι μέσα στο σωστό για τις εξετάσεις πλαίσιο και κύρια διδάσκουν Φυσική.Δεν ακολουθεί την εγκληματική μέθοδο της τυπολαγνίας και προωθεί την κριτική σκέψη. Αυτή που θα βοηθήσει και αργότερα στο Πανεπιστήμιο το μαθητή να μην πελαγοδρομήσει.Αυτή που θα μάθει τον μαθητή να μαθαίνει.Αυτή που στο τέλος-τέλος θα επηρεάσει το σύνολο των μαθητών του στον τρόπο σκέψης, που δεν είναι μόνο η Φυσική, αλλά και τα καθημερινά προβλήματα.
Συναδελφε Εμμανουηλ δεν εγραψα εκθεση απλα παραθετω τι διδασκεται και τι οχι στα μαθηματικα μετα το 2010. Για την φιλη μου την ιρις και τα μαθηματικα τις Γ λυκειου εχουν ασκησεις με ημ2χ, συν2χ, ημα+ημβ, οπως και το βιβλιο κατευθυνσης φυσικης γιατι απλα εχουν γραφτει πριν απο το 2010.
Βλέπω ότι ο Κουντούρης έχει δουλειά, οπότε θα το πω μόνη μου (είπα πριν να το πω καλυμμένα, αλλά τώρα θα το πω φανερά):
Λέμε « την Ίριδα» συνάδελφε και όχι «την Ίρις»!
Μ΄ αρέσει που προσπαθώ να σε πείσω ότι πρέπει να διδάξεις θέματα σαν αυτά που βάζει ο Διονύσης στα διαγωνίσματά του.
Δε μιλάμε για κάποιον τυχαίο, φίλε, το έχεις καταλάβει;
Εγώ προσωπικά κάνω πάντα τα θέματα του Διονύση, στην κυριολεξία για να «σώσω το τομάρι μου».
Και για να τελειώνουμε την κουβέντα, γιατί δε βγάζει πουθενά:
Σ’ ευχαριστώ για την πληροφόρηση σχετικά με την αλλαγή στην ύλη των μαθηματικών το 2010, αλλά δε με ενδιαφέρει κυριολεκτικά.
Από τη στιγμή που δεν υπάρχει εντολή να αφαιρεθούν από την ύλη της φυσικής της Γ λυκείου ασκήσεις που χρησιμοποιούν την επίμαχη ταυτότητα, εγώ θα τις διδάσκω.