Δημοσιεύτηκε από τον/την Νίκος Ανδρεάδης στις 6 Απρίλιος 2013 και ώρα 16:30
Μιά άσκηση με αφορμή τις πρόσφατες αναρτήσεις του Πρόδρομου Κορκίζογλου και του Γιάννη Κυριακόπουλου (εδώ).
Ο ομογενής δίσκος του σχήματος έχει μάζα m, ακτίνα R και το κέντρο του Κ βρίσκεται σε ύψος h+R από το έδαφος. Στην περιφέρεια του δίσκου έχουμε τυλίξει αβαρές και μη εκτατό νήμα που δεν ολισθαίνει. Κρατώντας με το χέρι μας ακίνητο το άκρο Ζ του νήματος, τη χρονική στιγμή t0=0 αφήνουμε το δίσκο να κινηθεί.
![]()
Νίκο καλησπέρα
Εξαιρετικό θέμα. Τελικά ένα γιο – γιο πόση φυσική μπορεί να περιέχει! Στην περίπτωση του προβλήματος σου αυτό που μου αρέσει μέχρι ενθουσιασμού είναι ότι αναδεικνύεται πως οι σκέψεις μας διαπλέκονται δημιουργικά. Ο Διονύσης ο Μάργαρης θα καμαρώνει γιαυτό και θα νιώθει δικαιωμένος.
Καλησπέρα Νίκο. Τώρα θα φταίω εγώ αν ρωτήσω, η άσκηση αυτή είναι εντός ή εκτός ύλης;
Επειδή έγραψα 3!!! σχόλια, που μάλλον πέρασαν… αδιάβαστα, να το ξαναθέσω με την ευκαιρία της ανάρτησής σου.
Συνάδελφοι στο στερεό διδάσκουμε την σύνθετη κίνηση ή μόνο την κύλιση χωρίς ολίσθηση;
Προσωπικά θεωρώ άριστο ένα θέμα όπως αυτό.
Και για να μην συγχέουμε τις έννοιες. Δεν λέω αν είναι εύκολη ή δύσκολη. Αυτό είναι άλλο θέμα. Μιλάω αν είναι εντός ύλης και αν εξετάζει ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ τη γνώση και τις ικανότητες ενός μαθητή.
Νίκο σε ευχαριστούμε.
Νίκο συγχαρητήρια!
Πολύ μου άρεσε.
Εντός ύλης η φαντασία…
Διονύση, θα συμφωνήσω ότι, τυπικά με βάση τη βίβλο – σχολικό βιβλίο –, είναι εκτός ύληςόπως και πολλές άλλες αναρτήσεις που περιλαμβάνουν κύλιση με ολίσθηση.
Μπορεί όμως αυτό να τους στερήσει την δύναμη της προσφοράς;
Θα συμφωνείς κι εσύ απ’ ότι καταλαβαίνω, ότι τέτοια θέματα που ανεβάζουν το επίπεδο των παιδιών, ανεξάρτητα αν μπαίνουν ή όχι στις εξετάσεις πρέπει να τα θέτουμε.
Πολύ ωραίο.
Φυσικά είναι μεγάλο και είναι περίπου 2 ως 2,5 4α θέματα.
Αν έμπαινε παρόμοιο θα δυσκολεύονταν οι μαθητές και στο τέλος και από t1 ως t2.
Όσο για το νόμιμον του θέματος πιστεύω πως ναι. Δύσκολο μεν νόμιμο δε.
Nίκο ουσιαστική και όμορφη πρόταση…Νά’σαι καλά.
Καλησπέρα Μανώλη. Μάλλον δεν κατάλαβες το πνεύμα μου και δεν έχεις διαβάσει ένα προχθεσινό σχόλιό μου. Ρίξε μια ματιά εδώ.
Νίκο καλησπέρα και συγχαρητήρια. Σε ευχαριστούμε.
Παρακάμπτοντας τα περί εντός ή εκτός ύλης να γράψω ότι η άσκηση αυτή ετοιμάστηκε για τους 2-3 μάθητες που θα έρχονται στο σχολείο τις τελευταίες μέρες και έχουν υψηλούς στόχους.
Με την άσκηση αυτή θέλω να δώσω γραπτή απάντηση σε προβληματισμούς που μου έχουν θέσει αυτοί οι μαθητές στη κύλιση με ολίσθηση και στο γιο-γιο που κινείται το άκρο του νήματος.
Με απλά λόγια αν κάτι ωφελεί το μαθητή είναι εντός ύλης.
Διονύση διάβασα με προσοχή τη τοποθετησή σου και συμφωνώ απόλυτα με τις θέσεις σου, όμως μετά από xx χρόνια στην εκπαίδευση έχω πάψει να πιστεύω ότι “οι από πάνω” θα φροντίσουν για τη συνολική βελτίωση της εκπαίδευσης. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσουμε τη προσπάθεια, απλά θα κάνουμε αυτό που μπορούμε βοηθώντας ο καθένας στο χώρο εργασίας του τα παιδιά που ενδιαφέρονται.
Γιάννη αν τεθεί στις εξετάσεις άσκηση τέτοιου τύπου, την επόμενη μέρα θα παραιτηθεί ο υπουργός. Όπως έγραψε ο Θοδωρής σε άλλη συζήτηση το “ξεσκαρτάρισμα” μπορεί να γίνει με πιο “βατά” θέματα.
Μανώλη όπως βλέπεις συμφωνούμε απόλυτα.
Τέλος να ευχαριστήσω του φίλους για την αποδοχή και το θετικό σχολιασμό της ανάρτησης.
Μεγάλο θέμα, κατάλληλο για επανάληψη, το κομμάτι της ολίσθησης βοηθάει πάντα στην καλύτερη κατανόηση της κύλισης και ας μην είναι σχολικό θέμα, συγχαρητήρια Νίκο για τη δουλειά σου!!
Διονύση καλησπέρα.
Δεν είχα διαβάσει το προηγούμενο σχόλιό σου.
Τώρα που το διάβασα συμφωνώ απολύτως με όσα γράφεις με τα οποία άλλωστε, δεν έρχεται σε αντίθεση το σημερινό δικό μου σχόλιο.
Αναφέρομαι απαξιωτικά στο σχολικό βιβλίο και στο αναλυτικό πρόγραμμα – συνταγολόγιο ( όχι σε σχόλια συναδέλφων και δη δικά σου), από το οποίο δραπετεύοντας κάπου – κάπου, προσδίδουμε περισσότερο ενδιαφέρον στη Φυσική.
Από την άλλη, καλό είναι να μην έχουμε πάντα στο μυαλό μας τις εξετάσεις.
Θα συμφωνήσω μαζί σου στο ότι είμαστε πριν απ’ όλα δάσκαλοι.
Μπράβο Νίκο.
Με παίδεψες ….ευχαριστώ.
Ξανακοίτα τα αποτελέσματα του Β3 …
Ίσως έκανα λάθος αλλά έβγαλα: αΖ=40 m/s, Δxz=1,8 m και WF=6 J
Νίκο δεν είναι απλά καλό το γιο-γιο που πάει βόλτα είναι “τρίκαλο” και ας μην έχετε στην Κρήτη…
Νίκο ευτυχώς που το ποσοστό στο Γ2 δεν το άφησες με ένα μόνο δεκαδικό ψηφίο……….
Πέρα από την πλάκα, αν έβαζες και κάτι από στροφορμή, με μια άσκηση θα καθάριζες
στην επανάληψη όλο το στερεό….
“Επειδή η ταχύτητα του σημείου επαφής του δίσκου με το έδαφος είναι διάφορη του μηδενός θα εμφανιστεί τριβή ολίσθησης με μέτρο Τ=μmg, η οποία ως δύναμη θα επιταχύνει τη μεταφορική κίνηση του δίσκου, ενώ ως ροπή θα επιβραδύνει τη στροφική.”
Δε θα σε αναγνώριζα από αυτή τη διατύπωση…..
Θα περίμενα:
Η σύνθετη κίνηση του κυλίδρου εξετάζεται ως επαλληλία μεταφορικής και περιστροφικής γύρω από νοητό άξονα που διέρχεται από το κέντρο του και η μεν μεταφορική είναι……
Μια ερώτηση στο Β3 :
Δεν καταλαβαίνω πως από την παραγώγιση της σχέσης ταχυτήτων προκύπτει το θετικό
πρόσημο στην επιτάχυνση της μεταφορικής.
Θα προτιμούσα, ότι η επιτάχυνση του Ε είναι το άθροισμα των συγγραμμικών και ομόρροπων
επιταχύνσεων της μεταφορικής και της επιτρόχιας
Δημήτρη ευχαριστώ πολύ για την επισήμανση του λάθους, έχεις δίκιο και να σκεφτείς ότι στο σημείο αυτό πρόσεξα ιδιαίτερα τις πράξεις 🙂
Χρήστο ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Έχουν ιδιαίτερη σημασία αφού εσύ πρώτος μας έχεις ανοίξει νέους δρόμους στη κατασκευή ασκήσεων.
Θοδωρή γνωρίζεις τις απόψεις μου περί των “ταυτόχρονων” κινήσεων. Στο κείμενο της άσκησης δεν γράφουμε αναλυτικά τη θεωρία αλλά λιτά. Βέβαια οι περισσότεροι μαθητές γράφουν το “τίποτα”.
Για την επιτάχυνση που αναφέρεις, τα σύμβολα uκ και ακ παριστάνουν μέτρα και αφού το μέτρο της uκ μειώνεται ο ρυθμός μεταβολής της είναι αρνητικός. Με την ευκαιρία πρόσθεσα ένα σχήμα με τις επιταχύνσεις, όπου φαίνεται και η “άγνωστη” για το μαθητή επιτρόχια επιτάχυνση.
Θέλω να δει ο μαθητής και τη σχέση των ταχυτήτων και τη σχέση των επιταχύνσεων ώστε όταν παραγωγίζει να είναι προσεκτικός.
Στην άσκηση προτίμησα να δουλέψω με (+/-)μέτρα και όχι με καθαρές αλγεβρικές τιμές που δυσκολεύουν το μαθητή και απαιτούν επιπλέον συμβατές θετικές φορές στους δύο άξονες.
Τέλος έχω ανεβάσει την άσκηση και σε word, οπότε ο καθένας μπορεί όσες τροποποιήσεις επιθυμεί, ακόμα και τα σχήματα είναι σε επεξεργάσιμη μορφή.