Δημοσιεύτηκε από το χρήστη Διονύσης Μάργαρης στις 23 Μάιος 2016 στις 9:19 στην ομάδα Θέματα Εξετάσεων
Παρακαλούνται τα μέλη και οι φίλοι του δικτύου μας, να τοποθετηθούν εδώ και όχι στο ιστολόγιο, γράφοντας τα σχόλιά τους για τα θέματα Φυσικής προσανατολισμού του 2016.
Παρακαλούνται ακόμη να μην ανοίγουν παράπλευρες συζητήσεις με παρόμοιες αντικείμενο, ώστε να έχουμε συγκεντρωμένα τα σχόλια σε μια θέση.
Δείτε και τα θέματα:
1. Φυσική(νέο σύστημα)
2. Φυσική Εσπερινών (νέο σύστημα)
3. Φυσική(παλιό σύστημα)
4. Φυσική Εσπερινών (παλιό σύστημα)
πολλά πέσανε….
![]()
Καλημέρα σε όλους, εύχομαι όλα να κυλήσουν ομαλά, καλή επιτυχία στους μαθητές που εξετάζονται.
Θα γίνει μια προσπάθεια να γραφούν – λυθούν τα θέματα από την σελίδα μας στις επόμενες ώρες.
Μπορείτε να δείτε την προσπάθεια εδώ.
Φυσικά, θα παρακολουθώ με ενδιαφέρον την παρούσα συζήτηση.
Κάθε συνάδελφος που θα ήθελε να βοηθήσει, θα μπορούσε να στείλει την άποψη του στο email:kostas.papadakis@live.com .Όπως σε κάθε δημοσίευση περιμένω την κριτική σας ( 🙂 ).
Μέχρι να φανούν ακούμε Pink Floyd !
“Η περίοδος δεν διατηρείται”;
Δεν θα έπρεπε να έλεγε “η περίοδος δεν διατηρείται σταθερή”;
καλοδιατυπωμένα, χωρίς εκπλήξεις, αναμενόμενα, εύκολα έως μέτρια
(η έκφραση είναι αποδεκτή Διονύση)
Ίσως τα πιο βατά (!?) θέματα των 12 τελευταίων ετών …
Διονύση εντόπισες ήδη πρόβλημα έκφρασης … ίσως υπάρχουν και άλλα
όπως επίσης θα έπρεπε να αποφευχθούν σημεία του βιβλίου με επιστημονικά “προβλήματα ασάφειας” όπως τα Α5 α και β
Γιατί σύμφωνα με το βιβλίο :
Α1. β Α2. γ. Α.3. β. Α.4.δ.
Α.5. α) Σ β) Λ γ) Σ δ)Λ ε) Λ
Καταργήθηκε.
Βαγγέλη η φράση παραπέμπει σε “αρχή!!! διατήρησης της περιόδου”, έστω και αν γλωσσικά μπορεί να στέκει.
Και γω τα βλέπω (με την πρώτη ανάγνωση) ως τα ευκολότερα των τελευταίων ετών και αν επαληθευτεί αυτό, θα είναι θετικό γεγονός.
β
Θα συμφωνησω, επιστροφη στο 2010, αν θυμαμαι καλα.
Καλημέρα Διονύση
και σε όλη την παρέα.
Διονύση δεν γνωρίζεις …την ''Αρχή της Διατήρησης …της ''Περιόδου''.
Θα συμφωνήσω ότι τα θέματα…είναι '' Βατά'' και ''Αναμενόμενα''
με την Πρώτη …Ματιά.
Μας αποχαιρετούν …και τα κύματα.
Να ' στε καλά .
Καλημέρα συνάδελφοι
Συμφωνώ για το επίπεδο των θεμάτων.
Δυό πρώτα σχόλια:
α. δεν δόθηκαν τριγωνομετρικοί αριθμοί στο Β2
β. στο Δ3 στροφορμή ως προς πού;
Έκανα τα Α και Β και τα θεωρώ α…πλά.
Στο Β1 ίσως ο συμβολισμός της ταχ. του ήχου με υηχ αντί υ που έχουν οι τύποι ίσως δημιουργήσει αρχικά
προβληματάκι αλλά ξεπερνιέται ευκόλως. Ορθή η ιιι)
Β2) ορθή η ι)
Β3) ρευστό θεματάκι . Ορθή η ιι)
Β1 Σωστή η ιιι)
Συμφωνώ με τον Παντελή και τον Δημήτρη για τις απαντήσεις του Β θέματος.
Τα ρευστά όπως αναμενόταν δεύτερο θέμα (και στο πρώτο έχει ερώτηση),
του χρόνου θα είναι τρίτο θέμα,
φταίει βέβαια το ylikonet για αυτό,
έδωσε τόσες αναρτήσεις που δεν πρόλαβε η επιτροπή να τις μελετήσει.
🙂 .
Μόλις ολοκλήρωσα τη λύση και μία πρώτη εκτίμηση ..Τα θεωρώ καλά θέματα ..μου άρεσε που το Δ χωριζόταν σε 2 ασκήσεις που μπορούσε η κύλιση να αντιμετωπιστεί ως αυτόνομη άσκηση!!
Συμφωνώ Δημήτρη!!
Αν κάποιος τα έχει σε Word ας τα ανεβάσει!! να κερδίσουμε λίγο χρόνο!
Το ερώτημα B1, ερώτημα παρόμοιο με ερώτημα του σχολικού, νομίζω ότι είναι πολύ καλό!
Προσωπικά το θεωρώ ουσιαστικό!
κρίμα θα μπορούσαν να έδιναν κάτι και στους ταλαντούχους μαθητές…..
ΘΕΜΑ Γ
Γ1. 10m/s
Γ2. -10m/s, 2m/s
Γ3. 24kgm/s προς τα δεξιά
Γ4. 56,25%
ΘΕΜΑ Δ
Δ1. 0,1m
Δ2. -5ημ(10t+3π/2) (S.I.)
Δ3. 0,4kgm2/s
Δ4. 100J/s
Το κάνω τώρα..
Με μια πρώτη ματιά, τα θέματα του παλαιού συστήματος είναι κατά τι πιο απαιτητικά.
Αποστόλη στο Γ3 βρίσκω 18 στα αλλα συμφωνούμε
σωστά Γιάννη 18
Γειά σου Αποστόλη.
Γεια το Γ) θέμα συμφωνώ πλην του Γ3) που αν δεν κάνω λάθος βγάζω 18 Kg m/s
Συμφωνώ
Παπαδάκης Παντελεήμων είπε:
Καλημέρα Αποστόλη.
Συμφωνώ με την εκτίμηση για τα θέματα του παλαιού συστήματος.
Με πολλά κύματα και ηλεκτρομαγνητισμό…
Θα έλεγα στην "λογική" των προηγούμενων ετών.
Τι σου είναι οι ηλεκτρονικές ταχύτητες …
Σύμφωνοι λοιπόν.
Εχω κι έναν υπολογιστή του 1921 που μάλλον χρειάζεται τη βαριοπούλα του Βαγγέλη
Νομίζω Διονύση ότι τα θέματα είναι στον αντίποδα των περσινών. Μάλλον τους λείπει η διαβάθμιση.
Πρέπει να αναζητηθεί κάπου μια 'χρυσή τομή'.
Οι λύσεις των θεμάτων Γ και Δ, από τον Κώστα Ψυλάκο, με κλικ εδώ.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με συνάδελφο, μου σχολίασε:
Στο Δ θέμα δεν θα έπρεπε να αναφέρεται ότι κατά την ταλάντωση του το σώμα δεν ξεπερνάει την θέση Γ
(το λείο τμήμα);
Κώστα δεν πρόκειται να κινηθεί σε χαμηλότερη θέση, από αυτήν που ισορροπεί αρχικά, αφού αυτή θα είναι ακραία θέση της ταλάντωσης.
Αποστόλη συμφωνώ.
Μια διαβάθμιση… λείπει.
Δύσκολη η χρυσή τομή. Επικρατεί …ταλάντωση:-)
Από το ένα άκρο στο άλλο…
Τα θέματα δε θέλω να τα σχολιάσω, νομίζω ότι ήδη γράφτηκαν πολλά. Το περίεργο είναι ότι δεν ήθελα να σχολιάσω και τα θέματα της προηγούμενης χρονιάς! Μπράβο στις επιτροπές με τις… ταλαντώσεις τους!
Υ.Γ. Υπάρχει κάποια λογική εξήγηση για το γεγονός ότι οι μαθητές που έδιναν εξετάσεις με το παλιό σύστημα εξετάστηκαν σε εντελώς διαφορετικά θέματα;
Ωραία συνάδελφοι
Νομίζω πως έχουμε μόνο ψιλοπροβληματάκια (με σοβαρότερο αυτό για την έλλειψη του σημείου ( έστω άξονα ) ως προς το οποίο ζητείται η στροφορμή …) τα οποία δεν θα δημιουργήσουν πρόβλημα σε μαθητές
Β2 Σωστό το ι) ( όπως προείπε πολύ νωρίτερα ο Παντελεήμων και άλλοι συνάδελφοι)
και δικαιολόγηση κάτι σαν :
Ακριβώς αυτό, είναι η πιο sic λύση.
Γκενές Δημήτρης είπε:
Συμφωνώ με τη λύση του Δ) όπως την έδωσε ο Ψυλάκος (Κώστα ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ)
Ηθελα να γράψω την παρατήρησή μου ότι το Δ θέμα τεμαχίζεται σε τρία μέρη ,Ισορροπία-ταλάντωση – κύλιση
που κάθε ένα μπορεί να δουλευτεί σχετικά εύκολα και τα Δ3, Δ4 ανεξαρτοποιούνται των Δ1 ,Δ2.
Συνάδελφοι
μια χιλιοδατυπωμένη απορία: στο Δ2 πρέπει να δειχτεί ότι D=k;
Βέβαια έχω ακόμη ένα μικρό προβληματάκι με την διατύπωση του Β3
Στο Β3 όταν λέμε : η διαφορά πίεσης ανάμεσα στα σημεία Α και Β …. εννοούμε pA-pB;: ή κάνω λάθος ; Μήπως μόνο εγώ λέω Μεταβολή ( και όχι διαφορά ) το pΒ-pΑ ;
Καλημέρα
Όπως είπε και ο Αποστόλης θα έπρεπε να καθορίζεται το σημείο ως προς το οποίο θα υπολογισθεί η στροφορμή. Οι εξεταστές μπορεί να εννοούν την στροφορμή ένεκα ιδιοπεριστροφής αλλά ….
Τα θέματα ήταν σχετικά εύκολα και θα έχουμε συσσώρευση προς τις υψηλές βαθμολογίες.
Αποστόλη άκου τι θυμήθηκα…
Πριν κάμποσα χρόνια, στο βαθμολογικό είχε μπει ακριβώς το ερώτημά σου D=k ;
Διιστάμενες απόψεις …ώσπου ένας συνάδελφος παρέπεμψε στο σχήμα 1.24 σελίς 21 (τελευταία έκδοση)
όπου υπάρχει ελατήριο σώμα και δίνει τον τύπο της f με κ …άρα λέει δεν χρειάζεται απόδειξη !!
Είπαμε λοιπόν δεδικασμένο πλέον.
Βέβαια εδώ έχομε κεκλιμένο, αλλά αν το ήθελαν ας το ζητούσαν …λέω.
Έχουν ολοκληρωθεί τα θέματα, η μετατροπή δηλαδή του @#$% (αυτολογοκρίνομαι) format εικόνας – κειμένου pdf στο format κειμένου word.
Τώρα με copy – paste έχετε τις λύσεις σε word.
(ρίξτε και καμιά ματιά για διορθώσεις)
Σιγά – σιγά και οι λύσεις.
Να κανω και μια ερωτηση, που αν θυμαμαι την ειχα διατυπωσει και περσι, τα κυματα εξακολουθουν να αποτελουν μερος της εξεταζομενης υλης ; Μηπως απο του χρονου να αρκουμαστε απλως στη θεωρητικη τους επεξεργασια, διχως επιλυση σχετικων ασκησεων ;
Εδω ειναι αρκετοι μαθητες που γραψει ολα σωστα εκτος του Α2 . Αρκετος κοσμος στο 95. Νομιζω απογοητευτικο για τους μαθητες που αχοληθηκαν πραγματικα σοβαρα με το μαθημα .Κριμα
Τα σημερινά θέματα ήταν άδικα για αυτούς που στοχεύουν σε υψηλόβαθμες σχολές. Το παραμικρό ανεπαίσθητο λάθος θα στοιχίσει εισαγωγή σε σχολές υψηλής προτίμησης!!!!
Δημήτρη νομίζω ότι λέγοντας διαφορά εννοούμε αρχική τιμή μείον τελική.
Εδώ λοιπόν έχουμε διαφορά πίεσης το pA-pB.
Οι μαθητές δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα στο να απαντήσουν σωστά σε αυτό που οι θεματοδότες θέλουν.
Αλλά ήταν τόσο δύσκολο στη διατύπωση να πουν "ως προς τον άξονα περιστροφής" ώστε να είναι και επιστημονικά σωστοί;
Εμμανουήλ Λαμπράκης είπε:
Ως μαθητής που εξεταζόμουν σήμερα τα θέματα αντικειμενικά ήταν πολύ εύκολα. Συγκεκριμένα τώρα θεωρώ το Α5 ερωτημα δ λανθασμένο ως προς τη διατύπωση. Ημουν μαθητής που για τον α ή β λόγο δεν αποστηθισα κάθε κομματι του σχολικού απο μέσα ωστόσο πιστεύω οτι το ερώτημα οπως διατυπώθηκε ήταν λανθασμένο. Ναι η σκέδαση ειναι συγκρουση>> μια αλληλεπιδραση δηλαδή όχι κρούση. Ναι η σκεδαση γίνεται για μικρό χρονικό διάστημα τοσο για τα δεδομένα του μακρόκοσμου όσο και για του μικρόκοσμου. Ομως οι δυνάμεις ειναι σχετικά μικρες (για το μακροκοσμο) και πολύ μεγάλες για τον μικρόσμο γιατί λοιπόν να χάσω μονάδες επειδη απάντησα σωστό?
Επίσης…κρίμα για τα παιδιά που ασχολήθηκαν με τη φυσική και ήθελαν να ξεχωρίσουν κατά ένα μέρος. Πιστεύω οτι θα υπάρξουν παρα πολλά γραπτά πάνω απο 16 πάρα πολλά όμως. Και θα κλαιμε τον αύγουστο όταν δουμε τις βάσεις που η εισαγωγη ουσιαστικά θα κρίνεται από ένα μάθημα μονο μάλλον τα μαθηματικά. Εκτος βεβαια αν υπάρξει καμια έκπληξη στη χημεία
Για να θεωρήσουμε ότι μεταξύ δύο σωμάτων έχουμε κρούση, πρέπει να έχουμε την επίδραση πολύ μεγάλων δυνάμεων σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Η ερώτηση θεωρείτε σημαντική, απλά δεν χρειαζόταν η αναφορά στο μικρόκοσμο. Μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα και στη περίπτωση αυτή το έκανε.
Παπαδάκης Κώστας είπε:
Το γνωρίζω αυτό. Ακομα και οι πολυ μεγάλες δυνάμεις ειναι σχετικά μεγέθη. δε μπορει να αναφερεται ετσι απλα αοριστα "σχετικά μικρές δυναμεις" …"σχετικά" με τι? Προσωπικά νιωθω αδικημένος που θα χάσω και αυτο το 0,2 γιατι μιας και απο απροσεξία στα μαθηματικά έπεσα αρκετά το κάθε μόριο μετράει για να μπω σε σχολή. Δε μπορουν να πετάνε μια λέξη χωρις να ξερουν να την χρησιμοποιουν. το σχετικά δειχνει συγκριση.Τοσοι θεματοδότες φυσικοί και να μην μπορουν να διατυπωσουν ενα ερωτημα με αυστηροτητα? ειναι δυνατόν?
Στο ίδιο πνεύμα με το θέμα Δ! http://ylikonet.blogspot.gr/2011/05/blog-post_01.html
Κώστα, ήρθε η ώρα να απολογηθείς:-)
Από πού και ως πού δικαιολογείται να μπαίνει άσκηση η οποία είναι στην ουσία ίδια με κάποια που υπάρχει στο υλικονέτ;
Τι κρύβεται πίσω από την "σύμπτωση" αυτή;
Πού είναι τα "λαγωνικά";
Και μια ερώτηση κρίσεως, όχι όμως για τους υποψήφιους.
Αυτοί σωστά απάντησαν, χωρις να έχουν κάποιο πρόβλημα.
«Σε κάθε στάσιμο κύμα μεταφέρεται ενέργεια από ένα σημείο του ελαστικού μέσου σε άλλο».
Είναι σωστή ή λάθος η παραπάνω πρόταση;
Αδικία για αυτούς που είχαν ασχοληθεί με το μάθημα… Εγώ θα ήθελα να ρωτήσω πόσο θα μου κόψουν στο γ2 που αντί για m2 στον τύπο της κρουση έβαλα m1 και επίσης τι γίνεται αν το σχήμα στο Δ είναι με μολύβι
Αν πρόκειται να δώσουμε τριγωνομετρικούς αριθμούς σε ένα πρόβλημα, όπως το Δ, δεν δίνουμε ποτέ μόνο το ημθ!!!
Είναι σαν να λέμε ότι αυτό πρέπει να χρησιμοποιηθεί…
Δεν "δικαιούται" κάποιος μαθητής να νομίζει ότι η συνιστώσα wx είναι ίση με mg∙συνθ;
Δικαιούται βεβαίως να έχει επιλογή του σωστού και του λάθους…
Τα θέματα ήταν πολύ καλά.
1ο θέμα: Καλές ερωτήσεις θεωρίας.
2ο θέμα: Το 1ο με το Doppler δεν θα το έλεγα ευκολο.
3ο θέμα: Αρκετά εύκολο αλλά ήθελε γνώσεις από παλαιότερες τάξεις. Δεν το έγραφαν οι κακοί μαθητές.
4ο θέμα: Έτσι ακριβώς πρέπει να είναι ένα τέταρτο θέμα. Αυτής της δυσκολίας εννοώ.
Νομίζω πρέπει να σταματήσουμε την προσπάθεια αυτοεπαρσης χαρακτηρίζοντας τα θέματα εύκολα, υπονοώντας με αυτόν τον τροπο ότι εμείς ξέρουμε να κάνουμε πολύ δυσκολότερες ασκησεις, άρα είμαστε καλυτεροι και εξυπνοτεροι από κάποιον που τα χαρακτηρίζει μέτριας δυσκολιας. Χαρακτηρίζοντας εύκολα κάποια θέματα μέτριας δυσκολίας (όπως τα φετινα) ή μέτριας δυσκολίας κάποια πραγματικά δύσκολα (όπως τα πέρυσινα), αυτομάτως νομιζουμε ότι αυτοχαρακτηριζομαστε ως έξυπνοι. Μήπως αυτος είναι τελικά ο μεγάλος μας καημός? Πωςθα φάνουμε έξυπνοι? Ξερετε αν ήμασταν πραγματικά εξυπνοι που λύνουμε τα πάντα και πόσο εύκολα θέματα βάζουν μωρέ…δεν θα είμαστε απλά σχολικοί καθηγητές αλλά κάτι παραπάνω.
Τα θέματα φυσικής είχαν ξεφύγει τα τελευταία χρόνια. Επιτέλους επέστρεψαν στη σωστή τους βάση. Μακάρι να συνεχιστουν κατά αυτόν τον τρόπο.
Όσο αναφορά τα θέματα του παλαιού συστήματος, πολύ καλό το γεγονός ότι ρίξανε το επίπεδο. Όχι και τόσο καλό, όμως, ότι έπεσε τόσο. Μία χρυσή τομή δεν μπορεί να βρεθεί; Δεν είναι ανάγκη να βλέπουμε θέματα σαν του 2013 ή του 2015, αλλά το επίπεδο του 2014 -με κάποιες διορθώσεις ίσως στον όγκο του- νομίζω ήταν αξιόλογο. Υπάρχουν και κάποιοι που αφιέρωσαν πολύ χρόνο στη φυσική. Κρίμα. Με τέτοια θέμα, αυτός που θα γράψει 18 θα είναι σε χειρότερη κατάσταση από αυτόν του 19. Βέβαια τίποτα δεν έχει κριθεί ακόμα.
Πιο συγκεκριμένα,
το Α θέμα ξεφεύγει από την παπαγαλία και μου άρεσε. Το Α5ε) από πολλούς θα απαντηθεί στην τύχη, για τον απλό λόγο ότι κάποιοι δεν ξέρουν να προσανατολίζονται, ας μην κρυβόμαστε σε αυτό!
Για το Β, ωραία επιλογή που το σπάσανε σε 4 μικρότερα και πιο εύκολα θεματάκια και δεν είδαμε πάλι 2 δ θέματα χωρίς νούμερα και 1 πολύ απλό, όπως άλλοτε. Το Β4 ωστόσο, λίγο unfair. Ένα ολόκληρο θέμα βασίστηκε ακριβώς πέρυσι σε αυτή την ιδέα.
Το Γ θέμα αρκετά αξιόλογο.
Το Δ θέμα…. Δ1 χάσιμο επαφής.. οκ σε κάθε περίπτωση το χάσιμο γίνεται στη θφμ, η ίδια συνθήκη είναι .. το μάθαμε.. σκέτη μεθοδολογία.. κάποιος άλλος πάλι θα έλεγε…περυσινά ξινά σταφύλια.. Για το Δ2,Δ3,Δ4 ξέρεις τι πρέπει να κάνεις με του που τα διαβάσεις. Δεν χρειάζεται να σκεφτείς.
Σε γενικές γραμμές, απ' όλο το διαγώνισμα, λείπουν ένα, δύο σημεία στα οποία κάποιος θα έπρεπε να προβληματιστεί..
Μία συμβουλή στα παιδιά που μας διαβάζουν: δεν έχει σημασία η γνώμη μου, όπως και κανενός άλλου, για τα θέματα. Ό,τι έγινε έγινε. Μην σπαταλάτε το χρόνο σας άλλο στη Φυσική. Συνεχίστε στο επόμενο. Εύχομαι κάθε επιτυχία…..
Υ.Γ. Κάθε χρόνο τσεκάρω την ευχή από κάτω και ακόμα δεν έχουν βγάλει το "καλή"…Τώρα τελευταία πρόσθεσαν το "σας ευχόμαστε"
Χχαχαχαα Διονύση και στις επαναληπτικες το ίδιο έγινε!! Τις κρύβω σε συσκευασίες φαγητού για να μην τις οσμίζονται χαχαχαα!
Mια επισήμανση εδώ(αν δεν έχει επισημανθεί από παλιά) σχετικά με το θέμα Α3 της εξέτασης με το νέο σύστημα (από ρευστά σε ισορροπία).
Η λεζάντα στο σχήμα 3-3 του βιβλίου (από την ιστοσελίδα ebooks.edu.gr/) αναφέρεται σε συνθήκες εκτός πεδίου βαρύτητας ενώ το σχήμα δείχνει μανόμετρα εντός πεδίου βαρύτητας αφού φαίνεται να υπάρχει και η υδροστατική πίεση. Δηλαδή άλλα δείχνει το σχήμα, άλλα η λεζάντα και άλλα ορθά αναφέρει το κυρίως κείμενο θεωρίας…(δεν είναι βέβαια 1η φορά ή 1ο λάθος ή η 1η λάθος διόρθωση στο σχολικό, θυμηθείτε και τη γραφική παράσταση στην εξαναγκασμένη ταλάντωση…).
Από την άλλη στο σχήμα της Α3 σήμερα, όλα τα μανόμετρα δείχνουν το ίδιο…Άρα η επιτροπή ήθελε να βοηθήσει και να στείλει τους υποψηφίους μακριά από την απάντηση γ ή έκαμε διόρθωση στα του σχολικού ή τι?
Επίσης αν και στα μαθηματικά η ύλη (ορθώς) εντέλει έγινε ίδια και για παλιούς υποψηφίους άρα εξετάστηκαν όλοι σε κοινά θέματα, η ύπαρξη των ρευστών, μη διδαγμένων πέρυσι, ανάγκασε την επιτροπή να βγάλει τόσα διαφορετικά θέματα αφού δεν ήταν εφικτό η ύλη να γίνει ίδια. Αυτό το θεωρώ άδικο για τους περσινούς υποψήφιους ανεξάρτητα της όποιας δυσκολίας ή ευκολίας των θεμάτων.
Δε θα μιλήσω για τα θέματα αφού με κάλυψαν οι τόσες παρατηρήσεις σας, όμως τολμώ να πω ότι απαιτείται λίγο καλύτερη κλιμάκωση δυσκολίας ώστε να φανεί έστω λίγο και ο μαθητής που κοπίασε πολύ ή απλά "το έχει" (από μόνος του και όχι κατ' ανάγκην υποβοηθούμενος).