Δημοσιεύτηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 26 Οκτώβριος 2010 και ώρα 9:30
Στο παραπάνω κύκλωμα η τάση της πηγής δίνεται από την εξίσωση:
V=20∙ημ(5.000t+φο) (S.Ι.),
ενώ το πηνίο έχει αυτεπαγωγή L=2mΗ και ο μεταβλητός πυκνωτής έχει αρχικά χωρητικότητα C1=5μF. Το φορτίο του οπλισμού Α του πυκνωτή δίνεται από την εξίσωση:
q= 2∙10-6∙ημωt (S.Ι.).
i) Να βρεθεί η κυκλική ιδιοσυχνότητα του κυκλώματος.
ii) Πόσο είναι το φορτίο του οπλισμού Α του πυκνωτή τη χρονική στιγμή t1=π∙10-4s;
iii) Ποια είναι η εξίσωση της έντασης του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα;
iv) Να υπολογιστούν οι μέγιστες τιμές της ενέργειας του πυκνωτή και του πηνίου.
v) Αν αυξήσουμε τη…
H συνέχεια στο Blogspot.
![]()
Φίλε Διονύση,
θεωρώ πολύ “διδακτική” την άσκηση αυτή. Δεν χρειάζονται περίπλοκες ασκήσεις για να προβληματιστούν οι μαθητές μας. Η “απλότητα” αυτής της άσκησης το αποδεικνύει .
Ευχαριστώ Νίκο και για το σχόλιο, αλλά και για την παρέμβασή σου, που την έκανε αρτιότερη.
Διονύση κι από μένα συγχαρητήρια, ο Νίκος έχει απόλυτο δίκιο.
Την πάτησα όμως με την τελευταία σου πρόταση:
“Όσο μειώνεται η αντίσταση του κυκλώματος (Σ) τόσο θα αυξάνεται η ένταση του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα.”
Δεν είχα προσέξει βλέπεις το 2ο σκέλος της ερώτησης (vi) και … ξέρεις σε ποια αντίσταση πήγε το μυαλό μου!
Μπράβο. Μια προσθήκη μόνο. Θα ξαναζητούσα τις μέγιστες τιμές των ενεργειών κατά τον συντονισμό και θα σχολίαζα την (αν δεν έκανα λάθος) ισότητα.
Υπάρχει ισότητα πράγματι Γιάννη στον συντονισμό και το έχω δείξει σε άλλη περίπτωση. Αλλά εδώ ο στόχος ήταν να ξεκολλήσουν οι μαθητές από την ισότητα και δεν ήθελα να πω την εξαίρεση.
Καλημέρα Διονύση, δεν είχα δεί την ανάρτηση αυτή όταν ετοίμαζα τη δική μου για το συντονισμό σε συζευγμένα κυκλώματα.Την θεωρώ εξαιρετική για τους διδακτικούς στόχους που θέλεις να υπηρετήσει.Επειδή όμως τα φαινόμενα μαγνητικής σύζευξης δεν είναι δεδομένο ότι πάντα αμελούνται,για να διασφαλιστεί για τα ερωτήματα V και VI ότι το κύκλωμα Σ συντονίζεται στην φυσική του ιδιοσυχνότητα νομίζω ότι θα μπορούσες να προσθέσεις ” ότι αμελούνται τα φαινόμενα μαγνητικής σύζευξης μεταξύ των πηνίων των δύο κυκλωμάτων” ή με σχολική ορολογία “αμελούνται φαινόμενα αμοιβαίας επαγωγής”.Δηλαδή η σύζευξη είναι πολύ χαλαρή ( μακριά από την κρίσιμη) οπότε η καμπύλη συντονισμού στο κύκλωμα Σ μοιάζει με αυτή του κυκλώματος σειράς που υπάρχει και στο σχολικό βιβλίο.Σε άλλη περίπτωση στο κύκλωμα Σ εισέρχεται και η επαγωγική αντίσταση του κυκώματος Δ και “μετατοπίζει” τη συχνότητα συντονισμού του κυκλώματος Σ.Αν έχεις χρόνο ρίξε μια ματιά στην ανάρτηση που έκανα χθές.Για άλλη μια φορά διάβασες τη σκέψη μου. (αναφέρομαι στο timing κατά το minedu).
Ξενοφώντας.
Καλημέρα Ξενοφώντα, είδα την ανάρτησή σου και συμφωνώ μαζί σου, ότι αν υπάρξει σύζευξη μεταξύ των δύο κυκλωμάτων, τα πράγματα δεν είναι όπως ακριβώς τα βάζω στην παραπάνω άσκηση. Θα κάνω μια προσθήκη-διευκρίνηση, αφού τα φαινόμενα μαγνητικής σύζευξης, είναι πολύ μακριά, από τα πράγματα που πρέπει να γνωρίζει ένας μαθητής μας.
Τελικά μετά την ανάρτηση του φίλου Ξενοφώντα “ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ. Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΟΥ”, αλλά και μήνυμα από τον φίλο Νίκο Σταματόπουλο, ο οποίος υπολόγισε την συχνότητα συντονισμού στην περίπτωση δύο κυκλωμάτων τα οποία βρίσκονται σε επαγωγική σύζευξη, άλλαξα την παραπάνω άσκηση, μετατρέποντάς την σε ένα κύκλωμα σε σειρά. Αφού ευχαριστήσω και τους δύο προαναφερθέντες φίλους για την συμβολή τους πάνω στο θέμα και για να ξέρει ο μελλοντικός αναγνώστης, πάνω σε ποιο θέμα αναφέρεται η παραπάνω συζήτηση, δίνω στη θέση αυτή το αρχικό σχήμα, πριν την τροποποίηση.
