Δημοσιεύτηκε από τον/την Διονύσης Μάργαρης στις 10 Οκτώβριος 2010 και ώρα 22:00
Ένα σώμα Σ ηρεμεί στο πάνω άκρο ενός κατακόρυφου ελατηρίου, όπως στο σχήμα. Εκτρέπουμε το σώμα κατακόρυφα και για t=0 το αφήνουμε να ταλαντωθεί (με σταθερά επαναφοράς D=k). Τη χρονική στιγμή t1πάνω στο σώμα αφήνουμε ένα δεύτερο σώμα Γ μάζας 2kg, οπότε η ταλάντωση συνεχίζεται με το σύστημα των σωμάτων. Στο διάγραμμα δίνεται η γραφική παράσταση της απομάκρυνσης από την αρχική θέση ισορροπίας (y=0)του σώματος Σ, σε συνάρτηση με το χρόνο.
Δίνεται ότι t2=t1+ 1s, π2≈10 και g=10m/s2.
Να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις παρακάτω προτάσεις.
- Η ενέργεια ταλάντωσης του συστήματος είναι τετραπλάσια της αρχικής ενέργειας ταλάντωσης του σώματος Σ.
- Η δύναμη Ν (δύναμη στήριξης) που δ..
Η συνέχεια στο Blogspot.
![]()
Μπράβο ακούραστε Διονύση !
Ωραίο και το σχόλιο στο τέλος (στο οποίο θα προσέθετε ο Βαγγέλης τη διόρθωση DΓ αντί Dy !)
Τον πρόλαβες τον Βαγγέλη σήμερα Νίκο!!!
Με “παρέσυρε” ο Παρασύρης Διονύση
με τις 30 σελίδες του (στις ταλαντώσεις λέμε ναι, θα σχολιάσω αργότερα)
Πανέμορφη η άσκησή σου και οπτικά, από τις καλύτερες δουλειές σου
(χρησιμοποιείς και y για την απομάκρυνση, καθένας με τον πόνο του, καμία μουρμούρα επομένως)
Αυτό το ppt του Γιάννη δεν θα το δω τελικά, μ’ αυτό το παράπονο θα φύγω
(πάνω του κάνω ένα ή δύο κλικ, αριστερό η δεξιό, και μετά πού πάει αυτό και ανοίγει;
“Ερωτώ και απαντώ δια της ερωτήσεως”: Ρένα Βλαχοπούλου στη “Χαρτοπαίχτρα”)
Βαγγέλη στο στέλνω με mail
Διονύση βάλθηκες….. να διαμορφώσεις “σχολή”. Να δεις που οι επόμενες εκδόσεις των “βοηθημάτων” θα έχουν ειδική κατηγορία ασκήσεων που τα συμπεράσματα θα προκύπτουν
από τα διαγράμματα θέσης….
Δυο παρατηρήσεις:
1) Νομίζω στην εκφώνηση πρέπει να προσθέσεις είτε ότι το Σ εκτρέπεται αρχικά προς τα κάτω, είτε ότι θετική φορά θεωρείς προς τα πάνω
2) Γράφεις: “Η δύναμη Ν (δύναμη στήριξης) που δέχεται το σώμα Γ από το σώμα Σ τη χρονική στιγμή t2 έχει φορά προς τα πάνω και μέτρο 28Ν”
Έχεις στο μυαλό σου κάτι που δε βλέπω; Η δύναμη στήριξης μπορεί να έχει φορά μόνο προς τα πάνω, άρα θεωρώ περιττό να το αναφέρεις. Κατά τη γνώμη μου θα ήταν προτιμότερο να γράψεις: “Η δύναμη Ν (δύναμη στήριξης) που δέχεται το σώμα Γ από το σώμα Σ τη χρονική στιγμή t2 έχει αλγεβρική τιμή F=28N”
Αν δε κάνω λάθος η αλγεβρική της τιμή δίνεται από τη σχέση: F=20-20y (S.I) όπου η απομάκρυνση y παίρνει τιμές από -0,4m μέχρι 0,4m. Άρα Fmin=12N και Fmax=28N, κάτι που
δηλώνει ότι αφού δε χάνεται η επαφή θα έχει σταθερή φορά προς τα πάνω (δύναμη στήριξης)
Βέβαια από την προηγούμενη σχολική χρονιά μας είχες προετοιμάσει για τέτοιες ασκήσεις.
Εξάλλου το γράφεις και στο σχόλιο.
Κάτι ακόμα: Γιατί έχεις ξεκινήσει και βάζεις τις μονάδες των μεγεθών στις αριθμητικές αντικαταστάσεις;
Και πάλι μπράβο Διονύση. Κατά τη γνώμη μου πιο απαιτητική η νέα άσκηση από την προηγούμενη. Ενδεχομένως ένα σημείο που μπορεί να δημιουργήσει μικρή σύγχυση είναι ότι στο διάγραμμα η y έχει σημείο αναφοράς το 0 ενώ στη συνέχεια και για το συσσωμάτωμα η y (ίδιο σύμβολο δηλαδή) έχει σημείο αναφοράς το -0,2m. Ίσως θα μπορούσαμε να έχουμε δείκτες π.χ yΣ και yΓΣ ή κάτι τέτοιο. Βέβαια και πάλι αλλάζουμε σημείο αναφοράς ενώ στην Α Λυκείου το αποφεύγουμε. Να λέγαμε yΓΣ=yΣ+0,2m ; Μπέρδεμα λόγω συνήθειας…
Φίλε Σταύρο, δίκιο έχεις ότι θα μπορούσαμε να αλλάξουμε σύμβολα για την απομάκρυνση, γράφοντας yΓΣ ή κάτι τέτοιο. Δεν ήθελα να το παραφορτώσω και γ΄αυτό προτίμησα να το αφήσω έτσι.
Θοδωρή γράφεις: “Η δύναμη στήριξης μπορεί να έχει φορά μόνο προς τα πάνω, άρα θεωρώ περιττό να το αναφέρεις.” Μάλλον έχεις δίκιο. Η Ν είναι πάντα προς τα πάνω. Αλλά εδώ δεν έγραψα μια άσκηση αλλά μια προσπάθεια για μια μελέτη, που να μπορούσε να μπει σαν δεύτερο θέμα εξετάσεων και μάλιστα που να καλύπτει αυτό που προβλέπει ο νόμος. Τι ακριβώς; Μα, μια επεξεργασία πειραματικών δεδομένων. Και επειδή έγραψες σε προηγούμενο σχόλιό σου, ότι θέλω να τονίσω την αξία της κινηματικής (πράγμα που δεν το είχα στόχο, αν και καλό θα έκανε), να σου πω, ποια είναι η σκέψη μου.
Θέλουμε να μελετήσουμε πειραματικά το παραπάνω φαινόμενο, με τη βοήθεια του Multilog. τοποθετούμε πάνω από το σώμα τον αισθητήρα θέσης και θέτουμε σε ταλάντωση το σώμα. Στην οθόνη μας θα πάρουμε μια καμπύλη, όπως η παραπάνω και με βάση αυτή, μπορούμε να θέσουμε ερωτήματα προς επεξεργασία. Ας πούμε ποια κατεύθυνση είναι η θετική;
Στο προηγούμενο παρόμοιο θέμα, είχα ορίσει την θετική φορά. Σε αυτό δεν το έκανα σκόπιμα. Γιατί; Αυτό που ήθελα να βγει ήταν κάτι που να ξεφεύγει από τη λογική των συγκεκριμένων βημάτων, που συνήθως οι μαθητές μας διδάσκονται και ακολουθούν, χωρίς και να κατανοούν το τι ακριβώς λένε και κάνουν. Έτσι στο παραπάνω σχήμα, μπορούν να καταλάβουν σε ποια ακραία θέση τοποθετήσαμε το δεύτερο σώμα; Θα μπορούσαμε να το κάνουμε είτε στην πάνω ακραία θέση είτε στην κάτω. Αν το κάναμε όμως στην κάτω, τότε το σώμα θα συνέχιζε να απομακρύνεται από την αρχική θέση ισορροπίας, πράγμα άτοπο. Άρα η τοποθέτηση έγινε στην πάνω ακραία θέση, η οποία στο διάγραμμα χαρακτηρίζεται ως θετική. Συνεπώς “δόθηκε” θετική φορά, αλλά όχι άμεσα. Θα μου πεις δύσκολο να το σκεφτεί ο μαθητής και δίκιο θα έχεις, αλλά έχω βαρεθεί να βλέπω “αριστούχους” μαθητές που γράφουν και άριστα στις εξετάσεις και δεν διαθέτουν καθόλου Φυσική σκέψη. Και πώς να έχουν θα μου πεις όταν τους σερβίρουμε πάντα πολύ καλές τυποποιημένες κονσέρβες; Για τον ίδιο λόγο, δεν ανέφερα και λέξη για αλγεβρική τιμή της Ν.
Εντάξει Διονύση, έχεις δίκιο.
Το Γ τοποθετείται πάνω στο Σ υποχρεωτικά στην πάνω ακραία θέση, άρα καθορίζεται
και η θετική φορά. Δική μου αβλεψία, 100%. Ευχαριστώ.
Σχολίασε λίγο γιατί αντικαθιστάς και μονάδες στην ανάρτηση
Για τις μονάδες Θοδωρή, τι να σχολιάσω; Είμαι μαθητής του Αλεξόπουλου και οι μονάδες ήταν απαραίτητες!!! Σωστό; Ναι πολύ σωστό είναι να μπαίνουν οι μονάδες και μάλιστα να γίνονται και πράξεις στις μονάδες, ώστε να προκύπτει και η τελική μονάδα στο αποτέλεσμα. Είναι ο μοναδικός τρόπος άλλωστε να γίνει έλεγχος αν έχουν γίνει όλα σωστά από άποψη διαστάσεων.
Αλλά, τα τελευταία χρόνια, μέσα στα πλαίσια της απλοποίησης ο κανόνας αυτός δεν ισχύει. Έτσι προσπαθώντας να λειτουργείς μέσα στα πλαίσια των σημερινών πραγμάτων, έχω πάψει να επιμένω στους μαθητές μου, να εργάζονται με τον παραπάνω τρόπο. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μερικές φορές, ακόμη και γω, για να αποφύγω πληκτρολογήσεις, στις λύσεις που προτείνω, δεν βάζω τις μονάδες. Ξέρω άλλωστε ότι κανείς πλέον δεν θα ασχοληθεί.
Μερικές φορές βέβαια, με πιάνουν τύψεις και λέω, γράψε τις και ας μην τις διαβάσει κανείς…