web analytics

Απορία σε διαγώνισμα του ΨΕΒ εφ’ όλης της ύλης

3Το διαγώνισμα εδώ

Στο Δ θέμα ο μαθητής καλείται να απαντήσει στα τέσσερα πρώτα ερωτήματα χωρίς να γνωρίζει αν η υπερκατασκευή ( με τις δυο ράβδους ΓΟ και ΟΔ που συγκολλήθηκαν στο Ο και αρθρώθηκαν με πείρο με την τροχαλία Σ2 ( m2, R )  από την οποία αναρτάται με νήμα το Σ1 μάζας m1 ) ανατρέπεται ή όχι .

Στο Δ5 βεβαίως ο μαθητής καλείται να βρει την άγνωστη μάζα Μ της κάθε ράβδου ΓΟ και ΟΔ ώστε να μην υπάρχει ανατροπή.

Εσείς τι λέτε μπορεί να λυθούν τα 4 πρώτα ερωτήματα χωρίς να γνωρίζουμε αν η διάταξη ανατρέπεται ;

Ή μήπως πρέπει να θεωρήσουμε ότι το ερώτημα Δ5 αποτελεί ταυτόχρονα και υπόδειξη πως οι μάζες Μ είναι τέτοιες ώστε δεν υπάρχει ανατροπή ;

Θα ήθελα την γνώμη σας .

Διότι ισχυρίζομαι ότι η μή ανατροπή έπρεπε να είναι σαφώς διατυπωμένη στα δεδομένα . Έχω άδικο ;

 

Loading

Subscribe
Ειδοποίηση για
10 Σχόλια
Inline Feedbacks
Όλα τα σχόλια
Γιώργος Κόμης
05/05/2018 8:54 ΠΜ

Καλημέρα Δημήτρη. Έχεις δίκιο. Αλλά είναι μονόδρομος η μη ανατροπή της σανίδας για να προχωρήσει ο μαθητής στη λύση.  Ίσως θα έπρεπε να προηγείται το Δ5. Αλλά επειδή είναι λίγο …τρομοκρατικό ( βλέπω ότι ο Προδρομος έχει συμμετάσχει) η μη λύση του θα απέτρεπε τον μαθητή να προχωρήσει στα άλλα.. Θα κάνω μια προσπάθεια να τη λύσω αφού δεν έχουν ανακοινωθεί οι λύσεις

Γιώργος Κόμης
05/05/2018 9:07 ΠΜ

Η μη ανατροπή του συστήματος των ράβδων κι οχι της σανιδας.

Νεκτάριος Πρωτοπαπάς
Αρχισυντάκτης

Καλημέρα Δημήτρη, καλημέρα Γιώργο.

Καταρχήν να πω ότι το συγκεκριμένο θέμα το βρίσκω εξαιρετικό (Μπράβο Πρόδρομε!).

Πολύ όμορφα διαβαθμισμένο και με ερωτήματα που θα δώσουν βαθμολογική διαβάθμιση.

Συμφωνώ Δημήτρη, από Φυσικής άποψης, ότι θα έπρεπε να λέει η εκφώνηση ότι όλο το σύστημα δεν ανατρέπεται σε όλη τη διάρκεια της κίνησης. Όμως δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να κατευθύνει τον μαθητή σε έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης αφού αν υπήρχε ανατροπή δεν θα ακολουθούσε ούτε κρούση, ούτε ταλάντωση ούτε τίποτα…

Διαβάζοντας όπως λέμε πάντα στους μαθητές όλο το θέμα και μετά ξεκινώντας την επίλυσή του, κάποιος διαβάζοντας το Δ5 θα έβλεπε από την ερώτηση ότι δεν είναι δυνατόν στα προηγούμενα ερωτήματα να υπήρχε ανατροπή.

 

 

Ξενοφών Στεργιάδης

Καλό απόγευμα, προσχωρώ στην άποψη ότι έπρεπε  για τα 4 πρώτα ερωτήματα να δίνεται ότι το σύστημα δεν ανατρέπεται.Το 5ο ερώτημα μπορεί να είναι και ένα ανεξάρτητο ερώτημα (που η διατύπωση της λύσης του απαιτεί εξαιρετική διατύπωση.(Μ=5Κg)).Καλό είναι η εξέταση να γίνεται με καθαρούς όρους.

Δημήτρη εγώ πάλι πλήττω με ταινίες όπου κάποιος επί 15 min κατεβαίνει μια πλαγιά, δηλαδή όσο κάνει και σε πραγματικό χρόνο…smiley, αλλά σε σχέση με τα θέματα το απλό , αλλά όχι απλοϊκό, έχει τη γοητεία του.

Πρόδρομος Κορκίζογλου

Καλημέρα Μήτσο, καλημέρα φίλοι του υλικονέτ!

Μήτσο δεν νομίζω ότι κάποιος εξεταζόμενους θα μπορούσε να μπερδευτεί και να μήν λύσει την άσκηση από το γεγονός που επισημαίνεις. Η ροή της εκφώνησης είναι τέτοια, που δεν προδιαθέτει τον υποψήφιο να εξετάσει τυχόν ανατροπή του συστήματος. Η αρχική "έκδοση" της άσκησης, δεν είχε 5 ερωτήματα,δεν υπήρχε το Δ2, που ζητά τη δύναμη που ασκεί η σανίδα στον άξονα της τροχαλίας, και βοηθά στην απάντηση του Δ5 ερωτήματος. Όμως κρίθηκε σκόπιμο από τον Αντώνη, να δοθεί όπως έχει παραπάνω! 

Όταν "χτένισα" το όλο διαγώνισμα, επεσήμανα το πολλάκις συζητηθέν εδώ στο υλικονέτ θέμα, να μη δίνεται η εξίσωση ταλάντωσης ενός σημείου της επιφάνειας του νερού μετά τη συμβολή, αλλά οι εξισώσεις των πηγών. Η οποιαδήποτε διόρθωση απαιτεί χρόνο, κι έτσι δόθηκε όπως έχει. Άλλωστε, υπάρχει "δεδικασμένο", μιά και δύο φορές δόθηκε και στις Πανελλαδικές!

Δεν μας διαβάζουν όλοι οι θεματοδότες ,το ξέρεις!!!

Να είσαι καλά.

Παντελεήμων Λάπας
12/05/2018 3:16 ΠΜ
Απάντηση σε  Δημήτρης Γκενές

Εσείς τι λέτε μπορεί να λυθούν τα 4 πρώτα ερωτήματα χωρίς να γνωρίζουμε αν η διάταξη ανατρέπεται ;

Ή μήπως πρέπει να θεωρήσουμε ότι το ερώτημα Δ5 αποτελεί ταυτόχρονα και υπόδειξη πως οι μάζες Μ είναι τέτοιες ώστε δεν υπάρχει ανατροπή ;

Η άσκηση δίνει την εντύπωση ότι πριν το Δ5 δεν τίθεται θέμα ανατροπής του συστήματος στήριξης της τροχαλίας (ισοδύναμα ότι οι ράβδοι έχουν κάποιο μήκος μεγαλύτερο ίσο του κρίσιμου μήκους που ζητείται στο Δ5). Εγώ έχω να θέσω ένα άλλο ερώτημα: αφού η σύνθετη ράβδος στηρίζεται σε λείο οριζόντιο τραπέζι δεν θα πρεπε να διερευνηθεί αν μπορεί το σύστημα στήριξης της τροχαλίας να γλιστρήσει παράλληλα στο τραπέζι;

 

Παντελεήμων Λάπας
12/05/2018 3:26 ΠΜ
Απάντηση σε  Παντελεήμων Λάπας

Εν γένει με πόσους τρόπους μπορεί να ανατραπεί ένα τέτοιο σύστημα;

Πρόδρομος Κορκίζογλου
Απάντηση σε  Παντελεήμων Λάπας

Καλημέρα Παντελεήμονα.

Διατυπώνεις την άποψη να εξετασθεί αν το σύστημα των σανιδών ολισθήσει. Με ποιά εξωτερική δύναμη θα μπορούσε να γίνει αυτό; 

Γενικά η συζήτηση που άνοιξε ο Μήτσος για την άσκηση που πρότεινα, είναι για .. εσωτερική κατανάλωση μεταξύ ημών των Φυσικών!!

Ποιος υποψήφιος που δοκιμάζεται σε μια εξέταση όπως αυτή του διαγωνίσματος, θα διαθέσει το χρόνο του για τέτοιες λεπτομέρειες διερεύνησης; 

Το θέμα έχει την πρωτοτυπία του, μια και εξετάζει κίνηση και ισορροπία στερεού , αλληλεπίδραση συστημάτων εν κινήσει, καθώς και κρούση με ταλάντωση. Έτσι όπως πρέπει κατά τη γνώμη μου , να είναι το θέμα Δ!  

Γιώργος Κατωπόδης
23/05/2018 10:00 ΠΜ

Στο Γ3 του ιδιου διαγωνισματος, η μεσοκαθετος θα θεωρηθει υπερβολη?